Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringer i vegtrafikkloven (motorsport)
Dette dokument
- Innst. 454 L (2020–2021)
- Kildedok: Prop. 151 L (2020–2021)
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 11
Tilhører sak
Alt om
Merknad
1. Sammendrag
1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen
Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven). Det foreslås å endre unntaksbestemmelsen i § 6 sjette ledd, slik at lovens alminnelige fartsgrenser ikke skal gjelde ved trening til konkurranse og annen organisert kjøring som med tillatelse fra Statens vegvesen foregår på lukket bane eller annet avsperret område. I dag kommer bestemmelsen til anvendelse kun ved konkurransekjøring, og forutsetter tillatelse fra politiet.
Det foreslås videre en ny § 7 c som gir hjemmel til å fastsette nærmere forskriftsbestemmelser om organisert kjøring på lukket bane eller annet avsperret område. Bestemmelsene vil kunne regulere ulike sider ved slik kjøring, herunder stille krav til organisering, reglement og forsikring, samt fastsette søknads- og klageprosedyrer.
Det opplyses i proposisjonen at de foreslåtte lovendringene inngår i en helhetlig revisjon av regelverket for motorsport. Formålet med revisjonen er dels å oppdatere regelverket, og dels å legge til rette for at flere aktører skal kunne tilby organisert trenings- og konkurransekjøring på lukket bane.
Det opplyses videre at det de senere årene flere ganger har vært fremmet ønske om endringer i regelverket for motorsport, som i hovedsak består av forskrift 15. januar 2001 nr. 26 om motorsport på lukket bane eller annet avsperret område og om annen bruk av go-kart (motorsportforskriften).
Blant annet har enkelte motorsportaktører anført at forskriften, som uttrykkelig angir de kjøretøy- og løpstypene dens unntaksbestemmelser gjelder for, er blitt utdatert som følge av utviklingen i motorsporten, både nasjonalt og internasjonalt – nye typer kjøretøy og løp er kommet til som ikke omfattes av forskriften.
Det er videre fremmet ønske om at det åpnes for at organisert kjøring på lukket bane eller annet avsperret område med registrerte kjøretøy kan foregå i høyere hastigheter enn de tillatte etter vegtrafikklovens alminnelige regler (50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk). Slik kjøring kan dreie seg om opplæringskurs for bil og motorsykkel med sikte på å forbedre førernes ferdigheter på alminnelig vei, men også om såkalte banedager der formålet i større grad er fornøyelse eller ønske om å teste seg selv og kjøretøyet utover det som lar seg gjøre sikkert og lovlig på område åpent for alminnelig ferdsel.
Enkelte aktører har også anført at gjeldende regelverk strider mot konkurranselovgivningen, ettersom kun to motorsportforbund (Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund) med tilknyttede klubber i motorsportforskriften er gitt enerett til å organisere og tilby motorsport i Norge. Synspunktet er blant annet fremmet i klage til Konkurransetilsynet og til EFTAs overvåkningsorgan. Disse aktørene har anmodet om at forskriften endres, slik at også andre motorsportforbund og klubber tilsluttet disse skal kunne organisere og tilby motorsport i Norge.
Det vises til proposisjonen for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og innholdet i forslaget til lovendringer.
1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det redegjøres i proposisjonen for at forslaget om å legge unntakskompetansen etter vegtrafikkloven § 6 sjette ledd til Statens vegvesen medfører at det må etableres et apparat for å behandle søknader om tillatelse. Dette vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser som det opplyses å være vanskelig å si noe presist om. Forslaget om å utvide unntakskompetansen til også å omfatte treningskjøring og kjøring på lukket bane som ikke er konkurranse, vil trolig innebære en ikke ubetydelig økning i antall søknader sammenlignet med det politiet har måttet behandle. Hvor stort antallet blir er det likevel vanskelig etter departementets syn å gi et nøyaktig anslag på – i tillegg til eksisterende klubbers aktivitetsnivå vil dette blant annet avhenge av hvor stor tilveksten av nye forbund, klubber og andre virksomheter som ønsker å tilby denne typen aktivitet, blir. Departementet forutsetter at økte utgifter knyttet til dette dekkes innenfor Statens vegvesens gjeldende budsjettrammer.
Det gjøres i proposisjonen videre rede for at forslaget om å etablere en hjemmel til å forskriftsfeste krav til motorsportaktørene, ikke i seg selv innebærer økonomiske og administrative konsekvenser. Disse vil først inntre ved fastsettelse av forskriftsbestemmelsene. Etter gjeldende motorsportforskrift er kjøring på lukket bane og annet avsperret område aktiviteter som i det vesentligste ivaretas av motorsportforbundene med tilhørende klubber. Slik vil det også være etter den foreslåtte nye forskriften. Forbundene vil etter forslaget plikte å oversende reglement og etterfølgende reglementendringer til myndighetene. Ettersom det åpnes for etablering av nye forbund, må det forventes at myndighetene rundt regelverkets ikrafttredelse vil kunne motta en del nye reglement, som det vil kreve noe ressurser å gjennomgå. Ettersom det ikke legges opp til noen godkjenningsordning, antas de økonomiske og administrative konsekvensene likevel å bli beskjedne.
2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 151 L (2020–2021) om endringer i vegtrafikkloven (motorsport) og statsrådens brev til komiteen av 26. april, 3. mai, 7. mai og 10. mai 2021.
Komiteen viser til at proposisjonen omhandler endringer i vegtrafikkloven på områdene som berører motorsport og konkurransekjøring.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at formålet med revisjonen er å oppdatere regelverket og å legge til rette for at flere aktører skal kunne tilby organisert trenings- og konkurransekjøring på lukket bane. Flertallet viser til at regjeringen legger frem en proposisjon hvor de foreslåtte lovendringene inngår i en helhetlig revisjon av regelverket for motorsport.
Flertallet viser videre til at det over flere år har vært mange aktører som har ønsket endringer i regelverket for motorsport og å få opphevet motorsportmonopolet i Norge. Det er positivt for motorsporten i Norge og kulturen tilknyttet den, at de etterspurte endringene nå legges frem med denne proposisjonen.
Flertallet påpeker at det blant annet foreslås å endre unntaksbestemmelsen i § 6 sjette ledd, slik at lovens alminnelige fartsgrenser ikke skal gjelde ved trening til konkurranse og annen organisert kjøring som med tillatelse fra Statens vegvesen forgår på lukket bane eller annet avsperret område. Det foreslås også en ny paragraf 7 c som gir hjemmel til å fastsette nærmere forskriftsbestemmelser om organisert kjøring på lukket bane eller annet avsperret område. Bestemmelsene vil kunne regulere ulike sider ved slik kjøring, reglement og forsikring, samt fastsette søknads- og klageprosedyrer.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at de foreslåtte lovendringene legger til rette for at lovens alminnelige fartsgrenser ikke skal gjelde ved trening til konkurranse og annen organisert kjøring som med tillatelse fra Statens vegvesen foregår på lukket bane eller annet avsperret område. Disse medlemmer mener dette er en fornuftig tilpasning av dagens regelverk.
Disse medlemmer viser til at ny § 7 c vil gi hjemmel til å fastsette nærmere forskriftsbestemmelser om organisert kjøring på lukket bane eller annet avsperret område. Bestemmelsene vil kunne regulere ulike sider ved slik kjøring, herunder stille krav til organisering, reglement og forsikring, samt fastsette søknads- og klageprosedyrer. Disse medlemmer viser videre til at det foreligger et forslag til forskrift som åpner for at flere aktører enn Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund med tilknyttede klubber kan organisere og tilby motorsport i Norge. Disse medlemmer viser til at regjeringen legger til grunn at dette kan bidra til økt mangfold og større bredde i motorsporten.
Disse medlemmer er opptatt av at sikkerheten ved motorsportarrangement blir godt ivaretatt, og er fornøyd med at dette har stort fokus i forslaget til forskrift. Det er viktig at det stilles strenge krav til sikkerhet uavhengig av hvem som står ansvarlig for motorsportarrangementet, og at konkurranser og trening blir gjennomført innenfor forsvarlige rammer.
Disse medlemmer merker seg at det har kommet innvendinger fra Norges idrettsforbund til den foreslåtte forskriften. Disse medlemmer er opptatt av at det er en god dialog med idrettsbevegelsen når det åpnes for at flere aktører kan organisere og tilby motorsport, slik at målet om økt mangfold og bredde kan bli en realitet, og at flere vil vurdere motorsport som en positiv fritids- og konkurranseaktivitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til brev til transport- og kommunikasjonskomiteen fra Norges idrettsforbund v/ idrettspresident Berit Kjøll av 5. mai 2021, der det blant annet heter:
«Med dette som bakgrunn, er det oppsiktsvekkende at statsråden i formelt brev til transportkomiteen skriver at regjeringen ikke åpner for å slippe inn nye aktører til å arrangere motorsportstever. Dersom det er tilfellet må Stortinget enten avvise forslaget eller gi klare føringer til regjeringen om at eneretten ligger fast, da proposisjonen de facto åpner for det motsatte.
Som en saksopplysning finnes det i dag ingen andre medlemsbaserte organisasjoner innen idrett og motorsport i Norge som tilbyr motorsport, altså ingen andre klubber knyttet til andre ikke-kommersielle Motorsportforbund, enn medlemsklubbene i Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund.
Dersom Stortinget likevel vedtar proposisjonen slik den foreligger, vil dette innebære et historisk brudd med den norske idrettsmodellen, hvor ansvaret for regler, arrangement, sikkerhet, antidopingarbeid, rekruttering og bredde er tillagt særforbundene i norsk idrett.
Det Stortinget har fått seg forelagt, er et forslag om å innføre en uttrykkelig lovhjemmel, som gir regjeringen alle fullmakter til å fastsette en forskrift som åpner for at alle kan avholde konkurranser, kjøre uten førerkort, registreringsplikt og fartsgrenser, gjennom kun å følge et ikke nærmere fastsatt regelverk. Hvem skal håndheve oppfølging av krav til reglement og sikkerhet, slik det legges opptil i forslag til forskrift?
Det er ikke bare et uforsvarlig frislipp som går på sikkerheten løs. Det er stor sannsynlighet for at økonomisk gevinst vil gå foran langsiktig og sunn utvikling i norsk idrett. Det vil vi advare mot på det sterkeste.
Norsk motorsport er som resten av idretten bygget på frivillighet og bredde, noe som er et viktig grunnlag for at over 90 prosent av alle norske barn og unge deltar i en organisert idrett.
Vi reagerer på at statsråden i brev til Stortinget skriver at «Det er ikke mitt inntrykk at de nye aktørene som ønsker å drive med motorsport, primært er drevet av økonomiske interesser.» Mens blant aktørene som har etterlyst endringer, finner vi blant annet Trackday.no. Dette er en helkommersiell aktør, et såkalt NUF (norsk registrert utenlandsk foretak), med postboks i Storbritannia.»
Disse medlemmer finner det uheldig at regjeringen har foreslått å endre regelverket for motorsport uten at det er avklart med idrettsbevegelsen. Disse medlemmer registrerer også at det er noe uklart om vegtrafikkloven må endres for at tilhørende forskrift skal endres i tråd med det regjeringen ønsker. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at regjeringen må gå i dialog med idrettsbevegelsen for å finne omforente løsninger innenfor rammene av den norske idrettsmodellen. Disse medlemmer mener derfor at foreliggende proposisjon ikke kan behandles slik situasjonen nå er.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Prop. 151 L (2020–2021) Endringer i vegtrafikkloven (motorsport) sendes tilbake til regjeringen.»
Dersom stortingsflertallet ønsker å behandle Prop. 151 L (2020–2021), vil disse medlemmer gå imot endringene av vegtrafikkloven § 7 c.
Disse medlemmer viser til brev fra samferdselsministeren av 10. mai 2021 med svar på spørsmål 7 stilt av transport- og kommunikasjonskomiteen:
«Jeg kan bekrefte at regjeringen ønsker å åpne for at nye aktører skal kunne arrangere motorsportstevner og andre tilgrensende aktiviteter på lukket bane. Som tidligere opplyst ble utpekingen av to bestemte forbund (Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund) til å arrangere og tilby motorsportaktiviteter gjort ved vedtagelse av gjeldende motorsportforskrift. Det er derfor ikke nødvendig med lovendring for å gjøre om på dette.»
Disse medlemmer registrerer at regjeringen argumenterer med at de foreslåtte lovendringene inngår i en helhetlig endring av regelverket for motorsport, der en ønsker en liberalisering av hvem som skal kunne arrangere motorsportstevner. Regjeringen ønsker altså at aktører utenfor idretten skal kunne arrangere motorsportstevner.
Disse medlemmer mener det er viktig å slå ring om og støtte den norske idrettsmodellen. Motorsport er en del av idrettsbevegelsen, og derfor bør stevner og konkurranser organiseres av idretten. Disse medlemmer ønsker ikke en utvikling der motorsportstevner overlates til kommersielle aktører, som til og med kanskje opererer fra utlandet.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag vil være et uforsvarlig frislipp og et historisk brudd med den norske idrettsmodellen, der resultatet kan bli at økonomisk gevinst vil gå foran langsiktig og sunn utvikling av idretten.
Disse medlemmer viser til at forbundene i dagens forskrift er gitt ansvar for utvikling av alle baner regulert til motorsportaktivitet. Disse banene eies i dag av forbundenes klubber, med unntak av de største anleggene, som eies av selskaper hvor idrettslagene og kommunene til sammen er majoritetseiere. Dersom nye aktører skal drive motorsportkonkurranser, må disse enten bygge nye motorsportanlegg eller sørge for å få innpass på eksisterende anlegg.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag kan føre til at aktiviteter som gir økonomisk avkastning, står i fare for å forsvinne til kommersielle aktører. Disse medlemmer understreker at en slik utvikling vil undergrave muligheten for rekruttering og bredde i norsk motorsport, da det er stor risiko for at baner gjort tilgjengelige for barne- og ungdomsaktivitet heller blir leid ut til kommersielle interesser.
Videre viser disse medlemmer til at dersom nye aktører skal bygge nye anlegg, vil det bli en konkurranse mellom ulike organisasjoner om arealer til anlegg. Disse medlemmer mener en slik kamp mellom kommersielle interesserer og breddeidrett vil være ødeleggende for norsk idrett samlet.
Disse medlemmer vil understreke at norsk motorsport, som resten av idretten, er bygget på frivillighet og bredde, noe som er et viktig grunnlag for at over 90 pst. av alle norske barn og unge deltar i en organisert idrett. Disse medlemmer merker seg at verken hensyn til breddeidretten, frivillighet eller antidopingarbeid er omtalt i lovforslaget.
Disse medlemmer mener videre at forslaget ikke ivaretar det omfattende sikkerhetsarbeidet som kreves for å organisere konkurransekjøring. I dagens forskrift er motorsporten regulert slik at Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund er delegert forvaltningsmyndighet til å ivareta regelverk, sikkerhet og kontroll med aktiviteter som godkjennes for motorsport. Dersom nyetablerte foreninger og klubber gis adgang til å organisere og tilby slik kjøring, kan det føre til at ansvaret for å håndheve regler, foreta kontroller og ivareta sikkerheten pulveriseres.
Disse medlemmer viser også til at forbundene har utøvet overvåkingsfunksjonen på vegne av det internasjonale bilsportforbundet (FIA) og det internasjonale motorsykkelforbundet (FIM), noe som sikrer at norske utøvere får delta i internasjonale konkurranser på samme måte som utøvere som tilhører de mange andre særorganisasjonene i idretten. Om det åpnes for flere motorsportforbund, vil det kunne bety at et allerede svært lite miljø vil bli fragmentert. Disse medlemmer tror ikke en slik utvikling er heldig for motorsporten samlet sett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er svært gledelig at monopolet i motorsporten står for fall. Virkningen av denne proposisjonen og påfølgende regelendringer vil være en etterlengtet demokratisering av motorsporten. Disse medlemmer viser til at det er mange aktører innen motorsporten som er positive til endringene, blant annet de to store bilorganisasjonene NAF og AMCAR.
Disse medlemmer mener de foreslåtte endringene kan sikre økt rekruttering og bredde på grasrota i motorsporten. En oppheving av monopolet kan eksempelvis være med på å åpne døren til motorsporten for de som ikke har økonomi til å kjøre full racing. Disse medlemmer mener derfor endringene vil være et viktig steg for å sikre fremtiden til motorsporten som en del av den frivillige breddeidretten i Norge.
Disse medlemmer viser til at motorsportmiljøet er opptatt av godt sikkerhetsarbeid, og at trygghet settes høyt ved organisering av aktiviteter. Kravene til sikkerhet vil fortsatt være til stede med de foreslåtte endringene, samtidig som flere vil kunne organisere sikker og godt organisert banekjøring. Disse medlemmer viser til at det presiseres i proposisjonen at det foreslås å forskriftsfeste krav til forbundene om å ivareta sikkerheten ved trenings- og konkurransekjøring, også i en situasjon der flere aktører gis adgang til å organisere og tilby slik kjøring. Av samme grunner foreslås det også fastsatt forskriftsbestemmelser med enkelte krav til arrangører av organisert kjøring på lukket bane som ikke innebærer et konkurranseelement. Disse medlemmer ser ikke på mangfold og demokratisering av motorsporten som en trussel mot sikkerheten.
3. Forslag fra mindretall
Prop. 151 L (2020–2021) Endringer i vegtrafikkloven (motorsport) sendes tilbake til regjeringen.
4. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
om endringer i vegtrafikkloven (motorsport)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende endringer:
Fartsgrensene gjelder ikke for konkurransekjøring, trening til konkurransekjøring eller annen organisert kjøring som med Statens vegvesens tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.Statens vegvesen kan i tillatelsen stille vilkår i samsvar med lovens formål.
Departementet kan i forskrift gi regler om kjøring på lukket bane eller annet avsperret område, herunder nærmere regler om tillatelse, om organisering og gjennomføring av slik kjøring, og om forsikring.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.
Helge Orten |
Tor André Johnsen |
leder |
ordfører |