Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Odd Omland og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at mangelen
på likelønn er en av de store likestillingsutfordringene i Norge
i dag. Flertallet støtter
forslagsstillernes ønske om å oppnå likelønn. Selv om man har lovmessige
rettigheter til lik lønn for likt arbeid, avdekkes det stadig vekk
at dette ikke er tilfelle i mange yrkesgrupper. Jevnt over er det kvinner
som kommer dårligst ut når man sammenligner lønn for likt arbeid.
I tillegg handler likelønnsforskjellene i Norge om at arbeidsmarkedet
er kjønnsdelt, ved at kvinner og menn i noen grad arbeider i forskjellige
sektorer, kvinner i lavtlønnede kvinneyrker i offentlig sektor og
menn i høytlønnede yrker i privat sektor. Det er dette som virkelig
skaper de store lønnsforskjellene i Norge. Begge deler er strukturelle
problemer grunnet mangel på likestilling, noe flertallet vil arbeide for
å endre. Flertallet mener
også at arbeidet for å oppnå reel likelønn på de ulike samfunnsområdene
går for sakte.
Flertallet peker på at det
at lønnsdannelsen skjer i forhandlinger mellom partene i arbeidslivet,
er en viktig stolpe i den norske modellen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at partene tar ansvar for fornuftige lønnsoppgjør tilpasset
den økonomisk situasjonen til enhver tid. Dette prinsippet vil dette flertallet advare
mot å rokke ved ved å vedta hvilke grupper som skal få lønnsøkning med
hvilke virkemidler. Dette
flertallet mener dette skal være opp til partene selv i de
årlige forhandlingene. Dette
flertallet støtter derfor ikke de forslagene som ber om inngripen
i partenes lønnsdannelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener likevel mer kan gjøres
for å oppnå likelønn, og viser til at økt åpenhet om lønnsnivå innenfor
bedrifter og virksomheter, samt det at virksomheter må vise at de
leverer på likelønn, slik den islandske modellen innebærer, er gode
forslag.
Komiteen vil
trekke fram en annen utfordring som særlig rammer kvinner i arbeidslivet,
nemlig seksuell trakassering. Metoo-avsløringene viste hvor stort
og alvorlig omfanget av uønsket seksuell oppmerksomhet var. Det
er usikkert hva slik ukultur kan bety for kvinners yrkesvalg og
-deltakelse, men komiteen understreker
at det er avgjørende at folk føler seg trygge på utdanningsstedet
og arbeidsplassen sin. Det er nødvendig dersom begge kjønn skal
ha reelle valg og muligheter i utdanning og karriere. Komiteen er
derfor glad for at det har blitt opprettet et lavterskeltilbud for
mennesker som har opplevd seksuell trakassering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er enige med forslagsstillerne i
viktigheten av lik lønn for likt arbeid. Disse medlemmer deler ambisjonen
om å redusere lønnsforskjellene mellom kvinner og menn ytterligere
og vil jobbe for et mindre kjønnsdelt arbeidsliv. Tall fra SSB viser
at en viktig årsak til vedvarende lønnsforskjeller mellom kvinner
og menn er at kvinner oftere velger lavt betalte yrker, mens menn
velger yrker med høyere lønn. I tillegg jobber flere kvinner enn
menn deltid, noe som kan bidra til svakere karriereutvikling.
Disse medlemmer mener det allerede
framgår tydelig av dagens lovverk at lik lønn skal fastsettes for likt
arbeid, og at det ikke kan diskrimineres på bakgrunn av kjønn eller
andre grunnlag ved lønnsfastsettelse. Politikerne og partene i arbeidslivet
har ansvar for å sørge for at regelverket blir fulgt, og vil understreke
trepartssamarbeidets rolle i å sikre likestilling i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
også at et viktig grep for å redusere lønnsforskjellene mellom kjønnene
er å gjøre arbeidsgivere mer bevisste på sitt ansvar. Når det kommer
til å motvirke lønnsforskjeller i samme bransje, har en styrking
av aktivitets- og redegjørelsesplikten vært et godt virkemiddel,
og disse medlemmer er derfor
glade for at regjeringen har gjort nettopp dette. Å pålegge virksomheter
å kartlegge lønnsforskjeller fordelt på kjønn bidrar til å synliggjøre
forskjellene der de finnes, og gjøre det lettere å iverksette målrettede
tiltak. For blant annet å styrke arbeidet med håndhevingen av arbeidsgivers
redegjørelsesplikt viser disse medlemmer til at Diskrimineringsnemnda
i budsjettet for 2020 ble styrket med 3 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
den islandske likelønnsstandarden har til hensikt å redusere lønnsforskjeller
i like jobber internt i den enkelte bedrift. Gjennomføringen av
standarden er meget ressurskrevende for bedriftene og gir et betydelig
merarbeid. Ordningen medfører økt byråkratisering ved at det innføres
et nivå som skal jobbe med sertifiseringen. Ordningen har også bare
virket i kort tid, og man vet foreløpig ikke mye om effektene. Disse medlemmer viser
til at det på denne bakgrunn ikke er noen planer om å innføre en
tilsvarende lov om likelønnstandard i Norge, og regjeringen vurderer
det derfor ikke som aktuelt å utrede spørsmålet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har et bredt og pågående arbeid for å forebygge kjønnsdelte utdannings-
og yrkesvalg. At begge kjønn er representerte i hele spekteret av
yrker, er viktig for å sikre reduserte lønnsforskjeller, gode rollemodeller,
rekruttering, ulike perspektiver og representasjon.
Disse medlemmer viser til at
en viktig forklaring på de vedvarende lønnsforskjellene er det kjønnsdelte
arbeidsmarkedet, dvs. at kvinner oftere jobber i yrker og bransjer
med lavere gjennomsnittslønn enn der mange menn jobber. Videre støtter disse medlemmer regjeringens
beslutning om at det skal utarbeides en strategi for et mer likestilt
utdannings- og arbeidsmarked. Målet om en strategi er formulert
i Granavoldenplattformen:
«Kjønnsdelte utdanningsvalg bidrar til
å opprettholde et kjønnsdelt arbeidsmarked. Regjeringen vil derfor
fremme en strategi for å bidra til et mer likestilt utdannings-
og arbeidsmarked».
Disse
medlemmer viser til at strategien har to hovedmål. Det ene
er å få flere menn inn i kvinnedominerte bransjer, og det andre
er å få flere kvinner inn i mannsdominerte bransjer. Strategien
skal etter planen lanseres våren 2021. Et mindre kjønnsdelt arbeidsliv kan
være et viktig bidrag til mer likelønn. Disse medlemmer viser videre
til at partene i arbeidslivet deltar i arbeidet gjennom Arbeidsgruppe
for likestilling i arbeidslivet under Arbeidslivs- og pensjonspolitisk
råd.
Disse medlemmer viser til regjeringens
arbeid med programmer som skal bidra til at flere kvinner velger
yrker som i dag er mannsdominerte, og at flere menn velger jobber
i kvinnedominerte bransjer, som blant annet «Menn i helse» og «Jenter
og teknologi». Det er særlig viktig at flere menn velger yrker innenfor
helse- og omsorgssektoren som i dag er kvinnedominerte, fordi de
skal jobbe med sårbare pasienter og brukere av begge kjønn, og de
ansatte bør representere befolkningen.
Disse medlemmer mener regjeringens
arbeid med de ovennevnte tiltakene er et godt utgangspunkt for å
redusere lønnsforskjellene mellom menn og kvinner i norsk arbeidsliv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en rekke
av Skjeieutvalgets anbefalinger i NOU 2012:15, Politikk for likestilling,
burde vært fulgt opp de siste årene. Disse medlemmer peker på at
regjeringen Solberg ikke har ført en aktiv likestillingspolitikk,
tvert imot har regjeringen ved sine kutt i ordninger og sin passivitet
satt likestillingen i revers. Et av forslagene Skjeieutvalget fremmet,
var et mer forpliktende trepartssamarbeid om likestilling.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke trepartssamarbeidet for likestilling ved
å opprette et eget råd for dette samt la det følge med budsjettmidler.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til viktigheten av at alle skal
bli behandlet som et enkeltindivid og ikke ut fra hvilke kjønn man har.
Det å diskriminere personer f.eks. gjennom lavere lønn på bakgrunn
av kjønn er forbudt. Det at kvinner og menn i mange tilfeller søker
seg mot forskjellige typer yrker som har forskjellig lønnsnivå,
må det være opp til det enkelte individ å avgjøre. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag som ville innebære
at yrker som har overvekt av kvinnelige ansatte, kunne fått høyere
lønn gjennom å åpne opp for valgfrihet og konkurranseutsetting innen
helse- og omsorgstjenester.
Disse medlemmer merker seg
at forslagsstillernes beskrivelse av utfordringene med likelønn
er svært mangelfull. Det er riktig at menn tjener i snitt mer enn kvinner.
Men det er kun hvis man ser på menn og kvinner som to ensartede
grupper. Tall fra Statistisk sentralbyrå, publisert i mars 2020,
viser at bildet er langt mer nyansert.
Disse medlemmer merker seg
at det i hovedsak er to årsaker til at det er forskjell mellom hvor
mye hvert av de to kjønn tjener. Den første årsaken er at en liten, mannsdominert
gruppe trekker snittet for menn opp med spesielt høye yrkesinntekter
og kapitalinntekter. Trekkes denne gruppen ut av tallgrunnlaget,
sees det tydelig at forskjellen mellom menn og kvinner er veldig
liten. De aller fleste menn tjener ikke mer enn de aller fleste
kvinner. Den andre årsaken er at folk i stor grad tar frie valg.
Det gjelder både hvilke yrker de velger, hvor stor stillingsprosent
de har, og hvordan de sparer eller investerer sine midler.
Forskjellsbehandling
kun med grunnlag i kjønn er ikke akseptabelt. Heldigvis synes det
som om renspikket lønnsdiskriminering er sjelden i norsk arbeidsliv.
Disse medlemmer mener at så
lenge forskjellene i all hovedsak er et resultat av frie valg, er
det vanskelig å si at noe er urimelig. Det bør for eksempel ikke
være en politisk oppgave å nekte foreldre å jobbe redusert for å
prioritere familien, uansett om det dreier seg om mødre eller fedre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
vi er på overtid når det gjelder å få fart i likelønnsutviklingen i
Norge. Å ha en lønn å leve av er viktig i et likestillingsperspektiv.
I dag er det slik at kvinner tjener mindre enn menn enten man sammenligner
årslønn, månedslønn eller timelønn. Forskjellene i årslønn og månedslønn sier
noe om hvordan de økonomiske ressursene fordeles mellom kvinner
og menn, samtidig som forskjeller i arbeidstid og antall arbeidsdager
i året bidrar til slike forskjeller.
Disse medlemmer viser til at
lønns- og inntektsforskjellene over tid har blitt mindre. Dette
er delvis en konsekvens av at timelønnsforskjellene har blitt mindre,
men det skyldes også at flere kvinner har kommet inn på arbeidsmarkedet,
at kvinner jobber mer, og at kvinner har tatt mer formell utdanning
og har kommet inn i yrker som tradisjonelt har vært mannsdominerte
og høytlønte.
Disse medlemmer viser til at
likestillingskampen har vunnet frem på flere viktige områder. Lovfestet rett
til barnehage, gode foreldrepermisjonsordninger og økt fedrekvote
ved fødsler er eksempler på dette. Dermed har samfunnet lagt bedre
til rette for kvinners deltagelse i arbeidslivet og for et mer likestilt
foreldreskap. Tall fra SSB fra 2020 viser imidlertid at nedgangen i
lønnsforskjeller mellom kvinner og menn går saktere enn før. Disse medlemmer mener
derfor det trengs en enda sterkere innsats for å tette det gjenstående lønnsgapet
mellom kvinner og menn.