1.1 Innledning
Finansdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov 29. juni 2007
nr. 75 om verdipapirhandel. Endringene gjennomfører forordning (EU) 2021/337
om EU-gjenopprettingsprospekt for så vidt denne forordningen gjør
endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen). Forordning
(EU) 2021/337 er ansett å være EØS-relevant, men er foreløpig ikke
tatt inn i EØS-avtalen. Departementets forslag i denne proposisjonen
innebærer derfor gjennomføring av forventede EØS-regler.
Det er ikke truffet
beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen.
For å ivareta Norges interesser i saken, som er raskest mulig innlemmelse
og gjennomføring av forordningen, bør Norge unngå å måtte ta konstitusjonelt
forbehold når beslutning om innlemmelse av forordningen fattes i
EØS-komiteen. I proposisjonen bes det derfor om samtykke til å delta
i en kommende beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordning
(EU) 2021/337 i EØS-avtalen, for så vidt den gjør endringer i forordning
(EU) 2017/1129 (prospektforordningen), jf. Grunnloven § 26 annet
ledd.
Forordning (EU) 2021/337
gjør endringer i forordning (EU) 2017/1129 (prospektforordningen)
og direktiv 2004/109/EF (rapporteringsdirektivet). Endringen i direktiv
2004/109/EF knytter seg til en bestemmelse som er endret ved direktiv
2013/50/EU. Sistnevnte er innlemmet i EØS-avtalen, men ikke trådt
i kraft. Innlemmelsen av forordning (EU) 2021/337 er derfor foreslått
delt over to EØS-komitébeslutninger. Den ene innlemmer forordning
(EU) 2021/337 i EØS-avtalen for så vidt den gjør endringer i prospektforordningen.
Den andre innlemmer forordningen for så vidt den gjør endringer
i direktiv 2004/109/EF. Det er førstnevnte kommende EØS-komitébeslutning
det bes om samtykke til i denne proposisjonen. Hovedtrekkene i en
slik EØS-komitébeslutning er nærmere omtalt i kapittel 4.
Departementet ber
om Stortingets forhåndssamtykke til å delta i en kommende beslutning
i EØS-komiteen, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Norge kan slik unngå
å måtte ta konstitusjonelt forbehold når beslutning om innlemmelse
fattes i EØS-komiteen. På denne måten kan endringene i prospektforordningen
tre i kraft så raskt som mulig, noe som er viktig sett hen til at reglene
er tidsbegrensede og gitt for å gi virksomheter rask tilgang på
ny kapital for å bidra til gjenoppbyggingen etter covid-19-pandemien.
Det vil bli fremmet
en egen kongelig resolusjon om deltakelse, med forbehold om Stortingets
samtykke, i EØS-komiteens beslutning dersom vedtak i EØS-komiteen
blir truffet før Stortinget har behandlet saken og truffet vedtak.
Stortinget vil i så fall bli informert om vedtaket i EØS-komiteen.
Dersom den endelige
beslutningen i EØS-komiteen skulle avvike vesentlig fra utkastet
som er vedlagt proposisjonen her, vil saken bli forelagt Stortinget
på nytt.
Utkast til EØS-komitébeslutning
i uoffisiell norsk oversettelse og uoffisiell norsk oversettelse
av rettsakten som er omfattet av EØS-komitébeslutningen, følger som
trykte vedlegg (vedlegg 1 og 2 til proposisjonen).