2.6 Dimensjonering av høyere utdanning
Komiteen viser til meldingen
og Dokument 8:147 S (2020–2021) om å endre gradsforskriften slik
at flere studiesteder kan tilby utdanninger arbeidslivet har behov
for.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til de mange høringsinnspillene som peker på at dimensjonering
av tilbudet innen høyere utdanning må dekke både studentenes etterspørsel
og arbeidslivets behov, og viser til at regjeringens forslag i meldingen
sørger for å ivareta begge disse hensynene på en god måte. Flertallet mener det
er viktig å videreutvikle arenaene for samspill mellom sektoren
og aktører i arbeids- og samfunnsliv for å ivareta en god dialog
om dimensjoneringsbehov for fremtiden, men at dette må ha en stor
grad av fleksibilitet i seg slik at institusjonene kan tilpasse
seg lokale og regionale forhold, og ivareta sin egen faglige egenart
på best mulig måte.
Flertallet mener at konkurransearenaene
i sektoren har en viktig rolle som kvalitetsutvikler og i kvalitetssikring
av utdannings- og forskningsaktivitet, men ser også positivt på
arbeidet som Norges forskningsråd og andre gjør for å minske byråkrati
og administrativt arbeid for både ansatte og institusjonene som
helhet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er opptatt av at utdanningssystemet
må ivareta kompetansebehovet til viktige og verdiskapende virksomheter
både i nåtiden og i fremtiden. Dette flertallet vil være
varsomme med å forutsi fremtidens arbeidskrafts- og kompetansebehov,
men vil likevel påpeke at alle beregninger fra seriøse aktører viser
et stort behov for både helsepersonell og teknologer nå og i fremtiden. Dette flertallet mener
vi som politikere har et særlig ansvar for å prioritere kritiske
samfunnsfunksjoner, og at disse prioriteringene også må gjøres gjeldende innenfor
høyere utdanning. Av hensyn til både helse og sikkerhet må studieplasser
innen helseutdanninger og teknologiutdanninger prioriteres tydelig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at regjeringen har det overordnede, helhetlige ansvaret for utdanningstilbudet
i Norge, og må gi universiteter og høyskoler rammer som sikrer et
tilbud som har kvalitet, er relevant for arbeidslivet, er mangfoldig,
tilgjengelig i hele landet, og tilstrekkelig til å møte økende en
økende og mangfoldig søkermengde.
Disse medlemmer mener at situasjonen
i høyere utdanning, med historiske søkertall, men stor og økende
mangel på sykepleiere, lærere, IKT-ingeniører og andre profesjoner,
kaller på mer overordnet, nasjonal styring. Politikken regjeringen
har ført for dimensjonering av utdanningskapasiteten, dekker ikke
studentenes etterspørsel etter utdanning eller arbeidslivets behov
for kvalifisert arbeidskraft. Ytterligere konkurranse og mer selvregulering
på utdanningsmarkedet, som regjeringen synes å argumentere for,
er ikke disse partienes politikk.
Disse medlemmer mener samtidig
at det ikke finnes noen klare prinsipielle grunner til å beholde
et «gradsmonopol» innenfor enkelte 5- eller 6-årige integrerte profesjonsutdanninger,
som juss og psykologi, men ikke andre, som masterutdanning for lærere
eller sivilingeniør. Disse
medlemmer har tillit til at autonome institusjoner selv vurderer
egen studieportefølje, og lar kvaliteten være førende for akkreditering. Disse medlemmer har
merket seg at Aune-utvalgets mindretall vektlegger at gradsforskriften
gir noen institusjoner særrettigheter uten nærmere begrunnelse,
og griper for sterkt inn i institusjonenes autonomi, jf. NOU 2020:3. Disse medlemmer vil
poengtere at de foreslåtte endringer i gradsforskriften i seg selv
ikke automatisk vil dekke nasjonens kompetansebehov. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen viser til samfunnets kompetansebehov når den
går inn for å tildele gradsrettigheter innen rettsvitenskap, psykologi
og teologi til institusjonene som får akkreditering av NOKUT. Samtidig
omtaler ikke regjeringen kapasitetsøkning ut over kun å henvise
til ordinære budsjettprosesser. Disse medlemmer mener at det
trengs konkrete planer om opptrapping av nye studieplasser og styrking
av de aktuelle fagmiljøene for å sikre en kapasitetsutvidelse som
både er i tråd med arbeidslivets kompetansebehov og sikrer god kvalitet
på utdannings- og forskingsmiljøene. Regjeringens forslag om endring
av gradsforskriften må følges av planer for økt studiekapasitet,
slik disse medlemmer har
foreslått i disse partienes alternative budsjetter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innlemme konkrete opptrappingsplaner for nye studieplasser
og stipendiater i forbindelse med rullering av langtidsplanen for forskning
og høyere utdanning.»
Disse medlemmer mener
at endringer av gradsforskriften også bør ledsages av grundige vurderinger
av hvordan man kan forebygge oppsplitting av eksisterende fagmiljøer
og utvikle nye av god nok kvalitet. Det blir viktig å bygge opp
under styrings- og godkjenningsmekanismer som sikrer kvalitet, herunder kriterier
for akkreditering. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen vil be alle institusjoner
som ønsker å etablere disse studietilbudene, om å søke akkreditering
i NOKUT. Dette blir et nytt krav. En slik akkrediteringsprosess
innebærer det regjeringen omtaler som
«en omfattende ekstern
kvalitetsvurdering av sakkyndig komité, inkludert krav til studietilbudet
og fagmiljøet, og en vurdering av om studiene er i tråd med gjeldende
regelverk, slik som studiekvalitetsforskriften og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere behovet for økte bevilgninger til NOKUT,
da organet vil få et utvidet ansvar for å vurdere og kvalitetssikre
nye utdanningstilbud.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil videre be regjeringen vurdere
mer virksomme tiltak enn å endre gradsforskriften, for å forebygge
at det oppstår større skjevheter mellom regioner, mellom offentlig
og privat sektor, mellom kommuner, og mellom bedrifter, når det
gjelder muligheter for å dekke behovet for fagfolk med profesjonsutdanning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at gradsforskriften gjør
nasjonal styring av sentrale utdanninger mulig, og sikrer at man
kan hindre uhensiktsmessig konkurranse mellom utdanningsinstitusjoner. Dette medlem frykter
at tilfeldig konkurranse mellom institusjoner vil slå uheldig ut
for noen kompetansemiljøer og regioner.
Dette medlem frykter at opprettelsen
av såkalt prestisjetunge og kostbare studier vil gå ut over kvaliteten
på andre viktige studier. Dette medlem er spesielt bekymret
for en dreining i økonomien som vil gå på bekostning av typiske
velferdsprofesjonsutdanninger som sykepleier og lærer. I disse profesjonsutdanningene er
praksisstudiene et bærende, men også kostbart element. Dette medlem viser
til at NOKUT gjennom prosjektet «Operasjon praksis» har levert en
rekke rapporter som gir en god oppsummering av velkjente og godt
dokumenterte utfordringer knyttet til kvalitet i praksisstudiene.
En av de tingene som helt tydelig kommer frem i NOKUTs rapporter,
er at underviserne melder at det i dag settes av færre ressurser
enn det de anser som nødvendig for å drive en forsvarlig praksis. Dette medlem frykter
at den konkurransen i sektoren som regjeringen legger opp til, vil
svekke finansieringen av praksisstudiene ytterligere.
Dette medlem mener at dagens
forskrift er en hensiktsmessig måte å regulere det nasjonale behovet for
forskjellige utdanninger, regionale kompetansebehov, kostnader og
konsekvenser for kvalitet på fordi det er Stortinget og Kunnskapsdepartementet
som tildeler studieplasser og ressurser. På denne måten sikres tilstrekkelig
opptak til sentrale yrker i den hensikt å dekke fremtidens behov,
man hindrer overetablering av studieplasser, og at ressursene totalt
sett innenfor sektoren blir mest mulig effektivt utnyttet.
Dette medlem mener at meldingen
i større grad burde lagt til rette for mer samarbeid og arbeidsdeling
i sektoren. Regjeringens forslag om å gi gradsrettigheter innenfor
rettsvitenskap, psykologi og teologi til de institusjonene som får
akkreditering av NOKUT, signaliserer at regjeringen ønsker å gå
mer bort fra en politikk som bygger på samarbeid, arbeidsdeling
og konsentrasjon. Dette
medlem er enig med høringsinstansene som understreker at dagens
praktisering av gradsforskriftene sikrer kvalitet gjennom konsentrert
satsing på utdanninger med særskilte ressursbehov, noe som gir god samfunnsplanlegging,
fornuftig ressursbruk og sterke forskningsmiljøer.
Dette medlem mener at Kunnskapsdepartementet
jevnlig bør vurdere hvilke utdanninger det er hensiktsmessig å forbeholde
enkelte institusjoner, og hvilke institusjoner som bør ha rett til
å tilby disse utdanningene ut fra en helhetlig vurdering.
På bakgrunn av dette
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre et godt utdanningstilbud i høyskole- og universitetssektoren
gjennom å avslutte arbeidet med endringene i forskrift om grader
og yrkesutdanninger, beskyttet tittel og normert studietid ved universiteter
og høyskoler (gradsforskriften).»