I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
igangsette et arbeid for å forske på, og utvikle, en pedagogikk
tilpasset fem- og seksåringene i skolen som forener lek og læring, slik
at barna sikres en bedre overgang fra barnehage til skole.
-
Stortinget ber regjeringen
følge opp konklusjonene fra kunnskapsoversikten når det gjelder
studier om forhold mellom undervisningsmåter og læringsutbytte samt
hva som kjennetegner en god og læringsfremmende vurderingspraksis
for de yngste elevene.
-
Stortinget ber regjeringen
innhente forskning om hva slags type lek som fører til hvilke former
for læring.
-
Stortinget ber regjeringen
snarest avvikle all bruk av kartlegging der de yngste elevene blir
pålagt selvevaluering og evaluering av medelever og lærere blant
annet ved bruk av såkalte ‘smile- og surefjesvurderinger’.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.