-
Stortinget ber regjeringen
senest innen utgangen av april 2022 legge frem en tiltakspakke for
å ta igjen tapt faglig og sosial læring og tette kunnskapshull. Denne
skal følge opp sentrale anbefalinger fra Parr-rapporten og gi forsterkede
krav og forventninger til skoleeier om å gjennomføre både kortsiktige
og langsiktige tiltak for å kartlegge og bøte på konsekvensene av
koronapandemien for barn og unge i skolen. Regjeringen bes vurdere
de økonomiske konsekvensene og senest komme tilbake til Stortinget
med tilhørende budsjettforslag i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2022.
-
Stortinget ber regjeringen
snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som legger til
rette for gjennomføring av nye og utvidede sommerskoletilbud i kommuner
og fylkeskommuner som har behov for og ønske om det, etter samme
modell som i 2021.
-
Stortinget ber regjeringen
forplikte skoleeier til å kartlegge elevenes lese- og regneferdigheter
før skolestart og tilby intensiv opplæring i lesing og regning til
elever som trenger det.
-
Stortinget ber regjeringen
følge opp fullføringsreformen gjennom å be fylkeskommunene tilby
innføringsfag i norsk, matte og engelsk for elever som har svake
karakterer på vei ut av ungdomsskolen og står i fare for å falle
fra.
-
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre et nasjonalt leseløft fra skolestart i august 2022.
-
Stortinget ber regjeringen
tydelig forplikte skoleeiere til å sikre tilstrekkelige systemer
for god fraværsoppfølging i hele skoleløpet som sikrer nærvær og en
plan for oppfølging av fravær fra første time, med særlige tiltak
for å få ned kritisk høyt fravær.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.