Stortinget behandlet
4. og 7. juni 2021 Prop. 124 L (2020–2021) om endringer i mineralloven.
Etter at loven ble vedtatt, er Nærings- og fiskeridepartementet
blitt gjort oppmerksom på at to endringsforslag ved en inkurie ikke
ble fremmet i tråd med det som var intensjonen. I punkt 4 og 6 i
Prop. 124 L (2020–2021) fremgår det at departementet mente å fremme
forslag om å oppheve mineralloven § 13 første ledd andre punktum som
gir hjemmel for å avslå søknader om undersøkelsesrett bare dersom
søkeren tidligere har brutt vesentlige bestemmelser i eller i medhold
av mineralloven. Forslaget i denne proposisjonen om å oppheve § 13 første
ledd andre punktum vil innebære at søknaden om undersøkelsesrett
kan avslås dersom søkeren tidligere har begått grov eller gjentatt
overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av mineralloven,
jf. § 13 tredje ledd.
Videre foreslår departementet
i proposisjonen å oppheve § 43 første ledd andre punktum om at ethvert uttak
av naturstein krever driftskonsesjon. I Prop. 124 L (2020–2021)
var det meningen å foreslå at den absolutte konsesjonsgrensen for
naturstein i § 43 skulle oppheves. Departementet opplyser i proposisjonen
at ved en inkurie kom dette forslaget ikke med i lovforslaget i Prop.
124 L (2020–2021). Konsesjonsgrensen for naturstein vil etter endringsforslaget
i Prop. 13 L (2021–2022) bli 10 000 m3.
Dette er den samme konsesjonsgrensen som gjelder for andre mineralske
ressurser, jf. § 43 første ledd første punktum.
Det var ikke innvendinger
mot de foreslåtte endringene da Stortinget behandlet Prop. 124 L
(2020–2021), og departementet fremmer derfor endringene på nytt
nå i Prop. 13 L (2021–2022).
Departementet har
vurdert det som «åpenbart unødvendig» å sende forslagene på en ny
høring, jf. utredningsinstruksen punkt 3-3 andre ledd tredje kulepunkt.
Forslaget om å oppheve
mineralloven § 13 første ledd andre punktum utgjør kun en lovteknisk
justering og presisering av gjeldende rett, noe som ikke vil ha
nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for noen.
En nesten tilsvarende bestemmelse følger av § 13 tredje ledd der
avslagsgrunnen er koblet opp mot overtredelsens alvorlighet.
Forslaget om å oppheve
mineralloven § 43 første ledd andre punktum vil innebære noe mindre
administrative kostnader for Direktoratet for mineralforvaltning
og natursteinbransjen, i form av et mindre antall konsesjonssøknader.