Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge
og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Terje Hansen, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
8:84 S (2021–2022) om å stramme inn praktiseringen av anskaffelsesregelverket
når det gjelder næringslivets overholdelse av folkeretten. Komiteen viser
til at næringsminister Jan Christian Vestre har uttalt seg om forslaget
i brev av 18. februar 2022 til komiteen. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen merker seg næringsministerens
vurdering der representantforslaget også berører Samferdselsdepartementets
ansvarsområde, og at punkt 2 av representantforslaget er overført
til Samferdselsdepartementet som rette adressat.
Komiteen viser til at samferdselsminister
Jon-Ivar Nygård har uttalt seg om forslaget i brev av 18. februar
2022 til komiteen. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen merker seg at samferdselsministeren uttaler
at staten som eier har en forventning om at selskapet følger internasjonalt
anerkjente retningslinjer, prinsipper og konvensjoner, som for eksempel
OECDs retningslinjer og FNs veiledende prinsipper for næringsliv
og menneskerettigheter (UNGP).
Komiteen forventer at ivaretakelse
av menneskerettigheter, respekt for grunnleggende arbeidstakerrettigheter
og anstendige arbeidsvilkår, ivaretakelse av klima- og miljøhensyn,
bekjempelse av korrupsjon og uetisk adferd, samt størst mulig åpenhet
er grunnleggende verdier for norske bedrifter når de skal ivareta
samfunnsansvar i sin internasjonale virksomhet.
Komiteen vil understreke at
selskapers nærvær i konfliktområder reiser særlige spørsmål og krever
et svært bevisst forhold til ansvar hos bedriftene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til næringsministerens
brev til komiteen, og vil understreke at offentlige oppdragsgivere
skal ha en anskaffelsespraksis som ivaretar hensynet til grunnleggende
menneskerettigheter.
Flertallet mener Direktoratet
for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har en viktig rolle i å
veilede om ivaretakelse av menneskerettigheter i offentlige anskaffelsesprosesser.
Videre vil flertallet vise
til beskrivelsene i brevet fra næringsministeren om hvordan DFØ
i dag veileder særskilt for høyrisikoprodukter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre viser i tillegg til
samferdselsministerens brev til komiteen som omhandler det spesifikke
forholdet som nevnes i representantforslaget. Disse medlemmer vil understreke
at det er helt avgjørende at det anskaffes flere tog i Norge for
å nå fastsatte mål for økt togtrafikk og reduksjon i utslipp fra
transportsektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at selskaper
med statlige eierinteresser må forholde seg til det til enhver tid
gjeldende anskaffelsesregelverk, og vurdere leverandørene opp mot
dette. At selskapene skal gjøre dette, synliggjør viktigheten av
god, detaljert veiledning fra DFØ. Når det gjelder opsjonen som
nevnes i representantforslaget, vil disse medlemmer påpeke at det
er Stortinget som selv vil bestemme dette på et senere tidspunkt.
Disse medlemmer vil understreke
at anskaffelsesregelverket skal legge rammene for en effektiv og transparent
bruk av samfunnets ressurser, samtidig som prosessen skal bidra
til at det offentlige opptrer med integritet. Det er disse medlemmers syn
at dagens system og veiledning fra DFØ gjør det.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at forslagsstillerne
ønsker å stramme inn praktiseringen av anskaffelsesregelverket. Disse medlemmer vil
understreke at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) allerede
har god veiledning om menneskerettigheter i offentlige anskaffelser.
Det er allerede gitt veiledning knyttet til hvordan norske offentlige
virksomheter i anskaffelsesprosessen kan stille krav for å fremme
grunnleggende menneskerettigheter. For de anskaffelsene hvor oppdragsgivere
kjøper inn produkter hvor det generelt forekommer brudd på menneskerettigheter,
såkalte høyrisikoprodukter, er det gitt detaljerte føringer og eksempler
på hvordan en offentlig oppdragsgiver bør gå frem også her. I tillegg
er det i veiledning fra DFØ gitt eksempler på hvilke kontraktsvilkår
som kan benyttes for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter
i leverandørkjeden.
Likevel stiller disse medlemmer seg
noe undrende til forslagsstillernes lite helhetlige tilnærming i saken,
hvor de plukker ut og går målrettet mot én enkelt aktør, og ikke
alle aktører i det aktuelle markedet samlet og likestilt. Alstom,
som forslagsstillerne her har valgt seg ut, er en av verdens største
produsenter av togmateriell, de er den ledende leverandøren i Norge
og Norden på togmateriell. De har 2200 ansatte i Norden som vil
bli direkte berørt av dette forslaget.
Disse medlemmer vil også gjøre
oppmerksom på at en rekke andre store europeiske leverandører innenfor
skinnegående transport, som også leverer til Norge, er involvert
i å bygge ut trikkesystemer i Israel. Dersom vi skal følge den linjen
forslagsstillerne her legger seg på, bør vi også returnere de nye
Oslo-trikkene, de nye flytogene, de 150 Flirt-togene som går på
skinner over hele Norge, bybanen i Bergen og samtidig stanse all utbygging
av det nye signalsystemet for tog i Norge, ERTMS, som for øvrig
brukes i hele Europa. Disse
medlemmer frykter at konsekvensen av dette vil legge veien
åpen for at store kinesiske aktører får stor markedsmakt over signalanlegg
og infrastrukturutbygging i Norge.
Disse medlemmer vil også gjøre
oppmerksom på at listen forslagsstillerne legger til grunn for dette
representantforslaget også inneholder selskaper som ikke driver
med skinnegående transport, men likevel leverer til Norge. Herunder
Motorola, Tripadvisor, Airbnb, Expedia, Booking.com, leverandøren
av Cheerios, Haagen Dasz, Yoplait og fredagstacoen fra Old El Paso.
Disse medlemmer vil også understreke
at saken om den såkalte Røde linjen ble løftet juridisk for over
ti år siden, og konklusjonen i saken var at «Alstom did not violate
international law taking into account its commitments deriving from
the adhesion to the UN Global Compact».
Disse medlemmer mener at anskaffelsesregelverket
allerede legger til rette for at offentlige virksomheter skal kunne
ivareta respekt for grunnleggende menneskerettigheter gjennom lovens
krav om å ha egnede rutiner, og at det eksisterer god veiledning
hos DFØ om hvordan dette kan operasjonaliseres i den enkelte anskaffelsesprosess.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne deler forslagsstillernes syn på at det haster å få
strammet inn praktiseringen av regelverket slik at selskaper som
medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettighetene, lukes
ut av statens leverandørlister.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Norske tog i desember 2021 kunngjorde at de inngår en milliardkontrakt
med selskapet Alstom. Norske tog skal kjøpe 30 lokaltog fra Alstom med
opsjon på å kjøpe ytterligere 170 tog.
Disse medlemmer er svært kritiske
til at Norske tog inngikk en milliardkontrakt med Alstom til tross
for at selskapet er ett av 112 selskaper som FNs høykommissær for
menneskerettigheter i februar 2020 satte på en liste over selskaper
med aktivitet på okkupert palestinsk territorium, noe som reiser
spesielle menneskerettighetsbekymringer.
Disse medlemmer viser til at
Alstom har vært en sentral aktør i Jerusalem Light Rail, som bidrar
til å styrke bosettingenes vedvarende eksistens på okkupert område.
I tillegg er de med på utbygging av linjen Tel Aviv–Jerusalem, som
krysser okkupert palestinsk territorium i to områder med folkerettsstridig
beslaglegging av offentlig og privat palestinsk eiendom. Disse medlemmer viser
til at både Storebrand og KLP har utelukket Alstom fra sine investeringsporteføljer
nettopp på grunn av dette.
Disse medlemmer stiller seg
svært kritisk til Norske togs aktsomhetsvurderinger, som ikke har
tatt hensyn til FNs uttalelser om at:
«enhver form for
næringslivsengasjement, enten israelsk eller internasjonal, enten
direkte eller indirekte, enten tilsiktet eller tilfeldig – med de
israelske bosetningene er helt uforenlig med menneskerettighetsforpliktelser,
med UNGP og med enhver målrettet definisjon av forhøyet aktsomhet.»
Disse medlemmer viser også
til rapporten fra Norsk Folkehjelp, LO og Fagforbundet publisert
i desember 2021 med tittelen «Folkeretten og næringsvirksomhet i
konfliktområder», som konkluderer med at loven om offentlige anskaffelser
har flere bestemmelser som åpner for at det kan stilles krav til
både tilbudet og tilbydere om overholdelse av krigens folkerett. Disse medlemmer er
derfor svært kritiske til at dette ikke har skjedd i dette tilfellet.
Disse medlemmer viser til at
både Alstom og det baskiske selskapet CAF, som også er involvert
i det folkerettsstridige arbeidet med å utvide Jerusalem Light Rail
(JLR), er med i en ny konkurranse om leveranse av fjerntog i Norge. Disse medlemmer viser
til at det derfor er en overhengende fare for at det inngås nok
en milliardkontrakt med en leverandør som direkte medvirker til
alvorlige brudd på folkeretten og menneskerettighetene. Det haster
derfor med å få strammet inn praktiseringen av regelverket slik
at selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettighetene,
lukes ut av statens leverandørlister.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, senest innen forslag til revidert nasjonalbudsjett
for 2022, komme tilbake til Stortinget med en forpliktende plan
for å stramme inn praktiseringen av anskaffelsesregelverket når
det gjelder næringslivets overholdelse av folkeretten i konfliktområder.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Norske tog AS ikke tar i bruk opsjonen
på å kjøpe ytterligere 170 tog fra Alstom så lenge sistnevnte har
forretninger i strid med de folkerettslige reglene som gjelder i
konfliktområder.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Norske tog AS ikke inngår nye kontrakter
med selskaper som har forretninger i strid med de folkerettslige
reglene som gjelder i konfliktområder.»