I lov 9. januar
2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. gjøres
følgende endringer:
§ 2 andre ledd nytt andre
og tredje punktum skal lyde:
Annonsør og den
som utformer reklame, skal videre sørge for at reklamen der en kropps
fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen
manipulering, skal merkes. Departementet gir i forskrift nærmere bestemmelser
om hvordan reklamen skal merkes, og om unntak fra merkeplikten.
§ 35 andre ledd andre punktum
skal lyde:
Tilsynet etter § 2
annet ledd første punktum skjer likevel ut fra
hensynet til likestilling mellom kjønnene, særlig med vekt på hvordan
kvinner fremstilles.
§ 42 første ledd første
punktum skal lyde:
Ved forsettlig eller
uaktsom overtredelse av § 2 annet ledd annet punktum,
§ 6, § 10, § 11, § 12, § 13, § 13 a, § 14 første ledd, § 15, § 16,
§ 16 a første ledd bokstav a, § 17, § 18, § 20 annet ledd eller
av forskrift i medhold av § 6 femte ledd eller § 10, som anses som
vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger, kan det fastsettes et
overtredelsesgebyr som den som vedtaket retter seg mot, skal betale.
II
I lov 15. juni 2018
nr. 32 om pakkereiser og reisegaranti mv. gjøres følge endringer:
§ 24 andre og
tredje ledd oppheves.
III
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Endringene i lovens del II av lov 15.
juni 2018 nr. 32 om pakkereiser og reisegaranti mv. trer likevel
i kraft straks.