Om
pågående arbeid med tiltak og utarbeidelse av nasjonal hørselsplan
Komiteen viser til at 14,5
prosent av Norges befolkning over 20 år har en hørselshemming som
påvirker hverdagen. Flere undersøkelser viser at de samfunnsøkonomiske
kostnadene ved hørselstap kan være store, og at livet til den enkelte
ofte påvirkes. Helse- og omsorgsministeren viser i sitt svarbrev
av 22. september 2020 at han deler synet på begrunnelsen for forslaget.
Komiteen viser til at det i
behandlingen av Meld. St. 19 (2018–2019) Folkehelsemeldinga – Gode
liv i eit trygt samfunn, ble drøftet flere mulige tiltak knyttet
til hørsel. Her ble det beskrevet behov for å forebygge hørselstap,
vurdere organiseringen av tjenestetilbudet til hørselshemmede, gjennomgå
måten helsetjenesteressursene brukes på, og å ta i bruk hjelpemidler
og ny teknologi for å sikre et godt tilbud når antallet brukere øker.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt brev opplyser at Helsedirektoratet har fått i oppdrag å utrede spørsmålene
knyttet til hørselstap, tjenestetilbudets organisering og hjelpemidler
og teknologi nærmere, og at dette skal skje i samarbeid med brukerorganisasjoner og
fagmiljøer. Komiteen viser
til at statsråden i sitt svarbrev opplyser at Helsedirektoratets
utredning dekker mange av forslagene til hva en hørselsplan bør
inneholde.
Komiteen registrerer at den
største gruppen hørselshemmede er eldre. Komiteen merker seg også at den
nevnte utredningen fra Helsedirektoratet særlig omhandler aldersbetinget
hørselshemming. I sitt brev opplyser statsråden at utredningen var
ferdig juni 2020, og at tiltakene nå er til vurdering i departementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at en helhetlig hørselsomsorg må sikres gjennom geografisk lik tilgang
til gode hørselsfaglige tilbud i spesialisthelsetjenesten og i kommunene, supplert
av hørselshjelpere og likepersoner.
Disse medlemmer viser til høringsinnspill
fra Hørselshemmedes Landsforbund (HLF). De viser til at 14,5 prosent
av Norges befolkning har store utfordringer med hørselen, hovedsakelig
eldre, og påpeker at dette er en stor folkehelseutfordring. Det
vises til at tilbudet til hørselshemmede oppleves lite tilgjengelig,
og at forskning viser at hørselstap ikke utredes, og at det i stedet
diagnostiseres med demens. Hørselstap er også en skjult årsak til
andre plager, både somatisk og psykisk.
Disse medlemmer viser til helse-
og omsorgsministerens brev til komiteen. Departementet vurderer nå
de ulike tiltakene. Statsråden skriver at det ikke er behov for
en nasjonal hørselsplan. Disse medlemmer mener at hørselsområdet
trenger en politisk forpliktende plan, og at en hørselsplan må inneholde
mer enn en utredning.
Disse medlemmer viser til høringsinnspill
fra HLF om at variasjonene hos hørselssentralene og hos avtalespesialistene
når det gjelder utredning for hørselstap, er store, og
at ventetidene lange (opp mot 52 uker). Det vises til behovet for
flere hørselsfaglige stillingshjemler i kommunene og på hørselssentralene,
samt flere avtalespesialister.
Disse medlemmer mener at en
nasjonal hørselsplan vil være en viktig satsing på et område som
berører mange som over år ikke har fått nødvendig oppmerksomhet.
På denne bakgrunn
fremme disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en helhetlig plan for helsetilbudet til hørselshemmede,
som kartlegger behovet innen hørselsomsorgen og foreslår tiltak innen
utredning, diagnostisering, tildeling av hørselsteknisk utstyr,
oppfølging, rehabilitering og mestring.»
Disse medlemmer viser
til at Helsedirektoratet i sin utredning har syv anbefalinger, som disse medlemmer mener
bør innlemmes i en nasjonal hørselsplan:
-
Gjennomgang og tydeliggjøring
av lov/-forskriftsreguleringen av hørselsomsorgen
-
Informasjon og veiledningsmateriale
til brukere/pasienter
-
Ambulerende audiografer
-
Systematiske etterkontroller
-
Lærings- og mestringstilbud
-
Økt bruk av avtalespesialister
-
Kompetanseøkning
i kommunene
Disse medlemmer mener
at en nasjonal hørselsplan naturligvis må omhandle forebygging av
hørselstap og hørselstesting for å oppdage begynnende hørselstap
så tidlig som mulig, gjennomgang av oppfølgingen som tilbys høreapparatbrukere,
gjennomgang og mulig utvidelse av ordningen med hørselshjelpere,
økt kapasitet ved hørselssentralene, gjennomgang av avtalene
mellom helseforetakene og øre-nese-hals-spesialister med sikte på
å bedre samhandlingen og pasientoppfølgingen, kvalitetsindikatorer
for hørselsomsorgen, tilrettelegging for forskning og
utvikling innen hørselsområdet, samt krav til tilbud om rehabilitering
og mestring i oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene.
I tillegg må tegnspråk være en del av en slik hørselsplan.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Helsedirektoratet har utredet tilbudet til hørselshemmede,
og at de foreslåtte tiltakene fra dette arbeidet er til vurdering
i Helse- og omsorgsdepartementet. Flertallet viser videre til svar
på skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsministeren om status
på arbeidet med tiltakene, Dokument 15:805 (2020–2021), der statsråden
skriver følgende:
«Regjeringen følger
opp de foreslåtte tiltakene fra Helsedirektoratet. Tiltakene omfatter
flere departementers ansvarsområder. Jeg har ønsket å høre brukernes
syn på forslagene i utredningen. Det har derfor vært møter med Norges
Døveforbund og Hørselshemmedes landsforbund. Organisasjonene ga
i møtene sin vurdering av utredningen og forslagene til tiltak,
og Helse- og omsorgsdepartementet har mottatt skriftlige innspill fra
brukerorganisasjonene. Inntrykket er at organisasjonene i stor grad
kjenner seg igjen i beskrivelsene i rapporten, og ønsker å samarbeide
om gjennomføringen av tiltak. I Helsedirektoratets arbeid er det
blant annet foreslått tiltak for å øke kompetansen i kommunene og for
å gi brukerne økt mestring gjennom bedre opplæring. Det er foreslått
gjennomgang av regelverk og endring i veiledere. Disse tiltakene
vil jeg gi Helsedirektoratet ansvar for å gjennomføre når oppgavene
knyttet til koronapandemien avtar.
Andre tiltak vil
innebære organisatoriske endringer i spesialisthelsetjenesten, slik
som forslaget om flere ambulerende audiografer og at avtalespesialistene
kan gis flere oppgaver. Jeg vil følge opp disse spørsmålene overfor
de regionale helseforetakene.
Enkelte tiltak vil
ha større økonomiske konsekvenser. Disse vil bli vurdert i de kommende
budsjetter.
Etter min vurdering
kan vi i løpet av 2021 sette i verk eller starte arbeidet med å
iverksette flere av de foreslåtte tiltakene, men fremdriften vil
være avhengig av pandemisituasjonen som nå legger stort beslag på kapasiteten
i Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.
Videre arbeid skal
skje i samarbeid med aktuelle brukerorganisasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at ventetidene for utredning av hørselstap er lange, opp mot
52 uker. Disse
medlemmer viser også til høringsinnspillet fra HLF om at Nav anslår
at behovet for høreapparattilpasninger vil øke med 2 prosent årlig
i perioden 2016–2030, akkumulert til 65 prosent. Disse medlemmer er også enig
i høringsinnspill om behovet for flere hørselsfaglige stillingshjemler
i kommunene, økt samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og
førstelinjen, og nødvendigheten av å styrke hørselssentralene. Disse medlemmer vil
også understreke viktigheten av likepersonsarbeidet og hørselshjelperordningen. Disse medlemmer viser
til at mange andre områder innen helse har sine egne overordnede
planer og strategier, for å kunne sikre en systematisk og god utvikling
av tilbudet i tråd med behovet. Disse medlemmer viser til at
mange mennesker i dag lever med en hørselshemming som påvirker hverdagen
deres, og at de samfunnsøkonomiske og personlige og sosiale
konsekvensene er store. Disse medlemmer mener
at det nå er på tide å prioritere utarbeiding av en nasjonal hørselsplan.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er opptatt av å sikre alle med hørselshemming et godt og tilrettelagt
tilbud. Flertallet har
vært usikre på om en ny utredning nå vil medføre dobbeltarbeid eller
forsinke oppfølgingen av de allerede utredede spørsmålene om tilbudet
til hørselshemmede. Flertallet viser
til statsrådens svar på skriftlig spørsmål om dette, jf. Dokument
15:806 (2020–2021), der statsråden skriver følgende:
«En nasjonal hørselsplan
vil være et omfattende arbeid. Vedtak om å starte arbeidet med en
nasjonal hørselsplan kan gi redusert kapasitet til å følge opp de foreslåtte
tiltakene i Helsedirektoratets utredning. Grunnen til dette er at
de samme fagpersonene med kompetanse på hørselsområdet i Helsedirektoratet
og Folkehelseinstituttet vil arbeide både med tiltakene og hørselsplanen.
Helsedirektoratet
vil i begge arbeider måtte støtte seg på faglig kompetanse i sykehusene
og andre deler av helse- og omsorgstjenesten, og benytte brukerkompetansen
i brukerorganisasjonene. Ressurssituasjonen i helsetjenestene og
i forvaltningen, med stor arbeidsbelastning på mange medarbeidere,
er bakgrunnen for at jeg ikke støtter forslaget om en nasjonal hørselsplan,
og for at jeg i mitt brev til komiteen sa at fremfor å bruke tid og
ressurser på å lage en nasjonal hørselsplan, vil jeg prioritere
å følge opp aktuelle tiltak i Helsedirektoratets utredning.»
Flertallet registrerer at statsråden
tror et vedtak om en hørselsplan muligens vil forsinke det pågående arbeidet
med tiltak for hørselshemmede, og mener at det derfor kan være grunn
til å vente på de varslede tiltakene før nye planer vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker
at en nasjonal hørselsplan selvsagt må bygge på Helsedirektoratets
utredning, og at det således ikke er grunn til å hevde at dette
vil kunne forsinke det pågående arbeidet med tiltak for hørselshemmede. En
hørselsplan vil nettopp tydeliggjøre den politiske oppfølgingen
av Helsedirektoratets rapport og anbefalte tiltak, og gjøre implementering
av tiltak mer systematisk og enklere.