1.1 Innleiing
I proposisjonen legg
Barne- og familiedepartementet (BFD) fram endringsforslag til statsbudsjettet
for 2020 i samsvar med punkt 1.2 nedanfor.
1.2.1 Kap. 840 Tiltak mot vald og overgrep
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 70 og kap.
846 post 62
Fleire aktivitetar
knytte til kunnskaps- og øvingsportalen Snakke og Jeg vet er utsette
på grunn av virusutbrotet. BFD føreslår å redusere løyvinga på kap.
840 post 21 med 1,5 mill. kroner.
Post
70 Tilskot til valdsførebyggjande tiltak m.m., kan nyttast under post 21 og kap.
858 post 1
Det er venta auka
pågang på Mental Helses Foreldresupport i jula. For at tenesta skal
kunne møte den auka pågangen, føreslår BFD å auke løyvinga under
kap. 840 post 70 med 175 000 kroner.
1.2.2 Kap. 841 Samliv og konfliktløysing
Post
21 Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjersle, overslagsløyving
Prognosen for bruk
av meklarar utanom familievernet er høgare enn lagt til grunn i
gjeldande budsjett. BFD føreslår derfor å auke løyvinga under kap.
841 post 21 med 0,8 mill. kroner.
Post
23 Refusjon av utgifter til DNA-analysar, overslagsløyving
Prognosen for talet
på DNA-analysar til fastsetjing av farskap er lågare enn lagt til
grunn i gjeldande budsjett. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga
under kap. 841 post 23 med 0,6 mill. kroner.
Post
70 Tilskot til samlivstiltak, kan nyttast under kap. 842 post 1,
og kap. 858 post 1
Grunna virusutbrotet
har det vore krevjande å etablera nye tilbod og gjennomføre kurs.
BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 841 post 70 med
10 mill. kroner, mot aukingar på 7 mill. kroner på kap. 846 post 61,
1 mill. kroner på post 62 og 1 mill. kroner på kap. 858 post 1.
1.2.3 Kap. 843 Adopsjonsstønad
Post
70 Tilskot til foreldre som adopterer barn frå utlandet, overslagsløyving
Prognosen for talet
på utanlandsadopsjonar er lågare enn lagt til grunn i gjeldande
budsjett. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 843
post 70 med 4,2 mill. kroner.
1.2.4 Kap. 844 Kontantstøtte
Post
70 Tilskot, overslagsløyving
Utbetalingane til
kontantstøtte har til no i år vore lågare enn tidlegare lagt til
grunn. Utgiftene i 2020 blir no rekna til 1 540 mill. kroner. BFD
føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 844 post 70 med 10
mill. kroner.
1.2.5 Kap. 845 Barnetrygd
Post
70 Tilskot, overslagsløyving
Utbetalingane til
barnetrygd har til no i år vore noko lågare enn tidlegare lagt til
grunn. Utgiftene i 2020 blir no rekna til 16 220 mill. kroner. BFD
føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 845 post 70 med 30
mill. kroner.
1.2.6 Kap. 846 Familie- og oppveksttiltak
Post
61 Nasjonal tilskotsordning for å inkludere barn og unge, kan nyttast under
post 71
Dei inngripande smitteverntiltaka
i år har særlege konsekvensar for sårbare barn og unge. Det har
vore fleire som har søkt enn som har fått tilskot frå ordninga. Auka
løyving vil gå til tiltak som vil bidra til å inkludere fleire og
til å motverke sosialt utanforskap. BFD føreslår å auke løyvinga
på posten med 7 mill. kroner mot tilsvarande reduksjon på kap. 841
post 70.
Grunna virusutbrotet
og dei strenge smitteverntiltaka kan mange barn og unge i familiar
med låg inntekt gå ei vanskeleg jul i møte. BFD føreslår ei auka
løyving på 11 mill. kroner til Nasjonal tilskotsordning for å inkludere
barn og unge som skal gå til følgjande frivillige organisasjonar:
5 mill. kroner til Frelsesarmeen, 3,5 mill. kroner til Blå Kors,
2 mill. kroner til Røde Kors og 0,5 mill. kroner til Kirkens Bymisjon.
Med auka støtte kan desse organisasjonane nå ut til fleire og auke
kvaliteten på den hjelpa som kvar einskild får.
BFD føreslår ein
samla auke i løyvinga på kap. 846 post 61 på 18 mill. kroner.
Post
62 Utvikling i kommunane
Løyvinga under denne
posten går mellom anna til tilskotsordninga Støtte til oppfølgings-
og losfunksjonar for ungdom. Det har vore fleire som har søkt enn som
har fått tilskot frå ordninga. Auka løyving vil gå til tiltak som
vil bidra til auka gjennomføring i vidaregåande opplæring. BFD føreslår
å auke løyvinga på kap. 846 post 62 med 1 mill. kroner mot tilsvarande
reduksjon på kap. 841 post 70.
1.2.7 Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 71
Det er sett av 10,1
mill. kroner på posten til eit prøveprosjekt med hurtigbusetjing
av einslege, mindreårige asylsøkjarar. Prosjektet er forseinka,
og løyvinga vil ikkje bli nytta i 2020. BFD føreslår derfor å redusere
løyvinga med 10,1 mill. kroner.
Løyvinga på posten
dekkjer òg drifta av ei chatteteneste som tilhøyrer Alarmtelefonen
for barn og unge. Kristiansand kommune driv Alarmtelefonen, og løyvinga
har blitt utbetalt som tilskot til kommunen. For å sikre korrekt
postbruk føreslår BFD å redusere løyvinga på posten med 2,5 mill.
kroner mot ein tilsvarande auke på kap. 854 post 61. Sjå òg omtale
under post 61.
BFD føreslår å redusere
posten med til saman 12,6 mill. kroner.
Post
22 Barnesakkunnig kommisjon
Det har komme inn
færre rapportar til Barnesakkunnig kommisjon i 2020 enn tidlegare
lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap.
854 post 22 med 0,3 mill. kroner.
Post
61 Utvikling i kommunane
BFD føreslår å auke
løyvinga på posten med 150 000 kroner slik at Alarmtelefonen for
barn og unge kan auke bemanninga i skolens juleferie for å kunne
hjelpe fleire som tar kontakt.
For å sikre korrekt
postbruk for utgifter knytte til den nye chattetenesta under Alarmtelefonen,
føreslår BFD å auke posten med ytterlegare 2,5 mill. kroner mot ein
tilsvarande reduksjon på kap. 854 post 21.
BFD føreslår å auke
posten med til saman 2,7 mill. kroner.
Post
72 Tilskot til forsking og utvikling i barnevernet, kan nyttast under post 21, kan overførast
Posten har eit berekna
mindreforbruk i 2020 som kjem av mindre implementering av kunnskapsbaserte hjelpetiltak
i barnevernet enn lagt til grunn for løyvinga. BFD føreslår derfor
å redusere løyvinga på kap. 854 post 72 med 1,1 mill. kroner.
1.2.8 Kap. 3855 Statleg forvalting av barnevernet
Post
1 Diverse inntekter
Rutinen for betaling
av klientutgifter har i fleire regionar blitt endra til at kommunane
sjølve betalar rekninga. I tillegg er fleire samarbeidsprosjekt
og framleigeavtaler som tidlegare har generert andre inntekter,
no avslutta. BFD føreslår på denne bakgrunn å redusere løyvinga
på kap. 3855 post 1 med 6 mill. kroner.
Post
60 Kommunale eigendelar
Aktivitetsveksten
i det statlege barnevernet har i 2020 vore lågare enn tidlegare
lagt til grunn. Eit lågare tal på opphaldsdagar gir reduserte inntekter.
BFD føreslår derfor å redusere kap. 3855 post 60 med 53,2 mill. kroner.
1.2.9 Kap. 856 Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar
Post 1 Driftsutgifter
Løyvinga legg til
rette for drift av 50 plassar. Talet på barn i sentera har vore
lågt og synkande utover i 2020. Dette har gitt lågare utgifter inneverande
år enn lagt til grunn for løyvinga. BFD føreslår derfor å redusere
kap. 856 post 1 med 30,7 mill. kroner.
1.2.10 Kap. 3856 Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar
Post 4 Refusjon av ODA-godkjende
utgifter
Ifølgje retningslinjene
frå OECD/DAC er det berre utgifter det fyrste året som kan godkjennast
som offisiell utviklingshjelp. Det er i gjeldande budsjett lagt
til grunn at 100 pst. av barna i omsorgssentera har butid under eitt
år i 2020. Oppdatert informasjon viser at denne delen no er på 78
pst. BFD føreslår derfor å redusere kap. 3856 post 4 med 24,9 mill.
kroner.
1.2.11 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og fellesfunksjonar i Barne-, ungdoms- og familieetaten
Post 1 Driftsutgifter
I samband med endringar
i bioteknologiloven § 2-6 fjerde ledd har Bufdir fått i oppgåve
å vere rådgivande instans. BFD føreslår derfor å auke løyvinga på
kap. 858 post 1 med 1 mill. kroner mot ein tilsvarande reduksjon på
kap. 841 post 70.
1.2.12 Kap. 865 Forbrukarpolitiske tiltak
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast
Ein del av løyvinga
på posten i 2020 skal nyttast til å dekkje eingongskostnader knytte
til at Klagenemndsekretariatet i Bergen frå 1. januar 2021 overtek
sekretariatsfunksjonen for sakene til Marknadsrådet. BFD føreslår
å auke løyvinga på kap. 865 post 21 med 0,22 mill. kroner, mot ein
tilsvarande reduksjon på kap. 867 post 1 for å bidra til å dekkje
kostnadene.
Post 71 Tilskot til Reisegarantifondet
På grunn av ein
forventa auke i talet på konkursar blant pakkereisearrangørar som
følgje av sterkt redusert reiseaktivitet under covid-19-pandemien,
fekk Reisegarantifondet ved handsaminga av Prop. 67 S (2019–2020) ei
ekstra løyving på 100 mill. kroner i 2020, og 2 mill. kroner til
administrasjon. Samstundes blei ei fullmakt til å overskride ekstraløyvinga
på 100 mill. kroner med ytterlegare 200 mill. kroner vedteken. Foreløpig
har det ikkje vore behov for å nytte løyvinga og fullmakta. Talet på
konkursar har så langt vore lågt, og alle krava frå dei reisande
vil ikkje vere handsama i 2020. For at Reisegarantifondet skal kunne
handtere den forventa auken i talet på konkursar i 2021 føreslo
BFD i staden å løyve 104 mill. kroner i 2021, inkludert midlar til
administrasjon, i tilleggsnummer til Prop. 1 S (2020–2021). BFD
føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 865 post 71 med 100
mill. kroner i 2020.
1.2.13 Kap. 867 Sekretariatet for Marknadsrådet og Forbrukarklageutvalet
Post 1 Driftsutgifter
Klagenemndsekretariatet
i Bergen overtek frå 1. januar 2021 sekretariatsfunksjonen for sakene
til Marknadsrådet. Ein del av løyvinga på kap. 865 post 21 i 2020
vil bli nytta til å dekkje eingongskostnader knytte til å etablere
denne ordninga. BFD føreslår å redusere løyvinga på posten med 0,22
mill. kroner mot ein tilsvarande auke på kap. 865 post 21.
1.2.14 Kap. 881 Tilskot til trussamfunn m.m.
Post 78 Ymse faste tiltak
Fleire digitale
arrangement kan kompensera noko for bortfall av aktivitetar og samlingar.
BFD føreslår derfor til saman 5 mill. kroner som bidrag til å auke
frekvens og kvalitet på digitalt innhald og digitale arrangement.
Tilskottsmidlane blir fordelt til Den norske kyrkja og paraplyorganisasjonene
Samarbeidsrådet for trus- og livssynssamfunn (STL) og Noregs kristne
råd, som fordeler dei til sine medlemsorganisasjonar.
1.2.15 Kap. 882 Kyrkjebygg og gravplassar
Post 60 Rentekompensasjon –
kyrkjebygg, kan
overførast
Eit oppdatert overslag
viser at utbetalinga av rentekompensasjon vil bli på om lag 36 mill.
kroner i 2020.
BFD føreslår derfor
å redusere løyvinga med 24,7 mill. kroner.
1.2.16 Kap. 2530 Foreldrepengar
Post 70 Foreldrepengar ved fødsel, overslagsløyving
Fleire foreldre
enn tidlegare er venta å få foreldrepengar i 2020. BFD føreslår
derfor å auke løyvinga under kap. 2530 post 70 med 600 mill. kroner.
Post 71 Eingongsstønad ved fødsel
og adopsjon, overslagsløyving
Utbetalingane til
eingongsstønad ved fødsel og adopsjon har til no i år vore noko
lågare enn tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere
løyvinga under kap. 2530 post 71 med 25 mill. kroner.
Post 72 Feriepengar av foreldrepengar, overslagsløyving
Utbetalingane til
feriepengar av foreldrepengar har til no i år vore noko høgare enn
tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å auke løyvinga under
kap. 2530 post 71 med 25 mill. kroner.
Post 73 Foreldrepengar ved adopsjon, overslagsløyving
Utbetalingane av
foreldrepengar ved adopsjon har til no i år vore noko lågare enn
tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga
under kap. 2530 post 73 med 4 mill. kroner.