Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad, lederen Helge Orten, og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at dette er den dårligste veistrekningen på E39 mellom Molde og Kristiansund med smal og svingete vei, varierende fartsgrenser og dårlige forhold for myke trafikanter. Det legges opp til en utbygging av 9,3 km vei i ny trase med midtdeler, forbikjøringsfelt og 90 km/t. Komiteen merker seg at dette vil bety en betydelig forbedring av standarden på denne veistrekningen. Videre vil den gamle E39-strekningen bli frigjort som lokalvei for attraktive bo-områder på strekningen fra Lønset til Hjelset, og at det er forventet en positiv utvikling i dette området i forbindelse med at det nye sjukehuset for Nordmøre og Romsdal skal bygges på Hjelset. Komiteen viser videre til at det legges opp til gang- og sykkelveier på hele strekningen, og at trafikksikkerheten blir vesentlig forbedret. Komiteen registrerer at det har vært viktig med oppstart av dette prosjektet nå, slik at den nye veien kan være ferdigstilt før det nye sjukehuset skal tas i bruk.
Komiteen viser til at finansieringen av E39 Lønset–Hjelset i hovedsak blir gjennomført i samsvar med forutsetningene i Nasjonal transportplan 2018–2029. Kostnadene er likevel forventet å bli lavere enn forutsatt og forventet styringsramme er redusert med 180 mill. kroner. Komiteen merker seg at forholdet mellom bompengefinansiering og statlige midler opprettholdes, og at det innebærer en statlig andel på 44,6 pst. Resterende del av prosjektet finansieres med bompenger som innkreves etterskuddsvis i begge retninger. Komiteen viser til at det etableres to bomstasjoner, en på den nye veien og en på den gamle. Komiteen viser videre til Samferdselsdepartementets vurdering av behovet for bom på den gamle veien. Det er forventet at så mye som 60 pst. vil benytte den gamle E39-strekningen dersom denne blir gratis, og at det vil ha betydelig negativ betydning både for lokalmiljøet, trafikksikkerheten og finansieringen av den nye veien. Komiteen viser til at det er lagt opp til et tak på 60 passeringer per måned.
Komiteen merker seg at Molde kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune har behandlet finansieringsforslaget og gjort nødvendige lokale vedtak. Møre og Romsdal fylkeskommune har i tillegg gjort vedtak om å stille garanti for et låneopptak på inntil 1 080 mill. kroner.
Komiteen registrerer at den nye styringsrammen settes til 1 300 mill. kroner, og at kostnadsrammen settes til 1 450 mill. kroner.
Komiteen registrerer at det foreslås å gjøre eget romertallsvedtak for tre prosjekter som ble behandlet i Prop. 95S (2019–2020), jf. Innst. 368 S (2019–2020), og slutter seg til Samferdselsdepartementets vurdering i Prop. 55 S (2020–2021).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imot innkreving av bompenger fra bilister og mener investeringer i viktig infrastruktur er et offentlig ansvar som også burde være finansiert av det offentlige. Bompenger er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Økt belastning fra bompenger er en bekymring for mange vanlige folk, en bekymring disse medlemmer har forståelse for og deler.
Disse medlemmer er overrasket over at proposisjonen legges frem med forslag om bom på sidevei, i form av bom på den gamle veien. Sideveiene brukes først og fremst av folk som kjører til og fra barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger. Det blir feil å belaste disse tungt og disse medlemmer vil foreslå statlig fullfinansiering både for å fjerne bom på sidevei og for å minske bompengebelastning for folk flest.
Disse medlemmer viser til gjennomslag Fremskrittspartiet har fått siden 2014 i å redusere bompengebelastningen for folk flest over hele landet. Siste ved budsjettenighet med regjeringspartiene om å bruke totalt 2 mrd. kroner i 2021 på å fjerne og redusere bompenger. Disse medlemmer mener videre at staten ikke burde bidra til å øke den samlede bompengegjelden ved bompengefinansiering av E39 Lønset–Hjelset i Møre og Romsdal og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget godkjenner utbygging av prosjektet E39 Lønset–Hjelset i Møre og Romsdal slik det er omtalt i Prop. 55 S (2020–2021), der det legges til grunn statlig fullfinansiering av veiutbyggingen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at bompengegjelden har skutt fart med samferdselsministere fra Fremskrittspartiet, og at det nå må gjøres grep for å få ned bompengegjelden. Disse medlemmer håper derfor at Stortingets vedtak om statlig garantiansvar for bompengelån effektueres.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet legger til grunn at vedtaket om statlig bompengegaranti vil gjelde også dette prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Stortingets behandling av Prop. 176 S (2012–2013) i Innst. 510 S (2012–2013). Her fremmet Fremskrittspartiet forslag om statlig fullfinansiering av prosjektene E18 Riksgrensen–Ørje og E18 Knapstad–Retvet i Viken. Forslaget ville fjernet bompengebelastningen for folk flest, men fikk hverken Senterpartiets eller øvrige partier utenom Fremskrittspartiets stemmer. Disse medlemmer viser også til Stortingets behandling av Prop. 50 S (2012–2013) i Innst. 176 S (2012–2013). Her fremmet Fremskrittspartiet forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Innlandet. Heller ikke her fikk forslaget Senterpartiets stemmer. Kun Fremskrittspartiet stemte for å bygge prosjektet uten bompenger.