Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
vil vise til at endringene som foreslås i proposisjonen, er i tråd
med Stortingets anmodningsvedtak nr. 589 og nr. 590 av 10. april
2018. Komiteen merker
seg at det vil bli fremmet en egen proposisjon om ny voldsoffererstatningslov,
jf. Stortingets vedtak nr. 124 av 5. desember 2019.
Komiteen vil vise til at det
i proposisjonen foreslås at den øvre grensen for voldsoffererstatning
fortsatt skal være på 60 ganger folketrygdens grunnbeløp, og kunne
fravikes i særlige tilfeller, men at grensen skal gjelde per person
per sak, i stedet for per sak. Videre vil komiteen vise til at grensen
foreslås å gjelde for alle førstegangssøknader som fremmes etter
at endringen har trådt i kraft.
Komiteen viser til at det også
foreslås at den nye øvre grensen skal få virkning for allerede avgjorte
saker der søker ved dom er tilkjent høyere erstatning fra skadevolder,
men voldsoffererstatningen har blitt avkortet på grunn av den øvre
grensen.
Komiteen er enig i at den øvre
grensen for voldsoffererstatning er krevende å forstå og oppleves
urettferdig. Komiteen vil
vise til at det særlig skyldes at bestemmelsen har blitt endret
en rekke ganger, og at det er handlingstidspunktet som avgjør hvilken
øvre grense som kommer til anvendelse. Komiteen vil også vise til proposisjonen,
som beskriver hvordan beløpsgrensen varierer fra 150 000 kroner
til 6 mill. kroner, og som gir handlingstidspunktet store utslag
i utbetalingen. Formålet med endringene som foreslås i denne proposisjonen,
er at det skal være enklere for voldsutsatte å vite hva den øvre
grensen for voldsoffererstatning er, og at regelen skal oppleves
mer rettferdig.
Komiteen viser til at den øvre
grensen for voldsoffererstatning er krevende å forstå og oppleves
urettferdig. Det skyldes særlig at bestemmelsen har blitt endret
en rekke ganger, og at det er handlingstidspunktet som avgjør hvilken
øvre grense som kommer til anvendelse. Når beløpsgrensen varierer
fra 150 000 kroner til 6 mill. kroner, gir handlingstidspunktet
store utslag i utbetalingen. Formålet med endringene som foreslås,
er at det skal være enklere for voldsutsatte å vite hva den øvre
grensen for voldsoffererstatning er, og at regelen skal oppleves
mer rettferdig.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at den øvre grensen for voldsoffererstatning
fortsatt skal være på 60 ganger folketrygdens grunnbeløp (G), og kunne
fravikes i særlige tilfeller, men at grensen skal gjelde per person
per sak, i stedet for per sak. Grensen foreslås å gjelde for alle
førstegangssøknader som fremmes etter at endringen har trådt i kraft.
Det foreslås også at den nye øvre grensen skal få virkning for allerede
avgjorte saker der søker ved dom er tilkjent høyere erstatning fra
skadevolder, men voldsoffererstatningen har blitt avkortet på grunn
av den øvre grensen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er glade for at det endelig kommer et forslag om å endre lovverket
slik at tidspunktet som legges til grunn ved vurdering av voldsoffererstatning
i gjenopptagelsessaker, går fra å være tidspunktet for den skadevoldende
handlingen til tidspunktet for domfellelsen, og at ved vurdering
av tildeling av voldsoffererstatning i gjenopptagelsessaker skal tidspunktet
for den siste domfellelsen legges til grunn, og at regelverksendringene
skal gis tilbakevirkende kraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har kjempet for rettferdighet og endring
i lovverket i denne saken i flere år. Første gang Arbeiderpartiet
fremmet forslag om dette, var i desember 2017, for på nytt å fremme
forslaget høsten 2019. Disse
medlemmer mener det er kritikkverdig at saken har tatt så
lang tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til merknadene fra forrige gang justiskomiteen behandlet
representantforslag fra Arbeiderpartiet om saken, i Innst. 66 S
(2019–2020):
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer på nytt forslaget om å be regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer og foreta de nødvendige forskriftsendringer slik at
tidspunktet som legges til grunn ved vurdering av voldsoffererstatning
i gjenopptagelsessaker, går fra å være tidspunktet for den skadevoldende
handlingen til tidspunktet for domfellelsen. Ved vurdering av tildeling
av voldsoffererstatning i gjenopptagelsessaker skal tidspunktet
for den siste domfellelsen legges til grunn. Regelverksendringene
skal gis tilbakevirkende kraft.
Flertallet mener
det er sterkt kritikkverdig at regjeringspartiene ikke følger opp
egne lovnader og uttalelser gitt i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:88 S (2017–2018). Flertallet håper at regjeringspartiene
på Stortinget vil vise handlekraft og ikke nok en gang skyve problemstillingen
ut i tid.
Flertallet viser
til at forslaget igjen ble fremmet i justiskomiteens budsjettinnstilling
for 2019, og viser til merknadene i innstillingen som fremdeles
er begrunnelsen for at flertallet mener forslaget bør vedtas:
‘Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til Dokument 8:88 S (2017–2018), hvor flertallet
fremmet forslag om at regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget
med nødvendige lovendringer og foreta de nødvendige forskriftsendringer
slik at tidspunktet som legges til grunn ved vurdering av voldsoffererstatning
i gjenopptagelsessaker, går fra å være tidspunktet for den skadevoldende
handlingen til tidspunktet for domfellelsen. Ved vurdering av tildeling
av voldsoffererstatning i gjenopptagelsessaker skal tidspunktet
for den siste domfellelsen legges til grunn. Regelverksendringene
skal gis tilbakevirkende kraft.’
Flertallet
vil vise til at forslaget fra Arbeiderpartiet ikke fikk flertall.
Flertallet vil videre vise til at Kristelig Folkeparti fremmet et
løst forslag i salen som fikk flertall. Dette forslaget lød:
‘Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med oppfølgingen av NOU 2016: 9 sikre
at voldsoffererstatningsordningen omfatter voldsofre fra eldre saker
og gjenopptakelsessaker.’
Flertallet
er ikke fornøyde med oppfølgingen av dette anmodningsvedtaket. Flertallet
stiller seg undrende til om Kristelig Folkeparti eller regjeringspartiene selv
kan være fornøyde med oppfølgingen av saken.
Flertallet vil vise
til at flere av representantene fra regjeringspartiene var opptatte
av at oppfølgingen av denne saken skulle gå fort. Flertallet viser
til et utdrag av innlegget til representanten for Fremskrittspartiet
i justiskomiteen Solveig Horne under debatten av saken 10. april
2018:
‘Vi er
kjent med at departementet for tiden behandler NOU 2016:9, Rettferdig
og forutsigbar – voldsskadeerstatning. Dette utvalget anbefaler
at dagens øvre grense på 60 G skal bestå, men gis tilbakevirkende
kraft for alle som ønsker å søke om voldsoffererstatning etter at
ny lov trer i kraft. Vi mener at departementet i denne sammenheng
også bør vurdere om saker som allerede har blitt avgjort etter gammelt
regelverk, kan få en ny vurdering etter dagens erstatningsrammer.
Jeg ser fram til
arbeidet med oppfølgingen av utredningen, at det skjer raskt, og
at en kommer tilbake til Stortinget. Jeg vil oppfordre regjeringen
til å se på de ulike voldsoffergruppene i sammenheng for å få et
mest mulig rettferdig og forutsigbart regelverk. Stort klarere kan
jeg nesten ikke gi henstillingen til regjeringen om å følge opp
dette utvalget. På bakgrunn av det tar jeg opp forslaget fra Høyre
og Fremskrittspartiet. Jeg varsler også om at vi støtter Kristelig
Folkepartis forslag.’
Videre
vil flertallet vise til et utdrag av innlegget holdt av representant
for Høyre i justiskomiteen Peter C. Frølich under samme debatt:
‘Voldsoffererstatning
representerer noe vi kan være stolte av som justispolitikere i Norge.
Når vi er ute og reiser og snakker med våre kolleger i andre land,
er dette en av ordningene vi virkelig kan skryte av og formidle
til resten av verden. Ordningen har vært oppe til diskusjon flere
ganger politisk, og den har vært endret flere ganger politisk. Jeg
tror det er bred enighet mellom alle partiene i Stortinget om at
man i fremtiden ønsker å opprettholde denne ordningen på et høyt
nivå og kanskje også utvide anvendelsen til å gjelde ikke bare saker
som kommer i fremtiden, men også saker som burde vært omfattet bakover
i tid.’
Flertallet
vil også vise til utsagn fra representant for Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, som uttalte i innledningen av sitt innlegg
i samme debatt:
‘Saken
vi behandler i dag, er viktig – og særdeles viktig for dem det gjelder.
Jeg vil derfor starte med å takke forslagsstillerne for at de har
fremmet representantforslaget. Kristelig Folkeparti er i utgangspunktet
helt enig med forslagsstillerne i sak. Når vi oppdager at systemet gir
urettferdige konsekvenser, må vi endre systemet. Det er en av våre
fremste oppgaver som lovgivere.’
Flertallet
er kjent med at det har vært knyttet forventninger til at oppfølgingen
av vedtaket skulle komme sammen med statsbudsjettet. Dessverre kan
vi lese at saken ligger til behandling i departementet og at det arbeides
med videre oppfølging. Departementet skriver:
‘Oppmodingsvedtaka
gjelder eitt av mange tema departementet arbeider med. Arbeidet
er tidkrevjande, og det er for tidleg å seie noko om når regjeringa
vil komme tilbake til Stortinget med ei oppfølging av utgreiinga.’
Flertallet
mener at vårt forslag var den ideelle løsningen i denne situasjonen,
og at kompromissforslaget fra Kristelig Folkeparti ikke var godt
nok. Flertallet registrerer at justiskomiteen tverrpolitisk var
enig i at problemstillingen burde løses. Kristelig Folkeparti uttalte
i debatten at partiet var enig i forslaget fremmet av Arbeiderpartiet.
Flertallet ønsker at partiene gir saken en ny vurdering under behandlingen
av justiskomiteens budsjett for 2019.
Flertallet vil vise
til bakgrunnen for Dokument 8:88 S (2017–2018):
‘Straffesaker
kan gjenopptas etter beslutning fra Gjenopptagelseskommisjonen.
En rekke saker er blitt gjenopptatt siden kommisjonen startet sitt
arbeid i 2004, de fleste til gunst for tiltalte. Kun i ett tilfelle
har saken vært til ugunst for tiltalte, i saken som er kjent som
Kristin-saken, hvor tiltalte ble dømt for drapet på Kristin Juel
Johannessen i 1999. Dom i gjenopptagelsessaken falt i 2016, 17 år
etter hendelsen. Gjerningsmannen soner nå en straff på 13 år.
I Kristin-saken ble
Kristin Juel Johannessens foreldre tilkjent erstatning i lagmannsretten.
Det ble så sendt krav om voldsoffererstatning til kontoret for voldsoffererstatning
(KFV). Her ble kravet avslått med henvisning til voldsoffererstatningsloven
§ 19. Overgangsregler, at kapittel 2 i loven ikke kommer til anvendelse for
straffbare handlinger som har funnet sted før lovens ikrafttredelse.
Det avgjørende ble dermed tidspunktet for når den skadevoldende
handlingen fant sted, ikke tidspunktet for domfellelse. Dette fikk
den urimelige konsekvens at Kristin Juel Johannessens foreldre ikke fikk
tildelt voldsoffererstatning, til tross for domstolens avgjørelse
om at de hadde krav på erstatning. Klageinstansen, Statens sivilrettsforvaltning,
stadfestet KFVs vedtak.
Denne saken har bragt
opp prinsipielle spørsmål knyttet til muligheten for å få voldsoffererstatning
i gjenopptagelsessaker.
Det fremstår som
sterkt urimelig og ikke i tråd med grunnlaget for ordningen med
voldsoffererstatning at mennesker som har blitt offer for svikt
i politiets arbeid, og som har måttet vente i årevis for å få en
avklaring og domfellelse i datterens drapssak, skal frarøves muligheten
til å få utbetalt de pengene retten har tilkjent dem fordi regelverket
om voldsoffererstatning ikke er tilpasset gjenopptagelsessakene.
Det må også anses å være i strid med den alminnelige rettsfølelsen.
At staten forskutterer erstatningen, er et av de bærende hensynene for
en statlig rettighetsordning for voldsofre.
Det er rimelig at
man i gjenopptagelsessaker skal kunne nyte godt av regelverksendringer
som er kommet i tiden mellom hendelsen og domfellelsen. For å sikre dette
må regelverket endre skjæringspunktet fra da den skadevoldende handling
fant sted, til domfellelsen i gjenopptagelsessaken.
Det at kravet man
har på erstatning kun blir teoretisk med dagens ordning, fordi man
ikke får det utbetalt, er svært uheldig og fremstår ikke i tråd
med hensikten bak regelverket. At det ikke skal være anledning til
å utbetale den voldsoffererstatningen som retten har tilkjent i
gjenopptagelsessaker, fremstår som en problemstilling lovgiver ikke
har tenkt over. Forarbeidene til voldsoffererstatningslovgivningen
omtaler ikke problemstillingene knyttet til gjenopptagelsessaker.
Man står her overfor
et hull i regelverket som må tettes igjen. Dette vil kun gjelde
et fåtall saker – kun gjenopptagelsessaker som har fått et resultat
til ugunst for tiltalte.
Det er behov for
å gi endringene i regelverket tilbakevirkende kraft. Dette er også
gjort tidligere, etter 22. juli, da regelverket knyttet til voldsoffererstatningen ble
endret og gitt tilbakevirkende kraft til gunst for dem som søkte
erstatning.
Det at regelverket
gis tilbakevirkende kraft, vil kun ha betydning for én sak. Det
vil ikke føre til store konsekvenser for samfunnet. Derimot vil
konsekvensene dersom man ikke gir regelverket tilbakevirkende kraft, være
betydelige og sterkt urimelige for dem det gjelder.
Ved å gi regelverket
tilbakevirkende kraft retter lovgiver opp den urimeligheten som
ligger i at dommen fra lagmannsretten i praksis ikke kan realiseres
og på mange måter fremstår som verdiløs. Slik saken nå står, er
den et tydelig eksempel på hvor stor forskjell det kan være på å
ha rett og få rett.’
Flertallet mener
det ikke er nødvendig å vente på å gjennomføre denne endringen selv
om arbeidet med NOU 2016:9 tar tid.’
Flertallet
mener fremdeles at denne uretten må rettes opp nå, og fremmer derfor
følgende forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer og foreta
de nødvendige forskriftsendringer slik at tidspunktet som legges
til grunn ved vurdering av voldsoffererstatning i gjenopptagelsessaker,
går fra å være tidspunktet for den skadevoldende handlingen til
tidspunktet for domfellelsen. Ved vurdering av tildeling av voldsoffererstatning
i gjenopptagelsessaker skal tidspunktet for den siste domfellelsen
legges til grunn. Regelverksendringene skal gis tilbakevirkende
kraft.’»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er svært uheldig og en enorm
belastning for de berørte at denne saken har tatt flere år. Disse medlemmer vil
vise til at Arbeiderpartiet fremmet forslag om dette første gang
11. desember 2017, slik det vises til i proposisjonen. Det er med
andre ord nesten 4 år siden. Disse medlemmer er glade for
at det endelig kommer lovendringsforslag til Stortinget, men mener
det er sterkt kritikkverdig at det har tatt nesten 4 år. Det vitner
om mangel på handlekraft og gjennomføringsevne fra særlig Fremskrittspartiets
justisministre i Erna Solbergs regjering. Disse medlemmer vil likevel
rose dagens justisminister, som trolig er den eneste som har tatt
tak i saken og sørget for at lovendringen sendes over til Stortinget
rett før stortingsperioden er over.
Disse medlemmer vil vise til
proposisjonen, som synliggjør at endringene i regelverket vil berøre
flere. Disse medlemmer har
særlig vist til den mye omtalte saken etter drapet på Kristin Juel
Johannesen og uretten de etterlatte har opplevd, og som var bakgrunnen
for Arbeiderpartiets forslag begge gangene i 2017 og i 2019. I proposisjonen
kommer det godt frem at flere nå får den erstatningen de rettmessig
skulle fått. Disse
medlemmer viser til Anonym 1 sitt høringsinnspill til saken,
hvor det står:
«Jeg ble utsatt for
overrep fra jeg var under 10 år til jeg var 15 år. Frem til 2001.
Min overgriper ble dømt og jeg ble tilkjent erstatning. Det kjentes
som en lettelse da jeg ble tilkjent erstattning. Min tapte inntekt
og ødeleggelsene jeg har opplevd ble tatt hensyn til. Jeg skulle
nå få stabilitet og flere muligheter. Ingen opplyste meg før jeg
gikk gjennom den store påkjenningen med erstatningssak at det aldri
ville bli en realitet å få utbetalt erstatning. Dette grunnet skadetidspunktet.
Det var bare forutinntatt at jeg visste. Det ble ett stort slag
i ansiktet etterpå. Grunnet skadetidspunktet var maksbeløpet voldsoffererstatningen
utbetalte 200.000 kr»
Disse medlemmer mener det er
en viktig seier for rettssikkerhet og rettferdighet at lovendringene
endelig er fremmet i tråd med forslagene fra Arbeiderpartiet, og
støtter forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at forslaget om
å endre den øvre grensen og gi den tilbakevirkende kraft, herunder
for allerede behandlede saker der det foreligger dom om erstatning,
var en del av høringsnotat 4. september 2020 om forslag til ny lov
om erstatning fra staten til voldsutsatte. Forslaget hadde nær sammenheng
med forslaget om at ny lov skulle følge alminnelig erstatningsrett
slik at staten som den klare hovedregel skulle utbetale det samme
i erstatning som den voldsutsatte var tilkjent fra skadevolder.
Disse medlemmer viser videre
til at departementet trenger noe tid til å fremme en proposisjon
om en ny voldsoffererstatningslov. Samtidig ønsker departementet
at forslaget om å gi den øvre grensen tilbakevirkende kraft, skal
fremmes raskt ettersom endringen har stor betydning for dem den
angår. Dette er personer som er utsatt for den mest alvorlige kriminaliteten
og har lidt store økonomiske tap som følge av handlingen. For å
sikre at disse snart får utbetalt erstatningen de i dom er tilkjent
fra skadevolder, er det hensiktsmessig å fremme en egen proposisjon
om å endre den øvre grensen og gi denne tilbakevirkende kraft nå. Disse medlemmer stiller
seg bak departementets prioriteringer.