Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at
Meld. St. 31 (2019–2020) er den andre i rekken av framoverskuende stortingsmeldinger
som har erstattet det som tidligere var behandlingen av Sametingets
årsmelding, og at Sametingets årsmelding for 2019 følger stortingsmeldingen
som et vedlegg.
Komiteen viser til at staten
Norge er etablert på territoriet til to folk, nordmenn og samer.
Begge folkene har samme rett og krav på å kunne utvikle sin kultur
og sitt språk. I Grunnloven § 108 heter det:
«Det påligger statens
myndighet å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen
kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.»
Komiteen viser til at hvert
fagdepartement har ansvaret for å følge opp statlig politikk overfor
samene innenfor sin sektor. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har ansvaret for å samordne statlig politikk som berører samene
i Norge.
Komiteen understreker at de
samiske språkene påvirkes særskilt av digitalisering. Komiteen mener at
digitalisering er en forutsetning for at de samiske språkene kan
bevares og utvikles, og understreker at brukere av de samiske språkene
må gis et likeverdig digitalt tilbud med den øvrige befolkningen.
Nordsamisk er definert som et truet språk av Unesco, og sørsamisk og
lulesamisk er definert som svært truede språk. Brukere av sørsamisk
er spredt over et stort geografisk område, og det gjør dem særlig
avhengige av digitale løsninger for å opprettholde sørsamisk som
et levende språk.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvilke gjenstående hindringer som må fjernes
for å kunne gi et fullverdig digitalt tilbud til brukere av samiske
språk i Norge, og på egnet måte legge fram forslag for Stortinget
som sikrer dette.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Innst. 12 S (2020–2021), der Senterpartiet foreslo
5 mill. kroner til etablering av en lulesamisk profilskole i Hamarøy. Disse medlemmer viser
til at Stortinget i oppfølgingen av NOU 2016:18 Hjertespråket har
vært tydelig på at det er et behov for å styrke minoritetsspråkene.
Lulesamisk er det samiske språket som har størst utfordringer og
minst ressurser knyttet til opplæring på samisk. Hábmer-Hamarøy
er den eneste kommunen som har lulesamisk språk som forvaltningsområde.
Det er et lokalt ønske om å utvikle den kommunale skolen på Drag
til en lulesamisk profilskole. Det lulesamiske kjernemiljøet trenger
et særskilt utdanningstilbud, tilsvarende det tilbudet som allerede
finnes for nord- og sørsamisk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Stortingets behandling av representantforslag om å få
utarbeidet og lagt fram en stortingsmelding om sørsamisk språk,
kultur og næring (Dokument 8:73 (2016–2017), jf. Innst. 334 S (2016–2017)),
hvor regjeringen blir bedt om å ha en særlig oppmerksomhet rettet
mot sørsamisk språk og sammenhengen mellom språk, kultur og næring
i oppfølgingen av Hjertespråket og komme tilbake til Stortinget
på en egnet måte med konkrete forslag til oppfølging av dette. Flertallet ber
om fortgang i dette arbeidet.
Flertallet viser videre til
at Sametinget i sine merknader i meldinga understreker at «dagens
situasjon er kritisk for de samiske språkene som digitale språk».
Sametinget mener blant annet at det må være et mål at alle offentlige
instanser har støtte for samiske bokstaver slik at samiske navn
kan skrives korrekt i alle offentlige registre, og at samiske språk
skal være tilgjengelig på alle offentlige digitale tjenester som
utvikles fra starten av. Sametinget påpeker at dersom det samiske perspektivet
ikke blir tatt med i et tidlig stadium i utviklingen av digitale
tjenester, blir det heller ikke utviklet et samisk tilbud, og de
mener derfor at det samiske tilbudet må nevnes ved bevilgningen
til nye digitaliseringstiltak for at det samiske perspektivet skal
bli tatt med.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det samiske perspektivet blir tatt med
i et tidlig stadium for utvikling av digitale tjenester, herunder
må det samiske tilbudet nevnes ved bevilgningen til nye digitaliseringstiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at samisk språk skal være tilgjengelig i alle
offentlige digitale tjenester som utvikles fra starten av, samt
at alle offentlige instanser har støtte for samiske bokstaver, slik
at samiske navn kan skrives korrekt i offentlige registre.»
Komiteen viser
til at de samiske språkene står overfor enkelte utfordringer som
digitalisering kan være med på å løse, for eksempel ved å gi bedre
tilgang til læremidler. Digitaliserte hjelpemidler kan gjøre det raskere
og enklere å oversette materiale til samiske språk, og dermed gjøre
det rimeligere å oppdatere tekster.
Komiteen påpeker at alle elever
i grunnskolealder som bor i samiske distrikter, har rett til opplæring
i og på samisk, jf. opplæringsloven § 6-2 første ledd, og ser på
Meld. St. 31 (2019–2020) som en start på et systematisk arbeid for
å oppfylle rettighetene disse elevene har. Mange opplever samtidig
at økt digitalisering har ført til en negativ utvikling. Sentrale
fysiske språkarenaer forsvinner, en del offentlig informasjon er
ikke lenger tilgjengelig på samisk, og det finnes fortsatt maskinvare
og programvare som ikke støtter samiske tegn. Mange har ikke tilgang
på tilstrekkelig bredbåndsdekning, og komiteen understreker at tilgang
på bredbånd med høy hastighet er en forutsetning for at alle skal
få være med på digitaliseringen og for å gjennomføre intensjonene
i NOU 2016:18 Hjertespråket. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet anslår
at 89 pst. av landets husstander har et tilbud om høyhastighets
bredbånd (100 Mbit/s nedlastning) per første halvår 2020. Digitalisering
kan gi samfunnet store gevinster, men det er samtidig viktig å gjennomføre
den digitale utviklingen uten at noen samfunnsgrupper blir hengende
etter.
Komiteen viser til at Sametinget
har hatt store forventninger til denne stortingsmeldingen som tar
for seg temaet digitalisering i det samiske samfunnet. Sametinget
har flere ganger påpekt at regjeringens overordnede digitaliseringssatsing
ikke ivaretar det samiske perspektivet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Sametinget er kritiske til at det heller ikke i denne
meldingen kommer klart fram hva regjeringens mål for digitaliseringen
av det samiske samfunnet er, og hva regjeringen vil satse på i den sammenheng.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av at hele landet skal
få like digitale muligheter, og da må også infrastrukturen utvikles
videre. Disse
medlemmer vil vise til regjeringens langsiktige mål om høyhastighetsbredbånd
til alle og at det er varslet en ny melding. Disse medlemmer understreker
at det har vært en positiv utvikling de siste årene når det gjelder
samisk tegnsett og IKT, men mye arbeid gjenstår. Disse medlemmer påpeker derfor
at det fortsatt er viktig å jobbe aktivt med den digitale utviklingen
innenfor samisk språk for at utviklingen ikke skal bli negativ.
Disse medlemmer viser videre
til at den samiske befolkningen i Norge bor spredt. Før digitaliseringen var
dette en stor utfordring, men etter at teknologien har utviklet
seg, kan også det samiske samfunnet bruke det som en styrke. De
nye plattformene har koblet det samiske samfunnet bedre sammen.
Digitaliseringen spiller derfor en viktig rolle, men det må legges
til rette for at det er brukervennlig og effektivt. Det å legge
til rette for legetimer på nett vil også gjøre at flere vil spare mye
tid på reising. Det å ha en samiskspråklig lege tilgjengelig for
nettkonsultasjon kan spare en person for flere timers reisetid.
Disse medlemmer mener at kompetanseløftet innenfor
utdanning er viktig for det samiske språket og kvaliteten på samisk
utdanning. Disse
medlemmer fremhever at etter- og videreutdanningstilbud til
samiskspråklige lærere vil øke kompetansen og komme hele det samiske
samfunnet til gode.
Disse medlemmer viser videre
til at det er viktig at det offentlige har gode plattformer som
gjør at man kan bidra til samisk språkundervisning også på skoler
der det ikke er mange samiske elever. Teknologien har gjort at ting
har blitt enklere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, støtter at det jobbes
aktivt med samisk språkteknologi, og både Divvun og Senter for samisk
språkteknologi – Giellatekno er viktige aktører innenfor utviklingen
av samisk språkteknologi. Flertallet viser til at Divvun har
utviklet språkverktøy i form av blant annet elektronisk stavekontroll,
korrekturprogram, grammatikk-kontroll, tastaturer, taleteknologi
og pedagogisk programvare for ulike samiske språk. Videre mener flertallet at
det er svært positivt at Divvuns produkter er fritt tilgjengelig
på nett. Flertallet viser
til at Giellatekno har som mål å utarbeide grunnleggende analyseverktøy
for ulike samiske språk, og lage program og språkressurser til bruk
i forskning og utdanning, og for samiske språkbrukere generelt.
Giellatekno arbeider også med utvikling av verktøy for maskinoversettelse.
Flertallet viser til at både
Divvun og Senter for samisk språkteknologi – Giellatekno er viktige
aktører innenfor utvikling av samisk språkteknologi. De legger gjennom
det til rette for å styrke samiske språk på ulike digitale arenaer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Sametinget selv har uttrykt et sterkt ønske om å bli
inkludert i digitaliseringsarbeidet og mener det samiske samfunnet
må være likestilt med storsamfunnet. Digitaliseringen må finansieres
på en slik måte at det blir en helhetlig satsing som sørger for
at tilgang til digitale tjenester blir likt, uavhengig av faktorer
som de ulike kommunenes økonomi.
Dette flertallet vil peke
på at Sametinget også er opptatt av at digitaliseringen ikke skal
føre til sentralisering, og at det blir satset på god infrastruktur
i mobil- og fibernett slik at distriktene kan delta i digitaliseringen
fullt ut.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt alternative statsbudsjett
for 2021, hvor Arbeiderpartiet la inn totalt 500 mill. kroner til
utbygging av høyhastighets internett i hele landet i 2021, og dermed
satte av 235,9 mill. kroner mer enn regjeringens forslag i 2021.
Disse medlemmer viser også
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett økte bevilgningen
til Sametinget for 2021 med 50 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett for 2021 foreslo å øke tilskuddet til bredbåndsutbygging
med 236 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt alternative statsbudsjett
for 2021, der Sosialistisk Venstreparti øker posten til bredbåndsutbygging
med 200 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag, samt
økte bevilgninger til Sametinget med 10,5 mill. kroner og 10 mill.
kroner mer til samisk kulturminneforvaltning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at samiske institusjoner innenfor områder som for eksempel
språk, utdanning og kultur innehar mye kunnskap om samisk språk
og kan derfor bidra i digitaliseringsprosessen. Derfor forutsetter flertallet at
det i arbeidet med digitaliseringen holdes tett kontakt med Sametinget
om prioriteringer og framdrift. Flertallet viser også til
at Sametinget uttaler at brukerne velger digitale løsninger når
de tilbys.
Flertallet merker seg at Sametinget
sterkt ønsker at meldingen skal behandles av Stortinget i vårsesjonen, slik
at meldingen er mest mulig aktuell.
Flertallet viser til at intensjonen
med å gå over til en framoverskuende melding var at den skulle danne grunnlaget
for Sametingets budsjettprosess.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at den årlige stortingsmeldingen
om samisk språk, kultur og samfunnsliv skal kunne behandles i vårsesjonen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at den samiske reindriften
er viktig for utvikling av samisk kultur. Disse medlemmer merker seg
at Sametinget mener at arealpress og rovdyrtap er de største utfordringene
for næringen. Tap er vanskelig å dokumentere, og det er store sprik
mellom antall rein det er søkt erstatning for, og de som faktisk
er erstattet. Disse
medlemmer viser til at stortingsflertallet ved behandling
av reindriftsmeldingen sa at tap til rovdyr må begrenses og erstattes fullt
ut når det forekommer. Med dette utgangspunktet ba flertallet om
at rovdyr- og rovfuglproblemene reduseres i et samspill mellom myndigheter
og næringen. I tillegg er skrantesyke en potensiell trussel mot
næringen, og tiltak er iverksatt for å redusere smittefaren. Nedising
og store mengder snø har de siste årene skapt problemer for reinen
med å finne mat, noe som har gjort driften ytterligere komplisert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det siden 2005 ikke har foreligget noen avtale om grenseoverskridende reindrift
mellom Norge og Sverige. Dette er problematisk for reindriften i
og med at de blir utestengt fra vinterbeite i Sverige. Så langt
har regjeringen søkt å bøte på dette med økonomiske midler til fôring,
men flertallet mener
arbeidet med å få på plass en konvensjon må prioriteres.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bruken av sosiale
medier er en stor del av hverdagen vår, og at det å synliggjøre
og ivareta samisk språk og kultur på sosiale medier er viktig. Dette medlem ber
derfor regjeringen vurdere hvordan myndighetene kan bidra til at
det utvikles flere samiskspråklige apper og spill, og at samisk
språk blir tilgjengelig på allerede eksisterende apper.
Dette medlem vil også understreke
betydningen av at det i regjeringens arbeid mot hatefulle ytringer i
digitale flater sikres at ulike instanser som politi, rettssystem,
utdanningsinstitusjoner og sivilsamfunn har god kompetanse på det
samiske og hva samer utsettes for.