Prop.
95 S (2020–2021)
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering
av fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen.
I fase 2 prioriteres
gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen i Kristiansand.
Prosjektet er bl.a. omtalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan
2018–2029. Det uttales at prosjektet er viktig for utvikling av
et robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende
standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det
gir også bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn,
sentrum vest og til rv. 9. Det er lagt opp til anleggsstart for
prosjektet våren 2021, og det er ventet at prosjektet kan åpnes
for trafikk i 2026.
I tillegg til gjennomføringen
av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen, foreslås det i proposisjonen midler
til programområdetiltak for kollektivtrafikk, sykkel og gange, trafikksikkerhet
og eventuelt også mindre veiutbedringer.
Fase 2 av Samferdselspakke
for Kristiansandsregionen har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd.
2021-kroner. Finansieringen er basert på bompenger og statlige,
fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg er det lagt til grunn
at Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune skal føre tilbake
til samferdselspakken all merverdiavgift som staten refunderer for
prosjekt og tiltak i pakken. Forslag til finansieringsplan er vist
i tabell 5.1 i proposisjonen.
Bompengeordningen
i fase 2 er i hovedsak basert på innkrevingsordning i fase 1 av
Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. Det er forutsatt at
innkrevingen skal skje i de eksisterende bomstasjonene i Kristiansand.
Det er ikke lagt opp til etablering av nye bomstasjoner. Takst-
og rabattsystemet forutsettes også i all hovedsak tilsvarende som
i fase 1 av pakken, men det foreslås å innføre betaling for nullutslippskjøretøy
og miljødifferensiering av bompengetakster for kjøretøy i takstgruppe
2. Det er lagt til grunn at bompengeinnkrevingen skal vare i om
lag 14 år.
Det uttales i proposisjonen
at departementet legger til grunn at lokale myndigheter har gjort
nødvendige vedtak om det foreslåtte opplegget med enveis innkreving
av tidsdifferensierte bompenger i de fem eksisterende bomstasjonene
i Kristiansand kommune.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell.
Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag
og trafikkgrunnlag.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag 1,3 mrd. 2021-kroner. Netto nytte
over totale kostnader er beregnet til om lag 0,4, og netto nytte
per budsjettkrone er beregnet til om lag 0,70. Uten bompenger er
det beregnet at netto nytte er om lag 1,5 mrd. 2021-kroner. Netto
nytte over totale kostnader er beregnet til om lag 0,46, og netto
nytte per budsjettkrone uten bompenger er beregnet til om lag 0,60.
Ved finansiering
uten bompenger er det beregnet at prosjektet fører til en økning
av CO2-utslippene på om lag
151 tonn i åpningsåret. Ved finansiering med bompenger er reduksjonen
i CO2-utslippene beregnet
til om lag 828 tonn i åpningsåret.
De lokalpolitiske
vedtakene forutsetter finansiering av ulike programområdetiltak
i tillegg til prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Det er
lagt til grunn at finansieringen av programområdetiltak håndteres innenfor
en ramme på 300 mill. 2019-kroner inkl. mva. Omregnet til 2021-prisnivå
tilsvarer dette om lag 315 mill. kroner.
Det vises til proposisjonen
for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og omfanget av prosjektet.