Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at EØS-komiteen den 23. mars 2018 vedtok
å innlemme EuVECA- og EuSEF-forordningene i EØS-avtalen, den 7. februar
2020 ELTIF-forordningen og pengemarkedsfonds-forordningen i EØS-avtalen,
og den 11. desember 2020 endringsforordningen til EuVECA- og EuSEF-forordningene
i EØS-avtalen.
Da gjennomføringen
av forordningene forutsatte lovendringer, deltok Norge i beslutningene
i EØS-komiteen med forbehold om Stortingets samtykke, jf. Grunnloven
§ 26 andre ledd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at regjeringen ber om Stortingets samtykke i
Prop. 155 LS (2020–2021), som flertallet slutter seg til.
Flertallet viser til at Stortinget
gjennom behandlingen av Prop. 155 LS (2020–2021) vedtar nødvendige endringer
i verdipapirfondloven mv., jf. Innst. 554 L (2020–2021).
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
deler departementets vurdering av at norske pengemarkedsfond ikke
i vesentlig grad vil bli berørt av de nye reglene, og at konsekvensene
for dagens pengemarkedsfond trolig vil være små. Samtidig kan gjennomføringen
av EuVECA-, EuSEF- og ELTIF-forordningene i norsk rett være positive
tillegg til finansieringsmulighetene for norsk næringsliv, herunder
for små og mellomstore bedrifter i oppstartsfasen.
Dette flertallet understreker
at manglende gjennomføring av forordningen i teorien vil kunne føre til
at det etableres pengemarkeder i Norge som ellers ikke ville blitt
akseptert i det indre markedet.
Dette flertallet vil påpeke
at hensynet til investorbeskyttelse generelt, og til ikke-profesjonelle
investorer spesielt, er gjennomgående i ELTIF-forordningen. Reglene
om markedsføring og investorbeskyttelse legger et stort ansvar på
forvalteren som markedsfører fondet. For markedsføring overfor ikke-profesjonelle
investorer inneholder forordningen skjerpede krav sammenlignet med
kravene som stilles overfor profesjonelle investorer, både med tanke
på hvilken ytterligere informasjon som skal gis, hvordan denne skal
gis, og forvalters selvstendige vurdering av om fondet egner seg
for ikke-profesjonelle.
Dette flertallet erkjenner
at regelverket på fondsområdet er komplekst, men at det er et resultat
av at reglene skal favne mange ulike tilfeller og ivareta mange
ulike hensyn. Det er en risiko for at enklere regler på fondsområdet
vil kunne føre til færre muligheter for markedsaktørene, med alle
de samfunnsmessige og økonomiske virkninger det ville ha, og det
er også en risiko for at enklere regler ville medført en svakere
grad av investorbeskyttelse.
Dette flertallet viser til
at det vil foreligge en offisiell norsk versjon av forordningen
før reglene trer i kraft, og at det ikke er ventet at det vil bli
gjort endringer fra den uoffisielle oversettelsen som nå foreligger.
Dette flertallet viser til
at det er Finanstilsynet som har utarbeidet høringsnotatene for
gjennomføring av forordningene. Tilsynet vil få noe økte tilsynsoppgaver
ved gjennomføringen av forordningene. Samtidig fører Finanstilsynet
allerede tilsyn med forvaltningsselskaper for verdipapirfond. Flere
av aktørene som kan tenkes å tilby og markedsføre nye fond, vil
allerede være underlagt tilsyn av Finanstilsynet. Det er ikke grunn
til å tro at gjennomføringen vil medføre vesentlig økte konsekvenser
for Finanstilsynet, og de nye oppgavene vil kunne håndteres innenfor
gjeldende budsjett.
Dette flertallet viser til
at EØS-avtalen artikkel 7 bokstav a slår fast at forordninger «skal
som sådan» gjøres til del av avtalepartenes interne rettsorden.
At forordningen «som sådan» skal gjøres til norsk rett, innebærer
at den må gjennomføres uten endringer. Dette gjøres ved metoden
som kalles «inkorporasjon». Inkorporasjon innebærer at man enten,
som foreslått i dette tilfellet, vedtar en henvisningsbestemmelse
(inkorporasjonsbestemmelse) i lov eller forskrift, eller vedtar
en lov eller forskrift med en ordrett gjengivelse av forordningsteksten. Dette flertallet påpeker
at det ikke er noen materiell forskjell i hvilken metode som blir
benyttet, men et spørsmål om hensiktsmessighet og tilgjengelighet.
Dette flertallet viser til
at den foreslåtte framgangsmåten gjør at aktørene som er berørt
av eller interessert i de enkelte rettsaktene, enkelt kan finne
disse, samtidig som det ikke unødvendig kompliserer regelverket
for brukerne av loven som forholder seg til rammeregelverket. Dersom
forordningene skulle gjennomføres direkte i AIF-loven og verdipapirfondloven,
ville dette medført minst 150 nye bestemmelser i lovene (ikke medregnet
forordningenes fortaler).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til omtalen av Advokatforeningens innspill til høringsnotatet om
gjennomføring av ELTIF (høringsbrev av 21. april 2016), der det
bemerkes at en innvending mot å gjennomføre forordningen som forskrift
er at forordningen fraviker lov om forvaltning av alternative investeringsfond
på en del punkter. Videre peker disse medlemmer på at Advokatforeningen
mener dette kan åpne for tolkningstvil og gjøre regelverket for
forvaltning og markedsføring av alternative investeringsfond fragmentert
og mindre tilgjengelig.
Disse medlemmer påpeker at
man her ikke foreslår å ta inn forordningen gjennom endringer i
lov om alternative investeringsfond, men kun foreslår at forordningen
tas inn i norsk lov gjennom henvisning til rettsakten. Disse medlemmer mener
derfor at problemene med fortolkningstvil og at regelverket gjøres mindre
tilgjengelig, står seg like fullt selv om forordningen inkorporeres
gjennom henvisning i lov og ikke gjennom forskrift. Disse medlemmer påpeker
at alle de tre forordningene foreslås implementert gjennom henvisning
i lov.
Disse medlemmer registrerer
at departementet i proposisjonen viser til at gjennomføring gjennom henvisning
til rettsakten er vanlig på finansmarkedsområdet. Disse medlemmer vil vektlegge
at det er sterkt problematisk at regjeringen her nærmest på autopilot
viderefører en praksis uten en bevisst vurdering av hvilken kompleksitet
i regelverk og manglende oversikt dette vil kunne medføre både i
enkeltsaker og i sum over tid. Disse medlemmer vil understreke
at dette potensielt vil kunne få store og alvorlige konsekvenser,
noe det dessverre finnes eksempler på allerede.
Disse medlemmer vil vise til
at Nav-skandalen nettopp omhandlet kjernen i disse problemstillingene. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at styreleder for Domstoladministrasjonen,
Bård Tønder, under overskriften «Nav-saken, domstolene og lovens ordlyd»
på rett24.no 16. november 2019 skrev:
«Trygdeforordningen
er fra 2004, men ble gjort til norsk rett ved forskrift av 1. juni
2012. Dette ble gjennomført – ikke ved at en norsk oversettelse
av forordningen ble tatt inn i forskriften – men kun ved en henvisning
om at denne (med diverse senere endringer) skulle gjelde som norsk
rett.»
Disse medlemmer vil vise til
at dette medførte, slik Tønder påpeker i artikkelen, at mens lovens
ordlyd slo fast at det var et vilkår for rett til arbeidsavklaringspenger,
sykepenger og pleiepenger at trygdemottakeren oppholdt seg i Norge,
så skulle den klare ordlyden likevel ikke gjelde for norske borgere
som reiste til et land som omfattes av EØS-avtalen. Men dette stod
det ingenting om i lovteksten. Disse medlemmer vil vise til
at Tønder konkluderer sin artikkel på følgende måte:
«For de som har hatt
med NAV-sakene å gjøre, må den rettsregel som nå utledes av forordningens
artikkel 21, framstå som en ‘skjult lovgivning’. Det sier seg selv
at en slik tilstand før eller siden må føre galt av sted.»
Disse medlemmer vil vise til
at til tross for at daværende regjering i proposisjonen for samtykke
til EØS-avtalen, St.prp. nr. 100 (1991–1992), blant annet skrev
at «trygderettigheter som er opparbeidet i ett EØS-land, skal kunne
følge en person ut av landet (eksportabilitetsprinsippet)», så har
ordlyden i folketrygdloven like fullt oppstilt krav til opphold
i Norge. Disse medlemmer vil
videre vise til at EFTA-domstolen i en rådgivende uttalelse av 5. mai
2021 konkluderte med at Norge ikke har anledning til å stille et
slikt krav, og at dette har vært tilfelle helt siden Norge gikk
inn i EØS-avtalen i 1994.
Disse medlemmer mener at erfaringene
fra Nav-saken taler sterkt for en endring av Stortingets gjeldende
praksis for vedtak av EU-forordninger gjennom henvisninger. Disse medlemmer vil
vise til at disse
medlemmer også tidligere har tatt til orde for en slik praksisendring,
blant annet i forbindelse med behandlingen av Innst. 337 S (2018–2019). Disse medlemmer vil
understreke at det på ingen måte er tilfredsstillende at EU-forordninger
blir vedtatt gjennom henvisninger der den norske loven skal ha henvisning til
forordningen, som gjerne heller ikke finnes i offisiell norsk oversettelse
på ikrafttredelsestidspunktet for det nye regelverket, fremfor at
man foretar de nødvendige substansielle endringene i norsk lov.
Disse medlemmer vil påpeke
at vi i Norge har tradisjon for å gjøre lovverk enkelt tilgjengelig
for innbyggerne, noe som også har et demokratisk aspekt ved seg. Disse medlemmer mener
det er problematisk når tilpasninger til EU skal innebære brudd
på disse prinsippene. I tillegg kan unødig komplisert presentasjon
av regelverk, slik disse
medlemmer ser det, virke konkurransevridende gjennom å favorisere
store foretak med tilgang på juridisk spisskompetanse. Disse medlemmer vil
også påpeke at det ligger en betydelig fare i at et komplekst regelverk,
vedtatt gjennom henvisninger til forordninger som endres over tid,
i praksis over tid blir uhåndterlig å holde oversikten over, samtidig
som det kan medføre betydelige sanksjoner for de som ikke overholder
regelverket.
Disse medlemmer vil videre
vise til at Finans Norge i sitt høringsinnspill til gjennomføring
av EuVECA- og EuSEF-forordningene ifølge proposisjonen bemerket
«at forsinkelser i oversettelsen til norsk av EØS-rettsakter skaper
problemer for norske finansforetak som skal forholde seg til forordninger
og til Finanstilsynet som skal informere om forordningene», og at
de mener det bør foreligge en norsk oversettelse før reglene trer
i kraft. Dette er disse
medlemmer enig i. Disse
medlemmer vil videre vise til at departementet i proposisjonen
sier at endringsforordningen foreløpig kun er tilgjengelig i norsk
uoffisiell versjon.
Disse medlemmer viser til omtalen
av ELTIF-forordningen og at det åpnes for å markedsføre ELTIF-ene
til ikke-profesjonelle aktører. Disse medlemmer påpeker at
det her er snakk om komplekse produkter som er langsiktige og vanskelige
å omsette, og at investorene «som hovedregel ikke kan kreve innløsning innenfor
fondets levetid». Disse
medlemmer mener alle disse elementene taler for at dette i
utgangspunktet er en type produkt som ikke bør tilbys eller markedsføres
til ikke-profesjonelle aktører. Videre viser disse medlemmer til innspill
fra Forbrukerrådet, som ønsker tydelige krav til markedsføring overfor
ikke-profesjonelle investorer og peker på viktigheten av å ivareta
et godt forbrukervern. Disse
medlemmer støtter Forbrukerrådet i at disse kravene bør skjerpes
ytterligere og tydeliggjøres.
Disse medlemmer påpeker at
det er «forvalteren som bestemmer om fondet kan markedsføres til ikke-profesjonelle
kunder». Disse
medlemmer mener dette åpenbart kan gi uheldige insentiver
der forvalter har en egeninteresse i å markedsføre og selge slike produkter,
og at dette kan påvirke vurderingen av hvorvidt et slikt produkt
skal tilbys til en ikke-profesjonell investor. Disse medlemmer påpeker at
det selv blant selskaper med konsesjon finnes useriøse aktører, og
viser til at Finanstilsynet har en liste med selskaper som det frarådes
å benytte seg av.
Disse medlemmer kan ikke se
grunn til at ELTIF-er skal markedsføres til ikke-profesjonelle,
og mener departementet tar for lett på de store utfordringene dette
medfører.
Disse medlemmer påpeker at
det i all hovedsak mangler en vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser,
og viser til at dette også etterlyses av Verdipapirfondenes forening,
som «etterlyser en grundigere gjennomgang av forordningene, med
vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser».
Disse medlemmer påpeker at
innføring av forordningene vil medføre enkelte nye oppgaver for
Finanstilsynet, men at det ikke gis noen vurdering av hvor omfattende
disse oppgavene vil være. Det gis heller ingen vurdering av hvorvidt
dette ytterligere ansvaret er noe Finanstilsynet skal ivareta innen
sitt eksisterende budsjett, eller hvordan det vil påvirke Finanstilsynets øvrige
arbeid.
Disse medlemmer vil ikke avvise
at visse av de foreslåtte endringene bør implementeres på et senere tidspunkt,
men mener det i så fall må skje gjennom substansielle endringer
i de relevante norske lovene heller enn henvisning. Videre mener disse medlemmer det
forutsetter en grundigere vurdering av konsekvenser for dagens norske
pengemarkedsfond, vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser,
blant annet for Finanstilsynet, samt innstramminger i adgangen til
markedsføring overfor ikke-profesjonelle investorer. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop.
155 LS (2020–2021) sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser til høringsinnspill fra Finans
Norge, der det uttrykkes bekymring for at «fondene kan få uønskede
sterke konkurransefortrinn på grunn av lavere kapitalkrav». Disse medlemmer mener
det er problematisk at departementet ikke på noen måte kommenterer
eller hensyntar dette innspillet. Etter disse medlemmers oppfatning
tyder dette på at man ikke fullt ut kjenner konsekvensene av det
som vedtas, og disse
medlemmer mener det taler for at endringene ikke bør vedtas
før man har fått avklart disse elementene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er uklart hvordan det nye regelverket
for pengemarkedsfond vil fungere opp mot eksisterende norske pengemarkedsfond. Disse medlemmer viser
til at Finans Norge, Norske Finansanalytikeres Forening (NFF) og
Verdipapirfondenes forening (VFF) alle har uttrykt bekymring for
hvilke konsekvenser den nye forordningen vil få for dagens pengemarkedsfond.
Disse medlemmer viser til
at formålet med pengemarkedsfondsforordningen er å
«(…) forebygge fremtidig
systemisk risiko og styrke investorvernet ved å gjøre pengemarkedsfondene
mer robuste mot større innløsningskrav i krisetider».
Disse medlemmer understreker
viktigheten av god og effektiv regulering, men mener det fremstår uklart
hva effektene vil være for markedet for norske pengemarkedsfond
gitt det regelverket vi har i dag. Disse medlemmer mener det
ikke er gitt at norsk regelverk vil bli mer robust av at det nå
innføres et til dels overlappende regelverk for pengemarkedsfond.