1.6 Forslag til endringer i tobakksskadeloven
Departementet foreslår
justeringer i tobakksskadeloven §§ 8 og 43 for å sikre enhetlig
begrepsbruk i regelverket og bidra til å ivareta helheten i tobakksregelverket og
bevillingsordningen for innførsel, utførsel og produksjon av tobakksvarer
og utstyr for tobakksproduksjon.
I forbindelse med
arbeidet med forskriftsregler for bevillingsordningen foretok departementet
en ny vurdering av begrepsbruken «import» og «eksport». Forslag til
justeringer ble sendt på høring 11. mai 2020 med frist for innspill
10. august 2020.
I høringsnotatet
foreslo departementet at begrepene «innførsel» og «utførsel» skulle
benyttes i stedet for «import» og «eksport». I forlengelsen av dette
foreslo departementet å endre ordlyden i tobakksskadeloven § 43
første og fjerde ledd, slik at man benytter begrepet «innførsel»
i stedet for «import». Tilsvarende ble det foreslått å endre ordlyden
i tobakksskadeloven § 8 første ledd, slik at begrepene innførsel
og utførsel benyttes i hele bestemmelsen. Justeringene ble foreslått
for å sikre enhetlig ordbruk i lov og forskrift.
Det kom ikke innspill
eller merknader til ovennevnte lovendringsforslag i høringsrunden.
Departementet anser at begrepene «import/eksport» og «innførsel/utførsel»
har likelydende innhold, men at det er hensiktsmessig å benytte
samme begrep som i tolloven og alkoholloven. Departementet vurderer
at dette kun er en teknisk justering for å ivareta enhetlig begrepsbruk
i regelverket, og opprettholder forslaget om endringer av begrepsbruken
i tobakksskadeloven §§ 8 og 43.
I tillegg foreslås
innføring av hjemmelsgrunnlag for Helsedirektoratets tilgang til
taushetsbelagte opplysninger fra Folkeregisteret dersom direktoratet
trenger det for å utføre oppgaver etter tobakksskadeloven.
I folkeregisterloven
av 2016 skilles det tydelig mellom registerets adgang til å utlevere
taushetsbelagte opplysninger og adgangen til å utlevere opplysninger som
ikke er underlagt taushetsplikt. Helsedirektoratet har allerede
i dag adgang til å innhente ikke-taushetsbelagte opplysninger. Utlevering
av taushetsbelagte opplysninger krever derimot hjemmel i særlov,
jf. folkeregisterloven § 10-2 første ledd. Det er ikke en slik hjemmel
i tobakksskadeloven i dag.
For at Helsedirektoratet
skal kunne utføre de oppgavene de er pålagt, både i forbindelse
med behandling av søknad om bevilling og ved tilsyn med ordningen,
er det nødvendig at direktoratet får tilgang til relevante opplysninger
fra ulike offentlige organer. I dette arbeidet har Helsedirektoratet
primært behov for ikke-taushetspliktige opplysninger fra Folkeregisteret,
f.eks. om en søkers fulle navn, bosted og fødsels- og d-nummer.
I noen saker trenger direktoratet imidlertid også taushetspliktige
opplysninger for å utføre sine oppgaver. Dette gjelder f.eks. i
situasjoner der opplysningene er nødvendige for å vurdere om vandelskravet
i tobakksskadeloven § 11 er oppfylt, da opplysninger om søkerens
og bevillingshaverens nærstående kan være relevant informasjon.
Tilgangen til slik
informasjon er viktig for at Helsedirektoratet kan føre kontroll
med at en som driver virksomhet med innførsel, utførsel eller produksjon
av tobakksvarer eller produksjonsutstyr, ikke unngår vandelskravet
ved å registrere bedriften på en nærstående, f.eks. foreldre. På
bakgrunn av Helsedirektoratets behov for tilgang til relevante taushetspliktige
opplysninger fra Folkeregisteret foreslår departementet en lovhjemmel
som gir Helsedirektoratet tilgang til slike opplysninger.