Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Representantforslag 38 S (2020–2021) om
å styrke retten til heltid i arbeidsmiljøloven, samt statsrådens
svarbrev til komiteen av 20. november 2020.
Komiteen viser til at det i
representantforslaget foreslås å be regjeringen fremme de lovforslag
som er nødvendige for å sikre en reell rett til heltid i arbeidsmiljøloven.
Komiteen understreker at faste,
hele stillinger er og skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv.
Faste, hele stillinger gir arbeidstaker en lønn å leve av, forutsigbarhet,
frihet og trygghet i hverdagen. Komiteen påpeker at det i enkelte
deler av arbeidslivet er en større andel deltidsansatte. Dette gjelder
særlig arbeidstakere innenfor varehandel, hotell og restaurant,
undervisning og helse- og omsorgsektoren.
Komiteen viser til at Likestillingsutvalget
i NOU 2012:15 viste til at det er en klar sammenheng mellom deltidsarbeid
og utdanningslengde, og at denne sammenhengen var mye sterkere for
kvinner enn menn.
Komiteen fastslår at andelen
deltidsansatte i norsk arbeidsliv er om lag 25 pst. totalt. Komiteen konstaterer
at deltidsandelen blant sysselsatte kvinner har falt markert siden
første halvdel av 1980-tallet, og at kvinner over 30 år, særlig
med høyere utdanning, jobber mindre deltid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
understreker at det aller meste av deltidsarbeidet i Norge er frivillig.
Tall fra SSBs arbeidskraftundersøkelse viser at om lag 10 pst. av
de som jobbet deltid i 2019, gjorde det ufrivillig.
Komiteen fremhever
at mange små stillinger, fremfor færre hele stillinger, kan virke
negativt inn på tjenestekvaliteten når omfanget er stort.
Komiteen vil støtte arbeidstaker-
og arbeidsgiverforeningene som jobber for en bedre heltidskultur og
avtaler som gjør dette mulig, for eksempel Spekter og Sykepleierforbundets
rammeavtale om etableringen av bemanningsenheter, tidsbankordninger
og bedre arbeidsplaner i helseforetakene. Det samme gjelder FoU-prosjektet
mellom KS, Fagforbundet, Delta og Sykepleierforbundet som skal kartlegge
kommunenes utlysningspraksis innenfor helse- og omsorgssektoren
for å se på hvordan stillingsutlysninger kan bidra til flere heltidsstillinger.
Komiteen understreker at partene
i arbeidslivet, og partssamarbeidet lokalt, har et viktig ansvar
for at virksomhetene i størst mulig grad benytter seg av hele, faste
stillinger og bruker de verktøyene som er gitt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er viktig å legge til rette for en heltidskultur
i arbeidslivet og redusere ufrivillig deltid. Flertallet er opptatt av tiltak
som bidrar til mer heltid, både av hensyn til de som ønsker hel
stilling, og fordi dette kommer samfunnet til gode.
Flertallet mener det er gledelig
at flere jobber heltid, og viser til at andelen deltidsansatte har
gått ned i nesten alle aldersgrupper de siste 15 årene. Nedgangen er
særlig stor blant kvinner mellom 25 og 54 år. Flertallet viser til at andelen
deltidsansatte i norsk arbeidsliv er om lag 25 pst. totalt. Flertallet understreker
at deltidsandelen blant sysselsatte kvinner har falt markant siden
første halvdel av 1980-tallet. I tillegg arbeider kvinner over 30
år, særlig med høyere utdanning, stadig mindre deltid.
Flertallet fremhever at antallet
kvinner og menn som jobber heltid, økte med henholdsvis om lag 76 000 personer
og 48 000 personer i perioden 2013–2019. I samme tidsrom ble antallet
kvinner som jobber deltid, redusert med om lag 23 000. Andelen kvinner
som jobber deltid, har i perioden falt fra 40 til 36 pst.
Flertallet påpeker at ikke alle
arbeidstakere kan, eller ønsker, å jobbe fulltid, som eksempelvis
studenter eller eldre. Dette gjelder både for kvinner og menn. Det er
også grunn til å tro at mange som ellers ville stått utenfor arbeidslivet,
finner et godt alternativ i deltidsstillinger og sikrer at de fortsatt
er inkludert i arbeidslivet.
Flertallet merker seg at det
meste av deltidsarbeidet i Norge er frivillig, og tall fra SSBs
arbeidskraftundersøkelse viser at om lag 10 pst. av de som jobbet
deltid i 2019, gjorde det såkalt ufrivillig.
Flertallet viser til at det
er gjort flere grep for å styrke rettighetene til de som jobber
ufrivillig deltid, og som faktisk ønsker å jobbe mer. Siden 2005
har det vært en rett for deltidsansatte til å øke sin stilling fremfor
at det blir gjort nyansettelser i virksomheten, og i 2019 kom en
lovendring som presiserer at deltidsansatte etter omstendighetene
også kan ha fortrinnsrett til bare en del av en stilling. Flertallet viser
videre til at det i 2014 ble lovfestet at arbeidsgiver minst én
gang per år skal drøfte bruken av deltidsstillinger med de tillitsvalgte,
hvor Arbeidstilsynet fører tilsyn med at drøftingsplikten gjennomføres.
Videre ble det innført en rett for deltidsansatte til stilling tilsvarende
faktisk arbeidstid. Uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
i disse sakene kan bringes inn for rask avklaring av Tvisteløsningsnemnda.
I 2019 ble også arbeidsmiljøloven endret, slik at Tvisteløsningsnemndas
avgjørelser fikk rettskraft. Samlet sett betyr dette at rettsstillingen
til deltidsansatte både er klargjort og styrket, samtidig som det
er etablert en enklere prosess for de som ønsker å fremme slike
krav.
Flertallet viser til at det
i 2015 ble åpnet for at det skulle bli enklere for partene lokalt
å avtale langvakter opp til 12,5 timer, gjennom en endring i arbeidsmiljøloven.
Det var adgang til å avtale langvakter også tidligere, men etter
avtale kan det nå også arbeides flere søndager og helligdager etter
hverandre enn i 2015. Dette har bidratt til at turnusene kan planlegges
slik at de bidrar til mindre deltid og flere arbeidstakere i hele
stillinger.
Flertallet fremhever at det
lenge har vært jobbet for å redusere bruken av deltid særlig innenfor
helse- og omsorgssektoren. Styrking av heltidskultur er en forutsetning
for bedre kvalitet på helsehjelpen, økt pasientsikkerhet og bedre
kontinuitet i pasientoppfølgingen både i sykehus og i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten. Det er særlig verdt å merke seg at andelen kvinner
som jobber deltid i helse- og omsorgssektoren, har blitt redusert
de siste 10 årene.
Flertallet viser til at det
gjennom flere år har vært stilt krav til helseregionene om at sykehuset
skal videreføre arbeidet med å utvikle en heltidskultur, og at flest mulig
ansettes i faste, hele stillinger. Det har hatt stor betydning at
flere sykehus tilbyr faste, hele stillinger ved at de ansatte er
tilknyttet jobber ved ulike avdelinger som til sammen gir 100 pst.
stilling. Det er også stilt krav om at de regionale helseforetakene
fortsetter sitt systematiske arbeid med strategisk bemannings- og
kompetanseplanlegging, gjennom målrettet arbeid med å utdanne, rekruttere,
beholde og utvikle medarbeidere. Flertallet påpeker videre at
departementet har stilt krav om at de regionale helseforetakene
og sykehusene motiverer og tilrettelegger for at medarbeiderne velger høyere
stillingsprosent og helst 100 pst. stilling, og i større grad tilbyr
nyutdannet helsepersonell hele, faste stillinger.
Flertallet mener avslutningsvis
at vi har et godt regelverk som legger til rette for en heltidskultur
i norsk arbeidsliv. Samtidig må vi være pådrivere for at virksomhetene
i størst mulig grad benytter seg av hele faste stillinger, og ellers
bruker de verktøyene som er gitt. Partene i arbeidslivet, og partssamarbeidet
lokalt, har her et viktig ansvar, og det er enighet blant partene
om å jobbe holdningsbasert med dette. Flertallet tilrår på dette grunnlag
at representantforslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter forslagsstillernes bekymring
over bruken av deltidsstillinger. Altfor mange arbeidstakere i Norge
jobber ufrivillig i deltidsstillinger. Ufrivillig deltid rammer
den enkelte arbeidstaker og samfunnet. Personer i små stillinger
forteller om uforutsigbarhet og en evig kamp for å få ekstra vakter. Norge
er helt avhengig av å ha flere i jobb dersom vi skal ha råd til
å finansiere det økte velferdsbehovet i tiårene fremover. Det innebærer
at vi må skape flere jobber, at vi må få flere i arbeid, og at flere
må jobbe heltid. Hele, faste stillinger sikrer den enkeltes økonomiske
selvstendighet, styrker likestillingen og gir økt effektivitet og bedre
muligheter for arbeidsgivere til å planlegge sin drift.
Disse medlemmer viser til at
ufrivillig deltid er en velkjent problemstilling for yrkesgrupper
innen helse- og omsorgssektoren, men det er også et omfattende problem
i flere bransjer i privat sektor, som for eksempel innen renhold,
hotell- og utelivsbransjen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at tillitsvalgte i hotell- og utelivsbransjen opplyser at et
flertall av de som jobber i deltidsstillinger i denne bransjen,
gjør dette ufrivillig. Det rapporteres også om at mange av disse
ikke tør å be om økt stilling, i frykt for å få problemer med ledelsen eller
miste jobben. Arbeidsmiljøet påvirkes negativt av at mange jobber
ufrivillig deltid, og mange forteller om et konstant jag etter ledige
vakter for å ha råd til å betale de faste utgiftene sine. Disse medlemmer ser
også med stor bekymring på rapporter om arbeidsgivere som splitter
opp hele stillinger for å oppnå større fleksibilitet.
Disse medlemmer vil vise til
at midlertidige ansettelser kan være nødvendig for å dekke vikariat
og arbeid av midlertidig karakter. Men disse medlemmer mener at omfanget
av midlertidige ansettelser er langt større enn behovet for å dekke
arbeid av midlertidig karakter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at flere kommuner som er styrt
av Arbeiderpartiet, har jobbet systematisk med en satsing på heltidskultur,
og at det er nettopp i de arbeiderpartistyrte kommuner at andelen
heltidsansatte har økt mest i perioden 2015–2018.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett for 2021, der Arbeiderpartiet har satt
av 200 mill. kroner til økt likestilling i yrkeslivet, herunder
100 mill. kroner til fremme av en heltidskultur i kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag
fremmet av Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst.
15 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
styrke retten til heltid i arbeidsmiljøloven ved å stille krav om
at arbeidsgiver må sannsynliggjøre sitt behov for deltidsstilling.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle landets kommuner vedtar en heltidskultur,
og opprette en statlig økonomisk tilskuddsordning for prosjekter
for heltid og mot deltid.»
Forslagene ble nedstemt
av Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de lovforslag som er nødvendige i arbeidsmiljøloven
for å sikre en reell rett til heltid.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at flere ønsker å jobbe i
redusert stilling av praktiske årsaker eller av helsemessige årsaker. Det
er derfor viktig at man ikke legger hindringer i veien for dette
juridisk eller moralsk. Det er ingen motsetning mellom dette behovet
og kampen mot ufrivillig deltid. Det står svært mange mennesker
utenfor arbeidslivet, og mange har redusert arbeidsevne. Det er
viktig at en ikke legger et ensidig fokus på heltid om det på den
andre siden ekskluderer mennesker med nedsatt arbeidsevne fra å
delta i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
økt fleksibilitet i arbeidsmiljøloven rundt arbeidstid og turnus
gjør det lettere å unngå uønsket deltid.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiets folkevalgte
i kommunene i samarbeid med kommuneledelsen og de tillitsvalgte
i fagforeningene arbeider for å realisere en heltidskultur, ikke
minst innenfor helse- og omsorgstjenesten.
Dette medlem vil påpeke at større
fremgang i dette arbeidet krever både mer tydelige lovregler og
politisk og administrativ overbevisende vilje til å gjøre det, samt
ikke minst tillitsfullt samarbeid og sterk oppslutning fra fagforeningsledere
og ansatte på alle plan slik at turnusarbeid kan gjennomføres med
flere ansatte i heltidsjobb.
Dette er et meget
krevende arbeid som innebærer opparbeiding av felles virkelighetsforståelse,
grundig planlegging og nødvendig faglinje og økonomiske ressurser
til tjenesten, samt bedre grunnbemanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at store deler av arbeidslivet preges av deltid. Deltidskulturen
står sterkt særlig i kvinnedominerte yrker. Deltid er i enkelte
bransjer ikke et tema, mens det spesielt i helse- og omsorgssektoren,
varehandel, hotell og restaurant og oppvekstsektoren er en stor
og kjent utfordring. Disse
medlemmer understreker at å jobbe deltid kan for den enkelte
medføre stor uforutsigbarhet i forbindelse med å klare seg på egen
lønn. Dette påvirker muligheten til å leve frie og selvstendige
liv.
Disse medlemmer minner om at
om lag halvparten av de ansatte i kommunesektoren jobber deltid. Ifølge
tall fra KS jobber kun hver tredje ansatte kvinne i helse og omsorg
i kommunal sektor heltid. Her er altså hovedregelen at arbeidet
organiseres i deltid. Deltid er også utbredt i deler av privat sektor. Disse medlemmer mener
det må gjøres mer for å sikre hele, faste stillinger i stedet for
små deltidsstillinger og ringevikarer uten fast lønn.
Disse medlemmer viser til at
økt bemanning, tett oppfølging ved sykefravær og tilrettelagte arbeidsoppgaver
ved behov er nødvendig for å få til mer heltid. Det er også nødvendig
å styrke heltid som hovedregel i arbeidsmiljøloven.
Disse medlemmer viser til at
maktforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er ujevnt, og
at arbeidsmiljøloven skal ta høyde for dette. Til tross for at regjeringen
har gått inn for stadige svekkelser og mer utrygge, midlertidige
jobber, er faste stillinger fortsatt hovedregelen i arbeidsmiljøloven.
Det er en politisk oppgave å bidra til et likestilt arbeidsliv,
sammen med partene i arbeidslivet. Regjeringen Stoltenberg II gjennomførte
offensive tiltak for økt likestilling i arbeidslivet med konkrete
tiltak for heltid og mot deltid, tiltak som er fjernet under nåværende
regjering.
Disse medlemmer mener en styrking
av retten til heltid kan bidra til mer rettferdig fordeling og økt
likestilling, men også til bedre kvalitet på tjenester.