-
«1. Stortinget ber
regjeringen legge fram en egen stortingsmelding om rekruttering
av lærere med konkrete tiltak for å sikre nok kvalifiserte lærere
i hele grunnopplæringen, inkludert en oversikt over det totale behovet
for nye lærere og behovet for videreutdanning av lærere som i dag
ikke innfrir nye kompetansekrav.
-
2. Stortinget ber
regjeringen erstatte firerkravet i matematikk for opptak til grunnskolelærerutdanningen
med bredere og mer treffsikre opptakskrav som sikrer at lærerstudenter
har tilstrekkelig faglig kompetanse, for eksempel krav om økt snittkarakter.
-
3. Stortinget ber
regjeringen stoppe «avskiltingen» av lærere med tilbakevirkende
kraft, ved å fremme forslag om endring av opplæringslova og friskolelova slik
at det gjeninnføres unntak fra kompetansekravet i undervisningsfag
for allmennlærere som oppfylte kravene for å bli ansatt i undervisningsstilling. Dette
skal inkludere allmennlærere som har påbegynt utdanningen før 1. januar
2014.
-
4. Stortinget ber
regjeringen iverksette målrettede tiltak for å få tilbake «reservestyrken»
av lærere som jobber utenfor skoleverket, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
-
5. Stortinget ber
regjeringen i samarbeid med partene sørge for at skoleeier og skoleledelsen
tar i bruk attraktive seniortiltak for at lærere skal kunne stå lenger
i jobb.
-
6. Stortinget ber
regjeringen i samarbeid med utdanningsinstitusjonene og forskningsinstitusjonene iverksette
forskning om hvilke tiltak som må innføres for å sikre flere kvalifiserte
lærere i skolen, og hvordan de kan stå lenger i jobben.
-
7. Stortinget ber
regjeringen sørge for at bevilgningene til etter- og videreutdanning
for lærere holdes på et høyt nivå i fremtidige forslag til statsbudsjett, slik
at det sikres et fortsatt høyt antall plasser til etter- og videreutdanning
for lærere.
-
8. Stortinget ber
regjeringen sørge for en helhetlig og god politikk for rekruttering
til lærerutdanningene ved universitetene og høyskolene, som sikrer
nok lærerutdannede med høy forskningskompetanse og oppdatert profesjonskompetanse.
-
9. Stortinget ber
regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget med
flere tiltak for kvalifisering av ukvalifiserte som er ansatt i
undervisningsstillinger.
-
10. Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021, med et forslag om
forskriftsfesting av den nasjonale veiledningsordningen for nyutdannede
lærere og en status for oppfølgingen av avtalen om nasjonale rammer
for veiledning.
-
11. Stortinget ber
regjeringen legge til rette for at flere lærer- og lektorstudenter
skal kunne ta vikartimer i skolen under utdanningen, og at dette
blir en varig ordning også etter koronapandemien.
-
12. Stortinget ber
regjeringen starte opp en nasjonal rekrutteringskampanje spesielt
rettet mot å rekruttere flere menn til læreryrket.
-
13. Stortinget ber
regjeringen styrke praksisandelen i lærerutdanningen og stimulere
til lokalt rekrutteringsarbeid i siste del av utdanningen for å
få lærerstudenter raskt ut i lærerjobber i kommuner som mangler
lærere.
-
14. Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en handlingsplan for
desentralisert lærerutdanning. Handlingsplanen skal også omfatte
studiesentrene.
-
15. Stortinget ber
regjeringen styrke og utvikle det desentraliserte yrkesfaglærerutdanningstilbudet
for å sikre et likeverdig og tilgjengelig utdanningstilbud over hele
landet og gi yrkesfaglærere mulighet til å hospitere i arbeidslivet.
-
16. Stortinget ber
regjeringen sikre at flere praksislærere får mulighet til å skaffe
seg veilederkompetanse, da det er viktig for studentenes utvikling
og møte med yrkeslivet.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.