1.2 Departementets vurdering og forslag
Målsettingen om å
fremme bruk av faste ansettelser i størst mulig grad tilsier at
adgangen til midlertidig ansettelse begrenses mest mulig til situasjoner
der det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov.
Bestemmelsen om generell
adgang til midlertidig ansettelse i arbeidsmiljøloven § 14-9 andre
ledd bokstav f ble innført fra 1. juli 2015, jf. Prop. 39 L (2014–2015).
Et sentralt formål var å lette inngangen til arbeidsmarkedet for
personer som av ulike årsaker har redusert arbeidsevne, eller som
av andre grunner lettere faller utenfor arbeidslivet enn andre.
Videre var utvidelsen antatt å gi virksomhetene noe større grad
av fleksibilitet, jf. Prop. 39 L (2014–2015). Ved behandlingen i Stortinget
uttalte flertallet i arbeids- og sosialkomiteen at bestemmelsen
burde evalueres opp mot hensikten med innføringen, samt at eventuelle
negative effekter burde evalueres, som økt bruk av midlertidighet
på bekostning av faste stillinger eller at enkelte grupper «fanges»
i midlertidige stillinger selv om det burde finnes faste stillinger
til dem, jf. Innst. 208 L (2014–2015).
Etter at bestemmelsen
ble innført er det foretatt flere kartlegginger av bruken av midlertidige
ansettelser.
De kartleggingene
som er gjort gir ikke holdepunkter for å konkludere med at bestemmelsen
bidrar til å lette inngangen til arbeidslivet for personer som tradisjonelt har
vansker med å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Om lag 40–50 pst.
av midlertidig ansatte går over til fast ansettelse i løpet av ett
år. Dette gjelder alle typer midlertidig ansettelse. En betydelig
andel av de midlertidig ansatte er i vikariater, som kan ha en høyere
sannsynlighet for å oppnå fast ansettelse og stabil tilknytning
til arbeidsmarkedet. De kartleggingene som er gjort viser imidlertid
at overgangen til fast ansettelse er mindre blant utsatte grupper
i arbeidslivet. Personer med lite utdanning eller innvandringsbakgrunn
har i gjennomsnitt høyere sannsynlighet for å være i en midlertidig
ansettelse. Dette indikerer at bestemmelsen i § 14-9 andre ledd bokstav
f ikke har virket etter formålet.
Videre tyder statistikk
og kartlegginger på at bestemmelsen benyttes i liten grad. Det kan
være ulike årsaker til dette. Utformingen av bestemmelsen kan også
ha hatt betydning. En beskjeden bruk kan trekke i retning av at arbeidstakernes
og virksomhetenes behov for midlertidig arbeidskraft i tilstrekkelig
grad er ivaretatt gjennom lovens øvrige hjemler for midlertidig
ansettelse.
Bestemmelsen kan
ha betydning for virksomheter i en etableringsfase og i andre situasjoner
der det er usikkerhet rundt det økonomiske grunnlaget for å starte
nye prosjekter eller lignende. Flere høringsinstanser peker på at
dette kan ha betydning i en periode hvor det fortsatt er usikkerhet
om økonomisk utvikling og markedsforhold etter koronapandemien.
Et mer varig arbeidskraftbehov bør primært dekkes ved hjelp av faste
stillinger, også i tilfeller der det foreligger usikkerhet rundt fremtidig
økonomi og utvikling.
Erfaringene viser
at bestemmelsen benyttes i liten grad, noe som tilsier at virksomhetenes
behov for fleksibilitet i tilstrekkelig grad er ivaretatt gjennom
lovens øvrige bestemmelser.
Det er viktig å ivareta
det grunnleggende prinsippet om at ansettelser som hovedregel skal
være faste, og at midlertidig ansettelse kun benyttes som et supplement i
tilfeller der arbeidsgiver kan vise til et reelt behov for midlertidig
arbeidskraft. Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse
i § 14-9 andre ledd bokstav f bryter med dette prinsippet. Selv
om bestemmelsen har en tidsbegrensing på ett år, åpner den i prinsippet
for midlertidig ansettelse der arbeidskraftsbehovet er av varig karakter.
Det er få indikasjoner
på at målene med bestemmelsen om enklere tilgang til arbeidsmarkedet
for sårbare grupper, er nådd.
Selv om enkelte arbeidstakere
kan komme inn i arbeidslivet gjennom en midlertidig jobb, har slike
ansettelser også klare ulemper ved at de opphører etter en bestemt
tidsperiode, og medfører usikkerhet for arbeidstakere. Økt midlertidighet
er ikke riktig løsning for å inkludere flere i arbeidslivet. Målet
er å legge til rette for at flest mulig kan delta i arbeidslivet
gjennom hele og faste stillinger.
Det foreslås derfor
at den generelle adgangen til midlertidig ansettelse i arbeidsmiljøloven
§ 14-9 andre ledd bokstav f, oppheves.
Som en følge av dette
foreslås også oppheving av § 14-9 åttende ledd om karantene ved
ansettelser etter andre ledd bokstav f, samt oppheving av øvrige
deler av loven som henviser til bestemmelsen.
Forslaget er ment
å få innvirkning på avtaler om midlertidig ansettelse som inngås
etter at endringen trer i kraft.