Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag
238 S (2020–2021) om å sikre mer forutsigbare regler for krav til
slokkevann.
Komiteen bemerker at alle kommuner
har ansvaret for å praktisere regelverket for slokkevann innenfor
fastsatte rammer og sørge for en lik og forutsigbar behandling av
like saker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til departementenes
redegjørelse for dagens regelverk og hvilke vurderinger som bør
gjøres ved etablering av løsninger for slokkevann. Flertallet har merket seg at
det er kommunens ansvar å sørge for at det etableres forsvarlige
løsninger for slokkevann før bygning føres opp eller tas i bruk.
Flertallet er enig i statsrådens
vurdering om at det i vårt langstrakte land ikke kan finnes én løsning
for hvordan dette skal løses. Flertallet mener det bør baseres
på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle, basert på de gjeldende
forhold i den enkelte kommune. Flertallet støtter vurderingen
av at det vil være vanskelig å gi uttømmende regler som løser alle
lokale forhold. Etter flertallets vurdering
er dette et godt eksempel på hvordan lokal kunnskap og kompetanse
bør anvendes innenfor nasjonale rammer, i tråd med Grunnlovens bestemmelser
om lokaldemokrati og de prinsippene som er videreført i kommuneloven.
Flertallet vil understreke
at beredskapen er kommunenes ansvar, og at de derfor har selvstendig
beslutningsmyndighet i dette spørsmålet. Kommunene må likevel begrunne
sine vurderinger og eventuelle avslag med brannfaglig dokumentasjon.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at dagens regelverk om krav til
slokkevann i boligstrøk fremstår som uklart. Det har ledet til at enkelte
kommuner praktiserer regelverket på en måte som oppleves som urettferdig
og lite forbrukervennlig. Det er etter disse medlemmers syn både prinsipielt og
faktisk uheldig at kommunene på bakgrunn av egne vurderinger og
krav skal kunne fravike de preaksepterte løsningene i byggteknisk
forskrift (TEK17) – om at kravene til slokkevann kan anses oppfylt
der kommunene disponerer tankbil – og i stedet pålegge den enkelte
husbygger å etablere brannkum. Uklarhetene i regelverket gjør at
en tiltakshaver som bygger i tillit til de preaksepterte løsningene,
risikerer merutgifter tilsvarende flere hundretusen kroner før de
får brukstillatelse/ferdigattest av kommunen og kan flytte inn i
sin nye bolig.
Disse medlemmer viser til at
flere kommuner, til tross for ordlyden i forskrift om brannforebygging § 21,
jf. TEK17 § 11-17, som eksplisitt uttaler at det i områder med lav
spredningsfare er tilstrekkelig at kommunens brannvesen disponerer
passende tankbil, velger å operere med strengere krav enn det som
følger av forskrift. Dette uten at det stilles nærmere krav til
begrunnelse for hvorfor den preaksepterte løsning fravikes til ugunst
for innbyggerne. Formålet med dette forslaget er at regelverket
skal oppstille klare vilkår for i hvilke tilfeller kommunene kan
fravike de preaksepterte løsninger.
Disse medlemmer viser for øvrig
til begrunnelsen i Representantforslag 8:238 S (2020–2021).
Den sentrale problemstillingen
er nettopp i de tilfeller der kommunen faktisk disponerer passende
tankbil, men likevel nekter ansvarlig prosjekterende å kunne prosjektere
med dette, uten at det stilles vilkår for i hvilke tilfeller dette
kan gjøres, eller krav til begrunnelsen. Det bemerkes for øvrig
at kommunene Asker og Bærum, som det vises til konkrete eksempler
fra i begrunnelsen til forslaget, disponerer døgnkasernert tankbil.
Komiteen registrerer
at statsråden i sitt svar til komiteen peker på hensynet til det
kommunale selvstyret som en del av begrunnelsen for å opprettholde dagens
regelverk. Komiteen er
enig med statsråden i at hensynet til det kommunale selvstyret er
viktig, og at de konkrete vurderinger og avgjørelser vedrørende
dimensjonering av slokkevann og slokkevannskapasitet bør tas lokalt
i første rekke. Det erkjennes også at det kan foreligge tilfeller
der hensyn taler for å fravike de preaksepterte løsninger for krav
om slokkevann. Komiteen mener
derfor at det må kunne stilles vilkår og krav til begrunnelse for
å fravike de preaksepterte løsninger i de tilfeller som forslaget
her beskriver, uten at dette kan sies å utfordre det kommunale selvstyret
i nevneverdig grad. Det må etter komiteens syn kunne forventes
og stilles krav til at kommunene i saker der det kan være snakk
om å pålegge enkeltpersoner kostnader på flere hundretusen kroner,
saklig begrunner fravikelse av sentralt godkjente løsninger i det
konkrete tilfellet. Hensyn til både likebehandling og rettssikkerhet
begrunner dette.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å oppstille klare vilkår i regelverket for i
hvilke tilfeller kommunene kan fravike de preaksepterte løsningene
i byggteknisk forskrift (TEK17) § 11-17 og forskrift om brannforebygging § 21
til ugunst for utbygger hvor det brannprosjekteres med tankbil.»