Forsvarsdepartementet
foreslår en ny midlertidig lov om forvaltning av personell i Forsvaret
for å avhjelpe konsekvenser av covid-19. Formålet med loven er å
sikre at Forsvaret kan opprettholde operativ evne, beredskap og
styrkeproduksjon gjennom covid-19-pandemien.
Midlertidig lov 29. april
2020 nr. 36 om forvaltning av personell i Forsvaret for å avhjelpe
konsekvenser av covid-19 ble opphevet 1. februar 2021. Regjeringen
anfører at det ut fra den nåværende smittesituasjonen fremdeles
er behov for en lov for å sikre at Forsvaret kan opprettholde operativ
evne, beredskap og styrkeproduksjon gjennom covid-19-pandemien.
Lovforslaget innebærer en videreføring av reglene fastsatt i midlertidig
lov 29. april 2020 nr. 36 i en ny midlertidig lov.
Lovforslaget gir
Forsvaret en begrenset beordringsmyndighet overfor sivilt tilsatte
der dette er strengt nødvendig for å ivareta lovens formål. Forslaget
gir videre Forsvaret myndighet til å iverksette strengt nødvendige tiltak,
både i og utenfor arbeidstid, overfor militært tilsatte, tjenestepliktige
inne til tjeneste og sivilt tilsatte for å begrense smittespredning.
Loven gjelder på norsk territorium og på norske skip og luftfartøy.
Loven gjelder kun Forsvarets personell og hjemler ikke tiltak overfor personer
utenfor Forsvaret. Etter forslaget skal loven tre i kraft straks
og gjelde frem til 1. september 2021. Loven har en begrenset varighet
fordi den er knyttet opp til covid-19-pandemien og de utfordringene
som følger med den. Det er uklart hvor lenge tiltakene vil være
nødvendige. Dersom loven skal forlenges ut over dette, krever det
et nytt lovvedtak.
Forslaget har vært
på alminnelig høring. Åtte høringsinstanser og fire privatpersoner
hadde merknader.
En ny midlertidig
lov vil ha beskjedne økonomiske og administrative konsekvenser.
Eventuelle økonomiske konsekvenser som følge av forslaget vil håndteres innenfor
forsvarsbudsjettet.