Høringsforslaget
og departementets vurdering
Departementet foreslo
å begrense virkeområdet for kravene om funksjonelt skille etter
energiloven § 4-7 til nettforetak som har flere enn 10 000 nettkunder.
Under denne grensen vil det ikke gjelde noen begrensninger på muligheten
til at de samme personene deltar i ledelsen i nettforetaket og i
andre foretak i gruppen. Det vil heller ikke være krav om uavhengighet
mellom nettforetaket og morselskap eller kontrollerende eier. Departementet
foreslo at endringen trer i kraft 1. januar 2021, samtidig som endringene
i bestemmelsene om selskapsmessig og funksjonelt skille, jf. lov
27. mai 2016 nr. 18.
Departementet foreslo
videre å oppheve energiloven § 4-1 annet ledd nr. 10, som etter
dagens ordlyd gir hjemmel for at reguleringsmyndigheten kan fastsette vilkår
om selskapsmessig og funksjonelt skille i selskapenes omsetningskonsesjon.
Denne bestemmelsen vil være uten selvstendig rettslig betydning
ut over kravene i §§ 4-6 og 4-7. Etter departementets syn var det
ikke behov for å sette ytterligere vilkår om selskapsmessig og funksjonelt
skille i den enkelte omsetningskonsesjon.
Departementet viste
til at en slik løsning også ville være i tråd med forutsetningene
som ligger til grunn for Stortingets behandling av lovendringene
for gjennomføring av EUs tredje energimarkedspakke, jf. Innst. 175
L (2017–2018).
Departementet merker
seg at mange av høringsinstansene mener at grensen for unntak bør
settes høyere enn den foreslåtte grensen på 10 000 nettkunder, slik
at flere nettforetak fritas fra kravet om funksjonelt skille. Flere
av høringsinstansene fremhever at kravet påfører selskapene økte
kostnader og andre ulemper.
Departementet viser
til at kravet om funksjonelt skille er et virkemiddel som skal bidra
til at nettforetakene opptrer nøytralt. Dette er en forutsetning
for like markedsvilkår, som igjen bidrar til et velfungerende kraftmarked
og effektiv konkurranse. Risikoen for at det enkelte selskap påføres
urimelige kostnader, reduseres gjennom et fritak for nettforetakene
med færre nettkunder. Departementet foreslår derfor at grensen for
fritak settes ved 10 000 nettkunder.
Til støtte for at
det ikke skal innføres noe unntak, viser andre høringsinstanser
til at samtlige nettforetak bør være underlagt like regulatoriske
krav. Blant annet tar Konkurransetilsynet opp risikoen for at fritak
fra kravet om funksjonelt skille kan føre til konkurranseproblemer
som følge av manglende nøytralitet. Til dette viser departementet
til at samtlige nettforetak, uavhengig av størrelse, fremdeles vil
være underlagt kravet om selskapsmessig skille.
Departementet er
oppmerksom på risikoen for at en størrelsesgrense kan gi insentiver
til strategiske tilpasninger, men foreslår likevel at det innføres
et unntak for selskapene med færre nettkunder ut fra hensyn som også
ligger bak anmodningen fra Stortinget.