Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hilde Kristin Holtesmo, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal,
Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari
Holm Lønseth, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:240 S (2020–2021) om å tillate at
personer over 16 år får selge alkohol- og tobakksvarer. Helse- og
omsorgsminister Bent Høie har uttalt seg om forslagene i brev til
komiteen av 29. april 2021. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen. Det har kommet inn to skriftlige innspill.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at representantforslaget har
som formål å la 16-åringer selge produkter i butikk der aldersgrensen
for å kjøpe er 18 år. Flertallet mener
aldersgrensene for tobakk og øl, både til å nyte og til å selge,
har en grei lovgivning i dag og ser ikke grunn for å endre loven.
Både Handel og Kontor og Kreftforeningen har sendt skriftlig høringssvar
og peker på viktigheten av å opprettholde dagens lovgivning. Flertallet støtter
dette.
Flertallet støtter dermed ikke
forslagene.
Flertallet stusser over at
forslagsstillerne likestiller en 16-åring med en myndig person. Flertallet mener
det er en grunn til at aldersgrensen for myndighetsalderen er satt
der den er. Ved å gi en 16-åring samme ansvar som en som er myndig,
risikerer man å pulverisere ansvaret som følger av å ha fått bevilling
til å selge alkohol og tobakk.
Flertallet mener det ligger
et stort ansvar hos arbeidsgiver som med dette vil skyves over på
en ungdom, 16-åringen som ikke selv kan kjøpe alkohol eller tobakk. Flertallet samstemmer
med forslagsstillerne i at det er viktig for ethvert arbeidsforhold
at det er basert på tillit, og at også 16-åringen skal utøve oppgavene
i tråd med det den er pålagt. Men det handler også om å gi oppgaver
som står i et rimelig forhold til det man kan forvente av en 16-åring.
Det inkluderende og gode arbeidslivet handler om å tilrettelegge
for at det er plass til flere, og tilpasse oppgaver til evner og
de muligheter den enkelte har til å ta ansvar. Den ansvarlige butikkeier
vil ta dette innover seg og gi 16-åringen tillit i tråd med alderen,
og på den måten bidra med opplæring og kunnskap som gir gode medarbeidere
i mange år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
i likhet med Handel og Kontor opptatt av å sikre hele, faste stillinger
også i dagligvaresektoren som preges av mye timeansatte. Disse forslagene
vil med all sannsynlighet øke antallet ufaglærte og gi enda flere
deltidsansatte og timeansatte ekstrahjelpere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener noe av det viktigste politikere
kan tilrettelegge for er å få folk ut i arbeid. Disse medlemmer viser til at
arbeidsledigheten blant unge i dagens samfunn er relativt høy, og
dagens generasjon er som oftest flere år eldre enn den forrige generasjonen var
da de fikk sin første jobb. Disse medlemmer mener det er
viktig å gi unge mennesker mulighet til å teste arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at en
av årsakene til at ikke flere under 18 år blir ansatt, er de strenge
kravene og byråkratiet som medfølger ved ansettelse av personer
under 18 år i en bedrift. Disse medlemmer peker på bestemmelsene
i alkoholloven paragraf § 1-5 og tobakkskadeloven § 17. Fra alkoholloven:
«Den som selger,
utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk
gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved
salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn
med salget.»
Disse medlemmer viser
til at en liknende lov slår inn for salg av tobakk. Tobakkskadeloven
§ 17 sier at
«Salg av tobakksvarer
til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Det samme
gjelder salg av tobakksimitasjoner, tobakkssurrogater og røykeutstyr. Dette
gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn
med salget.»
Disse medlemmer mener at disse
lovene fører til at det blir tungvint og lite attraktivt å ansette
mennesker under 18 år i butikk. Loven er der for å hindre personer
under 18 år fra å selge alkohol og tobakk til andre personer under
18 år, samt redusere påvirkning, og hindre at personer under 18
år konsumerer alkohol og/eller tobakk.
Disse medlemmer mener loven
virker mot sin hensikt. Personer under 18 år kan bli satt som ansvarlige til
å fylle på og bestille inn de samme varene for bedriften de er ansatt
i, men får altså ikke selge dem til kunden. Disse medlemmer mener at man
må ha tillit til at personer bedrifter velger å ansette, utfører
sin oppgave slik de skal. Det er uansett arbeidsgiver som er ansvarlig
for at butikken ikke selger produkter kunder ikke har lov til å
kjøpe. Dette uavhengig av om den enkelte ansatte er 16, 18, 30 eller
60 år gammel.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endringer i alkoholloven, slik
at personer over 16 år kan sitte i kassen i dagligvarebutikker og
ekspedere hele varesortimentet som selges i butikkene, inkludert
alkoholsvak og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endringer i tobakkskadeloven,
slik at den tillater personer over 16 år å sitte i kassen i dagligvarebutikker
og ekspedere hele varesortimentet som selges i butikkene, inkludert
tobakksvarer.»