Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Tom Kalsås, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal
og Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig
Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet,
Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra
Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag
130 S (2021–2022) om å gjøre energisparing tilgjengelig for alle
og Representantforslag 148 S (2021–2022) om tiltak for energisparing
og mer energi inn i kraftmarkedet. Komiteen har besluttet å behandle
de to representantforslagene sammen.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev til de to representantforslagene.
Komiteen understreker at både
Norge og resten av verden må fortsette å erstatte fossil energi
med fornybar energi for å nå klimamålene i Parisavtalen. En sentral
forutsetning for å lykkes er tilstrekkelig tilgang til fornybar
energi. Utbygging av ny energiproduksjon kan medføre uønskede konsekvenser,
og derfor er energieffektivisering viktig i alle sektorer, herunder
også bygg. Komiteen stiller
seg derfor bak målet om å redusere energibruken i bygg med 10 TWh
innen 2030.
Komiteen viser til at regjeringen
i februar oppnevnte en energikommisjon som skal kartlegge energibehovene
og foreslå økt energiproduksjon, med mål om at Norge fortsatt skal
ha overskuddsproduksjon av kraft, og at norsk industri og norske
strømkunder fortsatt skal ha rikelig tilgang på fornybar kraft.
Energieffektivisering er en viktig del av kommisjonens mandat. Kommisjonen
skal vurdere potensialet for energieffektivisering i ulike sektorer,
og hvilken rolle dette kan spille i den langsiktige forbruksutviklingen.
Kommisjonen skal vurdere virkemidler for å utløse potensialet for
energieffektivisering, herunder vurdere behovet for en bedre samordning
av eksisterende virkemidler og behovet for å etablere nye.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til budsjettavtalen med Sosialistisk Venstreparti, der det er enighet
om at regjeringen skal utarbeide en plan med et sett tiltak som
skal redusere energibruken i bygg med minst 10 TWh i 2030 og øke
strømproduksjonen i bygg. Planen skal presenteres i forbindelse
med statsbudsjettet for 2023. Regjeringen skal i statsbudsjettet
for 2023 også redegjøre for arbeidet med enøktiltak i husholdningene.
Det var i budsjettavtalen også enighet om at regjeringen skulle vurdere
å overføre ansvaret for arbeidet med enøktiltak med kjent og velprøvd
teknologi og egen strømproduksjon i husholdningene til Husbanken
innen revidert nasjonalbudsjett for 2022. Flertallet viser
til at regjeringen i Meld. St. 11 (2021–2022) skriver at regjeringen
vil gi Husbanken i oppdrag å støtte energitiltak for husholdninger
med lave inntekter fra 2023. Flertallet viser også til at
budsjettenigheten innebar at Enova benytter rammen på 300 mill.
kroner til husholdninger som følger av Enova-avtalen, i tillegg
til 100 mill. kroner som kom av enigheten mellom partiene.
På bakgrunn
av dette pågående arbeidet vil ikke komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet støtte forslagene i representantforslagene.
Disse medlemmer viser til at
Olje- og energidepartementet, i samråd med Kommunal- og distriktsdepartementet,
arbeider med forberedelsene av en gjennomføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv,
blant annet med å etablere en langsiktig strategi for energieffektivisering
ved renovering av bygninger. Regjeringen har også satt ned en energikommisjon.
Energieffektivisering er en viktig del av kommisjonens mandat, og kommisjonen
skal blant annet vurdere virkemidler for å utløse potensialet for
energieffektivisering. Av svarbrevet fra olje- og energiministeren
framgår det at regjeringen nå vurderer endringer i energi-, klima
og miljøkravene i byggteknisk forskrift, for å følge opp et forslag
som var på høring juli–september 2021. Regjeringen vil i denne forbindelse
fastsette en norsk definisjon av nesten nullenergibygg, i tråd med
kravene i bygningsenergidirektivet.
Disse medlemmer understreker
at å innføre krav om energiklasse A i nye offentlige leiekontrakter kan
gjøre det vanskeligere å finne egnede lokaler i markedet og også
være et kostbart tiltak, og det er ikke gitt at et kategorisk krav
om energiklasse A gir det beste resultatet samlet sett. En strategi
for at bygg- og eiendomsforvaltningen i statlig sivil sektor skal
være bærekraftig, samordnet og kostnadseffektiv, ble lagt fram i
oktober 2021, og regjeringen vil vurdere aktuelle tiltak for å nå ambisjonene
i oppfølgingen av strategien.
Disse medlemmer viser til at
Enova i februar lanserte en rekke nye tiltak, blant annet økt støtte
til smart strømstyring, smarte varmtvannsberedere og kartleggingsstøtte
til borettslag og boligsameier. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at husholdninger med lave inntekter også skal
ha mulighet til få energioppgradert sine boliger. I februar 2022
lanserte regjeringen derfor en ordning på 100 mill. kroner gjennom Enova,
der kommuner kan søke om støtte til energitiltak i kommunale boliger.
Disse medlemmer viser til at
Enova i februar lanserte en utvidet støtte til solcellepanel. Støtten
ble økt med over 20 000 kroner til 47 500 kroner. Dette vil kunne
utgjøre om lag 25 pst. av investeringen, avhengig av hvor stort
anlegget er. Dette vil bidra til å gjøre investeringer i solcelleanlegg
mer lønnsomt for boligeiere. Videre vurderer regjeringen utvidelse
av plusskundeordningen. Dagens plusskundeordning legger til rette for
at strømkunder kan produsere og forbruke egen strøm. Plusskunder
betaler ikke fastledd for innmating og kan måle og avregne innmating
og uttak i et felles målepunkt. Elektrisk kraft produsert i solceller
til eget bruk har fritak for elavgift. Reguleringsmyndigheten for energi
og Skattedirektoratet har på oppdrag fra Olje- og energidepartementet
og Finansdepartementet utarbeidet et forslag om å utvide dagens
plusskundeordning for å bedre tilrettelegge for boligselskap. Forslaget
ble beskrevet overordnet i Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter
og toll 2022. Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet
jobber nå med å ferdigstille et forslag som kan sendes på høring
i løpet av våren. Disse medlemmer imøteser
dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å legge
til rette for energieffektivisering. Den mest miljøvennlige energien er
den som ikke brukes. I Norge har vi et stort potensial for energieffektivisering,
og det er viktig både for det norske kraftsystemet og våre miljø-
og klimamål at vi bruker energien effektivt og unngår å bygge ut
mer nett og kraftproduksjon enn nødvendig. Disse medlemmer viser til at
det vil spare oss for unødvendige kostnader og naturinngrep.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at den
samlede energibruken i bygg er på om lag 84 TWh. De siste årene
er det gjort gradvise skjerpelser i energikravene for nye bygg,
men det store potensialet ligger i bygningsmassen vi allerede har.
Her ligger det krevende avveininger. Disse medlemmer mener staten
bør unngå å støtte tiltak som tiltakshaver uansett ville ha gjennomført,
og det bør unngås at krav ved rehabiliteringer blir så omfattende
at bygningene likevel ikke blir rehabilitert. Disse medlemmer er positive
til å legge til rette for desentralisert kraftproduksjon i form
av solenergi på tak, og mener det må legges til rette for salg av
eventuell overskuddsproduksjon til nærliggende bygg. Disse medlemmer mener
det også må vurderes hvordan energieffektiviseringsstøtten kan innrettes med
en bedre sosial profil, og slik at den utløser tiltak som ikke ville
ha vært gjennomført uten støtte. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har varslet at det i statsbudsjettet for 2023 skal legges
frem en helhetlig plan for hvordan energibruken i bygg skal reduseres med
10 TWh innen 2030, og disse
medlemmer legger til grunn at regjeringen gjør en helhetlig
vurdering av hvilke tiltak som vil gi best effekt i forhold til
innsatsen. Disse
medlemmer viser videre til at energieffektivisering er en
viktig del av energikommisjonens mandat.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at Sintef har
beregnet at norsk industri har 20 TWh overskuddsvarme. Det meste
av spillvarmen kommer fra metallindustrien, men også fra avfallsforbrenning,
næringsmiddelindustrien og olje og gass. Disse medlemmer viser til
at spillvarme er en viktig ressurs mange steder, men at det fremdeles
er et stort potensial for å utnytte den bedre. Disse medlemmer mener det
bør stilles krav om at spillvarme utnyttes fra prosesser som avgir
mye varme, for eksempel industrianlegg, avfallsforbrenning, datasentre,
hydrogenproduksjon og energiproduksjonsanlegg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til budsjettavtalen med Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene
hvor det ble enighet om at det skal utarbeides en plan med et sett tiltak
som skal redusere energibruken i bygg med minst 10 TWh i 2030, og
øke strømproduksjonen i bygg. Planen skal presenteres i forbindelse
med statsbudsjettet for 2023. Det er en etterlengtet plan etter
at tidligere regjeringer ikke har fremmet tiltak for å oppnå konkrete mål
innenfor energieffektivisering. Flertallet er svært opptatt
av at denne planen blir lagt frem og at den har konkrete tiltak
for å oppnå minst 10 TWh reduksjon i bygg innen 2030.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at priskrisen i vinter har vist at det er et behov, og et ønske,
i befolkningen for en større satsing på energieffektivisering. Det
gjør oss bedre rustet for en mer usikker fremtid, og gir mindre
usikkerhet når prisene svinger. Men det er også klart at virkemidlene
til nå ikke har vært tilstrekkelig for å få fart på det.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti vil likevel advare mot å endre
målet for et arbeid som er underveis og som skal leveres om få måneder.
Det vil kunne forsinke det, og det er viktigere å få på plass klare
forslag til tiltak for å oppnå 10 TWh straks. Disse medlemmer velger likevel
å støtte et mål på 13 TWh. Det er derfor noe som i stedet bør komme
som et tillegg. Disse
medlemmer viser til at målet om 10 TWh gjelder alle norske
bygg, og at et separat mål for yrkesbygg vil måtte utarbeides uavhengig
av dette.
På den bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget tiltak som gjør
at det er mulig å oppnå minst 13 TWh energieffektivisering i 2030,
i sammenheng med eller etter at planen for 10 TWh er lagt frem.»
Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene inngikk en
budsjettavtale for året 2022. Flere forslag som er fremmet i denne innstillingen,
har budsjettkonsekvenser som naturlig hører hjemme i budsjettbehandlingene.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Dokument 8:37 S (2021–2022) Representantforslag
om å reforhandle styringsavtalen med Enova SF, der Rødt fremmet
lignende forslag og dessuten ba om å reforhandle styringsavtalen
med Enova SF slik at det blir mulig å støtte mer målrettede, rettferdige
og nødvendige tiltak for energisparing. Dessverre ble disse forslagene stemt
ned, og Stortinget må forholde seg til gjeldende avtale. Dette medlem mener
det da er nødvendig å fremme forslag til energisparing på andre
måter, slik forslagsstillerne her gjør, og er følgelig positiv til
dette.
Videre
viser komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De
Grønne til International Energy Agencys (IEA) tipunktsliste
for å gjøre Europa mindre avhengig av russisk gass, der to av punktene
handler om nettopp energisparing knyttet til bygg. Det ene dreier
seg om energieffektivisering for bygg og industri, som også er dekket
i representantforslagene, mens det andre dreier seg om varmepumper.
Også Europakommisjonen peker på varmepumper i RepowerEU, for å gjøre
Europa mindre avhengig av russisk gass. Som beskrevet i bakgrunnen
for Dokument 8:130 S (Representantforslag om å gjøre energisparing
tilgjengelig for alle) gir ikke Enova SF lenger støtte til installering
av varmepumper. Det er urovekkende at det ikke finnes noen støtteordninger
for dette tiltaket når det peker seg ut som et effektivt, konfliktfritt
og konkret svar på å løse nåtidens og fremtidens energibehov.
På denne bakgrunn,
og for å presisere behovet for å satse på varmepumper, fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inkludere varmepumper i en utvidet og styrket støtte
til energisparing, i tråd med øvrige kriterier beskrevet i Dokument
8:130 S (2021–2022).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne påpeker
at den russiske invasjonen av Ukraina og påfølgende sanksjoner har
ført til ytterligere uro i energimarkedene og stigende energipriser.
Prisstigningen kommer på toppen av allerede høye energipriser gjennom
vinteren. Høye strømpriser, slik de vi har hatt i vinter, gir en
uholdbar økonomisk situasjon for mange husholdninger og næringsdrivende. Disse medlemmer mener
det på bakgrunn av dette er viktig å gjennomføre langsiktige løsninger
på strømkrisen, som gir husholdningene muligheten til både å redusere
egne strømkostnader og kutte strømforbruket. Samtidig må en øke
produksjonen av fornybar kraft som en trenger for elektrifisering
av samfunnet, og som bidrar til en rask energiomstilling i Europa.
Disse medlemmer påpeker at
dagens situasjon i stor grad skyldes høye gasspriser i Europa, økende
CO2-priser og lite vann i
magasinene. Likevel kan det i fremtiden oppstå situasjoner der strømprisen
er over normalen i kortere eller lengre perioder. Da må man ha på plass
mekanismer og virkemidler i energipolitikken som hindrer at strømprisene
kommer ut av kontroll. Disse
medlemmer understreker at strømkrisen ikke må resultere i
tiltak som svekker den omstillingen av samfunnet som er nødvendig
for at vi skal nå Stortingets fastsatte klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Venstre viser for øvrig til forslagsteksten og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tilføre Statnett midler som sikrer en lavere økning
av nettleien i fremtiden enn det som er planlagt.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inngå en treårig tilleggsavtale med Enova, der det
blir gitt særskilte bevilgninger som sikrer gode støtteordninger
for energisparing og lokal produksjon av elektrisitet for både privatkunder
og bedrifter.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer
i plan- og bygningsloven som muliggjør krav om kraftproduksjon fra
solenergi eller grønne tak på nærings-, bolig- og offentlige bygg.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å bevilge penger til fylkene og
kommunene slik at de settes i stand til å midlertidig ansette eller
engasjere energirådgivere for privatpersoner og bedrifter, som kan
hjelpe folk med å planlegge og få gjennomført lønnsomme investeringer
for å redusere energiforbruket.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre obligatorisk energikartlegging av offentlige
bygg for å sørge for at lønnsomme energieffektiviseringsprosjekter
gjennomføres i alle statlige, fylkeskommunale og kommunale bygg
der det er mulig, i løpet av de neste tre årene.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan man gjennom plan- og bygningsloven
og på andre måter kan gi sterkere insentiver til utbygging av vannbåren
energi fra sjøen for å dekke behovet for oppvarming og kjøling av
bygg i flere norske byer og tettsteder.»
Disse medlemmer viser
til at den beste og mest miljøvennlige energiproduksjonen er mer
effektiv bruk av energien man allerede har. Men dagens støtteordninger
for energisparing er i stor grad forbeholdt dem med høy inntekt
og som bor i eneboliger. Det finnes ikke særskilte støtteordninger
rettet mot tiltak i utleieboliger, borettslag og sameier. Ordningene
er også lite kjent blant forbrukerne, de er mangelfulle og støttesatsene
er for lave. Kjente og effektive tiltak som utskifting til lavenergivinduer
og luft-til-luft-varmepumper får ingen støtte. I sum fører dette
til at strømsparingstiltak ikke blir tilgjengelige for store grupper
av befolkningen, enten det skyldes lav inntekt, manglende kompetanse eller
at populære tiltak med moden teknologi ikke får støtte. Strømsparing
og lokal egenproduksjon av strøm er i motsetning til store kraftutbygginger
tiltak som kan gjennomføres raskt, og som skåner naturen for unødvendige
inngrep, kutter klimagassutslipp og avlaster strømnettet.
Situasjonen i Europa
og Norge understreker behovet for en nasjonal storsatsing som gjør
energisparing tilgjengelig for alle. Det er et stort behov for mer
fornybar kraft enda raskere enn før, samtidig som det er behov for
å hjelpe husholdningene med å håndtere skyhøye strømregninger. Disse medlemmer viser
til at mange nå ønsker å redusere utgiftene gjennom energisparing,
solcelleanlegg eller andre tiltak hvor man kan produsere sin egen
energi. Men mange trenger også rådgivning og økonomisk støtte for
å komme i gang. Det krever at dagens ordninger blir bedre, flere
og mer tilgjengelige.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) anslår potensialet
for lønnsom energieffektivisering i norske bygninger til opp mot
13 TWh. Ifølge en rapport fra Thema Consulting vil 13 TWh energieffektivisering
og energiproduksjon i bygg innen 2030 kunne utløse inntil 45 000
nye årsverk. Potensialet for strømsparing, og positive ringvirkninger
for samfunnet, er med andre ord stort. Disse medlemmer viser til at
på tross av høye ambisjoner om energisparing har lite skjedd siden
Stortinget i 2017 satte mål om å spare 10 TWh innen 2030. Det er
positivt at energisparing blir en sentral del av arbeidet til Energikommisjonen.
Men etter disse
medlemmers syn haster det med å komme i gang, og det er ikke
behov for å vente på flere utredninger som enda en gang slår fast
at energisparing er viktig. Vi vet hvilke virkemidler og tiltak
som må til, men de må skaleres opp, utvides og gjøres tilgjengelig, enten
man bor i en enebolig, blokk eller en kommunal eller privat utleiebolig.
Disse medlemmer viser til
at Enovas mandat til å prioritere energisparing er svekket, og Enova
har ikke klart å tilby ordninger som treffer de brede lag av befolkningen. Disse medlemmer mener
tilskuddene rettet mot husholdningene bør flyttes til Husbanken,
gis en mer sosial profil og kombineres med muligheten for lån til
tiltak som ikke fullt ut kan finansieres gjennom tilskudd og egne
midler. Ved å samle ordningene i Husbanken kan man gi vanlige folk
tilbud om en mer helhetlig og tilgjengelig pakke med rådgivning,
tilskudd og gunstige lån. Videre mener disse medlemmer at Husbanken
i samarbeid med kommunene bør tilby gratis energirådgivere som tar
direkte kontakt med huseiere, borettslag og sameier med tilbud om
skreddersydde energisparepakker.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i den varslede planen for redusert energibruk og
økt strømproduksjon i bygg legge til grunn et nasjonalt mål om å
spare 13 TWh i norske bygg innen 2030 og halvere energiforbruket
i bygg innen 2050.»
«Stortinget
ber regjeringen utvide og styrke støtten til energisparing og energiproduksjon
og dekke inntil halve investeringskostnaden ved slike tiltak i private eneboliger,
småhus, borettslag og sameier. Støtten skal utbetales forskuddsvis
når det er mulig, og det skal tilbys gunstige låneordninger til
de som trenger det, for resten av investeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen flytte støtteordningene for klima- og energitiltak
hos husholdninger fra Enova til Husbanken og etablere en ordning
med gratis, oppsøkende energirådgivning til husholdninger i eneboliger,
småhus, borettslag og sameier. Ordningen bør etableres som et samarbeid
mellom Husbanken og kommunene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag.
«Stortinget
ber regjeringen utvide støtteordningene for klima- og energitiltak
hos husholdninger til å omfatte flere typer energitiltak, inkludert
kjente energitiltak med moden teknologi.»
«Stortinget
ber regjeringen opprette målrettede ordninger med øremerkede tilskudd
til energisparing i private utleieboliger.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trappe opp innsatsen for energitiltak i kommunale
boliger og innføre en øremerket støtte- og insentivordning for kommunene fram
til 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at kun 2
pst. av boligene i Norge i dag har solceller på taket, ifølge en
kartlegging fra Nelfo. Dersom alle bygg i Norge fikk solceller,
kunne de dekket det årlige strømbehovet til nesten 1,4 millioner
husstander og produsert opptil 26 TWh i året. Solstrømpotensialet
fra anlegg på taket av boligblokker kan alene gi mellom 0,9 og 1,3
TWh, ifølge beregninger fra Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL).
Videre oppgir Olje- og energidepartementet (2016) at hele 78 pst.
av energibruken i husholdningene går til oppvarming og varmtvann.
Økt bruk av solfangere til oppvarming av hus og tappevann har et
stort potensial for å redusere strømbehovet. Men dagens virkemidler
har vist seg ikke å være tilstrekkelig til å utløse det store potensialet
for energisparing og energiproduksjon, særlig i borettslag og sameier. Disse medlemmer mener
solenergi må få en langt mer sentral rolle også i norsk energiproduksjon.
Norge bør ha som mål å bygge ut solstrøm tilsvarende 5 GW på norske
bygg innen 2030, blant annet gjennom skjerpede krav til nybygg og
økt støtte til utbygging på eksisterende takflater og bygningsfasader.
Disse medlemmer viser til
at utvikling av lokale energisystemer representerer en viktig ressurs
i det grønne skiftet gjennom å avlaste strømnettet, dempe behovet
for nettutbygging og samtidig produsere mer fornybar energi. Bruk
av lokale energikilder gir mulighet til lokal omsetning av energi
mellom bygg og nabolag. Disse medlemmer viser til
at dagens regelverk gjør det vanskelig å gjennomføre prosjekter
for lokal produksjon, omsetning og lagring. Det er behov for å legge
bedre til rette for å utnytte mulighetene som ligger i lokal energiproduksjon,
gjennom å fjerne de regulatoriske barrierene som hindrer denne utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2023 legge
fram en tiltaksplan for hvordan minst halvparten av alle takflater
på boligblokker kan dekkes med solcelleanlegg, med mål om minst
1 TWh årlig strømproduksjon innen 2030.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest og innen revidert nasjonalbudsjett for 2022
komme tilbake til Stortinget med forslag til virkemidler for å produsere solstrøm
med samlet installert effekt på 5 GW på norske bygg innen 2030.
Blant annet må støtten til solceller på eksisterende bygg utvides,
og det må gis støtte til solceller på nybygg og bygningsintegrerte
solceller.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne regulatoriske barrierer som hindrer lokal
energiproduksjon, lokal energilagring og omsetning av energi mellom
bygg.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at blant andre Sintef peker på at det er
behov for et kraftig kompetanseløft blant håndverkere når det gjelder
energisparing. Dersom forbrukerne møter en byggenæring med kunnskap
om energisparing når de skal pusse opp, kan dette øke sjansen for
at det gjennomføres energitiltak. Disse medlemmer mener at det
må etableres en tiltakspakke rettet mot byggenæringen for å øke
kompetansen og bidra til at håndverkere får en større rolle i å
synliggjøre mulighetene for energisparing.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet etablere
en tiltakspakke for kompetanseheving når det gjelder energisparing
i byggenæringen.»
Disse medlemmer viser
til at potensialet for energisparing er størst for yrkesbygg, som
består av offentlige bygg og næringsbygg. Det er anslått et lønnsomt
potensial på hele 9 TWh i dette markedet. Direktoratet for byggkvalitet
(DiBK) jobber med å ferdigstille en ny teknisk forskrift (TEK).
Det er viktig at ny TEK utformes for å sikre energieffektive nybygg,
og at det også er et klart mål om å hente ut energieffektiviseringspotensialet
i eksisterende bygningsmasse gjennom å stille tydeligere energikrav
ved rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Videre viser disse medlemmer til
svar fra olje- og energiministeren om at regjeringen vil fastsette
en norsk definisjon av nesten nullenergibygg, i tråd med kravene
i bygningsenergidirektivet. Disse medlemmer forutsetter
med dette at kravet implementeres i den nye utgaven av byggteknisk forskrift.
Disse medlemmer viser til
at offentlige krav kan være med og drive fram rehabilitering av
næringsbygg, eksempelvis gjennom krav om energiklasse i nye offentlige
leiekontrakter. Også innenfor den store offentlige bygningsmassen
er det store gevinster å hente ved energieffektivisering, energioppgradering
og rehabilitering av denne. Det må derfor også stilles klare krav til
rehabilitering av den offentlige bygningsmassen, og midler må settes
av i de årlige budsjettene for å sikre gjennomføring av disse tiltakene.
Disse medlemmer viser til
at investeringsbarrierer og manglende kompetanse kan gjøre at relativt
enkle og billige energieffektiviseringstiltak ikke realiseres. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at det innføres krav om energirevisjon av alle yrkesbygg
med høyt energiforbruk, eller som har energimerke E eller lavere, kombinert
med kompetanseheving hos driftspersonell.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at energikravene til nybygg skjerpes til nesten
nullenerginivå, slik det er definert i EUs bygningsenergidirektiv,
i neste byggteknisk forskrift.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det i ny byggteknisk forskrift stilles
tydeligere energikrav ved rehabilitering for å utløse det store
energisparepotensialet i eksisterende bygningsmasse.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan for å hente ut potensialet for
energieffektivisering fra yrkesbygg på 9 TWh innen 2030 og sørge
for at planen detaljeres med årlige mål og tiltak. Planen skal legges
fram i forbindelse med statsbudsjettet for 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om energiklasse A i alle nye offentlige
leiekontrakter.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i planen for redusert energibruk og økt strømproduksjon
i bygg som er varslet i forbindelse med statsbudsjettet for 2023,
fremme en konkret plan for energieffektivisering, samt energioppgradering
og rehabilitering av offentlige yrkesbygg, og fremme forslag om
å bevilge midler for gjennomføring av denne planen.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om energirevisjon av alle yrkesbygg
med høyt energiforbruk, eller som har energimerke E eller lavere,
kombinert med kompetanseheving hos driftspersonell.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at det grønne
skiftet vil kreve en styrking av kraftnettet i Norge. Ifølge Statnett
vil det være behov for investeringer i sentralnettet på mellom 60
og 100 mrd. kroner de neste årene. Disse medlemmer viser til
at Statnett i 2020 hadde store inntekter gjennom flaskehalsinntekter
fra salg av kraft til utlandet. I 2021 forventer Statnett at flaskehalsinntektene
vil dekke over 40 pst. av kostnadene for det sentrale strømnettet
som Statnett har ansvaret for. Disse medlemmer er derfor
av den oppfatning at det er viktig å få en oversikt over hvordan
Statnetts andel av nettleien vil utvikle seg de nærmeste årene,
for å kunne ta stilling til om det er behov for en ekstraordinær
støtte for å dekke Statnetts kostnader knyttet til styrkingen av
sentralnettet. Videre forutsetter disse medlemmer at innstillingen
fra Strømnettutvalget om utviklingen av strømnettet, som skal leveres
innen 15. juni 2022, inkluderer en analyse av framtidig utvikling
av nettleien.