Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 178 S (2020–2021)
og statsrådens uttalelse i brev 12. april 2021.
Komiteen viser til at Norge
er avhengig av god infrastruktur for å kunne opprettholde både bosetting
og næringsliv i hele landet, og at Stortinget og staten har et ansvar
for å se til at skattebetalernes penger forvaltes på en god måte,
slik at fellesskapet får mest mulig ut av hver krone som benyttes
til samferdselsinvesteringer.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at alle prosjekter med en investeringsramme på over 200
mill. kroner skal sertifiseres i tråd med CEEQUAL (The Civil Engineering
Quality Assessment & Awards Scheme), og flere av etatens prosjekter
er allerede sertifisert etter denne ordningen. Ordningen er et internasjonalt
miljøsertifiseringssystem for anleggsprosjekter som stiller krav
til miljøvennlighet og bærekraft. Dette er en tilsvarende ordning
som BREEAM (Building Establishment Environmental Assessment Method),
som er utbredt i byggsektoren. Sertifiseringsordningen omfatter
et bredt spekter av miljøhensyn, fra klima og energiforbruk via
artsmangfold og kulturminner til forholdet til naboer og andre interessenter.
Ordningen krever at anleggsprosjektet vurderes opp mot et sett av
miljøkriterier, og hvert kriterium krever framlegging av dokumentasjon
på oppfyllelse.
Komiteen merker seg at statsråden
viser til at Statens vegvesen har valgt å benytte dette systemet
som et verktøy for å nå NTP-målet om å bidra til å nå Norges klima-
og miljømål. Videre at ved å gjennomføre CEEQUAL-sertifisering allerede
fra planfasen er det mulig å oppnå en mer systematisk tilnærming
til miljø- og bærekraftsutfordringene og planlegge mer kostnadseffektive
tiltak i senere faser av prosjektene.
Komiteen ser at det har høye
kostnader å knytte alle anleggsprosjekter opp til denne typen sertifiseringsordninger,
men komiteen viser til at det er nødvendig for å nå miljø- og klimamålene
som Norge har forpliktet seg til gjennom internasjonale avtaler.
Komiteen viser til at statsråden
beskriver at en stor del av utgiftene til CEEQUAL-sertifiseringen
påløper uansett i prosjektene gjennom oppfølging og dokumentasjon
av krav og føringer gitt i lover, forskrifter og andre myndighetskrav.
Hvilke kostnader som reelt sett skyldes krav fra CEEQUAL, eller
som uansett vil påløpe, kan være vanskelig å anslå nærmere.
Komiteen mener det er viktig
at store utbyggingsprosjekter i Norge tar hensyn til miljøet og
påvirkninger de kan ha. Særlig er det viktig at skader og forurensning minimeres
eller elimineres. Dette ansvaret har både anleggssektoren og entreprenører
fulgt opp, og komiteen mener
sertifiseringsordningen vil styrke dette arbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er enige med forslagsstillerne i
behovet for mer kostnadseffektive veiinvesteringer og at dette,
samt kvalitetskrav, skal veie tungt i vurderinger av investeringsprosjekter. Flertallet mener samtidig at det også
er andre viktige momenter som må vektes høyt, som trafikksikkerhet, naturens
egenverdi, klimamål og bruk av dyrka jord.
Flertallet viser i den forbindelse
til statsrådens svar til komiteen av 12. april 2021, og støtter
betraktningen om at CEEQUAL vil være et nyttig verktøy i det videre
arbeidet for en mer bærekraftig veisektor, og som også vil bidra
til en mer kostnadseffektiv gjennomføring. På sikt vil dette kunne
bety reduserte kostnader for prosjektene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at Norge er et langstrakt
land og avhengig av god infrastruktur for å kunne opprettholde både
bosetting og næringsliv i hele landet. Utbygging av samferdselsinfrastruktur
er et fellesskapsansvar i Norge, og det er bred enighet om at det
finansieres av fellesskapet. Disse medlemmer mener derfor
det tillegger Stortinget og staten et ansvar å se til at skattebetalernes
penger forvaltes på en god måte, slik at fellesskapet får mest mulig
ut av hver krone som benyttes til samferdselsinvesteringer.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen i 2020 vedtok at alle prosjekter med en investeringsramme
på over 200 mill. kroner skal sertifiseres i tråd med CEEQUAL, og
flere av etatens prosjekter er allerede sertifisert etter denne
ordningen. Ordningen CEEQUAL (The Civil Engineering Quality Assessment
& Awards Scheme) er et internasjonalt miljøsertifiseringssystem for
anleggsprosjekter som stiller krav til miljøvennlighet og bærekraft.
Dette er en tilsvarende ordning som BREEAM, som er utbredt i byggsektoren.
Disse medlemmer kjenner til
at denne sertifiseringsordningen omfatter et bredt spekter av miljøhensyn,
fra klima og energiforbruk, via artsmangfold og kulturminner til
forholdet til naboer og andre interessenter. Ordningen krever at
anleggsprosjektet vurderes opp mot et sett av miljøkriterier, og
hvert kriterium krever framlegging av dokumentasjon på oppfyllelse.
Vurderinger og dokumentasjonen skal gjennomgås og godkjennes av
en godkjent tredjepart. Kriteriene kan brukes på de ulike fasene
i et anleggsprosjekt, fra planfase via prosjektering til utbygging
separat, eller på prosjektet som helhet.
Disse medlemmer viser til at
det er kostnadsdrivende å knytte alle anleggsprosjekter opp til
denne typen sertifiseringsordninger. For CEEQUAL-sertifisering er
kostnaden basert på størrelsen på kontrakten, og vil dermed øke
med størrelsen på utbyggingsprosjektet. De fleste større veiutbygginger
i Norge har en kostnad i milliardklassen, dermed vil det bety at
millioner av kroner vil bli brukt på CEEQUAL-sertifisering alene. Disse medlemmer mener
det er unødvendig å bruke en masse penger på en sertifiseringsordning
som eies og drives fra England.
Disse medlemmer mener det er
viktig at store utbyggingsprosjekter i Norge tar hensyn til miljøet
og påvirkninger de kan ha. Særlig er det viktig at skader og forurensning
minimeres eller elimineres. Det ansvaret har både anleggssektoren
og entreprenører fulgt opp i mange år, ikke minst som følge av den
strenge lovgivningen vi allerede har i Norge. Det er derfor unødvendig kostnadsdrivende
av Statens vegvesen å knytte alle store prosjekter opp til en ny
sertifiseringsordning. Miljøhensyn skal fortsatt tas i all byggevirksomhet
i Norge, og det gjøres i tråd med gjeldende lovgivning.
Disse medlemmer viser videre
til at også Nye Veier allerede tar et betydelig klima- og miljøansvar.
Eksempelvis i anbudene for utbyggingen av E6 gjennom Hedmark var
pris vektet bare 25 pst., og klima- og miljøavtrykket var på sin
side vektet betydelig. Nasjonal transportplan har også generelle
og overordnede føringer på klima og miljø, CO2-utslipp i anleggsperioden
og i valg av byggematerialer. Det er for eksempel derfor det kommer
til å bli mye tre i Mjøsbrua.
Disse medlemmer mener Statens
vegvesen og staten for øvrig skal ha som hovedprioritering å forvalte fellesskapets
midler på en best mulig måte, da må kostnadseffektivitet og kvalitet
veie tyngst. Internasjonale sertifiseringsordninger skal ikke vektlegges
for skattefinansierte utbyggingsprosjekter. Disse medlemmer mener Stortinget
skylder norske skattebetalere å få mest mulig ut av hver skattekrone.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kostnadseffektivitet og kvalitetskrav
veier tyngre enn ulike sertifiseringsordninger i vurderinger av
investeringsprosjekt på vei. Det skal ikke stilles som krav at Statens
vegvesen eller Nye Veiers investeringsprosjekter skal sertifiseres
i tråd med CEEQUAL eller liknende.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at bransjeforeningen Entreprenørforeningen
Bygg og Anlegg (EBA) støtter krav om CEEQUAL i større anleggsprosjekter.
Ifølge EBA oppfattes systemet som velfungerende og gir forutsigbarhet
og bidrar til lønnsomme prosjekter. Bransjen trenger felles måleverktøy for
å kunne lede an i det grønne skiftet. EBA mener at CEEQUAL har en
stor fordel ved at det kan gi bransjen en felles oppfatning og plattform
rundt hva bærekraft er. At alle forholder seg til det samme systemet,
kan bidra til bedre langsiktighet i satsingene, og at det konkurreres
på like vilkår.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at flere bransjeaktører er
urolige for dokumentasjonskravene som vokser kraftig i alle typer av
anleggsprosjekter. Dyre tiltak som CEEQUAL fører til at folk må
plukkes ut fra ordinære arbeidsoppgaver for å gå lange kurs for
å bli Assessors osv. Det er lite hensiktsmessig for utbyggingene
og anleggsvirksomheten, og bidrar kun til å fordyre prosjektene.
Disse medlemmer viser til at
CEEQUAL er noe de største entreprenørene i det norske anleggsmarkedet har
kjempet frem, i tillegg til andre krav som andre og mindre aktører
neppe vil være i stand til å innfri. Slike sertifiseringsordninger
vil gjøre veibygging og annen infrastrukturbygging mye dyrere, og
være en konkurransemessig ulempe for små og mellomstore norske entreprenører.