Nærings- og fiskeridepartementet
foreslår i proposisjonen en lov om midlertidig tilskuddsordning
for foretak med utgifter til innreisekarantene ved bruk av arbeidskraft
fra utlandet. Formålet med loven er å etablere en midlertidig ordning
for tilskudd til foretak med merkostnader som følge av innreisekarantene
i forbindelse med covid-19 (tilskuddsordningen).
Ordningen er nærmere
omtalt i Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021). Formålet med tilskuddsordningen
er å avhjelpe den krevende situasjonen foretak står i, og opprettholde
produksjonen i foretak som er avhengige av utenlandsk arbeidskraft,
til tross for strenge karanteneregler som følge av koronavirusutbruddet
og smitteverntiltak i Norge.
Departementet viser
til at foretakene har økte utgifter i forbindelse med innreisekarantene
som følge av krav etter smittevernloven eller forskrift med hjemmel
i smittevernloven. Tilskuddsordningen vil dekke deler av disse utgiftene.
Ordningen gjelder kun de tilfeller hvor innreisekarantenen gjennomføres
i regi av foretaket, og begrenses oppad av foretakets merkostnader
knyttet til karanteneutgifter. Ordningen bygger i stor grad på forslaget
til ny lov om midlertidig kompensasjonsordning for foretak med stort
omsetningsfall etter august 2020, jf. Prop. 31 L (2020–2021), som
igjen bygger på den tidligere midlertidige tilskuddsordningen for
foretak med stort omsetningsfall, som løp ut august 2020, jf. Prop.
70 LS (2019–2020).
Departementet legger
opp til en annen modell for beregning av tilskudd sammenlignet med
de to generelle kompensasjonsordningene. Mens de to generelle kompensasjonsordningene
krever et stort omsetningsfall og legger opp til å dekke deler av
foretakets faste kostnader, vil ordningen foreslått i Prop. 63 L
(2020–2021) dekke en del av merkostnadene foretak har hatt knyttet
til krav om innreisekarantene ved bruk av utenlandsk arbeidskraft.
Støtten vil utbetales som et sjablongmessig beløp per arbeidstaker
eller oppdragstaker per døgn i innreisekarantene.
Departementet foreslår
at Brønnøysundregistrene skal forvalte ordningen. Brønnøysundregistrene
forvalter også ny generell kompensasjonsordning. Valg av forvalter
for disse ordningene medfører en endring fra den tidligere generelle
kompensasjonsordningen, hvor Skatteetaten var forvalter og bestemmelsene
var utformet ut fra skattelovgivningens bestemmelser om saksbehandling.
Bestemmelsene i dette lovforslaget utformes, i likhet med forslag
til lov om ny generell kompensasjonsordning, for å utfylle forvaltningslovens
bestemmelser om saksbehandling.
De budsjettmessige
konsekvensene og de økonomiske rammene for ordningen fremgår av
Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021). Departementet vil fastsette en
forskrift som utfyller loven med bakgrunn i Stortingets behandling
av lovforslaget og budsjettforslaget.
Departementet viser
til at ordningen må utformes slik at den er i tråd med EØS-reglene
om offentlig støtte. Departementets vurdering er at EØS-avtalen
artikkel 61 (2) (b) åpner for at det etableres kompensasjonsordninger
der foretak som har lidt et tap på grunn av en eksepsjonell hendelse,
slik som utbruddet av koronavirus, kompenseres for hele eller deler
av sitt tap som følge av den eksepsjonelle hendelsen.
Det foreslås at loven
trer i kraft straks.
Den nærmere bakgrunnen
for og innholdet i lovforslaget fremgår av proposisjonen.