Straffegjennomføringsloven
kapittel 3 A inneholder midlertidige regler om tiltak for å avhjelpe
negative konsekvenser av covid-19. Kapittelet oppheves 1. juni 2021,
jf. straffegjennomføringsloven § 45 f. De behovene som ligger til
grunn for dagens kapittel 3 A, antas å kunne gjøre seg gjeldende
også etter 1. juni 2021. Videre må det påregnes å kunne komme nye
pandemier.
I proposisjonen foreslås
det derfor et nytt kapittel 3 A med regler som skal komme til anvendelse
under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, og som kan bidra
til en forsvarlig straffegjennomføring også i en slik situasjon.
Kapittel 3 A foreslås
innledet med en bestemmelse som angir virkeområdet for kapittelet
(forslag til § 45 a). Den går ut på at bestemmelsene i kapittelet
kan komme til anvendelse når det har brutt ut en allmennfarlig smittsom
sykdom som smitter ved indirekte kontakt, dråpesmitte eller luftbåren
smitte, og det på grunn av sykdomsutbruddet er nødvendig med tiltak
etter kapittelet. For at det skal være aktuelt å benytte de hjemlene som
ligger i kapittelet, må Kriminalomsorgsdirektoratet ha konstatert
at det foreligger en slik situasjon. Videre inneholder forslaget
de samme elementene som ligger i dagens kapittel 3 A, det vil si:
-
en bestemmelse om
besøk i fengsel (forslag til § 45 b)
-
en bestemmelse om
utelukkelse fra fellesskap med andre innsatte for å forebygge overføring
av smitte (forslag til § 45 c)
-
en bestemmelse om
straffegjennomføring utenfor fengsel, i hovedsak med elektronisk
kontroll (forslag til § 45 d)
-
en bestemmelse om
permisjon og frigang (forslag til § 45 e), og
-
en bestemmelse om
straffavbrudd for gjennomføring av straff i samfunnet (forslag til
§ 45 f).
I tillegg
inneholder proposisjonen forslag til endringer i straffegjennomføringsloven
§ 17 og § 31. Disse forslagene er tekniske konsekvenser av forslaget til
henholdsvis § 45 c og § 45 b.
Sammenlignet med
dagens midlertidige regler, er innholdet i bestemmelsene tilpasset
til å skulle omfatte utbrudd også av andre allmennfarlige smittsomme
sykdommer enn covid-19. Bestemmelsen om besøk i fengsel er dessuten
bygget noe ut, på to forskjellige måter. For det første fremgår
det av forslaget til § 45 b første ledd at kriminalomsorgen under
utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom kan kreve at et besøk
skal gjennomføres i samsvar med råd fra Folkehelseinstituttet. For
det annet inneholder forslaget til § 45 b annet ledd annet punktum
en klar hjemmel for at kriminalomsorgen, dersom situasjonen krever
det, for en periode på inntil to uker kan beslutte at det som hovedregel ikke
skal gjennomføres besøk i et fengsel eller en del av et fengsel.
Bestemmelsen vil fortsatt kreve konkrete vurderinger av forholdene
ved det aktuelle fengselet. Videre er bestemmelsen om utelukkelse
noe justert, blant annet ved at det nå foreslås at utelukkelse etter
bestemmelsen skal medføre avkortning i straffen for innsatte som
sitter i varetekt, jf. forslaget til § 45 c fjerde ledd.
Lovforslaget er ment
å danne grunnlag for permanente regler. Proposisjonen inneholder
derfor ikke forslag til et tidspunkt for opphevelse. Etter lovforslaget
del II skal de nye reglene tre i kraft «straks». Dersom lovgivningsprosessen
går raskt, betyr det at de nye reglene kan tre i kraft før 1. juni
2021. I så fall vil de avløse gjeldende kapittel 3 A før samme dato.
Departementet ser
ikke at forslagene innebærer særskilte økonomiske eller administrative
konsekvenser. Eventuelle merutgifter til gjennomføring av reglene dekkes
innenfor Justis- og beredskapsdepartementets eksisterende budsjettrammer.