1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen
I proposisjonen foreslår
Kommunal- og moderniseringsdepartementet endringer i lov 29. januar
1999 nr. 6 om interkommunale selskaper (IKS-loven). Forslagene vil
videreføre bestemmelser om adgang til fjernmøter og elektronisk
signering som i dag følger av midlertidig lov 6. november 2020 nr.
126 om unntak fra kommuneloven og IKS-loven (tiltak for å avhjelpe
konsekvenser av covid-19), som oppheves 1. juni 2021. De midlertidige
unntakene ble gitt på grunn av covid-19-pandemien fordi ulike smitteverntiltak
gjorde det vanskelig å arrangere fysiske møter, samt å fysisk underskrive
protokoller. Departementet foreslår nå at IKS-loven skal endres
slik at det gis en permanent adgang til bruk av elektronisk signering
for å signere møteprotokoller, og at representantskapet, styret
og avviklingsstyret skal kunne ha fjernmøter dersom de ønsker det.
Det fremgår av proposisjonen at departementet mener at den teknologiske
utviklingen, og den generelle utvidede adgangen til fjernmøter etter
kommuneloven og for andre typer foretak, tilsier at adgangen til
fjernmøter i interkommunale selskap innføres som en permanent ordning.
Erfaringene og tilbakemeldingene fra perioden hvor dette har vært
tillatt, viser at det er en ønsket og hensiktsmessig endring.
Det vises til proposisjonens
pkt. 4 for nærmere omtale av forslaget om adgangen til fjernmøte
i IKS-er – med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen, høringsinstansenes
syn og departementets vurderinger og forslag. Det vises i proposisjonen
til at departementet også foreslår enkelte justeringer av høringsforslaget
på bakgrunn av innspill i høringen.
Det vises til proposisjonens
pkt. 5 for nærmere omtale av forslaget om bruk av elektronisk signatur
– med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen, høringsinstansenes
syn og departementets vurderinger og forslag. Departementet foreslår
at IKS-loven endres i samsvar med forslaget i høringsnotatet, og
viser til at forslaget fikk bred støtte blant høringsinstansene
som uttalte seg om dette spørsmålet.
Departementet foreslår
også endring av midlertidig lov 6. november 2020 nr. 126 om unntak
fra kommuneloven og IKS-loven (tiltak for å avhjelpe konsekvenser
av covid-19). Departementet foreslår at § 1 om at folkevalgte organer
i kommunene kan gjennomføre fjernmøter også i de tilfellene hvor
møtet skal være lukket etter kommuneloven 22. juni 2018 nr. 83 § 11-5
andre ledd, skal gjelde frem til 10. november 2021. Departementet
mener at kommuneloven ikke bør endres slik at det permanent åpnes
for at saker hvor dørene skal lukkes etter § 11-5 andre ledd, kan
behandles i et lukket fjernmøte.
Det vises til proposisjonens
pkt. 6 for nærmere omtale av kommunelovens regler om lukkede fjernmøter og
forlengelse – med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen,
høringsinstansenes syn og departementets vurderinger og forslag.
Departementet foreslår
i tillegg enkelte tekniske endringer i andre lover for å sikre korrekte
henvisninger. Forslaget går ut på å rette opp feil henvisninger
i lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker,
lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og lov 22. juni 1962
nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Alle endringene
som foreslås, har sammenheng med vedtakelsen og ikraftsettingen
av ny kommunelov.
Det vises til proposisjonens
pkt. 7 for nærmere omtale av retting i andre lover.
For å forenkle fremstillingen
bruker departementet i proposisjonen kommunen som felles betegnelse
for kommunen og fylkeskommunen, hvis ikke noe annet fremgår av sammenhengen.
På samme måte omtaler departementet bare kommunale organer, selv
om fremstillingen også gjelder for tilsvarende fylkeskommunale organer.
I proposisjonens
pkt. 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget.
I proposisjonens
pkt. 3 vises det til at lovforslaget har vært sendt på forkortet
høring for at lovendringene skulle kunne vedtas og tre i kraft innen
den midlertidige loven oppheves 1. juni 2021.
I proposisjonens
pkt. 8 gis en omtale av økonomiske og administrative konsekvenser.
I proposisjonens
pkt. 9 er det gitt merknader til de enkelte bestemmelsene.