Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger
i proposisjonen frem forslag til endringer i boligbyggelagsloven,
borettslagsloven og eierseksjonsloven (samlet benevnt som «boliglovene»).
Det fremgår av proposisjonen at formålet med forslagene er å tilpasse lovene
til dagens digitale virkelighet, ved å åpne opp for å ta i bruk
elektroniske løsninger i flere sammenhenger.
Det vises i proposisjonen
til at forslagene bygger på et premiss om at nye teknologiske muligheter
kan forenkle beslutningsprosessene i boligbyggelagene, borettslagene
og eierseksjonssameiene (samlet benevnt som «boligselskapene»).
Forslagene bygger også på et premiss om at de styrende organers
kommunikasjon med andels- og seksjonseierne kan forenkles. Departementet
presiserer at en viktig forutsetning for forslagene er at ingen
andels- eller seksjonseiere faller utenfor når viktige avgjørelser
skal tas, eller når viktig informasjon gis. For å sikre dette, og
derved ivareta beboerdemokratiet, foreslår departementet regler
som stiller krav til informasjons- og beslutningsprosessene, og
som legger til rette for god meningsutveksling.
Endringsforslagene
innebærer en rettslig likestilling av:
-
Generalforsamlinger,
årsmøter og styremøter med og uten fysisk oppmøte
-
Skriftlig (papirbasert)
og elektronisk kommunikasjon mellom boligselskapene og dets eiere
(beboere)
-
Skriftlig (fysisk)
underskrift og elektronisk signatur på protokoller, stiftelsesdokumenter
mv.
I proposisjonens
kapittel 2 behandles bakgrunnen for lovforslaget. Kapittelet inneholder
en referanse til de midlertidige reglene som gjaldt under koranapandemien
i 2020. Videre blir høringen av forslagene omtalt. Høringsinstansenes
syn fremkommer under omtalen av de enkelte forslagene.
Proposisjonens kapittel
3 inneholder en omtale av kravene i personvernforordningen. Det
vises til at boligbyggelag, borettslag og eierseksjonssameier som
velger å ta i bruk de digitale løsningene dette lovforslaget åpner
for, vil behandle personopplysninger og må forholde seg til kravene
i personvernforordningen. Departementet presiserer at det er viktig
at boligselskapene implementerer gode rutiner som ivaretar personvernet. Under
departementets vurderinger gis blant annet en omtale av valg av
behandlingsgrunnlag for behandling av personopplysninger når det
gjelder digitale generalforsamlinger og årsmøter, og når det gjelder
elektroniske meldinger til andelseiere og seksjonseiere.
I proposisjonens
kapittel 4 foreslår departementet å fjerne boliglovenes absolutte
krav om fysisk oppmøte på generalforsamling og årsmøte. Departementet
foreslår lovendringer som gir det enkelte boligselskap rett til
selv å bestemme hvordan det vil gjennomføre generalforsamling og
årsmøte. Under departementets vurderinger gis en omtale av: innvendinger
mot digitale møter, kompetanse til å bestemme møteform, relevante
momenter ved valg av møteform, ytre rammer og føringer for gjennomføring
av digitale møter, bruk av forhåndsstemmer og om avvikende bestemmelser
i vedtektene.
Proposisjonens kapittel
5 inneholder forslag om lovendringer som opphever boliglovenes krav
om at styremøtene skal være med fysisk oppmøte. Departementet foreslår
at det i utgangspunktet skal være opp til styreleder å bestemme
møteform, samtidig som hvert enkelt styremedlem får rett til å kreve
fysisk møte.
Proposisjonens kapittel
6 inneholder forslag om å oppheve kravene i boligbyggelagsloven
og borettslagsloven om at styret må innhente forhåndssamtykke fra andelseierne
for å sende informasjon elektronisk. Departementet foreslår at styret
skal bestemme kommunikasjonsmåte, men at den enkelte skal ha rett
til å reservere seg mot å motta informasjon elektronisk. Tilsvarende
regel foreslås innført i eierseksjonsloven.
I proposisjonens
kapittel 7 foreslår departementet flere lovendringer som vil likestille
elektronisk signatur med fysisk underskrift, blant annet på protokoller
og stiftelsesdokumenter.
I proposisjonens
kapittel 8 foreslår departementet å innføre nye regler om utarbeidelse
og oppbevaring av boligselskapenes dokumentasjon. Forslaget går
ut på at dokumentasjonen må utarbeides og oppbevares på en «trygg
og forsvarlig måte».
Proposisjonens kapittel
9 inneholder departementets vurdering av de økonomiske og administrative
konsekvensene av de forslagene som fremmes i denne proposisjonen.
Det vises til at over 800 000 boliger med tilhørende husstander
omfattes av forslagene. Det vises videre til at forslaget totalt
vil gi vesentlig større besparelser enn kostnader, og at lovendringene
ikke vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Proposisjonens kapittel
10 inneholder merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale.