Drøftinger
med organisasjonene
Tallgrunnlaget for
beregning av lønnsveksten som benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og pensjoner, skal gjennomgås og drøftes med pensjonistenes, de funksjonshemmedes
og arbeidstakernes organisasjoner før samlet lønnsvekst fastsettes.
Dette følger av forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som
skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i
folketrygden § 4.
Drøftingsordningen
er ytterligere formalisert i avtale av 28. november 2014 mellom
regjeringen og pensjonistenes, de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner
om regulering av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner.
Formålet med drøftingene,
så langt det er mulig, er å sikre en felles forståelse mellom partene
om forutsetningene som skal legges til grunn for reguleringen. Partene
skal også vurdere om det foreligger særlige forhold som har påvirket
lønnsutviklingen for enkeltgrupper, og om effekten av dette skal
holdes utenfor ved fastsettingen av lønnsveksten.
Etter at tallgrunnlaget
er drøftet med organisasjonene, fastsetter Kongen, med hjemmel i
folketrygdloven §§ 1-4, 4-4, 19-14 og 20-18, reguleringsfaktorer
og satser for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøtene,
som ledes av arbeids- og sosialministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet)
-
Seniorsaken
-
Forsvarets seniorforbund
-
Landsforbundet for
offentlige pensjonister
-
Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon
-
Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner
-
Landsorganisasjonen
i Norge (LO)
-
Unio
-
Yrkesorganisasjonenes
Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne.
I tillegg
er Finansdepartementet representert.
I forkant av drøftingsmøtene
1. og 2. september 2020 ble det 19. august 2020 avholdt et digitalt
møte mellom organisasjonene og Arbeids- og sosialdepartementet hvor
rapporten «Grunnlaget for inntektsoppgjørene 2020» fra Det tekniske
beregningsutvalget for inntektsoppgjørene ble gjennomgått.
Det ble slått fast
at anslaget for lønnsvekst i 2019 i revidert nasjonalbudsjett er
3,2 pst. Det ble også konstatert at faktisk lønnsvekst for 2019
er beregnet til 3,5 pst., slik at det foreligger et positivt avvik
på 0,3 pst. et år tilbake i tid som skal hensyntas, og at faktisk
lønnsvekst for 2018 fortsatt er beregnet til 2,8 pst., slik at det
ikke foreligger avvik to år tilbake i tid.
Det ble fra regjeringens
side lagt til grunn at det ikke forelå «særlige forhold» som skulle
hensyntas ved beregningen av lønnsveksten.
Organisasjonene krevde
at regjeringen legger frem trygdeoppgjøret til reell behandling
i Stortinget før sommeren. Organisasjonene uttrykte misnøye med
at regjeringen ikke imøtekom kravet om å legge om reguleringen.
Forsvarets seniorforbund
og Senior Norge hadde protokolltilførsler. I tillegg hadde LO, Unio
og FFO en felles protokolltilførsel, og YS og Akademikerne hver
sin protokolltilførsel. Pensjonistforbundet og Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner samt Landsforbundet for offentlige
pensjonister (LOP) avsto fra å undertegne protokollen.
Regjeringen viser
til at det er bred enighet om prinsippet om regulering av løpende
pensjoner under utbetaling, og at det er nedsatt et offentlig utvalg,
Pensjonsutvalget, som blant annet skal se på den praktiske gjennomføringen
av reguleringen.
Det vises til meldingens
kapittel 3, der faktorer som påvirker pensjonistenes realinntektsutvikling
og kjøpekraft, er nærmere omtalt, herunder
Når det
gjelder inntektsutviklingen blant den eldre befolkningen, er dette
redegjort for i meldingens kapittel 4.