Kapittel 1. Mandat, oppgaver
og arbeidsformer
§ 1 Formål og mandat
Stortingets ombudsnemnd
for Forsvaret (Ombudsnemnda) skal fremme og beskytte rettighetene
og interessene til personer som har tjenesteplikt etter forsvarsloven
og personer som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner,
og ved sitt arbeid også søke å medvirke til å effektivisere Forsvaret.
§ 2 Oppgaver
Ombudsnemnda har
følgende oppgaver:
-
a) å overvåke og
rapportere om personellets forhold, herunder legge frem anbefalinger
for å sikre at deres interesser ivaretas,
-
b) av eget tiltak
foreta undersøkelser og ta opp problemstillinger som gjelder personellets
interesser,
-
c) å informere
og veilede personell,
-
d) å legge til
rette for samarbeid og dialog mellom personell og Forsvaret og
-
e) å delta i internasjonalt
samarbeid.
Ombudsnemnda kan
ikke ta stilling til om det foreligger brudd på rettigheter eller
plikter i enkeltsaker.
§ 3 Henvendelser og oppfølgingen av
disse
Enhver kan henvende
seg til Ombudsnemnda om forhold som gjelder personer som nevnt i
§ 1. Ombudsnemnda avgjør hvilke henvendelser som følges opp, og
hvilke undersøkelser som foretas.
Hvis Ombudsnemnda
følger opp henvendelsen skriftlig overfor Forsvaret, skal den som
henvendte seg, gis anledning til innen rimelig tid å gjøre seg kjent
med Forsvarets tilbakemelding i saken.
Ombudsnemnda skal
ikke behandle henvendelser som skal gå tjenestevei.
§ 4 Tilsyn
Ombudsnemnda kan
utføre tilsyn med Forsvaret.
Ombudsnemnda har
tilgang til ethvert sted under Forsvarets kontroll, hvor sikkerhetsmessige
hensyn tillater det.
På sitt arbeidsområde
etter § 1 har Ombudsnemnda, opp til sikkerhetsgraden BEGRENSET,
adgang til opplysninger som Ombudsnemnda mener er nødvendig for
å ivareta sine oppgaver etter loven.
Saker som gjelder
dokumentoffentlighet hos Ombudsnemnda eller dens administrasjon,
behandles og avgjøres av Ombudsnemnda. Offenleglova anvendes så langt
den passer.
I etterkant av et
tilsyn skal Ombudsnemnda skrive en rapport. Rapporten bør påpeke
eventuelle kritikkverdige forhold og gi anbefalinger om det er behov
for det. Før rapporten offentliggjøres i en ugradert versjon, bør
den forelegges Forsvarsdepartementet til uttalelse.
§ 5 Årsmelding og særskilte meldinger
Ombudsnemnda skal
gi Stortinget årlig melding om sin virksomhet. Meldingen bør gjøre
rede for utviklingstrekk og de konkrete anbefalinger forsvarsombudet
har kommet med i løpet av året. Meldingen skal gis innen 1. april
hvert år og omfatte virksomheten i perioden 1. januar til 31. desember
det foregående året. Meldingen skal offentliggjøres i den grad den
ikke inneholder taushetsbelagte eller graderte opplysninger.
Ombudsnemnda kan
gi særskilte meldinger til Stortinget.
Kapittel 2. Forholdet til Stortinget,
oppnevning, organisering, mv.
§ 6 Forholdet til Stortinget
Ombudsnemnda utfører
sine oppgaver selvstendig og uavhengig.
Innenfor rammen
av denne loven kan Stortinget gi utfyllende bestemmelser om Ombudsnemndas
virksomhet.
Stortinget, Stortingets
utenriks- og forsvarskomité, Forsvarsdepartementet og forsvarssjefen
kan forelegge saker innenfor Ombudsnemndas ansvarsområde til uttalelse
for nemnda.
§ 7 Oppnevning, fratreden og avskjed
Ombudsnemnda skal
bestå av syv medlemmer, som alle oppnevnes av Stortinget. Ett av
medlemmene oppnevnes til Stortingets forsvarsombud (forsvarsombudet)
og er leder av nemnda, og en annen oppnevnes til nestleder.
Medlemmene i nemnda
oppnevnes for fire år av gangen. De kan bare gjenoppnevnes én gang.
Det bør unngås at flere enn tre medlemmer skiftes ut samtidig.
Dersom noen av medlemmene
i nemnda dør i løpet av perioden, permanent blir ute av stand til
å utføre sitt verv, frasier seg vervet eller blir avsatt av Stortinget,
oppnevner Stortinget nytt medlem.
Et nemndsmedlem
kan bare fratas sitt verv av Stortinget.
§ 8 Nærmere om Ombudsnemndas virksomhet
Ombudsnemnda har
det overordnede ansvaret for den faglige virksomhet, økonomi og
drift av Ombudsnemndas kontor.
Nemnda kan ikke
treffe avgjørelser med mindre minst fire medlemmer er til stede.
Ved stemmelikhet i nemndas møter er forsvarsombudets stemme avgjørende.
Ved forsvarsombudets fravær ledes nemndas møte av nestleder.
§ 9 Lønn og godtgjørelse
Forsvarsombudet
utgjør full stilling. Lønn til forsvarsombudet og godtgjørelse for
nemndsmedlemmene fastsettes av Stortinget.
§ 10 Administrativ leder
Ombudsnemnda ansetter
administrativ leder ved Ombudsnemndas kontor.
Den administrative
lederen har ansvaret for den daglige drift, personalmessige forhold
og institusjonens interne organisering innenfor de rammer som nemnda fastsetter.
Den administrative lederen er sekretær for nemnda og er ansvarlig
for å utføre de oppgaver og prioriteringer nemnda vedtar.
Den administrative
lederen ansettes på åremål på seks år, med mulighet til forlengelse
én gang.
§ 11 Personalet
Personalet på Ombudsnemndas
kontor ansettes av nemnda.
Statsansatteloven
§§ 4 til 7 om utlysning, innstilling og ansettelse gjelder, med
unntak av § 5 (4). Tvister om fortrinnsrett etter statsansatteloven
§ 13 avgjøres av nemnda.
Personalreglementet
fastsettes av nemnda. Stortinget kan revidere personalreglementet.
For ansatte ved
Ombudsnemndas kontor fastsettes lønn, pensjon og arbeidsvilkår etter
de avtaler og bestemmelser som gjelder for arbeidstakere i statlig
stilling.
Forvaltningsloven
gjelder i saker om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon eller avskjed.
Klageorganet er Stortinget.
Lov 18. juli 1958
nr. 2 om offentlige tjenestetvister gjelder for ansatte på Ombudsnemndas
kontor.
Kapittel 3. Generelle bestemmelser
for virksomheten
§ 12 Taushetsplikt
Ombudsnemndas medlemmer
har taushetsplikt om opplysninger mottatt i utøvelsen av vervet
knyttet til noens personlige forhold, drifts- eller forretningshemmeligheter
og graderte opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter vervets
opphør. Nemnda har også taushetsplikt om innhentede forklaringer
og hvem som har gitt disse.
Ansatte på Ombudsnemndas
kontor og andre som bistår ved utførelsen av Ombudsnemndas oppgaver, har
taushetsplikt om samme forhold som Ombudsnemndas medlemmer.
§ 13 Habilitet
Et medlem av Ombudsnemnda
eller en ansatt ved nemndas kontor kan ikke behandle en sak dersom
vedkommende har interesse i saken eller dens utfall, eller det foreligger
andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til at
saken vil bli behandlet på en upartisk og saklig måte.
§ 14 Offentlighet
Dokumenter utarbeidet
som ledd i Ombudsnemndas virksomhet er offentlige, med følgende
unntak:
Ombudsnemndas interne
saksdokumenter og dokumenter som utveksles mellom Ombudsnemnda og Stortinget
om budsjett og intern administrasjon, kan unntas offentlighet.
Det kan kreves innsyn
i det offentlige innholdet av journal som Ombudsnemnda fører for
registrering av dokumenter. Ombudsnemnda kan gjøre journaler og andre
dokumenter allment tilgjengelig på internett.
Den administrative
lederen, eller den vedkommende bemyndiger, avgjør om et dokument
helt eller delvis skal unntas fra offentlighet. Slike avgjørelser
kan påklages til nemnda.
Arkivlova kapittel
II gjelder for Ombudsnemndas virksomhet, med unntak av §§ 7 og 8.
Tilhørende forskrifter gjelder så langt de passer.
§ 15 Behandling av personopplysninger
Ombudsnemnda, herunder
nemndas kontor, kan behandle personopplysninger, herunder personopplysninger
som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når dette er
nødvendig for å utføre oppgaver etter loven her.
Krav om kopi av
personopplysninger i saksdokumenter som er utarbeidet eller innhentet
under forvaltningens forutgående behandling av en sak, jf. personvernforordningen
artikkel 15 nr. 3, rettes mot vedkommende organ i forvaltningen.
§ 16 Sikkerhetslovens anvendelse
For Ombudsnemndas
medlemmer og ansatte ved Ombudsnemndas kontor gjelder bestemmelsene
om behandling av sikkerhetsgradert informasjon og personellsikkerhet
i sikkerhetsloven med forskrifter samt beskyttelsesinstruksen. Stortingets
administrasjon er klareringsmyndighet. Stortingets presidentskap
er klagemyndighet for avgjørelser truffet av Stortingets administrasjon.
Hvis Ombudsnemnda
er i tvil om graderingen av en opplysning i uttalelse eller melding,
eller mener at av- eller nedgradering bør skje, forelegger nemnda
spørsmålet for vedkommende departement eller underliggende forvaltningsorgan.
Forvaltningens avgjørelse er bindende for nemnda.
§ 17 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft
1. oktober 2021. Samtidig oppheves instruks av 21. april 1952 nr.
4287 for Forsvarets ombudmannsnemnd.