Folkeavstemning
om innføring av republikk
Forslagsstillerne
viser til at endring av styreformen for den norske staten er av
stor viktighet for folket og landet. Innføring av republikk som
ny styreform bør derfor bare gjennomføres dersom et flertall av
folket stemmer ja til dette ved en folkeavstemning der valget står
mellom å innføre republikk eller fortsatt ha en arvelig monarkisk
styreform.
En slik folkeavstemning
har ikke vært avholdt tidligere, selv om det er en vanlig påstand
at folkeavstemningen i 1905 omhandlet valg av statsform. Beslutningen
om en folkeavstemning i 1905 ble fattet av Stortinget.
Senere ble dette
fulgt opp med en folkeavstemning om hvorvidt folket ville ha den
foreslåtte prinsen til konge eller ikke. Avstemningen var ikke et
spørsmål om hvilken statsform landet skulle ha, men om den kommende
kong Haakon skulle bli konge eller ikke.
Selv om mange av
de som stemte, og diskusjonene den gang, hadde statsform som tema,
er det på det rene at Norge ikke har hatt en folkeavstemning om
statsform.
Slik forslagsstillerne
ser det, er det naturlig at styreformen avgjøres ved en folkeavstemning.
En slik folkeavstemning bør gjennomføres etter at Stortinget har vedtatt
de nødvendige grunnlovsendringene for innføring av republikk som
styreform. For at folkeavstemningen skal få betydning, må grunnlovsendringene
gjøres betinget av at de får tilslutning i den etterfølgende folkeavstemningen.
Forslagsstillerne har derfor tatt inn i grunnlovsforslaget en bestemmelse
om at grunnlovsendringene bare trer i kraft dersom innføring av
republikk som styreform i Norge får flertall ved en etterfølgende
folkeavstemning. Ikrafttredelsestidspunktet settes til 1. januar
i året etter at en slik folkeavstemning avholdes, for å gi noe tid
til praktiske forberedelser for iverksettelse av den nye styreformen.
Det foreslås også
å sette som betingelse at en slik folkeavstemning avholdes innen
utgangen av neste stortingsperiode, slik at det grunnlovsvedtaket
Stortinget eventuelt fatter i neste periode, ikke kan «vekkes til
live» ved en folkeavstemning i en senere periode.
Rekkefølgen på behandlingen
av forslaget om å innføre republikk som ny styreform blir dermed:
-
1. Stortinget vedtar
å iverksette en utredning av ulike alternativer for innføring av
republikk og fremme forslag om hovedpunktene i en republikansk styreform.
-
2. Stortinget vedtar
hovedpunktene for hva slags republikk Norge bør ha.
-
3. Grunnlovsendringer
som innfører republikk som styreform, vedtas, men trer først i kraft
1. januar året etter at innføring av republikk som styreform har fått
flertall i en folkeavstemning om dette.
-
4. En folkeavstemning
som nevnt avholdes.
Forslagsstillerne
vil at Grunnlovens overskrift endres fra «Kongeriket Norges Grunnlov»/«Kongeriket
Noregs grunnlov» til «Norges rikes grunnlov» på bokmål og «Noregs
rikes grunnlov» på nynorsk.
Forslaget går ut
på at § 1 i Grunnloven på bokmål og nynorsk skal lyde:
«Norge er en fri, selvstendig, udelelig
og uavhendelig republikk.
–
Noreg er ein fri, sjølvstendig, udeleleg og
uavhendeleg republikk.»
Forslaget
innebærer at «republikk» erstatter «rike» i gjeldende bestemmelse,
og at annet punktum om at regjeringsformen er arvelig og monarkisk,
bortfaller.
Forslagsstillerne
vil at overskriften til kapittel B på bokmål og nynorsk skal lyde:
«B. Om den utøvende makt
–
B. Om den utøvande makta»
Det foreslås
at § 3 på bokmål og nynorsk skal lyde:
«Den utøvende makt er hos regjeringen
og presidenten. Nærmere bestemmelser om presidenten fastsettes ved
lov.
–
Den utøvande makta er hos regjeringa og presidenten.
Nærare føresegner om presidenten blir fastsette i lov.»
Forslagsstillerne
foreslår at flere av bestemmelsene i Grunnloven som gjelder kongen,
oppheves. Dette gjelder §§ 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 24, 32, 34, 35,
36, 37, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 46, 47 og 48.
Det foreslås endringer
også i §§ 12, 13, 14 og 15 om «statsrådet» ved at «kongen» utgår.
I §§ 17, 18, 19 og
22 annet ledd erstattes «kongen» med «regjeringen» på bokmål og
med «regjeringa» på nynorsk.
I § 21 om utnevnelse
av embetsmenn erstattes «kongen» med «regjeringen» på bokmål og
med «regjeringa» på nynorsk.
Forslaget går videre
ut på at «kongen» som er nevnt i en rekke bestemmelser i Grunnloven,
erstattes med «regjeringen»/«regjeringa».
I § 75 om Stortingets
oppgaver foreslås flere endringer. Bokstav e om fastsetting av apanasjen
til den kongelige familien foreslås opphevet. Bokstav f blir etter
dette bokstav e og bokstav g blir bokstav f. I disse bestemmelsene
erstattes «kongen» med «regjeringen»/«regjeringa».
Forslaget til § 76
er fremsatt i to alternativer. Alternativ 1 viser til «regjeringen»/«regjeringa»,
mens alternativ 2 viser til «presidenten».
Det foreslås endringer
i § 82 annet punktum om opplysningsplikten ved at «medlem av statsrådet»
erstattes av «medlem av regjeringen/regjeringa» (alternativ 1),
mens alternativ 2 viser til «presidenten og regjeringsmedlemmene».
I § 86 om Riksretten
vises det til «saker som Stortinget anlegger mot medlemmer av regjeringen,
Høyesterett eller Stortinget»/«saker som Stortinget reiser mot medlemmer
av regjeringa, Høgsterett eller Stortinget».
Det foreslås også
endringer i § 121. «Kongeriket Norges Grunnlov»/ «grunnlova for
Kongeriket Noreg» erstattes med «Norges rikes grunnlov»/ «Noregs
rikes grunnlov». I annet ledd foreslås «kongen» erstattet med «regjeringen»/
«regjeringa».
Forslagsstillerne
har også foreslått andre språklige endringer i de angjeldende bestemmelsene.
Det fremgår av romertall
II i forslaget at vedtaket trer i kraft 1. januar året etter at
innføring av republikk som styreform i Norge har fått flertall ved
en folkeavstemning. Slik folkeavstemning må holdes innen 31. september
2025.
Av romertall III
fremgår det at de som på tidspunktet nevnt under II første punktum
er regjeringsmedlemmer, fra da av får myndighet, rettigheter og
plikter som medlem av regjeringen etter den endrede grunnloven og
myndighet, rettigheter og plikter som i eller i medhold av lov er
tillagt regjeringsmedlemmer eller statsråder. Myndighet, rettigheter
eller plikter som i eller i medhold av lov er tillagt kongen, skal
fra da av tillegges regjeringen. Myndighet, rettigheter eller plikter
som i eller i medhold av lov er tillagt Kongen i statsråd, skal
fra da av tillegges regjeringen i regjeringsmøte.