Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas
Limi og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra
Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til at finansministeren har uttalt
seg om forslaget i brev av 5. mai 2021. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen registrerer at en
viktig oppgave fremover blir å tilrettelegge for nye arbeidsplasser
og næringer, slik at flere kan få en trygg jobb å gå til. Komiteen erkjenner
derfor viktigheten av et nærings- og investeringsvennlig Norge.
Komiteen understreker behovet
for sterke risikokapitalmiljøer, og merker seg investeringsselskapene Investinor
og Nysnø Klimainvesteringer som gode bidrag til innovasjon og flere
grønne arbeidsplasser.
Komiteen mener et rettferdig
skattesystem er en viktig forutsetning for et næringsvennlig Norge,
der alle forholder seg til de samme reglene og betaler skatt der verdiene
skapes. Komiteen understreker
derfor at det må være en prioritert oppgave å bekjempe skatteunndragelse
og aggressiv skatteplanlegging. Komiteen viser til regjeringens
innføring av rentebegrensningsregelen, samt kildeskatt på renter
og royalties, som begrenser selskapenes adgang til å bruke kunstig
høye renter for å flytte overskudd utenlands og redusere skatteposisjonen
i Norge. Komiteen understreker
at det også fremover er behov for å vurdere ytterligere tiltak for
å unngå urettferdig konkurranse i disfavør norske arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, understreker at man som en del
av dette arbeidet bør ha en ambisjon om gjøre Norge til det beste
landet i Europa for å starte og drive bedrift.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, merker
seg at Skattefunn er av ordningene som ofte trekkes frem av norske bedrifter,
som et effektivt verktøy for omstilling og innovasjon. Dette flertallet understreker
viktigheten av forbedringene som er gjort de senere årene, og at
en må sørge for at regelverket hele tiden er riktig rigget slik at
det treffer det betydelige omstillingsbehovet i næringslivet.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at selskapsskatten i Norge er redusert
fra 28 til 22 pst., og dermed nå ligger under snittet i OECD. Dette
har bedret rammebetingelsene for hele næringslivet, og stimulerer
til investeringer og økt sysselsetting.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, merker seg innføringen av aksjesparekonto
har vært en suksess, som gjør det enklere for norske småsparere
å investere i norsk næringsliv, samtidig som det gir bedriftene
tilgang på kapital til å vokse og skape flere arbeidsplasser.
Et femte flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne, merker seg bedringene som over
tid er gjort med opsjonsbeskatningen. Dette flertallet understreker
samtidig at det er behov for ytterligere forbedringer av ordningen,
og merker seg at regjeringen i forslag til revidert nasjonal budsjett
har varslet at den vil foreslå en ny og utvidet ordning i høstens
statsbudsjett. Dette
flertallet noterer seg at det i den sammenheng foreslås viktige
endringer som gjelder taket for omsetning og antall ansatte, slik
at ordningen fremover vil favne flere vekstbedrifter, samt at reglene
for når skatteplikten inntreffer foreslås forbedret.
Dette flertallet merker seg
bekymringene i Kapitaltilgangsutvalget, om at det helt siden finanskrisen har
vært utfordringer med å mobilisere tilstrekkelig privat kapital
til en del norske gründer- og vekstbedrifter. Dette flertallet understreker
derfor at forbedringer i Kapitalfunn, hvor man kan få fradrag for
å investere i norske oppstartsselskaper, er et viktig verktøy for
å gi oppstartsbedrifter bedre tilgang på kapital. Dette flertallet merker seg
at ordningen blir stadig mer brukt og at kapitaltilgangen har blitt
bedre.
Et sjette flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at opsjonsordninger er særlig viktig for små oppstartsselskaper
med stort vekstpotensial grunnet likviditetsmessig utfordringer
i oppstartsfasen. Dette
flertallet viser til at Fremskrittspartiet og regjeringspartiene
har fått gjennomført en rekke forbedringer i opsjonsskatteordningen
for selskaper i oppstarts- og vekstfasen, og viser til at regjeringen
nå følger opp med forslag til ytterligere forbedringer i Prop. 194 LS
(2020–2021) der det foreslås at ordningen skal omfatte selskaper
med 50 eller færre årsverk og 80 mill. kroner eller mindre i samlede
driftsinntekter og i balansesum. Dette flertallet imøteser den
kommende høringen knyttet til forslaget.
Dette flertallet viser til
at enkelte partier på venstresiden ønsker å gjeninnføre den upopulære
arveavgiften. Dette
flertallet vil påpeke at dette innebærer at de som arver norske
bedrifter vil måtte selge seg ned for å betale arveavgift, og at
dette dermed vil akselerere trenden i retning av økt utenlandsk
eierskap. Dette
flertallet viser til at midlene venstresiden ønsker å skattlegge
gjennom arveavgift allerede har blitt beskattet en rekke ganger
gjennom selskapsskatt, utbytteskatt, formuesskatt, arbeidsgiveravgift
med mer. Dette
flertallet vil gå imot ethvert forslag om gjeninnføring av
arveavgiften, uansett hva slags modell som fremmes.
Dette flertallet påpeker viktigheten
av at fritaksmetoden opprettholdes slik at det fortsatt er mulig å
flytte kapital dit hvor kapitalen gir størst mulig lønnsomhet for
samfunnet og den enkelte investor.
Dette flertallet viser til
regjeringen og Fremskrittspartiets innføring og stadige forbedringer
som opsjonsskatteordningen, SkatteFunn og KapitalFunn, samt økte
bevilgninger til Innovasjon Norge og Enova. Som følge av forenklinger
for næringslivet bruker dessuten norske bedrifter nå 28 mrd. kroner
mindre på skjemaer og søknadsprosesser i det offentlige enn i 2011. Det
frigjør midler til investeringer og flere ansatte. Dette flertallet understreker
at det fremover vil være behov for å ta i bruk og styrke de samlede
virkemidlene på vei mot å gjøre Norge til Europas beste land for
å starte og drive bedrift.
Dette flertallet er opptatt
av at vi skal skape mer og styrke norsk eierskap. Dette flertallet merker seg
videre at de borgerlige partiene siden 2013 samlet har gjennomført
skatte- og avgiftslettelser på om lag 34 mrd. kroner, som har styrket
norsk næringslivs konkurranseevne.
Dette flertallet merker seg
at formueskatten rammer uavhengig av om bedrifter går i overskudd
eller underskudd og tapper dem for kapital som heller burde gått
til å trygge arbeidsplasser. Dette flertallet viser videre
til at formuesskatten på arbeidende kapital kan være særlig utfordrende
for suksessfulle gründerbedrifter, som kan være mye verdt på papiret,
men der verdiene ikke er realiserte eller lett omsettbare. Dette flertallet understreker
at det som en viktig del av å skape et næringsvennlig Norge også
må sikres like spilleregler for norske og utenlandske selskaper.
Dette flertallet vil påpeke
at det er en viktig oppgave å øke norsk eksport, og at regjeringen
derfor nylig har lagt frem en egen Eksportstrategi. Videre har regjeringen
sammen med Fremskrittspartiet styrket det eksportrettede virkemiddelapparatet. Dette flertallet viser
til at regjeringen og Fremskrittspartiet i statsbudsjettet for 2021
dessuten oppretter en helt ny eksportenhet. Dette flertallet registrerer
at formålet med enheten skal være å identifisere og gjennomføre strategiske
satsinger på eksportsiden, med tett involvering av næringslivet
og det øvrige virkemiddelapparatet.
Dette flertallet viser til
at dette arbeidet må fortsette, slik at handelsbalansen for Fastlands-Norge kan
styrkes. Dette
flertallet mener at målet må være økt verdiskaping i Norge
og at norsk eksport skal bli et viktig bidrag for å bygge opp norsk
næringsliv igjen etter pandemien.
Dette flertallet viser til
at EØS-avtalen er viktig for norsk industri og eksport. Samlet norsk
eksport var på 1.311 mrd. kroner i 2019, og i perioden 2014–2019 økte
eksporten med totalt 87 mrd. kroner. Dette flertallet merker seg
at rundt 80 pst. av vareeksporten og halvparten av norsk tjenesteeksporten
går til EU/EØS. Dette
flertallet understreker derfor betydningen av å verne om EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt understreker behovet for at det legges til
rette for investeringer i produktiv virksomhet. Disse medlemmer viser til at
det særlig er behov for å øke investeringene som kan bidra til å
bedre handelsbalansen mot utlandet. Disse medlemmer påpeker at
handelsbalansen utenom olje og gass har forverret seg kraftig de senere
årene, fra et handelsunderskudd på -248 mrd. kroner i 2013, til
et handelsunderskudd på -401 mrd. kroner i 2019. Handelsbalansen
utenom olje og gass har forverret seg for hvert eneste år dagens
flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
har ledet landet.
Disse medlemmer vil vise til
at industriens andel av verdiskapingen (BNP) i Norge i løpet av
2000-tallet har sunket betraktelig. Andre land i våre nærområder
har klart seg langt bedre. For å oppnå ny industrivekst i Norge
krever det en helt annen politisk vilje enn det som har vært tilfelle
de senere år. Investeringer må rettes inn mot sektorer der vi i
Norge har leveringsevne. Myndighetene må i dialog med næringslivet
utvikle nye krav og spesifikasjoner som fremmer egen teknologi og produksjon.
Store investeringer må styres slik at det skaper stor nasjonal etterspørsel.
Disse medlemmer vil vise til
at det offentlige virkemiddelapparatet allerede inneholder viktige
elementer i en grønn industrireisning, som miljøteknologiordningen
og Enovas ordninger (utenfor kvotepliktig sektor). Norge har også
egenkapitalbaserte virkemidler, blant annet Siva, Investinor og
Nysnø Klimainvesteringer. Disse medlemmer vil understreke
at dette er relevante virkemidler, men at de alle er begrenset i
sine mandater. Siva er infrastrukturrettet. Investinor investerer
først og fremst i tidlige faser av bedrifts- og teknologiutviklingen.
Nysnø Klimainvesteringer har et mandat som er mer fleksibelt og
kan følge bedrifter lengre ut i utviklingsløpet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt vil imidlertid påpeke at både eierføringer og kapitalbase
begrenser selskapets muligheter for å bidra i en langsiktig industrireisning.
Samtidig må en langsiktig og industriell eierfunksjon ha både bransjekunnskap
og industriell erfaring for å lykkes. Det har ingen av de eksisterende
statlige eieraktørene i dag.
Disse medlemmer mener det er
en stor misforståelse at skatt er det eneste virkemiddelet for næringslivet.
I en undersøkelse utført av Norsk Venturekapitalforening kom det
fram at «tilgang på kvalifisert arbeidskraft vurderes som den klart
største begrensningen for norske vekstbedrifters videre ekspansjon».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til egne merknader i Innst. 388 S (2020–2021) Perspektivmeldingen.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
intensjon om et investeringsvennlig Norge som skaper norske arbeidsplasser,
men stiller seg undrende til hvorfor regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
fører en politikk som svekker tilliten og samfunnslimet i Norge, mekanismer
som gjør det mulig for alle i Norge å satse. Et godt sikkerhetsnett
som tar vare på de som faller utenfor reduserer risikoen av oppstartsvirksomhet.
Store skattekutt til landets rikeste, anerkjenning av det uorganiserte
arbeidslivet og skjev fordeling av verdiskapingen svekker dette
fellesskapet og reduserer mulighetene for at alle kan lykkes, ikke
bare de meget velstående.
Disse medlemmer mener i tillegg
staten bør vurdere å tilføre ny kapital der det kan bidra til å
utvikle nye næringer. Historien har lært oss at staten kan være en
aktiv, profesjonell og langsiktig eier, som i samarbeid med private
kan skape lønnsomme arbeidsplasser og nye næringsmuligheter. Dette
vil over tid legge bedre til rette for nye private investeringer.
Likevel ser vi at regjeringen og Fremskrittspartiet ikke vil vurdere
økt statlig engasjement, eksempelvis for å utvikle en grunninfrastruktur
for hydrogen eller mineralprosjekter i en tidlig utviklingsfase.
Disse medlemmer viser til de
respektive partiers alternative budsjett for 2021, behandling av
Klimameldingen (Innst. 325 S (2020–2021)), og St. Meld. 22 hvor disse medlemmer fremmer
forslag om som styrker norsk industri og næringsliv for dette tiåret
hvor klimamålene skal nås og eksporten øke.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt vil understreke at politikken målrettet må
fremme grønne investeringer. Kapital er et knapt gode og må allokeres
dit samfunnet har behov for det.
Disse medlemmer mener en sterk,
offentlig velferdsstat med et godt utdanningstilbud finansiert av fellesskapet
er langt viktigere enn å kuttene i skattene. Regjeringens skattekutt
siste åtte år har svekket fellesskapet med 34 mrd. kroner, hvorav
10 mrd. kroner på å redusere formueskatten for landets aller rikeste.
Dette er midler som kunne blitt anvendt på å få flere i jobb og å
styrke felleskapet, ikke svekke det.
Disse medlemmer viser til
at ulikhet i formue er økt under sittende regjering og at ved å
inkludere tilbakeholdte inntekter i selskapene er inntektsulikheten langt
høyere enn tidligere antatt. I forskning fra NMBU fremgår det at
de rikeste husholdningene snyter mest på skatten. Dette bakteppet
understreker at kampen mot skatteunndragelse heller må intensiveres
med mer åpenhet heller enn mindre, slik komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet legger opp til. Disse medlemmer mener fritaksmetoden
er moden for revurdering. Disse medlemmer viser til disse medlemmers forslag
6–9 og 13 i behandling av Perspektivmelding, Innst. 388 S (2020–2021)
for forslag som ville sikret større åpenhet om formuer og skatt
i Norge. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre større åpenhet rundt fordeling av verdiskapingen
i Norge blant annet ved å fjerne adgangen til hvem som søker i skattelistene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til nettoeksporten fra
fastlandet er betydelig forverret seg kraftig de senere årene, fra
et handelsunderskudd på -248 mrd. kroner i 2013, til et handelsunderskudd
på -401 mrd. kroner i 2019. I en rapport fra Menon Economics kommer
det frem at det norske apparatet for eksportfremme er betydelig
svakere enn i land vi vanligvis sammenligner oss med. Denne situasjonen
kan ikke fortsette. disse medlemmer har som mål å øke norsk eksport
utenom olje og gass med 50 pst. innen 2030. Målet skal eies av partene
i arbeidslivet og nås blant annet gjennom bransjevise avtaler mellom
næringsliv, fagbevegelse og myndigheter som forplikter til å satse
der eksportpotensialet er størst. I tillegg skal disse medlemmer opprette industrielle
partnerskap på myndighets- og bransjenivå med andre land og EU og
forenkle virkemiddelapparatet slik at vekstkapital bli enklere og
lettere tilgjengelig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti understreker at
mer av kapitalen i samfunnet trengs for å skape jobber. Disse medlemmer merker
seg derfor at regjeringen blant annet har økt skatten på sekundærbolig
og redusert formueskatten på arbeidende kapital. Disse medlemmer mener denne
vridningen er viktig for å kanalisere mer av norsk kapital fra bolig
til verdiskaping og arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til den internasjonale konkurransen
om å ha lavest selskapsskatt for å tiltrekke seg kapital, men at
utfallet av denne er at alle til slutt taper fordi likevekten i
en slik konkurranse er ingen skatt. Disse medlemmer har foreslått
at selskapsskatten skal forbli på 22 pst. ut neste stortingsperiode,
som et forsvar mot videre skattekonkurranse mot bunnen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en sak knyttet til hvordan Argentum
kan innrettes slik at fondets opprinnelige målsettinger bedre ivaretas.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre økt samordning av tilsyn, slik at antall arbeidstimer
i små virksomheter knyttet til forstyrrende tilsyn reduseres.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en strategi for å sikre et mer investeringsvennlig
Norge frem mot 2030, med mål om at både mer norsk og utenlandsk
kapital investeres i norske bedrifter.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge har en høy eierbeskatning som
har ført til at mange norske gründere og investorer har flyttet
til land med gunstigere rammebetingelser. Dette gjør at Norge går
glipp av kapital som kunne gitt nye og sårt tiltrengte arbeidsplasser. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at en undersøkelse fra NHHS Consulting
slår fast at 63 pst. av personer med stor næringsformue i høy grad
vil vurdere utflytting fra Norge hvis Arbeiderpartiet får flertall
for økt formuesskatt, og at 21 pst. av formuen til Norges rikeste
tilhører utflyttede skattebetalere. Disse medlemmer viser til
at Finansdepartementet tidligere har blitt utfordret på om det finnes
andre land enn Norge som har formuesskatt på tilsvarende eller høyere
nivå for aksjer og driftsmidler, og at departementet da ikke har
klart å komme opp med et eneste konkret eksempel, jf. svar budsjettspørsmål
62 fra Fremskrittspartiet til statsbudsjettet 2021. Disse medlemmer ønsker
å snu denne negative trenden og mener at det bør iverksettes en
eierbeskatningsreform slik at dyktige gründere og investorer får
sterke finansielle incentiver til å flytte til Norge. Disse medlemmer understreker
at eierbeskatningen handler om den totale samlede byrden av formuesskatt,
utbytteskatt og selskapsskatt. Disse medlemmer påpeker at
Fremskrittspartiet og regjeringen allerede har gjort mye på selskapsskatt,
og at fokuset i en eierbeskatningsreform derfor må være å fjerne
formuesskatten og redusere utbytteskatten til et konkurransedyktig
nivå.
Disse medlemmer vil i denne
forbindelse fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med langsiktig
fire-årig nedtrappingsplan med mål om å harmonisere den samlede
norske eierbeskatningen (selskapsskatt, utbytteskatt og formuesskatt)
med eierbeskatningen i våre naboland og viktigste handelspartnere
som EU, USA og Kina.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Norges relasjoner med andre land i
større grad legger til grunn hensynet til norske investorer som
investerer globalt, samt tilgang til utenlandsk kapital i Norge.»
Disse medlemmer vil
videre vise til finanskomiteens behandling av Representantforslag
196 S (2020-2021) om at hele innkrevingen av formuesskatten på arbeidende
kapital, det vil si formuesskatten på næringsvirksomhet og bedrifter,
fjernes fra 1. januar 2022 med den hensikt å gi norsk næringsliv
samme konkurransevilkår som utenlandskeid næringsliv. Disse medlemmer ser
frem til å behandle dette forslaget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2021.
Disse medlemmer mener at utgangspunktet burde
være at opplysninger om folks inntekt og formue er omfattet av taushetsplikten
og personvernet, slik at det som hovedregel er straffbart å spre
disse sensitive personopplysningene. Disse medlemmer mener videre
at offentliggjøringen av lister over hvem som har høyest inntekt
og formue fordelt på postnummer uten tvil er et uproporsjonalt tiltak
som bryter med grunnleggende personvernprinsipper. Disse medlemmer viser til
at det er 5 096 aktive postnummer, og at man på Dagbladets postnummersøk
får topp 25 per postnummer for de tre kategoriene inntekt, skatt
og formue separat. Disse
medlemmer vil videre påpeke at norske nettavisers offentliggjøring
av slike private opplysninger er tilgjengelige for alle verdens
4 830 millioner internettbrukere, og representerer en utfordring
knyttet til kriminelles målretting av svindel og annen kriminalitet. Disse medlemmer mener
at det eneste riktige hadde vært å avslutte den særnorske offentliggjøringen
av skattelistene og kriminalisere deling av ligningstall. Disse medlemmer påpeker
at det samtidig er viktig med fortsatt unntak for bankenes og kredittopplysningsbyråenes
legitime behov knyttet til kredittsjekk og bekjempelse av hvitvasking,
men dette må selvsagt gjøres på en slik måte at denne adgangen ikke
kan misbrukes av mediene gjennom oppslag på enkeltpersoner.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et kriminalitetsdempende
forslag om kriminalisering av medienes offentliggjøring av postnummerbaserte
oppslag i skattelistene.»
Disse medlemmer viser
til at Argentum i dag er noe helt annet enn det Stortinget ga uttrykk
for i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000–2001) og i Innst. S. nr. 308 (2000–2001). Disse medlemmer viser
til at Argentum i dag drives på rent forretningsmessige vilkår,
investerer i etablerte eierfond, og ikke bidrar til å utvikle det
norske venturekapitalmarkedet. Disse medlemmer påpeker videre
at den norske stat allerede sitter på enorme verdier gjennom fondene
Statens pensjonsfond utland (SPU) og Statens pensjonsfond Norge (SPN),
og at Argentum derfor bør kunne innrettes på en måte som er nærmere
i tråd med den opprinnelige intensjonen.
Disse medlemmer ønsker i tillegg
til å gjøre Norge til et mer attraktivt land for norske investorer,
å gjøre Norge til et mer attraktivt land for utenlandske investorer. Disse medlemmer mener
at Norge bare må bruke det nasjonale handlingsrommet i EUs finanslovgivning
til å legge seg på en strengere linje enn EU-landene dersom det
er et reelt behov for dette. Disse medlemmer viser til
at det fra flere aktører har kommet frem at det er krevende for
utenlandske aktører å få opprettet norsk VPS-konto som er nødvendig
for å handle norske aksjer og aksjefond.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å gjøre det lettere for utenlandske
aktører å opprette norsk VPS-konto innenfor rammene av en forsvarlig
etterlevelse av internasjonale hvitvaskings- og antikorrupsjonsregler,
der Norge legger seg på samme praksis som våre konkurrentland.»
Disse medlemmer viser
til at ordningen med aksjesparekonto (ASK) har vært en stor suksess
fordi langt flere kan få mange av de samme fordelene som tidligere
var forbeholdt investeringsselskaper. Disse medlemmer viser til
at et viktig formål ved innføring av ordningen var å gjøre det enklere
for småsparere å bidra med kapital til norsk næringsliv gjennom
å investere i aksjer. Disse
medlemmer vil samtidig påpeke at noen fordeler fortsatt er
forbeholdt investeringsselskaper, herunder at holdingsselskapene
kan investere i unoterte selskaper som for eksempel selskapene på OTC-listen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å åpne for at ordningen med aksjesparekonto
kan omfatte unoterte selskaper.»
Disse medlemmer viser
til at mange som starter egen business gjør dette gjennom et enkeltpersonforetak,
og at man senere går over til å drive virksomheten fra et aksjeselskap. Disse medlemmer viser
til at man i enkelte tilfeller kan omdanne enkeltpersonforetaket
skattefritt til et aksjeselskap, jf. skatteloven § 11-20. Disse medlemmer mener
at det er rom for å forenkle denne ordningen gjennom å redusere
behovet for å bruke revisor og skatteadvokat, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag til forenklinger knyttet
til omdanning av enkeltpersonforetak til aksjeselskap.»
Disse medlemmer viser
til at Skatteetaten selvsagt ikke har mulighet til å gå igjennom
alle opplysningene i alle skattemeldinger for alle skattytere manuelt, og
at kontroller nå i stor grad gjøres maskinelt. Disse medlemmer vil videre
vise til at feil kan få store konsekvenser for skattyter som det
er vanskelig å sikre seg mot, og at små bedrifter kan være særlig
sårbare. Disse medlemmer mener
derfor at det bør være mulig å flagge skattemelding for manuell
gjennomgang mot en mindre egenandel.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2022 med forslag
til en ordning der mindre bedrifter kan flagge skattemeldingen for
manuell gjennomgang mot en mindre egenandel.»
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet og regjeringen de siste årene har hatt
et stort fokus på samordning av tilsyn, slik at bedrifter slipper
å stadig ha ulike tilsynsmyndigheter med til dels overlappende ansvarsområder
på besøk. Disse
medlemmer mener at trykket må holdes oppe på dette området.
Disse medlemmer viser videre
til Dokument 8:235 S (2020–2021) og har foran i denne innstillingen fremmet
forslaget som der ble fremsatt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
staten gjennom låne- og garantiordninger, støtteordninger og en
målrettet bruk av offentlige anbud, kan bidra til større investeringer
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til at generelle skattefradragsordninger ofte kan være lite effektive
fordi de ikke gir noen retning og kan bidra til investeringer i
for eksempel fossile næringer heller enn fremtidsrettet virksomhet.
Disse medlemmer understreker
at en progressiv arveavgift med høyt bunnfradrag er en rettferdig form
for beskatning som bidrar til omfordeling til fordel for folk flest,
som Fremskrittspartiet konsekvent motarbeider.
Disse medlemmer ønsker videre
å gjeninnføre full åpenhet om skattelistene fordi det har en stor
demokratisk verdi.
Disse medlemmer viser videre
til at det i debatten om formuesskatt ofte blir hevdet at den er
særnorsk, og dermed favoriserer utenlandske eiere. Men i skattespørsmål
er det et helt annet særnorsk fenomen: nemlig at beskatningen av
rikdom er lavere enn i de fleste andre land vi sammenligner oss
med. Disse medlemmer mener
dermed at de utenlandske eierne tvert imot har grunn til å være
misunnelige på de norske. Den samlede beskatningen av kapitalbeholdning
i Norge er ikke spesielt høy, og Norge er et attraktivt land å drive
fra. Disse medlemmer viser
her til at bare 3,3 pst. av norske skatteinntekter ifølge Finansdepartementet
kommer fra ulike former for kapitalbeholdning: arv, fast eiendom
og formue. I land rundt oss ser vi imidlertid et helt annet bilde.
I OECD-landene består i gjennomsnitt 5,5 pst. av de totale skatteinntektene
fra samme typer kapitalbeholdning. Disse medlemmer vil også peke
på at Norge har flere dollarmilliardærer enn USA, sett opp mot befolkning.
Norge har fire ganger så mange rike som USA, målt per innbygger.
Midt i det største økonomiske tilbakeslaget siden andre verdenskrig
setter vi ny norgesrekord i antall milliardærer i Norge.
Disse medlemmer mener argumentasjonen om
at formuesskatten gjør Norge til et mindre attraktivt land å drive
næringsvirksomhet i, ikke holder vann. Formuesskatten følger formuen
og en investor sparer ikke formuesskatt på å selge skog eller en
bedrift siden han også får skatt på salgssummen. Dersom en norsk
og en utenlandsk investor har samme oppfatning om inntektspotensialet
til en eiendom eller en bedrift, vil de i utgangspunktet by det
samme. Den norske investoren har ikke mulighet for å «kreve» høyere
avkastning for å bli kompensert for formuesskatten. Rasjonelle investorer
vil plassere formuen til høyest mulig avkastning og må akseptere
at formuesskatt reduserer avkastningen etter skatt på alle investeringer.
Det er alternativavkastningen som bestemmer kapitalavkastningskravet
og kapitalkostnaden, ikke hva en utenlandsk investor kan oppnå uten
formuesskatt. Disse
medlemmer viser også til erfaringene med norsk formuesskatt.
Noen få rike velger å ta med seg formuen ut av Norge for å spare skatt,
men de aller fleste beholder investeringer og engasjement i norsk
næringsliv. Disse
medlemmer vil også understreke at inntektene fra formuesskatten
er med på å gi rom for næringsfremmende tiltak over statsbudsjettet,
som godt utbygd infrastruktur, godt utdanna arbeidsstyrke og rause
statlige støtteordninger for blant annet gründere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet påpeker at dagens flertall bestående av
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti har ført
en politikk som har skapt stor usikkerhet for mange næringsdrivende,
med de negative effekter det har for investeringsnivået. Disse medlemmer viser
til at regjeringen på kort varsel blant annet har innført flypassasjeravgift,
foretok en kraftig økning i avgift på ikke-alkoholholdig drikke,
har skapt betydelig usikkerhet om CO2-kompensasjon
og differensiert arbeidsgiveravgift for å nevne noen næringsfiendtlige
grep innen skatte- og avgiftspolitikken.
Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet de senere årene har fremmet flere forslag som kan
bidra til større investeringer, blant annet gjennom forslag om å gjeninnføre
startavskrivninger i industrien (saldogruppe d), økt verdsettelsesrabatt
for driftsmidler i formuesskatten, utvidelse av området for differensiert
arbeidsgiveravgift mm.
Disse medlemmer vil vise til
at Senterpartiet blant annet med bakgrunn i det ovenstående har
fremmet forslag om et grønt statlig investeringsselskap for fornybart
karbon.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Dokument
8:234 S (2020–2021) om å opprette MiljøFUNN som en målrettet skattefradragsordning
for forskning og utvikling i miljøteknologi og sirkulære produksjonsmåter. Dette medlem viser
videre til sine forslag om et grønnere skattesystem i Dokument 8:78
S (2020–2021).
Dette medlem viser videre
til at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påstår at innføring
av arveavgift vil medføre at de som arver norske bedrifter må selge
seg ned for å betale avgiften. Dette medlem ønsker en særordning
for små bedrifter som kan få rentefri betalingsutsettelse der avgiften
betales ned over ti år, noe som er i tråd med og litt romsligere,
enn det Arveavgiftsutvalget i sin tid foreslo.