Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og departementets brev til komiteen av 23. november 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at regjeringen har besluttet en reform av trafikant- og kjøretøyområdet
som innebærer ny tjenestemodell og -struktur. Bakgrunnen er at stadig
flere tjenester kan tilbys mer effektivt og med større grad av tilgjengelighet
over digitale plattformer og internett og uten krav til fysisk oppmøte.
Flertallet merker seg også
at tidshorisonten for reformen løper til utgangen av 2024, og at
Statens vegvesen legger opp til en dialog med berørte parter når
den endelige tidsplanen er lagt. Flertallet viser til at innspillene
om Mysen trafikkstasjon er godt begrunnet og til vurdering i departementet.
Flertallet viser videre til
at ny digital teknologi gir store muligheter for forbedring av tilbudet
også til brukerne av trafikkstasjonene, både enkeltpersoner og næringsdrivende.
Det er viktig at Statens vegvesen kan fortsette utviklingen av tjenestetilbudet
på trafikkstasjonene, slik de allerede er i gang med, og at dette
arbeidet fortsetter i årene som kommer. Flertallet vil blant annet
vise til forbedringene som er gjort for brukerne ved å gjøre det
enkelt å gjøre oppgaver som for eksempel omregistrering av bil selv
ved bruk av PC eller mobil. Flertallet viser også til etableringen
av elektronisk førerkort, som ble lansert i 2019.
Komiteen viser
til at mange steder i landet har virksomheter som driver med kjøretøy
og annen kjøretøyrelatert næringsvirksomhet, etablert seg i umiddelbar
nærhet til trafikkstasjonene for å bruke disse tjenestene, blant
annet for å sikre kort vei for kjøretøy som må enkeltgodkjennes
ved fysisk oppmøte. Eksempelvis må blant annet bobiler, de fleste
traktorer, tilhengere og andre tunge landbruksmaskiner vises fysisk,
i tillegg til ombygde varebiler og karosseri for lastebiler.
Komiteen er opptatt av at næringsdrivende
som er avhengige av å vise frem kjøretøy ved Statens vegvesens trafikkstasjoner,
tas med i den videre dialogen om utviklingen av tilbudet. Dette
er aktører som i den daglige driften er avhengige av et velfungerende
tilbud ved trafikkstasjonene, og der forenklinger vil bidra til
reduserte kostnader og økt konkurransekraft.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener dette
hensynet bør veie tungt i arbeidet med utviklingen av tilbudet ved
trafikkstasjonene i fremtiden, og at alternative løsninger som kan
redusere behovet for fysisk fremvisning av kjøretøy, vil kunne være
med på å bidra til en annen struktur. Flertallet understreker at løsningene
må foreligge før man gjør endringer i strukturen, for å unngå å
gjøre det vanskeligere og dyrere for de som bruker tjenestene.
Det er etter flertallets vurdering
hensiktsmessig å se på alternative måter å løse kvalitetssikringsbehovet på,
eksempelvis forenklinger i regelverket som typegodkjenning av bobiler,
som regjeringen etter avtale med Fremskrittspartiet skal innføre
i løpet av 2021. Flertallet vil
påpeke at hensynet til trafikksikkerhet må veie tyngst i alle slike
vurderinger.
Komiteen mener
det også skal være mulig å ta førerkort for motorsykkel uten at
man må reise uforholdsmessig langt. Komiteen foreslår
derfor at det nå heller ikke gjøres endringer i strukturen for hvor
man kan ta førerkort for motorsykkel. Dagens tilbud med kjøregårder
ved de enkelte trafikkstasjoner er av avgjørende betydning, ikke
bare for oppkjøring på MC, men også i selve opplæringen, da kjøregårdene
er en del av grunnopplæringen som trafikkskoler og elever benytter seg
av. Det vil derfor etter komiteens syn være svært uheldig
om man ikke vektlegger viktigheten av dette tilbudet i det videre
strukturelle arbeidet knyttet til MC-opplæring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at utfordringene med covid-19 også har rammet driften ved trafikkstasjonene,
og at det av hensyn til smittevernet har vært krevende å opprettholde
samme aktivitet som i en normalsituasjon. Det har blant annet resultert
i lengre køer for oppkjøring enn det som har vært vanlig. Flertallet viser
til at det i denne situasjonen er behov for å konsentrere aktiviteten
om å redusere køene og sikre at folk og bedrifter får det tjenestetilbudet
de skal ha, og at større organisasjonsendringer kan avventes.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvente planlagte nedleggelser eller reduksjoner
av tjenestetilbud ved trafikkstasjonene. Eventuelle strukturendringer
skal ikke gjennomføres før man har på plass gode løsninger som gjør
at behovet for fysisk oppmøte er varig redusert, eksempelvis som
følge av digitalisering, og som ikke får store negative konsekvenser
for folk og næringsliv.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til regjeringens reform av trafikant- og kjøretøyområdet som innebærer
ny tjenestemodell og -struktur, hvor flere trafikkstasjoner med
tilhørende tjenester blir endret eller lagt ned.
Det har i flere runder
vært høringer og utredninger vedrørende omorganisering av Statens
vegvesen, noe som har skapt stor usikkerhet og bekymring i hele
landet. I prosessen har flere ansatte sluttet, og det har vært utfordrende
for Statens vegvesen å tilby tilfredsstillende tjenester.
Den 1. juli 2020
kom samferdselsministeren med en pressemelding med oversikt over
hvilke steder tjenestetilbud legges ned eller endres. Etter den
tid har det igjen blitt varslet endringer ut over det som kom frem
1. juli 2020.
Disse medlemmer viser videre
til samferdselsministerens svar på Representantforslag 41 S (2020–2021),
hvor han sier at endringene skal være gjennomført innen utgangen
av 2024.
Disse medlemmer mener regjeringen
mangler overordnede prinsipper for organiseringen av trafikant- og
kjøretøyområdet. Etter disse
medlemmers syn bør det ene førende prinsippet være at ingen
statlige arbeidsplasser i distriktet skal legges ned. Det andre
bør være at tjenesten ved en endring skal bli bedre, og det tredje
bør være at brukerne ikke skal bli påført ekstra kostnader.
Disse medlemmer mener regjeringen
i for stor grad har lagt vekt på nedlegging og privatisering av
tjenesteområdet og har hatt lite fokus på å bedre tjenestetilbudet.
Videre mener disse medlemmer at
omorganiseringen og konklusjonen mangler en konsekvensutredning.
Det er ingen tvil om at en flytting av teori- og førerprøve for
de ulike klassene vil få økonomiske konsekvenser for den som kjører
opp, og påvirke antallet kjøreskoler, spesielt i distriktet.
Disse medlemmer ser at flere
av regjeringens endringer i oppkjøringssted for de ulike klassene
får uheldige konsekvenser som ikke er tatt inn i vurderingen. Dette
gjelder spesielt for videregående skoler som har transport og logistikk
som linjevalg, og som nå står i fare for å bli lagt ned. Det er
et stort behov for yrkessjåfører i hele landet.
Disse medlemmer merker seg
også at Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet nå etter tre år med
utredninger og beslutninger om reduksjon av trafikkstasjoner og
tjenestetilbud selv ber regjeringen avvente planlagte nedleggelser
og reduksjoner av tjenestetilbud ved trafikkstasjonene. Samtidig
erkjenner de at tidligere beslutninger vil få store negative konsekvenser
for folk og næringsliv. Disse
medlemmer vil bemerke at dette er positive signaler, men vil
påpeke at hele prosessen har vært uryddig og uheldig. Statens vegvesen
har gjennom tydelige signaler om reduksjon, nedlegging og flytting
av tjenestetilbud mistet betydelig kompetanse, da ansatte har sluttet
som direkte følge av prosessen.
Videre er disse medlemmer enige
i at situasjonen med lang ventetid for oppkjøring krever tiltak
for å sikre at folk og bedrifter får det tjenestetilbudet de skal ha.
Disse medlemmer er svært skeptiske
til en reduksjon i tjenestetilbud på Statens vegvesens trafikkstasjoner.
En reduksjon i tilbudet fører til et dårligere offentlig tjenestetilbud
for folk og næringsliv ute i distriktene. Konsekvensen av dette
er at det blir lengre avstand for de som skal benytte seg av tjenestene
som tilbys på trafikkstasjonene. Disse medlemmer er også bekymret
for ringvirkningene det kan få for lokale, private kjøreskoler.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til forslag nr. 9 fra Senterpartiet
under trontaledebatten (2020–2021) om at
«Stortinget ber regjeringen
stanse reduksjon i tjenestetilbudet på Statens vegvesen sine trafikkstasjoner».
Disse medlemmer beklager at
dette forslaget ble nedstemt og at regjeringens nedleggelse av tilbudet på
trafikkstasjonene dermed fortsetter. Dersom Senterpartiets forslag
under trontaledebatten hadde blitt vedtatt, ville representantforslaget
vi nå har til behandling, vært overflødig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i Innst. 416 S (2018–2019):
«Disse medlemmer
ser at det er behov for organisasjonsmessige endringer i Statens
vegvesen, men sier nei til å rasere strukturen med geografisk spredte
trafikkstasjoner over hele landet, og å privatisere statlige oppgaver,
som oppkjøring, førerkorttjenester, registrering og kontroll av
kjøretøy. Disse medlemmer ønsker et skarpere fokus på kontroll og
arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. En slik reduksjon av
Statens vegvesens trafikkstasjoner som nå er foreslått, vil svekke
kampen mot kriminalitet og sosial dumping, som igjen vil svekke
trafikksikkerheten langs norske veger. Disse medlemmer mener regjeringens
politikk innebærer systematisk sentralisering og tapping av distriktene
for offentlige arbeidsplasser. Disse medlemmer ønsker ikke en slik
utvikling, og mener en omorganisering av Statens vegvesen i stedet
bør føre til et bedre tjenestetilbud for befolkningen og en helt
nødvendig styrking av kontrollvirksomheten.»
På denne
bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
-
Statens vegvesens
trafikkstasjon på Mysen opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
2. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Ørsta opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
3. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Elverum opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
4. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Kongsberg opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
5. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Rjukan opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
6. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Setesdal/Evje opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
7. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Egersund opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
8. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Sauda opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering, herunder ambulerende
oppkjøring for førerkortklassene C, CE og D i Sauda.
-
9. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Stord opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
10. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Oppdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
11. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Røros opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
12. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Arendal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
13. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Flekkefjord opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
14. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Kristiansand opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
15. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Mandal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
16. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Hamar opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
17. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Otta opprettholdes med de funksjoner og trafikkstasjonen hadde
før pågående omorganisering.
-
18. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Fagernes opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
19. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Kongsvinger opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
20. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Tynset opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
21. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Gjøvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
22. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Lillehammer opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
23. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Molde opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
24. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Kristiansund opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
25. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Ålesund opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
26. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Sunndalsøra opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
27. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Bodø opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
28. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Leknes opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
29. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Narvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
30. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Svolvær opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
31. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Brønnøysund opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
32. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Mo i Rana opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
33. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Sandnessjøen opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
34. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Fauske opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
35. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Mosjøen opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
36. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Sortland opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
37. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Risløkka i Oslo opprettholdes med de funksjoner
og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
38. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Stavanger opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
39. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Haugesund opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
40. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Alta opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
41. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Hammerfest opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
42. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Storslett opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
43. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Vadsø opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
44. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Finnsnes opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
45. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Harstad opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
46. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Lakselv opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
47. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Kirkenes opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
48. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Tromsø opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
49. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Brekstad opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
50. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Steinkjer opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
51. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Levanger opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
52. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Orkdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
53. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Stjørdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
54. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Namsos opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
55. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Trondheim opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
56. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Larvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
57. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Notodden opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
58. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Skien opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
59. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Tønsberg opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
60. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Nordfjordeid opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
61. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Odda opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
62. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Voss opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
63. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Førde opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
64. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Sogndal opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
65. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Billingstad opprettholdes med de funksjoner og
tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
66. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Gol opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
67. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Jessheim opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
68. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Drammen opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
69. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Hafslund opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
70. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Drøbak opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
71. Statens vegvesens
trafikkstasjon på Hønefoss opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
72. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Lillestrøm opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.
-
73. Statens vegvesens
trafikkstasjon i Bergen opprettholdes med de funksjoner og tjenester
trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.»