Maritim næring har
en sentral posisjon blant de norske havnæringene og i norsk næringsliv,
og bidrar til verdiskaping og arbeidsplasser i hele landet. Norske maritime
bedrifter og arbeidstakere forvalter teknologi og kompetanse som
gir dem et internasjonalt konkurransefortrinn innenfor en rekke
segmenter. Norsk maritimt næringsliv opererer i og leverer til ordinær skipsfart
så vel som offshore petroleum, fiskeri, havbruk og nye og fremvoksende
havnæringer. Den norske maritime næringens konkurransefortrinn er
bygget på lange maritime tradisjoner, høy omstillingsevne og en
aktiv maritim politikk. For å opprettholde næringens konkurranseevne
er det viktig at den har rammevilkår som gir mulighet for omstilling
og nyskaping i en tid som krever reduksjoner i utslipp og preges
av økt digitalisering, fremvekst av nye markeder og økt handelspolitisk
usikkerhet.
Formålet med denne
meldingen er å legge til rette for at den maritime næringen opprettholder
sin internasjonale konkurransekraft og evne til verdiskaping og sysselsetting
i hele landet, i tråd med Granavolden-plattformen. Meldingen skal
peke ut en tydelig retning for den maritime politikken som bidrar
til gode og fremtidsrettede rammebetingelser for norsk maritimt nærings-
og arbeidsliv.
Regjeringen vil legge
til rette for at maritim næring kan videreutvikle sitt konkurransefortrinn
gjennom å ta i bruk og utvikle ny teknologi som bygger opp under norsk
klima- og miljøpolitikk og legger til rette for grønn verdiskaping
og grønne arbeidsplasser i en næring med stolte tradisjoner.
FNs 2030-agenda med
bærekraftsmålene generelt og bærekraftsmål 14 spesielt, om bærekraftig
bruk av hav og marine ressurser, danner de ytre rammene for en fornyet
norsk satsing på maritim næring.
Det er over 16 år
siden forrige gang det ble lagt frem en melding om maritim næring.
I 2015 la regjeringen frem sin maritime strategi, Maritime muligheter
– Blå vekst for grønn fremtid, som er grunnlaget for regjeringens
maritime politikk. Strategien har som mål å legge til rette for
videre vekst og verdiskaping i den maritime næringen.
Maritim næring har
de siste årene vært påvirket av en rekke sentrale utviklingstrekk
og endringer nasjonalt og internasjonalt, som gir grunnlag for å
vurdere innretningen av den maritime politikken.
Økte klima- og miljøutfordringer
har satt utslippsreduksjon høyt på den nasjonale og globale dagsorden. Strengere
utslippskrav vil definere skipsfartens rolle i å nå de nasjonale
og globale klimamålene. Evnen til å utvikle og ta i bruk grønn skipsteknologi
vil påvirke muligheten til å hevde seg i det internasjonale markedet fremover,
både for rederier, utstyrsleverandører og maritim næring for øvrig.
I 2019 la regjeringen frem en egen handlingsplan for grønn skipsfart.
Handlingsplanen forankrer regjeringens ambisjon om å halvere utslippene
fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030.
Utvikling og bruk
av digital teknologi i samfunnet har akselerert og gitt gevinster,
muligheter og utfordringer. Digitalisering og automatisering preger
i økende grad maritim næring gjennom mer automatiserte prosesser
om bord på fartøyer og mer integrerte systemer. Dette gir muligheter
for optimalisering av drift og bedre kommunikasjon og sikkerhet.
Samtidig medfører det nye krav til kompetanse og nye sikkerhetsutfordringer knyttet
til informasjon og digital sårbarhet.
Bærekraftig bruk
av havet har fått økt oppmerksomhet, sammen med kunnskap om mulighetene
havet gir for å løse flere av de fremste samfunnsutfordringene. Innovasjon
og omstilling av norsk maritim næring mot nye markeder er nødvendig
for å oppnå fortsatt verdiskaping og sysselsetting.
Norsk og internasjonal
økonomi har vært gjennom flere kriser og lavkonjunkturer de siste
15 årene og gjennomgått omstillinger. Sammen med større svingninger i
handelspolitikken internasjonalt og en endring i globale handelsstrømmer
har dette gitt mindre forutsigbare markeder for skipsfarten.
Siden vinteren 2020
og utbruddet av covid-19 har maritim næring vært rammet av en av
de største økonomiske krisene i moderne tid. Krisen har gitt dramatiske konsekvenser
for aktivitet, arbeidsplasser og finansiell evne i en tid hvor næringen
fra før av var økonomisk sårbar som følge av en pågående omstilling
etter fallet i oljeprisen fra 2014.
Maritim nærings evne
til å tilpasse seg nye krav til utslippsreduksjon, ny digital teknologi
og nye markeder vil påvirke dens konkurransekraft i årene fremover.
Næringen må samtidig ha fremtidsrettede og forutsigbare rammebetingelser
som gir mulighet for å tilpasse seg utviklingen. I dette perspektivet
legges det vekt på at ikke kun rederiene og den maritime industrien,
men også sjøfolkene og andre arbeidstakere i maritim næring tar del
i omstillingen gjennom utvikling av ny kunnskap, kompetanse og teknologi.
For å legge til rette
for omstilling og innovasjon i norsk maritim næring vil regjeringen
føre en maritim politikk som gir gode generelle rammevilkår for
maritim virksomhet, med særlig vekt på å fremme utvikling av klima-
og miljøvennlig skipsfart, digitalisering av maritim sektor og norsk
maritim kompetanse.
Meldingen består
av fire hoveddeler. Del I (kapittel 2–3) beskriver norsk maritim
næring, de internasjonale rammebetingelsene for næringen og hvordan
regjeringen arbeider for å påvirke disse.
I kapittel 2 beskrives
norsk maritim næring, markedssituasjonen i næringen og sentrale
faktorer for fremtidig utvikling i næringen. Norsk maritim næring består
av virksomheter i alle deler av verdikjeden med sterke posisjoner
innenfor spesialiserte segmenter. Den forretningsmessige bredden
og geografiske spredningen blant de maritime virksomhetene innebærer
at de rekrutterer arbeidskraft fra en rekke ulike fagbakgrunner
og fra hele landet. Siden oljeprisfallet i 2014 har deler av maritim
næring måttet omstille seg fra en sterkt offshore-konsentrert posisjon
til å i høyere grad betjene andre markeder, herunder nye havnæringer
og det voksende markedet for klima- og miljøvennlig skipsteknologi.
Omstillingen har innledningsvis medført lavere lønnsomhet og økonomiske
utfordringer for flere virksomheter. Covid-19-utbruddet har forsterket
den utfordrende markedssituasjonen. Redusert økonomisk aktivitet
har gitt lavere etterspørsel etter sjøtransport, og smitteverntiltak
i Norge og internasjonalt har medført operasjonelle utfordringer,
blant annet knyttet til mannskapsbytte og tilgang til havner. Nedgangen
i aktivitet har gitt negative ringvirkninger for hele den maritime
verdikjeden. Det forventes at utsiktene for norsk maritim næring
i årene fremover særlig vil påvirkes av utviklingen i internasjonal
handel og oljemarkedene, fremveksten av nye havnæringer, strengere
klima- og miljøkrav og økt digitalisering. Disse endringene forventes
blant annet å påvirke driftsmønstre og produksjonsmetoder, med nye
krav til kunnskap, kompetanse og teknologi.
I kapittel 3 beskrives
de internasjonale juridiske og markedsmessige rammebetingelsene
for norsk maritim næring og regjeringens arbeid for å påvirke disse.
Maritim næring opererer under internasjonale rammebetingelser som
regulerer både skipsfarten og handlingsrommet for den maritime politikken.
Internasjonalt regelverk i FNs havrettskonvensjon og Den internasjonale sjøfartsorganisasjon
IMO og arbeidsorganisasjonen ILO, regulerer forhold knyttet til
jurisdiksjon, sikkerhet, klima og miljø og arbeids- og levevilkår
om bord på skip. Gjennom Norges tilslutning til EØS-avtalen legger EØS-regelverk
rammer for skipsfarten på områder som sjøsikkerhet, klima- og miljøstandarder
og arbeidstakeres rettigheter, i tillegg til vilkår for offentlig
støtte, konkurranse og markedsadgang til det indre marked. Skipsfartens
markedsadgang utenfor EØS-området er regulert gjennom multilaterale
handelsforpliktelser i WTO og bilaterale frihandelsavtaler og skipsfartsavtaler
med tredjeland. Regjeringen arbeider for å fremme sikker og miljøvennlig
skipsfart og like konkurransevilkår globalt gjennom aktiv deltakelse
i internasjonale og flerstatlige organisasjoner og sammenslutninger,
samt i multilaterale, plurilaterale og bilaterale forhandlinger.
Regjeringen arbeider videre aktivt for å fremme norske maritime
interesser gjennom blant annet bilateral myndighetskontakt med andre
lands maritime myndigheter, et bredt sammensatt virkemiddelapparat
for internasjonal næringsfremme, og deltakelse i internasjonalt
havsamarbeid.
Del II av meldingen
(kapittel 4–6) beskriver regjeringens virkemidler for den overordnede
maritime politikken.
Kapittel 4 beskriver
tiltak som er lagt frem for å møte de økonomiske konsekvensene av
covid-19-utbruddet. Regjeringen har i 2020 iverksatt en rekke tiltak for
å hindre unødvendige konkurser, øke aktiviteten i norsk næringsliv
og holde sysselsettingen oppe, herunder også i norsk maritim næring.
Ut over generelle kompensasjons- og låneordninger for næringslivet
og endringer i permitteringsregelverket har regjeringen blant annet
lagt frem en verftspakke med forsering av statlige byggeprosjekter,
etablert en låneordning og en kondemneringsordning med mål om grønn
flåtefornyelse i nærskipsfarten, og lagt til rette for skipsfarten gjennom
nødvendige dispensasjoner og forlengelser av sertifikater. Regjeringen
vil fortsette å følge situasjonen, herunder også for internasjonale
mannskapsbytter, og legge til rette for å opprettholde aktiviteten
i norsk økonomi og norsk maritim næring.
Kapittel 5 gir en
gjennomgang av målene for norsk skipsfartspolitikk og de sentrale
virkemidlene for å oppnå skipsfartspolitiske mål. Kjernen i norsk
skipsfartspolitikk har de siste tiårene vært å bidra til å opprettholde konkurranseevnen
til norsk skipsfartsnæring i møte med økt internasjonal konkurranse,
gjennom å stimulere innovasjon og kompetanse, samt å bidra til å
redusere kostnadsulempen for norske rederier og sjøfolk. Viktige virkemidler
for å oppnå dette er en effektiv og kompetent sjøfartsadministrasjon,
et godt utdanningssystem som sikrer tilgang til god og oppdatert
maritim kompetanse, og likeverdige rammevilkår som konkurrerende skipsfartsland.
En rederiskatteordning på nivå med tilsvarende ordninger i andre
europeiske land bidrar til å ivareta eierskap, lokalisering og utvikling
av maritim virksomhet fra Norge. Tilskuddsordningen for sysselsetting
av sjøfolk bidrar til å opprettholde en sterk norsk-kontrollert
flåte under norsk flagg, norske rederiers konkurransekraft og et
godt grunnlag for rekruttering av norske sjøfolk og norsk maritim
kompetanse. Regjeringen har siden 2014 styrket rammevilkårene for
norsk skipsfartsnæring gjennom endringer i fartsområdebestemmelser
for skip i NIS-registeret, en styrking av tilskuddsordningen for
sysselsetting av sjøfolk og en styrking av satsingen på norsk maritim
kompetanse. Regjeringen vil arbeide for å opprettholde en effektiv
og kompetent sjøfartsadministrasjon, en rederiskatteordning og tilskuddsordning
for sysselsetting av sjøfolk som gir likeverdige konkurransevilkår
for norske maritime bedrifter, og et godt og tilpasset utdanningssystem
som bidrar til å opprettholde og videreutvikle norsk maritim kompetanse.
Kapittel 6 gir en
gjennomgang av sentrale rammevilkår og virkemidler for å bidra til
konkurransekraften i den bredere maritime næringen. Rammevilkårene
for norsk maritim næring omfatter effektive kapitalmarkeder, god
markedsadgang og et effektivt skatte- og avgiftssystem, samt sektorvirkemidler
for maritim industri gjennom GIEK og aktivitetsfremmende tiltak
gjennom offentlige innkjøp. Regjeringen har siden 2014 styrket det
statlige finansierings- og garantitilbudet for bygging av skip i
Norge og bevilget midler til en rekke prosjekter for bygging av
statlige skip. Regjeringen vil legge til rette for gode og forutsigbare
rammevilkår som skal bidra til å opprettholde maritim nærings konkurransekraft
og evne til innovasjon, verdiskaping og sysselsetting. I lys av
den særlig utfordrende økonomiske situasjonen i norsk verftsindustri
vil regjeringen kartlegge markedssituasjonen i verftsnæringen og
effekten av dagens virkemidler.
Virkemiddelapparatet
for forskning, utvikling og innovasjon bidrar til å opprettholde
og videreutvikle internasjonalt ledende kunnskaps- og teknologimiljøer
i Norge. Maritim næring benytter en rekke virkemidler fra ulike
deler av virkemiddelapparatet, herunder både generelle og sektorspesifikke
programmer i blant annet Norges forskningsråd, Innovasjon Norge
og Enova. Støtten til maritime prosjekter gjennom virkemiddelapparatet
er de senere årene økt betydelig. Norge deltar i internasjonalt
forskningssamarbeid knyttet til maritim næring og hav, og norske
maritime bedrifter henter store midler til finansiering av forskningsprosjekter
gjennom EUs rammeprogram for forskning og innovasjon. Regjeringen
vil fortsette å legge til rette for et fleksibelt og nyskapende
virkemiddelapparat, og vil blant annet legge frem en ny, oppdatert
Maritim21-strategi med særlig fokus på teknologi og forskningsmuligheter
knyttet til grønn skipsfart og digitalisering.
Del III av meldingen
(kapittel 7–9) presenterer regjeringens tre prioriterte områder
for den maritime politikken fremover; klima- og miljøvennlig skipsfart,
digitalisering av maritim næring og videreutvikling av maritim kompetanse.
I kapittel 7 presenteres
mål og virkemidler for utviklingen av en ledende grønn skipsfartsnæring
i Norge. Regjeringens ambisjon er å halvere utslippene fra sjøfart
og fiske innen 2030. Grønn omstilling i skipsfarten vil bidra til
at norske maritime bedrifter er godt rustet for fremtiden. Den internasjonale
sjøfartsorganisasjonen IMO har en ambisjon om å minst halvere klimagassutslippene
fra internasjonal skipsfart innen 2050. Målet må følges opp av tiltak
som gir energieffektivisering og utvikling og innføring av lav-
og nullutslippsteknologi for skipsfarten. Dette vil bidra til å
skape et voksende internasjonalt marked for maritime lav- og nullutslippsløsninger.
Den norske maritime næringen er allerede ledende innenfor grønn
skipsfart. I norske farvann er det i dag flere fartøyer som anvender
LNG og batterier, særlig i fergesektoren hvor det innen 2022 forventes
at 70 ferger vil ha batterier om bord. I 2021 forventes også de
første fartøyene som anvender hydrogen. Kombinasjonen av virkemidler
til teknologiutvikling og krav om lav- og nullutslippsløsninger
bidrar til å redusere utslippene samtidig som konkurransekraften
til næringslivet styrkes. Regjeringens arbeid med grønn skipsfart
har vært betydelig i 2020, og arbeidet med flåtefornyelse i nærskipsfarten
videreføres. De nye hovedgrepene for regjeringens arbeid med grønn
skipsfart er å innføre krav om lav- og nullutslippsløsninger for
flere fartøysegmenter, herunder i nye anbud for fergesamband og
hurtigbåter hvor det ligger til rette for det. Regjeringen har økt
rammetilskuddet til fylkeskommunene og øremerket midler under Klimasatsordningen,
slik at lav- og nullutslippsløsninger kan prioriteres. Regjeringen
vil også innføre krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøy
i havbruksnæringen med en trinnvis innfasing. I tillegg vil regjeringen
utrede klimakrav i offentlige innkjøp, herunder av sjøtransporttjenester.
Kapittel 8 omtaler
muligheter for økt digitalisering av norsk maritim næring. Økt digitalisering
bidrar til å oppnå forenkling og effektivisering i offentlig sektor
og understøtter innovasjon og verdiskaping i næringslivet. For maritim
næring gir økt digitalisering muligheter for blant annet økende
automatisering av fartøyer og havner, og gevinster knyttet til design,
operasjon og utvikling av skip, reduksjon av administrative byrder
og økt effektivitet for maritim administrasjon og rederier. Norge
er verdensledende innenfor en rekke digitale teknologier og områder.
Det er i dag etablert en omfattende digital kommunikasjonsinfrastruktur
for skipstrafikk i Norge, og det arbeides med å bygge opp et globalt
digitalt rapporteringssystem. For offentlige tjenester arbeides
det i Norge med å automatisere prosesser for godkjenning av sertifikater
for sjøfolk. Norge arbeider også med å få aksept for elektroniske
personlige sertifikater og fartøysertifikater internasjonalt. Økt
fokus på cybersikkerhet skal legge til rette for en sikker digitalisering av
maritim næring. Næringen har tatt initiativ til etableringen av
et maritimt cybersikkerhetssenter. Regjeringen vil støtte etableringen
for å sikre at senteret kan håndtere gradert informasjon i henhold
til offentlige krav. Videre vil regjeringen utarbeide en overordnet strategi
for maritim digital sikkerhet. Det utarbeides også en risiko- og
sårbarhetsanalyse for norsk skipsfartsberedskap, som også vil omhandle
cybersikkerhet. Innenfor autonome fartøyer og automasjon i havner
og logistikkjeder ligger det store muligheter for mer effektiv,
sikker og miljøvennlig drift. Norge ligger langt fremme i utviklingen
av autonome løsninger for skipsfarten. Regjeringen vil tilrettelegge
for å prøve ut autonom teknologi i fullskala, og har støttet etableringen
av testområder og testarenaer for autonome fartøyer.
Kapittel 9 omtaler
behovet for oppdatert maritim kompetanse. Norsk maritim kompetanse
holder en høy standard, og tilgang til oppdatert kompetanse vil
være en forutsetning for konkurranseevnen til norsk maritim næring.
I årene fremover vil omstilling av næringen til økt bruk av digitale
teknologier og lav- og nullutslippsteknologi og tilpasning til nye
markeder kreve oppdatert og spesialisert maritim kompetanse. Regjeringen har
satt som mål at alle skal få mulighet til å fornye og supplere sin
kompetanse slik at flere kan stå lenger i arbeid, og å tette kompetansegapet
mellom arbeidslivets behov og arbeidstakernes kompetanse. Regjeringen
har siden 2014 styrket satsingen på maritim kompetanse gjennom prosjektet
Markom2020. Regjeringen vil videreføre satsingen, med vekt på utvikling
av kompetanse knyttet til grønn skipsfart og digitalisering, tilpasset
utviklingen i næringen.
Del IV gir en oppsummering
av regjeringens politikk for morgendagens maritime næring, herunder
mål og tiltak for å styrke konkurranseevnen til norsk maritim næring
fremover.
Regjeringen har i
arbeidet med meldingen lagt vekt på å ha en god dialog med bedrifter,
arbeidstakere, organisasjoner og andre interessenter i norsk maritim
næring.
Fra september 2019
til januar 2020 gjennomførte den daværende næringsministeren og
statssekretæren i Nærings- og fiskeridepartementet åtte innspillsmøter med
sentrale aktører i den maritime næringen. Det er også holdt innspillsmøter
på politisk og embetsnivå med virkemiddelaktørene og organisasjonene.
Regjeringen mottok
videre til sammen 51 skriftlige innspill til arbeidet fra aktører
i alle deler av den maritime næringen.
I forbindelse med
covid-19-utbruddet og den påfølgende alvorlige situasjonen i norsk
maritim næring er det siden mars 2020 vært holdt en rekke møter
med organisasjonene i næringen på politisk og embetsnivå, om den
økonomiske situasjonen og behovet for avbøtende tiltak. Den rådende
økonomiske situasjonen har gitt behov for å fremskynde tiltak rettet
mot den maritime næringen. Basert på innspill fra aktørene i næringen har
regjeringen gjennom 2020 derfor lagt frem en rekke tiltak som skal
bidra til å avhjelpe situasjonen og skape ny aktivitet.