Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at det er
kommunene som har ansvaret for å gjennomføre tiltak som å skaffe
praktiske arbeidsoppgaver for elevene som dropper ut av skolen, styrke
de oppsøkende tjenester og vurdere nivået på egne tjenester ut fra
egne prioriteringer og lokale behov.
Områdesatsingene
er i dag et virkemiddel som skal supplere ordinær tjenesteproduksjon
i en tidsavgrenset periode. Områdesatsingene er arenaer der stat
og kommune kan utvikle og prøve tiltak og prosjekter. Erfaringene
brukes til å forbedre praksis, og til å gi et bedre tilpasset tjenestetilbud.
Levekårsutsatte områder
preges av dårlige bomiljø, trangboddhet, høy arbeidsledighet, barnefattigdom, stor
innvandrerbefolkning, høy kriminalitet og andre utfordringer.
Flertallet viser til at levekårsutfordringene
er sammensatte og komplekse og krever samordnet innsats fra mange
instanser samtidig i et område for å få gode resultater. I de statlige
områdesatsingene inngås en langsiktig intensjonsavtale mellom stat
og kommune. Her redegjøres det for hvilke utfordringer området har,
og hvordan stat og kommune skal bidra i et samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at områdesatsingene er
et virkemiddel for å bedre miljø og boforhold i et avgrenset geografisk
byområde med store levekårsutfordringer. Siden 2014 har regjeringen
inngått nye avtaler med flere kommuner om områdesatsinger i områder med
store levekårsutfordringer.
Disse medlemmer viser videre
til at Meld. St. 18 (2016–2017) Berekraftige byar og sterke distrikt,
la vekt på at områdesatsingene er viktige for å bidra til inkludering
og likeverdige levekår i utsatte byområder. Disse medlemmer vil peke på
at områdesatsingene innebærer at relevante statlige tilskuddsordninger
øremerkes, og at tilskuddene og andre virkemidler koordineres og
sees i sammenheng med kommunal innsats, men kommer ikke som en erstatning
for denne ordningen. Disse
medlemmer vil understreke at ordningene er et virkemiddel
som skal supplere ordinær tjenesteproduksjon i en avgrenset tidsperiode.
Felles for satsingene er at de skal bidra til en varig forbedring
av tjenester og nærmiljøkvaliteter der behovene er størst.
Disse medlemmer viser til at
ordningen er et spleiselag mellom opptil sju ulike departementer
og kommuner. Gjennom ordningene arbeides det med et bredt spekter
av tema:
-
Opprustning av bo-
og nærmiljø, møteplasser og kulturaktiviteter
-
Bedre integrering
av innvandrere
-
Bedre resultater
i grunnskolen
-
Å redusere frafallet
i videregående skole
-
Å få flere i arbeid
-
Å minske kriminaliteten
-
Å styrke folkehelsen
Disse medlemmer vil
peke på at levekårsutsatte områder preges av dårlig bomiljø, trangboddhet,
høy arbeidsledighet, barnefattigdom, stor innvandrerbefolkning,
høy kriminalitet og andre utfordringer. Levekårsutfordringene er
konsentrert, sammensatte og komplekse, og krever samordnet innsats
fra mange instanser samtidig i et område for å oppnå gode resultater.
Disse medlemmer er glade for
at regjeringen i budsjettet for 2021 foreslo å bevilge 207,9 mill.
kroner til arbeidet med å bedre levekår gjennom områdesatsingene. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen vil se på om innsatsen kan spisses ytterligere
når By- og levekårsutvalgets NOU 2020: 16, som ble levert 16. desember
2020, er bearbeidet, og de forslag til endringer, virkemidler og
tiltak som der foreslås, er vurdert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet kan ikke se at områdesatsing har hatt
merkbar effekt på oppvekstvilkår, utenforskap eller frafall fra
videregående opplæring. Disse
medlemmer mener det er grunn til å stille spørsmål om hvorvidt
områdesatsing er riktig virkemiddel da det i liten grad kan vises til
positive resultater.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av måloppnåelsen for midlene
som brukes til områdesatsing, samt undersøke om midlene benyttes
til ønskede formål.»
Disse medlemmer mener
at bakgrunnen for de økende problemene i flere byer skyldes en ukontrollert og
høy innvandring og dårlig integrering. Den største drivfaktoren
for dårlig integrering er høy innvandring. Disse medlemmer mener de øvrige
politiske partiene er unnvikende når det gjelder hva som er årsaken
til problemene, og at det er en manglende vilje til å ta tak i de
bakenforliggende årsakene. For å stoppe den negative utviklingen
er det helt avgjørende å først redusere innvandringstakten betraktelig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det er et nasjonalt ansvar å sikre gode levekår i storbyene og
redusere forskjellene. De siste årene har regjeringen gjort en rekke
kutt og endringer som rammer innbyggerne, som hindrer at folk kommer
seg ut av fattigdom, og som ikke bidrar til integrering og vellykkede lokalsamfunn.
Det er behov for mer omfordelende skatter, et krafttak mot fattigdom
i barnefamilier, en mer rettferdig boligpolitikk, en bedre integreringspolitikk og
en skolepolitikk som utjevner forskjeller i stedet for å forsterke
dem. Staten må stille opp for områder med levekårsutfordringer.
Groruddalssatsingen og andre områdeløft har gitt gode bidrag og
må videreføres. Det tar tiår å bygge ned strukturene som forsterker
fattigdom og vanskelige levekår. Kommunene trenger staten som langsiktig
partner med i lokalsamfunnene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil fremheve at Arbeiderpartiet siden
2005 har vært en pådriver og politikkutvikler for områdesatsinger
som metode for å skape gode bomiljø og trygge nabolag i områder
med levekårsutfordringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at ekstra innsats fra stat og kommune i utvalgte nabolag i Oslo
har hatt som mål å bidra til nærmiljøer der folk skal trives bedre.
Lokale møteplasser er med på å skape trivsel og samhold i et nabolag. Disse medlemmer mener
regjeringspartiene har vært en bremsekloss i satsingen i Groruddalen.
Tallenes tale er enkel: Den rød-grønne regjeringen tok initiativ
overfor Oslo kommune om et felles løft for Groruddalen – og i 2007
kom avtalen i gang. Frem til 2014 hadde den rød-grønne regjeringen foreslått
og Stortinget vedtatt en bevilgning på nesten 1 mrd. kroner til
Groruddalen. Høyre i byrådet i Oslo foreslo og bystyret vedtok i
samme periode 370 mill. kroner. Oslo fikk nytt byråd i 2015 – da
ble brøken snudd på hodet. De siste årene av Groruddalssatsingen 2007–2016
foreslo respektive partier i byrådet å bevilge og bystyret vedtok
mer enn Høyre i regjeringen foreslo å bevilge og Stortinget vedtok.
Denne trenden fortsetter inn i den nye Groruddalssatsingen 2017–2026.
Byrådet har foreslått og fått vedtatt i bystyret mer enn det regjeringen
har foreslått og Stortinget har vedtatt. I perioden 2007–2016 ble
det gjennomført ca. 400 små og store prosjekter i Groruddalssatsingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til Arbeiderpartiets merknader
i Innst. 244 S (2018–2019) og en interpellasjon om temaet høsten
2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, understreker at områdesatsinger er et
viktig verktøy i arbeidet for et Norge med mindre forskjeller mellom
folk. Det handler om å sette inn ekstra ressurser og innsats på
steder der mange unge havner utenfor fellesskapet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at den rød-grønne regjeringen i 2006, med kommunal- og
regionalminister Åslaug Haga i spissen, startet opp de første områdesatsingene
i Groruddalen, Drammen, Bergen, Trondheim og Oslo sør. Senere har
Stavanger og Oslo indre øst også kommet til. Satsingene gikk først
fram til 2016, men ble deretter forlenget i ti år til 2026. Årsaken til
forlengelsen var at man langt ifra var i mål med å løse problemene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at noen steder, som i Oslo sør
og nord i Groruddalen, har rekrutteringen av unge til kriminelle gjenger
tiltatt i de senere årene. Disse medlemmer understreker
at det ikke betyr at områdesatsingene har virket mot sin hensikt,
men de kunne vært mer treffsikre.
Disse medlemmer viser til at
formålet med områdesatsingene var forebygging, særlig blant barn
og unge, og her er utfordringene fortsatt store i noen av områdene.
En grunn til at man ikke er kommet langt nok, er at satsingene er
svekket siden regjeringsskiftet i 2013. Disse medlemmer viser til at
bare når det gjelder Groruddalen, er den statlige bevilgningen redusert
fra 105–140 mill. kroner per år i perioden 2006–2013 til 38 mill.
kroner i regjeringens budsjettforslag for 2021. En annen grunn er
at satsingene antakelig har vært for lite målrettet.
Disse medlemmer viser til
at midlene til områdesatsing har vært fordelt over åtte departementer,
som igjen har blitt fordelt til en rekke ulike formål. Det er imidlertid
vanskelig å se at alle disse tiltakene bidrar direkte til den ønskede
måloppnåelsen. Ressursene må rettes inn mot de viktigste tiltakene,
og ikke brukes på ytre pynt som politikere syns det er stas å vise
fram, enten det er masse farget belysning, utkikkstårn eller annet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker at situasjonen i dag er vanskeligere enn noensinne
for de unge som ikke greier å fullføre utdanning og som har behov
for en praktisk jobb. Det finnes stadig færre jobber tilgjengelig for
dem, og arbeidsinnvandring gjennom EØS sitt arbeidsmarked har gjort
det enda vanskeligere. Koronapandemien har forverret situasjonen
ytterligere.
Flertallet viser videre til
at regjeringen fra januar 2016 avskaffet muligheten for å få tiltaksplass
med tiltakspenger for unge mellom 16 og 18 år. Begrunnelsen var
regjeringens absolutte holdning til at alle skal fullføre videregående
og få studiekvalifisering. Men, for de 47 pst. som i enkelte delbydeler
ennå ikke har fullført skolen når de har brukt opp ungdomsretten
og nærmer seg 30-åra, er dette dessverre helt urealistisk.
Flertallet mener et annet
tiltak som kan hjelpe disse unge, er ordningen med praksisbrev.
Denne ordningen går ut på at skoletrøtte og praktisk orienterte elever
kan være tre år på en arbeidsplass og slippe å sitte på skolebenken.
I juni 2016 ble det lovfestet at alle fylker skulle opprette et
slikt tilbud, jf. Prop. 72 L (2015–2016), Innst. 336 L (2015–2016).
Flertallet viser til Stortingets
utredningsseksjon, som i september 2020 konkluderte med at det kun
er opprettet 45 plasser i fire fylker. Det er f.eks. bare et fåtall i
Oslo, hvor det kunne trenges flere hundre bare i Groruddalen. Regjeringen
har ikke fulgt opp Stortingets vedtak, og vurderer nå etter flertallets kjennskap
forslag om å fjerne hele praksisbrevordningen.
Flertallet mener bedre økonomi
hos fylkeskommunene ville gjort mulighetene for å følge opp disse ungdommene,
med blant annet praksisbrev, bedre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, jf. Innst 16 S (2020–2021), der Senterpartiet foreslo
å bevilge 1,6 mrd. kroner mer til fylkene og 3 mrd. kroner mer til
kommunene eksklusive aktivitetsfremmende tiltak ut over regjeringens
budsjettforslag. Resultatet av regjeringens manglende oppfølging
og målretting er at den største utfordringen vi har i de utsatte
områdene, er unge som faller utenfor. I dag kan de gå i månedsvis
uten å høre noe fra oppsøkende tjenester, om det er i regi av bydel,
kommune eller fylkeskommune, og disse har heller ikke noe å tilby. Ungdommene
trenger noe å gjøre hele året.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i regjeringens forslag til områdesatsinger i 2021
kun er satt av totalt 13 mill. kroner til sosiale tjenester, kvalifisering
til arbeid og entreprenørskap. Det finnes ingen tiltak som monner
i forhold til utfordringen. Flertallet understreker på
denne bakgrunn at det er behov for forlengede og forsterkede områdesatsinger
som er mer presise, og hvor det er lettere å nå målene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er kommunen og
fylkeskommunen som har hovedansvaret for å hindre frafall i skolen. Disse medlemmer viser
til at samtlige fylker har økt andelen elever som fullfører og består,
og den positive utviklingen gjelder både studieforberedende og yrkesfag.
Flest elever fullfører og består i Sogn og Fjordane. Disse medlemmer mener
likevel at det er en vei å gå før regjeringens mål om at ni av ti
fullfører, er oppnådd, og støtter regjeringens arbeid innenfor dette
området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener områdesatsingene
er viktige og bør videreføres, men de kan ikke avbøte det store
behovet det er i dag for å minske de økonomiske forskjellene mellom
folk og områder. Koronakrisen har forsterket de skadelige forskjellene,
og det er derfor enda større behov enn før for å ha innsats på mange
områder for å motvirke disse vonde ulikhetene.
Disse medlemmer viser til
at oppgraderinger av uteområder på Tøyen med lekeområder og veggmalerier
har gjort mange nye plasser til et område som aktivt blir tatt i
bruk av lokalsamfunnet. Aktivitetshuset K1 på Tøyen har ført til
en oppblomstring av aktiviteter og organisasjoner på Tøyen. Disse medlemmer viser
til at dette er etter erfaring fra Groruddalssatsingen, der en opplevde
at oppgradering av områder og møteplasser fører til stolthet, men
også bruk av området og trygghet i området.
Disse medlemmer viser til
at det er svært gode resultater av områdesatsingene, og at slike
oppgraderinger bare har positive ringvirkninger. Disse medlemmer viser til
evaluering av satsingen i Groruddalen, som ikke bare viser store
fysiske og visuelle forbedringer, men også viser at tiltakene har
skapt entusiasme og fått fram lokale ledere. Dette er svært viktig
for å drive fram god utvikling og sosialt samhold i bydelene.
Områdesatsingene
innebærer omfattende innsats med viktig samarbeid mellom ulike sektorer.
De skal løfte områder med særlige levekårsutfordringer fysisk og
sosialt. Bymiljøsatsinger gjennom belønningsordninger for kollektivtrafikk
og byvekstavtaler er òg viktige deler av dette.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i tillegg trengs
en sterk sosial boligpolitikk og styrking av ytelsene til de som
av helsemessige og sosiale grunner står uten arbeid. Det er behov
for å satse langt sterkere på å gi flere rettigheter til gode kvalifiseringsopplegg
gjennom Nav slik at det blir mulig å få jobb. I tillegg er det sterkt
behov for å styrke kommuneøkonomien kraftig, slik Sosialistisk Venstreparti
foreslo blant annet i alternativt statsbudsjett for 2021, med over
7 mrd. og krisepakker til kommunene ut over det regjeringen og Fremskrittspartiet
inngikk forlik om.
Dette medlem viser til Representantforslag
240 S (2017–2018) fra representanter fra Sosialistisk Venstreparti
og Innst. 244 S (2018–2019) med en rekke forslag om styrket områdesatsing
med blant annet:
-
utvidelse av områdene
som skal innbefattes, og inngå langsiktig finansieringsavtale for
områdesatsingen på minst 10 år som gjensidig forplikter kommune
og stat.
-
en langsiktig finansieringsavtale
som styrker idrettsanlegg, infrastruktur for fritidsaktiviteter
og langsiktige driftstilskudd til idrettslag, til å redusere prisene
og øke tilbudet ved kulturskolen og lokal frivillighet i områder
hvor fattigdommen blant barnefamilier og ungdomsledigheten er stor.
-
gjeninnføre ordningen
med universell gratis halvdagsplass, egne tilskudd til ekstra barnehagelærere og
gi mulighet til å avskaffe kontantstøtte lokalt, og bruke pengene
til å få folk i arbeid, utdanning eller kvalifisering, i utsatte
områder i Oslo.
-
en språkmilliard
for bedre norskopplæring til dem som trenger det, slik at flere
får mulighet til å lykkes i norsk samfunns- og arbeidsliv.
-
et særskilt statlig
lærerløft og miljøarbeidere i skolen i områder med stor fattigdom.
-
opprettelse av et
program for opprustning av bomiljøer og endre Husbanken slik at
de kan gi unge og lavtlønte muligheten til å komme seg lettere inn
på boligmarkedet gjennom å etablere flere leie-til-eie-modeller,
åpne for å gi startlån til flere og delt eierskap, hvor unge og
lavtlønte får egenkapital til å kjøpe bolig mot at Husbanken får
sin andel tilbake ved salg.
-
innføre en ungdomsgaranti
som sikrer alle unge under 25 år rett til jobb, utdanning eller
kvalifiseringstiltak i løpet av tre måneder.
-
gjennomgå finansieringen
av andrelinjebarnevernet i Oslo kommune og sørge for at dette ikke underfinansieres.
-
øremerke midler
til styrking av helsestasjoner i Groruddalen og Oslo Sør med god
dekning av jordmødre.
-
snarest sikre permanent
tilstedeværelse av politiet og tilstrekkelige politiressurser i
de områder av Oslo hvor ungdomskriminaliteten er økende, og sørge for
at de store byene i Norge har tilstrekkelige politiressurser, slik
at politidistriktene kan ha varige og faste fagmiljøer med lokalkunnskap
i utsatte områder for å drive forebygging av organisert kriminalitet,
gjengproblematikk og familievold.
-
intensivere identifiseringen
av pengestrømmene de kriminelle gjengene og lederne benytter, samt
vurdere sterkere bruk av lovhjemler til å gjøre beslag i store verdier
og dyre gjenstander de kriminelle grupperingene besitter, og som
de ikke kan godtgjøre at de har skaffet seg på lovlig vis.
-
sikre at politiet
i større grad følger opp saker om trusler og forsøk på utpressing
som de kriminelle miljøene er involvert i. Politiet bør i større
grad benytte offentlig påtale i slike saker.