2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 151 L (2020–2021) om endringer
i vegtrafikkloven (motorsport) og statsrådens brev til komiteen
av 26. april, 3. mai, 7. mai og 10. mai 2021.
Komiteen viser til at proposisjonen
omhandler endringer i vegtrafikkloven på områdene som berører motorsport
og konkurransekjøring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at formålet med revisjonen er å oppdatere regelverket og å legge
til rette for at flere aktører skal kunne tilby organisert trenings-
og konkurransekjøring på lukket bane. Flertallet viser til at regjeringen
legger frem en proposisjon hvor de foreslåtte lovendringene inngår
i en helhetlig revisjon av regelverket for motorsport.
Flertallet viser videre til
at det over flere år har vært mange aktører som har ønsket endringer
i regelverket for motorsport og å få opphevet motorsportmonopolet
i Norge. Det er positivt for motorsporten i Norge og kulturen tilknyttet
den, at de etterspurte endringene nå legges frem med denne proposisjonen.
Flertallet påpeker at det blant
annet foreslås å endre unntaksbestemmelsen i § 6 sjette ledd, slik
at lovens alminnelige fartsgrenser ikke skal gjelde ved trening
til konkurranse og annen organisert kjøring som med tillatelse fra
Statens vegvesen forgår på lukket bane eller annet avsperret område.
Det foreslås også en ny paragraf 7 c som gir hjemmel til å fastsette
nærmere forskriftsbestemmelser om organisert kjøring på lukket bane
eller annet avsperret område. Bestemmelsene vil kunne regulere ulike
sider ved slik kjøring, reglement og forsikring, samt fastsette
søknads- og klageprosedyrer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at de foreslåtte lovendringene
legger til rette for at lovens alminnelige fartsgrenser ikke skal gjelde
ved trening til konkurranse og annen organisert kjøring som med
tillatelse fra Statens vegvesen foregår på lukket bane eller annet
avsperret område. Disse medlemmer mener
dette er en fornuftig tilpasning av dagens regelverk.
Disse medlemmer viser til at
ny § 7 c vil gi hjemmel til å fastsette nærmere forskriftsbestemmelser om
organisert kjøring på lukket bane eller annet avsperret område.
Bestemmelsene vil kunne regulere ulike sider ved slik kjøring, herunder
stille krav til organisering, reglement og forsikring, samt fastsette
søknads- og klageprosedyrer. Disse medlemmer viser videre
til at det foreligger et forslag til forskrift som åpner for at
flere aktører enn Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund
med tilknyttede klubber kan organisere og tilby motorsport i Norge. Disse medlemmer viser
til at regjeringen legger til grunn at dette kan bidra til økt mangfold
og større bredde i motorsporten.
Disse medlemmer er opptatt
av at sikkerheten ved motorsportarrangement blir godt ivaretatt,
og er fornøyd med at dette har stort fokus i forslaget til forskrift.
Det er viktig at det stilles strenge krav til sikkerhet uavhengig
av hvem som står ansvarlig for motorsportarrangementet, og at konkurranser
og trening blir gjennomført innenfor forsvarlige rammer.
Disse medlemmer merker seg
at det har kommet innvendinger fra Norges idrettsforbund til den foreslåtte
forskriften. Disse
medlemmer er opptatt av at det er en god dialog med idrettsbevegelsen
når det åpnes for at flere aktører kan organisere og tilby motorsport,
slik at målet om økt mangfold og bredde kan bli en realitet, og
at flere vil vurdere motorsport som en positiv fritids- og konkurranseaktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til brev til transport- og kommunikasjonskomiteen fra Norges idrettsforbund v/
idrettspresident Berit Kjøll av 5. mai 2021, der det blant annet
heter:
«Med dette som bakgrunn,
er det oppsiktsvekkende at statsråden i formelt brev til transportkomiteen
skriver at regjeringen ikke åpner for å slippe inn nye aktører til
å arrangere motorsportstever. Dersom det er tilfellet må Stortinget
enten avvise forslaget eller gi klare føringer til regjeringen om
at eneretten ligger fast, da proposisjonen de facto åpner for det
motsatte.
Som en saksopplysning
finnes det i dag ingen andre medlemsbaserte organisasjoner innen
idrett og motorsport i Norge som tilbyr motorsport, altså ingen
andre klubber knyttet til andre ikke-kommersielle Motorsportforbund,
enn medlemsklubbene i Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund.
Dersom Stortinget
likevel vedtar proposisjonen slik den foreligger, vil dette innebære
et historisk brudd med den norske idrettsmodellen, hvor ansvaret
for regler, arrangement, sikkerhet, antidopingarbeid, rekruttering og
bredde er tillagt særforbundene i norsk idrett.
Det Stortinget har
fått seg forelagt, er et forslag om å innføre en uttrykkelig lovhjemmel,
som gir regjeringen alle fullmakter til å fastsette en forskrift
som åpner for at alle kan avholde konkurranser, kjøre uten førerkort, registreringsplikt
og fartsgrenser, gjennom kun å følge et ikke nærmere fastsatt regelverk.
Hvem skal håndheve oppfølging av krav til reglement og sikkerhet,
slik det legges opptil i forslag til forskrift?
Det er ikke bare
et uforsvarlig frislipp som går på sikkerheten løs. Det er stor
sannsynlighet for at økonomisk gevinst vil gå foran langsiktig og
sunn utvikling i norsk idrett. Det vil vi advare mot på det sterkeste.
Norsk motorsport
er som resten av idretten bygget på frivillighet og bredde, noe
som er et viktig grunnlag for at over 90 prosent av alle norske
barn og unge deltar i en organisert idrett.
Vi reagerer på at
statsråden i brev til Stortinget skriver at «Det er ikke mitt inntrykk
at de nye aktørene som ønsker å drive med motorsport, primært er
drevet av økonomiske interesser.» Mens blant aktørene som har etterlyst
endringer, finner vi blant annet Trackday.no. Dette er en helkommersiell
aktør, et såkalt NUF (norsk registrert utenlandsk foretak), med
postboks i Storbritannia.»
Disse medlemmer finner det
uheldig at regjeringen har foreslått å endre regelverket for motorsport uten
at det er avklart med idrettsbevegelsen. Disse medlemmer registrerer
også at det er noe uklart om vegtrafikkloven må endres for at tilhørende
forskrift skal endres i tråd med det regjeringen ønsker. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at regjeringen må gå i dialog med idrettsbevegelsen
for å finne omforente løsninger innenfor rammene av den norske idrettsmodellen. Disse medlemmer mener
derfor at foreliggende proposisjon ikke kan behandles slik situasjonen
nå er.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Prop.
151 L (2020–2021) Endringer i vegtrafikkloven (motorsport) sendes
tilbake til regjeringen.»
Dersom
stortingsflertallet ønsker å behandle Prop. 151 L (2020–2021), vil disse medlemmer gå
imot endringene av vegtrafikkloven § 7 c.
Disse medlemmer viser til brev
fra samferdselsministeren av 10. mai 2021 med svar på spørsmål 7 stilt
av transport- og kommunikasjonskomiteen:
«Jeg kan bekrefte
at regjeringen ønsker å åpne for at nye aktører skal kunne arrangere
motorsportstevner og andre tilgrensende aktiviteter på lukket bane.
Som tidligere opplyst ble utpekingen av to bestemte forbund (Norges
Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund) til å arrangere og
tilby motorsportaktiviteter gjort ved vedtagelse av gjeldende motorsportforskrift. Det
er derfor ikke nødvendig med lovendring for å gjøre om på dette.»
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen argumenterer med at de foreslåtte lovendringene inngår
i en helhetlig endring av regelverket for motorsport, der en ønsker
en liberalisering av hvem som skal kunne arrangere motorsportstevner.
Regjeringen ønsker altså at aktører utenfor idretten skal kunne
arrangere motorsportstevner.
Disse medlemmer mener det er
viktig å slå ring om og støtte den norske idrettsmodellen. Motorsport
er en del av idrettsbevegelsen, og derfor bør stevner og konkurranser
organiseres av idretten. Disse medlemmer ønsker ikke
en utvikling der motorsportstevner overlates til kommersielle aktører,
som til og med kanskje opererer fra utlandet.
Disse medlemmer mener regjeringens
forslag vil være et uforsvarlig frislipp og et historisk brudd med den
norske idrettsmodellen, der resultatet kan bli at økonomisk gevinst
vil gå foran langsiktig og sunn utvikling av idretten.
Disse medlemmer viser til at
forbundene i dagens forskrift er gitt ansvar for utvikling av alle
baner regulert til motorsportaktivitet. Disse banene eies i dag av
forbundenes klubber, med unntak av de største anleggene, som eies
av selskaper hvor idrettslagene og kommunene til sammen er majoritetseiere.
Dersom nye aktører skal drive motorsportkonkurranser, må disse enten
bygge nye motorsportanlegg eller sørge for å få innpass på eksisterende
anlegg.
Disse medlemmer mener regjeringens
forslag kan føre til at aktiviteter som gir økonomisk avkastning, står
i fare for å forsvinne til kommersielle aktører. Disse medlemmer understreker
at en slik utvikling vil undergrave muligheten for rekruttering
og bredde i norsk motorsport, da det er stor risiko for at baner
gjort tilgjengelige for barne- og ungdomsaktivitet heller blir leid
ut til kommersielle interesser.
Videre viser disse medlemmer til
at dersom nye aktører skal bygge nye anlegg, vil det bli en konkurranse
mellom ulike organisasjoner om arealer til anlegg. Disse medlemmer mener en slik
kamp mellom kommersielle interesserer og breddeidrett vil være ødeleggende
for norsk idrett samlet.
Disse medlemmer vil understreke
at norsk motorsport, som resten av idretten, er bygget på frivillighet
og bredde, noe som er et viktig grunnlag for at over 90 pst. av
alle norske barn og unge deltar i en organisert idrett. Disse medlemmer merker
seg at verken hensyn til breddeidretten, frivillighet eller antidopingarbeid
er omtalt i lovforslaget.
Disse medlemmer mener videre
at forslaget ikke ivaretar det omfattende sikkerhetsarbeidet som kreves
for å organisere konkurransekjøring. I dagens forskrift er motorsporten
regulert slik at Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund
er delegert forvaltningsmyndighet til å ivareta regelverk, sikkerhet og
kontroll med aktiviteter som godkjennes for motorsport. Dersom nyetablerte
foreninger og klubber gis adgang til å organisere og tilby slik
kjøring, kan det føre til at ansvaret for å håndheve regler, foreta
kontroller og ivareta sikkerheten pulveriseres.
Disse medlemmer viser også
til at forbundene har utøvet overvåkingsfunksjonen på vegne av det
internasjonale bilsportforbundet (FIA) og det internasjonale motorsykkelforbundet
(FIM), noe som sikrer at norske utøvere får delta i internasjonale
konkurranser på samme måte som utøvere som tilhører de mange andre
særorganisasjonene i idretten. Om det åpnes for flere motorsportforbund,
vil det kunne bety at et allerede svært lite miljø vil bli fragmentert. Disse medlemmer tror
ikke en slik utvikling er heldig for motorsporten samlet sett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er svært gledelig at monopolet
i motorsporten står for fall. Virkningen av denne proposisjonen
og påfølgende regelendringer vil være en etterlengtet demokratisering
av motorsporten. Disse medlemmer viser
til at det er mange aktører innen motorsporten som er positive til
endringene, blant annet de to store bilorganisasjonene NAF og AMCAR.
Disse medlemmer mener de foreslåtte endringene
kan sikre økt rekruttering og bredde på grasrota i motorsporten.
En oppheving av monopolet kan eksempelvis være med på å åpne døren
til motorsporten for de som ikke har økonomi til å kjøre full racing. Disse medlemmer mener
derfor endringene vil være et viktig steg for å sikre fremtiden
til motorsporten som en del av den frivillige breddeidretten i Norge.
Disse medlemmer viser til
at motorsportmiljøet er opptatt av godt sikkerhetsarbeid, og at
trygghet settes høyt ved organisering av aktiviteter. Kravene til
sikkerhet vil fortsatt være til stede med de foreslåtte endringene,
samtidig som flere vil kunne organisere sikker og godt organisert
banekjøring. Disse
medlemmer viser til at det presiseres i proposisjonen at det foreslås
å forskriftsfeste krav til forbundene om å ivareta sikkerheten ved
trenings- og konkurransekjøring, også i en situasjon der flere aktører
gis adgang til å organisere og tilby slik kjøring. Av samme grunner
foreslås det også fastsatt forskriftsbestemmelser med enkelte krav
til arrangører av organisert kjøring på lukket bane som ikke innebærer
et konkurranseelement. Disse
medlemmer ser ikke på mangfold og demokratisering av motorsporten
som en trussel mot sikkerheten.