Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslag
Dokument 8:243 S (2020–2021) om å sikre at fiskerilovgivningens
distriktspolitiske mål gjennomføres i praksis.
Forslagsstiller har
fire forslag som referert over. Forslaget er en oppfølging fra forslagsstillere
av behandlingen av Riksrevisjonens rapport «Dokument 3:6 (2019–2020)»
med behandling i Stortinget jf. Innst. 80 S (2020–2021). Her ble
det gjort følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med forslag til hvordan anbefalingene i Riksrevisjonens
undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket skal følges opp
på en måte som ivaretar det tredelte formålet i havressursloven
og sikrer en forsvarlig forvaltning av kvotesystemet som skaper
tillit hos alle aktører i fiskerinæringen.»
Forslag 2 og 4 retter
seg mot den delen av torske-trålerflåten som er en del av pliktsystemet
med tilbudsplikt, og for mottakende anlegg bearbeidingsplikt og aktivitetsplikt.
Pliktandelen i trålflåten
utgjør ca. 52,5 pst. av ca. 88 «trålerandeler» fordelt på 20 av
37 fartøy med torsketrålkonsesjon. 47 pst. av trålerandelene, har
unntak fra deltakerloven, resten er fiskereid i tråd med hovedregelen
i deltakerloven.
10 av fartøyene er
eid av Havfisk og har direkte tilknytning til landanlegg med aktivitetsplikt.
Forslag 2 er tidligere
fremmet i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 32 (2018–2019),
og i forbindelse med Innst. 208 S (2018–2019), jf. Dokument 8:9
S (2018–2019).
Forslag 3 henviser
til den samme «islandske modellen» som ble fremmet i forbindelse
med representantforslag Dokument 8:146 S (2020–2021). Denne modellen
er ikke i funksjon i islandske fiskerier i dag. Der er en adgang
i islandsk fiskerilovverk til å innføre forskrift om kvotetrekk
på inntil 20 pst. for torsk og hyse og 15 pst. for andre arter som
eksporteres ubearbeid fra Island. Lovregelen skiller ikke mellom
eksport til konsum, HORECA (hotell, restaurant, catering) eller
foredlings-industri. Forslaget her spesifiserer eksport til foredlings-industri.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er kommet inn fire skriftlig innspill. Disse er
fra Båtsfjord Handelsstands fiskerigruppe, Lerøy ASA, Sjømat Norge
og Fiskebåt. Samtlige instanser er kritisk til forslagene. Båtsfjord Handelstands
fiskerigruppe løfter frem tre ordninger for å sikre helårlig råstofftilgang:
ferskfiskordning, levendelagringsbonus og en eventuell ferskfiskbonus for
trålflåten.
Komiteen viser
for øvrig til statsrådens vurdering av forslaget datert 27. april
2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter intensjonene i forslaget, men
er opptatt av at viktige endringer i kvotesystemet må utredes tilstrekkelig,
noe også Riksrevisjonen har påpekt i sin rapport om kvotesystemet
i fiskeriene. Disse
medlemmer støtter skriftlig innspill fra Sjømat Norge til komiteen
om at det er behov for en mer helhetlig tilnærming til hvordan fiskeripolitikken
må utformes for å legge til rette for økt bearbeiding og vekst i
fiskeindustrien. Disse
medlemmer er også enig i at det i langt større grad må legges
vekt på fiskeindustriens behov i denne sammenheng.
Disse medlemmer har tatt til
orde for en oppdatert kvotemelding. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en ny og oppdatert kvotemelding, som
skal bidra til å bygge lokalsamfunn langs hele kysten, sikre en
rettferdig fordeling av ressursene og sikre fremtidsrettede arbeidsplasser. Meldingen
skal utarbeides i nær dialog med næringen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillers standpunkt
om at de distriktspolitiske målsetningene i fiskerilovgivningen
skal realiseres.
Disse medlemmer viser til statsrådens
vurdering av forslaget, og viser til at punkt 1 i forslaget i praksis
inneholder det samme som Stortingets vedtak i forbindelse med Riksrevisjonens
gjennomgang av kvotesystemet. I sin vurdering viser statsråden til
at han vil komme tilbake med en sak knyttet til dette anmodningsforslaget. Disse medlemmer imøteser
en slik sak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet etterlyser regjeringens oppfølging
av Riksrevisjonens rapport, og mener det haster å komme til Stortinget
med en slik sak, i tråd med Stortingets vedtak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at punkt
2 i forslaget er behandlet flere ganger i denne stortingsperioden. Disse medlemmer viser
til merknader i forbindelse med disse behandlingene. Det er ikke
påvist noen brudd på regelverket knyttet til tilbudsplikt de siste
årene.
Punkt 3 i forslaget
er senest behandlet i Dokument 8:146 S (2020–2021). Disse medlemmer viser
til merknadene i forbindelse med den saken. Dette forslaget skiller
seg fra forslaget i Dokument 8:146 S (2020–2021) ved at det skal
utredes, men samtidig sier forslaget at det skal fremmes forslag
om en slik ordning for Stortinget, uavhengig av hva utredningen
konkluderer med. Disse
medlemmer peker på at det i forbindelse med Dokument 8:146
S (2020–2021), ble tilstrekkelig belyst at det er så sterke prinsipielle
og praktiske argumenter mot en slik ordning at det ikke er en ordning
det bør arbeides videre med.
Punkt 4 i forslaget
er utfordrende å vurdere konsekvensene av. Forslaget presiserer
ikke hva slags minstepriser det er snakk om, eller i hvor stor grad
prisene skal justeres sett i forhold til minsteprisen for fersk
fisk. Disse medlemmer legger
til grunn at forslagsstiller mener at minsteprisen for fersk fisk
skal brukes som utropspris for pliktleveranser, uavhengig av om
fangsten er frossen eller fersk.
Disse medlemmer viser til statsrådens
vurdering av forslaget, der han peker på at dette er ett av flere forslag
som er under vurdering.
Disse medlemmene vil peke på
innspillet fra Båtsfjord-miljøet, som i sitt høringsinnspill peker
på en rekke interessante muligheter som vil kunne gi økt bearbeiding.
En legger til grunn at regjeringen løpende arbeider videre med disse
og andre konstruktive forslag som kan bidra til økt bearbeiding
av marint råstoff i Norge, økt sysselsetting, og økt verdiskaping.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at deltakerloven og havressurslova skal
ivareta tre fiskeripolitiske hovedmålsettinger, henholdsvis bærekraftig
forvaltning av ressursene, lønnsomhet, og bosetting og arbeidsplasser
i distriktene. Disse
medlemmer påpeker at det er bred politisk enighet om disse
hovedmålsettingene, og gir sin tilslutning til at de distriktspolitiske
målsetningene i fiskerilovgivningen skal realiseres.
Disse medlemmer viser til at
bærekraftig høsting av bestandene har etablert seg som et overordnet hensyn
i fiskeriforvaltningen, og at dette er grunnleggende for å oppnå
de to andre fiskeripolitiske hovedmålsettingene. Disse medlemmer støtter fullt
opp om en målsetting om høyere bearbeidingsgrad og økt verdiskaping. Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av kvotesystemet og deres hovedfunn
som peker på at alle fartøygrupper i dag har lønnsom drift, og de
har også god lønnsomhet sammenlignet med andre bransjer. En lønnsom
fiskeflåte er en forutsetning for samfunnsøkonomisk lønnsomhet,
og for at næringen kan bidra til sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene.
Disse medlemmer viser til høringsinnspill
fra Båtsfjord Handelsstands Fiskerigruppe som peker på viktigheten
av å ha en differensiert flåte og utjevning av fangstmønster over
året der bonusordninger innrettes til flåten, for industrien, for
å bidra til økt verdiskaping og helårige arbeidsplasser i landindustrien. Disse medlemmer gir
sin tilslutning til disse innspillene, og mener slike tiltak vil
bidra til å nå de distriktspolitiske målsettingene i fiskerilovgivningen.
Disse medlemmer viser til forslag
1 som i stor grad er samsvarende med anmodningsvedtak nr. 98 (2020–2021)
som ble enstemmig vedtatt av Stortinget under behandlingen av Riksrevisjonens
undersøkelse av kvotesystemet. Disse medlemmer viser til statsrådens
svar til næringskomiteen hvor det påpekes at dette er noe som tas
alvorlig, og statsråden vil sørge for at fiskeriforvaltningen har
en grundig gjennomgang og vurdering av Riksrevisjonens anbefalinger
om oppfølging. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringen vil fremme forslag
til Stortinget om hvordan Riksrevisjonens anbefalinger kan følges
opp på en måte som ivaretar det tredelte formålet i havressursloven
og sikre en forsvarlig forvaltning av kvotesystemet. I den forbindelse
vil det også bli vurdert hvordan fiskerilovgivningens distriktspolitiske
intensjoner kan ivaretas.
Disse medlemmer viser til forslag
2 som forstås slik at de leveringspliktige trålerne skal forholde
seg til de opprinnelige intensjonene i pliktsystemet. Disse medlemmer påpeker
at pliktsystemet har vært behandlet og endret i Stortinget flere
ganger under ulike regjeringer. Disse medlemmer vil også påpeke
at leveringsplikten ble endret i 2007 til en tilbudsplikt, hvor det
heter at fartøy skal tilby fartøyets fangst i overensstemmelse med
vilkår fastsatt i konsesjonen for fartøyet. Disse medlemmer viser til at
Fiskeridirektoratet årlig kontrollerer praktiseringen av tilbudsplikten.
I de senere år har Fiskeridirektoratets kontroller ikke avdekket
vesentlige brudd på praktiseringen av tilbudsplikten. Tilbudsplikten
blir med andre ord oppfylt av de tilbudspliktige trålerne. Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra Båtsfjord Handelsstands Fiskerigruppe
som mener forslagene på flere punkt vil treffe dårlig med tanke
på flere helårlige industriarbeidsplasser. Disse medlemmer mener en overføring
av kvoter fra disse selskapene til kystflåten ikke vil bidra til
økt verdiskaping og helårige arbeidsplasser i landindustrien, men
vil bidra til å skape usikkerhet fremfor forutsigbarhet for de helårige
arbeidsplassene som er skapt i landindustrien og for videre investeringer
og utvikling av denne type industriarbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til forslag
3 om en ordning for kvotetrekk motivert av den islandske modellen med
inntil 20 pst. trekk fra kvoteregulert fangst som blir eksportert
ubearbeidet. Disse
medlemmer vil påpeke at det er to vesentlige forskjeller på
norske og islandske fiskerier. Island har ikke de store sesongsvingningene
i fiskeriene, og da særskilt torskefisket, som Norge har. Islandske
fiskerier er i hovedsak industrieid, slik at der er det industrien
som avgjør når det skal fiskes, hvilke fiskearter som skal fiskes,
hvor mye det skal fiskes, og hvor dette skal leveres. Disse medlemmer merker
seg at det konkrete forslaget går ut på et kvotetrekk dersom fisken
ikke bearbeides i Norge. Det vil bety at ansvaret for hva fisken
brukes til, legges på fiskeren. Det er utfordrende fordi fiskerne
ikke har kontroll på hva fisken brukes til etter at den er levert
til mottak. Dermed straffes fiskeren med kvotetrekk dersom fiskekjøperen
velger å selge fisken ubearbeidet utenlands.
Disse medlemmer viser til forslag
4 om å sette vilkår om at tilbudspliktig fangst skal leveres fersk
eller frosset til berettiget kjøper til fastsatte minstepriser justert
for gjennomsnittlige førstehåndspriser på tilsvarende ferske landinger
i samme region. Disse
medlemmer viser videre til tilsvarende forslag fra ordførere
i kommunene Båtsfjord, Berlevåg, Lebesby, Hammerfest, Skjervøy og
Vestvågøy samt Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommune, og med
Vest-Finnmark Rådet i en koordinerende rolle. Disse medlemmer viser til statsrådens
svar til næringskomiteen der et pekes på at Nærings- og fiskeridepartementet
følger blant annet opp forslaget fra de nordnorske kommunene og
fylkeskommunene. Departementet tar sikte på om kort tid å sende
et forslag på høring om å endre leveringspliktforskriften § 5 som
gjelder prisfastsettelse, slik at et alternativ til gjeldende regel
kan være å sette utbudspris lik Norges Råfisklags dynamiske minstepris. Disse medlemmer imøteser
en slik høring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er opptatt av økt bearbeiding og verdiskaping
i fiskerisamfunn langs kysten. Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens
rapport 3:6 (2019–2020) Undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og
havfisket, og understreker behovet for politiske virkemidler som
bidrar til å oppnå de distriktspolitiske målsetningene som er satt
for fiskerinæringen.
Disse medlemmer viser til at
islandsk fiskeripolitikk er omtalt i representantforslaget. Disse medlemmer understreker
at det er stor forskjell på norsk fiskeripolitikk og islandsk fiskeripolitikk,
og at henvisningen til Island kun er ment for å synliggjøre at det
eksisterer et handlingsrom for å innføre ordninger for å sikre nasjonal
bearbeiding.
Disse medlemmer er opptatt
av at pliktsystemet i størst mulig grad skal fungere etter intensjonen, og
at pliktsystemet innebærer et unntak fra deltakerlovens regel om
at fiske er forbeholdt aktive fiskere.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at lokal fiskeindustri får tilgang på råstoff til
konkurransedyktige priser.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at havressurslovas og deltakerlovens distriktspolitiske
intensjoner gjennomføres i praksis, og fremme nødvendige forslag
for å sikre dette.»
«Stortinget
ber regjeringen om å sikre at de leveringspliktige trålerne faktisk
leverer fisk til de tilgodesette fiskerisamfunnene i tråd med intensjonen
i pliktsystemet. Alternativet vil være, om dette ikke skjer innen
to år, at kvoter tilbakeføres fra disse selskapene til kystflåten.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om en ordning for kvotetrekk
med inntil 20 prosent trekk fra kvoteregulert fangst som blir eksportert ubearbeidet
til utenlandsk foredlingsindustri.»
«Stortinget
ber regjeringen sette vilkår om at tilbudspliktig fangst skal leveres
fersk eller frosset til berettiget kjøper til fastsatte minstepriser
justert for gjennomsnittlige førstehåndspriser på tilsvarende ferske
landinger i samme region.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at forslaget, som vil utrede og fremme et forslag basert
på en ikke eksisterende islandsk modell, kun er ment «for å synliggjøre
at det eksisterer et handlingsrom». Flertallet vil understreke at
de ikke ser det som hensiktsmessig å be regjeringen utrede og fremme
et forslag om å innføre en konkret ordning dersom det ikke er tenkt
gjennomført, men bare ment som en synliggjøring av et tenkt handlingsrom. Flertallet vil
legge til grunn at når man fremmer forslag, så er det fordi man
vil gjennomføre dem. Flertallet vil
på bakgrunn av behandlingen av denne saken og tidligere sak med
samme forslag, vise til at det kommer tydelig frem at dette ikke
er en hensiktsmessig ordning under norske forhold.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstiller bekymring
knyttet til utviklingen i fiskeripolitikken. Sosialistisk Venstreparti mener
det er to prinsipper som skal være førende i fiskeriforvaltningen;
at havet tilhører fellesskapet og nærhet til havet gir høstningsrett.
Riksrevisjonens rapport er en knusende dom over dagens fiskeriforvaltning
og viser tydelig at utviklingen ikke er i tråd med de målene som er
satt.
Dette medlem viser til intensjonen
med pliktsystemet slik den er formulert av pliktkommisjonen. Ifølge
pliktkommisjonens gjennomgang handler pliktene om
«å tilføre landindustrien
råstoff i perioder der kystflåten ikke har tilgang på fisk. Dette
er en intensjon som er spesiell for pliktsystemet, mens hensynene
til økonomisk lønnsomhet, bosetting og sysselsetting er generelle
for hele fiskerinæringen.»
Dette medlem legger til grunn
pliktkommisjonens forståelse av intensjonen, det vil si at pliktene
skal bidra til å tilføre landindustrien i Nord-Norge råstoff hele
året for å skape lønnsomme helårs industriarbeidsplasser og sikre
bosetting i kystsamfunnene. Slik blir både de særskilte intensjonene
i ordningen oppfylt, samt de generelle fiskeripolitiske slik de
er formulert i havressurslova og deltakerloven.
Dette medlem klarer ikke se
at en videreføring av dagens modell oppfyller intensjonene med ordningen.
Pliktkommisjonen formulerer dette presist:
«En fortsatt opprettholdelse
av leveringspliktsystemet slik det praktiseres nå, vil neppe føre
til annet enn ytterligere uthuling og verdiforringelse av torskekvotene,
og at frustrasjonen og skuffelsene i de berørte kommunene bare vil
øke. Følelsen av tap og avmakt forsterkes, og legitimiteten og troverdigheten
til både trålrederier og fiskeripolitiske myndigheter vil svekkes.»
Dette medlem mener videre
at tilbudsplikten og bearbeidingsplikten bør avvikles, fordi disse
ordningene ikke fungerer etter intensjonen, dette til tross for gjentatte
restaureringsforsøk fra ulike regjeringer. Samtidig bør aktivitetsplikten
beholdes, fordi denne plikten på tross av svakheter bidrar til opprettholdelse
av mange arbeidsplasser langs kysten i dag. Resten av pliktsystemet
er derimot ikke godt nok, og fører til at kysten taper.
Dette medlem viser til at
i dag leveres kun 10 pst. av fisken dit den skal, mesteparten av
fangsten blir levert i en form som ikke er brukbar for norsk landindustri,
og betydelige deler av fangsten tas i høysesongen for kystfisket.
Dette gjør at mindre av verdiskapingen blir igjen i Norge og Nord-Norge. Dette medlem mener ordningen
har blitt det motsatte av det som var intensjonen, og svekker i
seg selv folks tillit til fiskeriforvaltningen. Målet bør være å
etablere en ny ordning som oppleves som en videreføring av intensjonen
om å bidra til å tilføre landindustrien i Nord-Norge råstoff av høy
kvalitet hele året, skape lønnsomme helårs industriarbeidsplasser
og sikre bosetting i kystsamfunnene.
Dette medlem viser til at
grunnlaget for dispensasjonsadgangen i deltakerloven for landindustri
til å eie havgående båter med fiskerettigheter var at kystflåten
ikke leverte fisk hele året. Torsketrålerne kunne gå lenger ut i
havet, var mer sjøsterke og kunne dermed levere på tider av året
da kystflåten leverte lite. Mye har skjedd siden den gang. De aller
fleste kystbåtene er nå langt større, og langt mer sjøsterke. De
fleste enten fisker eller er i stand til å fiske året rundt. På
den annen side har den havgående flåten fått redusert betydning
for norsk landindustri, de leverer lite og i en form som er lite
brukbar. Situasjonen i dag er at det er den allsidige kystflåten
som holder liv i norske industriarbeidsplasser. Ferskfiskordningen
viser også at det er mulig å etablere tiltak som gjør at kystflåten
leverer jevnere hele året.
Dette medlem mener derfor
at grunnlaget for den havgående flåten i torskefiskeriet er vesentlig
endret. Det er en styrking av kystflåten som best ivaretar både
intensjonen med pliktordningen og målene med norsk fiskeripolitikk.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med en sak
der torsketrålkonsesjonene med tilbuds- og bearbeidingsplikt blir
avviklet, og der de tilhørende torsk- og hysekvotene blir omfordelt
til kystflåten. De nye kvotene skal være uomsettelige og bundet
til fylke eller region. Omfordeling av kvoter bør ta maksimalt 15–30
år, i tråd med at pliktkommisjonen har slått fast at det er varigheten
til dagens trålkonsesjoner.»
Dette medlem viser
videre til Sosialistisk Venstrepartis forslag og merknader i Dokument
8:146 S (2020–2021) hvor det ble fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen foreslå tiltak som sikrer økt bearbeiding i Norge av
norsk vill- og oppdrettsfisk. Tiltak som kvotetrekk, avgifter og
andre tiltak bes vurderes.»
Dette medlem mener det er
beklagelig at ikke flertallet støttet forslaget, da det er behov
for tiltak for å begrense at fisk tas ut av landet for bearbeiding,
og dermed sikre sysselsetting og bosetting langs hele norskekysten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslaget om å beholde aktivitetsplikt, men fjerne tilbudsplikt
og bearbeidingsplikt.
Flertallet viser til rapport
fra ekspertgruppe nedsatt av nærings- og fiskeridepartementet i
2016. Rapporten beskrev aktivitetsplikten slik:
«Aktivitetsplikten
skal sikre drift ved bestemte anlegg og knytter fartøy og anlegg
sammen. Det sikrer at industrivirksomhet og eierskap til fartøy
forblir en enhet som ikke kan endres uten myndighetenes godkjennelse.
Aktivitetsplikten hindrer nedleggelse av fiskeindustrianlegg slik
at eierne ikke skal kunne sitte igjen med torsketrålere og drive
fiske og fangst.»
Flertallet viser til at aktivitetsplikten
med andre ord ikke kan beholdes, dersom kvotene overføres fra plikttrålerne
til andre flåtegrupper. Aktivitetsplikten er en plikt eierne av
trålerne og landanleggene har fordi de har fått unntak fra deltakerlovens
bestemmelser. Dersom eierne fratas sine kvoter og unntaket, og dermed grunnen
til at de har fått aktivitetsplikt, kan en derfor vanskelig opprettholde
aktivitetsplikten. I praksis vil det ikke være mulig å pålegge noen
å drive næringsdrift, uten noen form for gjenytelse.
Flertallet vil derfor peke
på at en mulig og sannsynlig konsekvens av forslaget er nedleggelse,
eller sterk reduksjon av aktiviteten ved disse anleggene i de berørte
lokalsamfunnene.
Flertallet vil også vise til
påstanden om at fisken kommer i land i en form norsk landindustri
ikke kan benytte seg av. Selv om ikke all bearbeidingsindustri kan benytte
fryst råstoff, vil flertallet peke
på at den typen bearbeiding av torsk som har størst omfang, er klippfiskproduksjon.
Denne produksjonen benytter, og er avhengig av, fryst råstoff i
sin produksjon.