1. Sammendrag
1.1 Innledning
Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel. Endringene gjennomfører forordning (EU) 2021/337 om EU-gjenopprettingsprospekt for så vidt denne forordningen gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen). Forordning (EU) 2021/337 er ansett å være EØS-relevant, men er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen. Departementets forslag i denne proposisjonen innebærer derfor gjennomføring av forventede EØS-regler.
Det er ikke truffet beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen. For å ivareta Norges interesser i saken, som er raskest mulig innlemmelse og gjennomføring av forordningen, bør Norge unngå å måtte ta konstitusjonelt forbehold når beslutning om innlemmelse av forordningen fattes i EØS-komiteen. I proposisjonen bes det derfor om samtykke til å delta i en kommende beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordning (EU) 2021/337 i EØS-avtalen, for så vidt den gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen), jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
Forordning (EU) 2021/337 gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen) og direktiv 2004/109/EF (rapporteringsdirektivet). Endringen i direktiv 2004/109/EF knytter seg til en bestemmelse som er endret ved direktiv 2013/50/EU. Sistnevnte er innlemmet i EØS-avtalen, men ikke trådt i kraft. Innlemmelsen av forordning (EU) 2021/337 er derfor foreslått delt over to EØS-komitébeslutninger. Den ene innlemmer forordning (EU) 2021/337 i EØS-avtalen for så vidt den gjør endringer i prospektforordningen. Den andre innlemmer forordningen for så vidt den gjør endringer i direktiv 2004/109/EF. Det er førstnevnte kommende EØS-komitébeslutning det bes om samtykke til i denne proposisjonen. Hovedtrekkene i en slik EØS-komitébeslutning er nærmere omtalt i kapittel 4.
Departementet ber om Stortingets forhåndssamtykke til å delta i en kommende beslutning i EØS-komiteen, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Norge kan slik unngå å måtte ta konstitusjonelt forbehold når beslutning om innlemmelse fattes i EØS-komiteen. På denne måten kan endringene i prospektforordningen tre i kraft så raskt som mulig, noe som er viktig sett hen til at reglene er tidsbegrensede og gitt for å gi virksomheter rask tilgang på ny kapital for å bidra til gjenoppbyggingen etter covid-19-pandemien.
Det vil bli fremmet en egen kongelig resolusjon om deltakelse, med forbehold om Stortingets samtykke, i EØS-komiteens beslutning dersom vedtak i EØS-komiteen blir truffet før Stortinget har behandlet saken og truffet vedtak. Stortinget vil i så fall bli informert om vedtaket i EØS-komiteen.
Dersom den endelige beslutningen i EØS-komiteen skulle avvike vesentlig fra utkastet som er vedlagt proposisjonen her, vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.
Utkast til EØS-komitébeslutning i uoffisiell norsk oversettelse og uoffisiell norsk oversettelse av rettsakten som er omfattet av EØS-komitébeslutningen, følger som trykte vedlegg (vedlegg 1 og 2 til proposisjonen).
1.2 Utkast til EØS-komiteens beslutning med tilpasninger
1.2.1 Vurdering
Bestemmelser som inkorporerer forordning (EU) 2021/337 i norsk lov, kan ikke tre i kraft før det er fattet beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen, for så vidt den gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen), og en slik beslutning har trådt i kraft. Tidspunktet for ikrafttredelse av beslutningen i EØS-komiteen vil avhenge av om én eller flere av EØS/EFTA-statene tar konstitusjonelt forbehold, og i tilfelle når slike forbehold blir løftet.
Siden gjennomføring av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2021/337 i norsk rett krever lovendring, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd. Utkast til EØS-komitébeslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2021/337 i EØS-avtalen, for så vidt den gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen), følger i uoffisiell norsk oversettelse som trykt vedlegg til proposisjonen. Tilsvarende gjelder uoffisiell norsk oversettelse av forordningen.
Det vises til punkt 1.4 om tidsaspektet. Det bes på denne bakgrunn om forhåndsamtykke til innlemmelse av forordning (EU) 2021/337, for så vidt den gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen), i EØS-avtalen. Dersom den endelige beslutningen i EØS-komiteen skulle avvike vesentlig fra utkastet som er vedlagt proposisjonen her, vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.
1.2.2 Omtale av utkastet til EØS-komiteens beslutning
Utkastet til EØS-komitébeslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2021/337 inneholder en fortale og fire artikler.
Artikkel 1 fastsetter at endringer som følger av forordning (EU) 2021/337, skal gjelde for forordning (EU) 2017/1129, som er en del av EØS-avtalen vedlegg IX.
Artikkel 2 fastslår at den islandske og den norske språkversjonen av forordningen gis gyldighet og kunngjøres i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.
Artikkel 3 regulerer når beslutningen trer i kraft. Ikrafttredelsestidspunktet er ikke fastsatt på tidspunktet for fremleggelse av denne proposisjonen til Stortinget.
Artikkel 4 fastslår at beslutningen skal kunngjøres i EØS-avdelingen og i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.
Utkastet til EØS-komiteens beslutning følger vedlagt. Utkastet er utarbeidet av EFTA-sekretariatet.
1.2.3 Konklusjon
Forordningen er EØS-relevant, og Finansdepartementet anbefaler at Stortinget samtykker i innlemmelse av forordningen med tilpasningstekst i EØS-avtalen.