1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Anders Riise og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til at de deler
av Prop. 79 S (2020–2021) som gjelder Arbeids- og sosialdepartementets budsjett,
er referert til og behandlet av arbeids- og sosialkomiteen, jf.
Innst. 232 S (2020–2021). Komiteen viser videre til vedlagte
brev av 15. februar 2021 fra finansminister Jan Tore Sanner om enkelte
feil i den foreløpige utgaven av proposisjonen, som komiteen har
avgitt innstilling på bakgrunn av.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at det
i etterkant av enigheten om statsbudsjettet 2021 har blitt innført
nye og strengere smittevernstiltak grunnet koronapandemien, samt
at eksisterende tiltak har blitt forlenget. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen derfor tidlig i januar varslet at den i løpet av
måneden ville fremme nye økonomiske tiltak i møte med pandemien.
Usikkerheten rundt
pandemiens utvikling er fortsatt betydelig, særlig knyttet til spredningspotensialet og
konsekvensene av nye mutasjoner av viruset. Disse medlemmer viser til at
regjeringen i sin håndtering av pandemien hele tiden har forsøkt
å finne en balanse mellom å være føre var og handle tidlig nok,
samtidig som tiltakene må være forholdsmessige i lys av smittesituasjonen.
Strategien for økonomiske tiltak innebærer å kompensere når det
er nødvendig, men trappe ned tiltakene for å gi insentiver til aktivitet
så snart smittesituasjonen og smitteverntiltakene gjør det er mulig. Disse medlemmer støtter
denne strategien og fremhever viktigheten av at den økonomiske politikken
er fleksibel og tilpasses smittesituasjonen og smitteverntiltakene. Disse medlemmer viser
for øvrig til proposisjonens omtale av tre mulige scenarioer på
bakgrunn av innspill fra Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.
I denne proposisjonen
foreslår regjeringen nye og forlengede tiltak på til sammen 16 mrd.
kroner for blant annet bedrifter, arbeidstakere, permitterte, unge
og studenter, samt særlig rammede lokalsamfunn og sektorer. Disse medlemmer understreker
at proposisjonens forslag kommer på toppen av et allerede svært
ekspansivt budsjett for 2021, som også inneholder omfattende økonomiske
tiltak i møte med pandemien.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i proposisjonen blant annet foreslår å forlenge den
generelle kompensasjonsordningen for foretak med stort omsetningsfall
ut juni. Disse
medlemmer merker seg dessuten et ønske fra enkelte om at ordningen umiddelbart
skal forlenges også utover høsten. Disse medlemmer vil poengtere
viktigheten av at staten, når situasjonen bedrer seg og smittesituasjonen
og økt vaksinering gjør det mulig, må kunne legge til rette for økt
aktivitet og at flere permitterte tas tilbake i jobb, dette både
for å redusere langtidsledighet og for å fase ut de ekstraordinære
utgiftene for staten. Dette er i tråd med anbefalinger regjeringen
har fått fra blant annet Holden-utvalget. Disse medlemmer mener derfor det
er bedre å vurdere ytterligere forlengelser i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2021.
Disse medlemmer registrerer
at ledigheten i Norge har økt etter nyttår som følge av permitteringer knyttet
til strengere smitteverntiltak. Ifølge statistikk fra Nav var det
i inngangen til februar 127 288 helt ledige og 64 782 delvis ledige,
noe som utgjør henholdsvis 4,5 pst. og 2,3 pst. av arbeidsstyrken.
Av disse var 72 004 permitterte (2,5 pst. av arbeidsstyrken). Samtidig
viser disse medlemmer til
at økonomien klarte seg bedre mot slutten av fjoråret enn mange
ventet. Totalt falt BNP for Fastlands-Norge med 2,5 pst. fra 2019
til 2020 ifølge foreløpige tall fra SSB, et lavere fall enn i de
fleste andre europeiske land. Disse medlemmer viser også
til at fjerde kvartal endte med en vekst på 1,9 pst. Til sammenligning
falt aktiviteten i fastlandsøkonomien med til sammen 11 pst. i mars
og april. Disse
medlemmer vil påpeke at både smittesituasjonen og økonomien
så langt går betydelig bedre i Norge enn i resten av Europa, et
tegn på at myndighetenes politikk så langt har fungert godt. Effektive
vaksiner har kommet tidligere enn antatt i nasjonalbudsjettet for
2021, og de fleste avanserte økonomier er i gang med å vaksinere
befolkningen. Til tross for usikkerhet og fortsatt smitteutvikling
går altså store deler av norsk økonomi godt, og norsk næringsliv
drar blant annet nytte av høyere oljepris og økt etterspørsel fra
utlandet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen gjennom hele krisen har vært opptatt av å gi sterke
insentiver til å skape aktivitet i økonomien og få mennesker tilbake
i arbeid så snart det er forsvarlig innenfor gjeldene smitteverntiltak. Disse medlemmer viser
til at det alltid vil være avveininger mellom generelle og bransjespesifikke
ordninger, og at en ordning som skal stimulere til aktivitet, må
være tilpasset smittevernsituasjonen og tilhørende smitteverntiltak.
En ordning må videre være teknisk og praktisk håndterbar, slik at
den gir effekt i et relevant tidsrom. Det er også viktig at en slik ordning
utformes innenfor rammen av relevant statsstøtteregelverk. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i to runder gjennom 2020 gjennomførte en lønnstilskuddsordning. Disse medlemmer viser
videre til proposisjonen og at regjeringen har igangsatt dialog
med partene og et arbeid med forslag til en ny modell for lønnsstøtte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne har gjennom hele koronapandemien understreket
viktigheten av at ingen skal stå alene i denne krisen. Det betyr trygghet
og forutsigbarhet så lenge krisen varer. For å unngå en ny periode
med stor usikkerhet og unødig tap av arbeidsplasser var det nødvendig
at Stortinget samlet seg om forlengelse av de viktigste ordningene
for arbeidsfolk og bedrifter den 19. januar 2021, og ikke minst en
bevilgning på 1 mrd. kroner for å stille opp med tiltak for arbeidsledige
og permitterte.
Disse medlemmer viser til at
koronakrisen rammer skjevt. Krisepolitikken må rette opp i disse skjevhetene,
ikke forsterke dem. Disse
medlemmer mener regjeringens politikk med kutt i formuesskatten er
det motsatte av rettferdig krisepolitikk, med store skattekutt til
de rikeste som allerede nyter godt av at børsverdiene igjen har
skutt i været. Det er en feil prioritering.
Disse medlemmer merker seg
at etter langvarig press fra bl.a. Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og fagbevegelsen har høyresiden gitt etter og akseptert
å innføre en midlertidig løsning for feriepenger på dagpenger.
Disse medlemmer mener
at feriepenger på dagpenger er en rettighet de borgerlige fratok
de arbeidsledige. Disse
medlemmer mener rettigheten må gjeninnføres.
Disse medlemmer fremmer i denne
innstillingen forslag om at Nav må ta større ansvar for utdanning og
kompetansetiltak, og at fagforeningene skal spille en sentral rolle
i å utforme tilbudene.
Disse medlemmer har gjennom
hele krisen ment at det må føres en rettferdig krisepolitikk, også
i støtteordningene. Det betyr at å stille krav overfor mottakerne
blir stadig viktigere. Disse
medlemmer fremmer forslag som skal sikre at krisepengene redder arbeidsplasser,
ikke aksjonærene. I tillegg foreslår disse medlemmer begrensninger
slik at støtten i større grad rettes mot mindre selskaper som har
begrensede muligheter for alternative finansieringskilder. Dette
bidrar til en mer rettferdig krisepolitikk.
Disse medlemmer viser til at
varigheten av krisen er blitt lengre enn forventet. Nye lokale nedstengninger
har forhindret mulighetene for sosialt samvær. Disse medlemmer er bekymret
for at flere blir ensomme, og at omfanget av psykisk syke øker. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om en betydelig satsing på psykisk helse i denne
pakken.
Disse medlemmer viser til at
nedstengningen under pandemien har rammet de unge spesielt hardt med
begrensede muligheter til fritidsaktiviteter og fysisk aktivitet.
Stengte idrettshaller og -klubber har også lagt en demper på voksenidretten,
og til sammen svekker dette folkehelsen. Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om en betydelig satsing på frivilligheten og idrett, med
forslag om full momskompensasjon i frivilligheten, flere utstyrssentraler
for utleie av utstyr til barn og unge som trenger det, og opprusting
av flere idrettsanlegg.
Disse medlemmer viser til den
hardt rammede kulturbransjen og at manglende tilskuddsordninger ikke
avhjelper den pressede situasjonen i bransjen. Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om en gjenåpningsplan for kulturlivet og at krisepengene
til kulturlivet snarlig kommer på plass.
Disse medlemmer er bekymret
for at ledigheten biter seg fast på høye nivåer, og forventer ytterligere krisepakker
og kraftfull satsing for å motvirke dette i nye krisepakker og i
revidert nasjonalbudsjett for 2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt viser til egne forslag ved behandlingen av Innst.
232 S (2020–2021), der det foreslås en lang rekke forbedringer og
forlengelser av inntektssikringsordningene ut over regjeringas forslag,
og viser videre til egne merknader og forslag under de enkelte kapitlene
i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne er dypt
kritiske til at krisepengebruken i Norge ser ut til å være blant
de verste i verden på grønn omstilling. I svar på spørsmål fra Sosialistisk
Venstreparti svarer regjeringen at av nesten 200 mrd. kroner hittil
er kun rundt 4 mrd. kroner – altså 2 pst. – brukt på grønn omstilling.
På toppen av dette kommer oljeskattepakken, hvor selskapene i petroleumsnæringen
blir tilført betydelig likviditet, anslagsvis på om lag 115 mrd.
kroner for årene 2020 og 2021, med et provenytap for staten på 8
mrd. kroner, som kan ventes å bli enda høyere.
Disse medlemmer viser til at
Finance for Biodiversity (F4B) nylig har gått igjennom verdens krisepengebruk
og funnet at rundt 12 pst. har gått til grønn omstilling. Dette
er også en beskjeden andel, men likevel altså seks ganger høyere
enn i Norge. I EUs koronakrisefond (Next Generation EU) forpliktes
over 30 pst. å gå til grønn omstilling, og ingen penger skal undergrave
klimamålene i Parisavtalen. Dette står i sterk kontrast til Norge,
hvor vi ikke bare bruker altfor lite til å gjenoppbygge Norge grønt,
men vi bruker store investeringer gjennom oljeskattepakken på å
stimulere til økte utslipp. Ifølge Finance for Biodiversity (F4B),
men også WWF som har gjennomgått lands bruk av grønne krisepenger,
er Norge et av de verste landene i verden på området sammen med
klimaverstinger som Russland og Saudi-Arabia.
Disse medlemmer gikk imot oljeskattepakken og
har gjentatte ganger fremmet ambisiøse forslag som ville sørget
for at andelen til grønn omstilling hadde vært betydelig høyere. Disse medlemmer mener
videre at det må ses på hvordan de ulike generelle støtteordningene
for næringslivet kan innrettes for å stimulere til grønn omstilling
– deriblant kompensasjonsordningen, lånegarantiordningen, Statens
obligasjonsfond, eller en ny hybridordning der kompensasjonsordningen
kombineres med en låneordning ut over maksbeløpet.
Komiteens medlem
fra Rødt er opptatt av at regninga fra koronapandemien må
fordeles rettferdig, og viser til at Rødt gjennom hele koronaperioden
har jobbet hardt for å sikre bedre inntektssikring for vanlige arbeidsfolk,
for lærlinger og for personer som står utenfor arbeidslivet. Mens
regjeringen har slept bena etter seg, har Stortinget gang på gang
måttet presse fram helt nødvendige forlengelser i inntektssikringsordningene. Skal
vi bevare tilliten i samfunnet gjennom krisa, kan vi etter dette medlems mening
ikke be dem som har mista jobben om å betale den høyeste prisen,
mens rike bedriftseiere får alt de peker på.