1.3.3 Vurdering
Finansmarkedene er globale. Mangelen
på et harmonisert regelverk for krisehåndtering kan ha vært en vesentlig
hindring for en vellykket håndtering av kriserammede foretak med
virksomhet eller innlånsavtaler i flere land. Direktivet, som gjør
endringer i BRRD artikkel 108, innebærer at prioritetsrekkefølgen
fastsettes på tvers av medlemsstatene, og bidrar således til å harmonisere
reglene om krisehåndtering i hele EØS. Harmoniserte krisehåndteringsregler
ventes å øke sannsynligheten for vellykkede krisehåndteringer samt
bedre forutsigbarheten for utstedende foretak, kreditorer og eiere. Harmoniserte
prioritetsregler bidrar dessuten til åpenhet og økt kunnskap hos
investorer og andre markedsaktører om det regulatoriske rammeverket
ved at en kan forholde seg til gjenkjennelige regler i hele EØS.
Ved at markedsaktørene får bedre grunnlag for å skille mellom kriser
som gjelder enkeltforetak, og systemkriser, reduseres også faren
for smittevirkninger.
Det har lenge vært antatt at fraværet
av harmoniserte EU-regler har medført usikkerhet for både utstedende
institusjoner og investorer. Dette kan også ha resultert i konkurransevridning
på det indre marked ved at kostnader for å oppfylle MREL, og kostnader
som bæres av investorene ved kjøp av gjeldsinstrumenter utstedt av
institusjoner, har variert betydelig innenfor medlemsstatene. Den
nye kapitalklassen i form av etterstilt gjeld, med lavere prioritet
enn alminnelig usikret seniorgjeld, men høyere prioritet enn ansvarlig
lånekapital, som bankene kan benytte til å utstede MREL, er ventet
å bidra til å redusere konkurransemessige ulemper og sikre investorbeskyttelse,
bl.a. gjennom å fastsette nærmere krav til instrumentets prioritet
og egenskaper.
Finansdepartementet tilrår derfor
at Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr.
305/2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2017/2399
om endringer i BRRD artikkel 108 (prioritetsrekkefølge for usikrede
gjeldsinstrumenter i insolvenshierarki).
Fristene i beslutningen tilpasses
som nevnt til de fristene som inntrer senest av datoene som følger
av direktivene eller når EØS-komitébeslutningene trer i kraft. Det
følger av art. 3 at EØS-komitébeslutning nr. 305/2019 trer i kraft
29. desember 2020, forutsatt at alle avtaleparter har meddelt at
de forfatningsrettslige krav er oppfylt, eller på den dag da EØS-komiteens
beslutning trer i kraft, alt etter hva som inntreffer sist, jf.
EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1.