Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) ble etablert ved lov 22. mai 2015
og var i regulær drift fra 2016. Institusjonen er organisatorisk
underlagt Stortinget, men er for øvrig uavhengig. I dag har institusjonen
ca. 20 ansatte.
Etter lov om institusjonen
§ 1 annet punktum skal NIM «fremme og beskytte menneskerettighetene
i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning,
internasjonale traktater og folkeretten for øvrig». Etter loven
§ 11 skal institusjonen årlig avgi en melding til Stortinget om
sin virksomhet og utviklingen av den menneskerettslige situasjonen
i Norge.
Den viktigste grunnen
til å ha en nasjonal institusjon er å belyse de menneskerettslige
utfordringene i Norge, overvåke, samt gi råd til myndigheter og
andre og å informere om menneskerettighetene. Rollen som brobygger
mellom blant annet de ulike ombudene, sivilt samfunn og myndighetene
bidrar til en viktig samordning, overblikk og systematisering av
menneskerettighetsarbeidet nasjonalt.
Etableringen av FN
i 1945 førte også til utviklingen av internasjonale normer for å
beskytte menneskerettighetene og organer for å håndheve dem. Ideen
om å etablere nasjonale institusjoner for menneskerettigheter oppstod
i den samme tidsperioden, men ble først formalisert da de såkalte
Paris-prinsippene om retningslinjer for nasjonale institusjoner
ble utarbeidet i 1991. FNs generalforsamling ga sin tilslutning
til disse prinsippene i 1993.
I dag finnes det
120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner i verden. Av disse
har 78 såkalt A-status, som er den høyeste status en nasjonal institusjon
kan ha. A-status gis til institusjoner som er organisert og opererer
i fullt samsvar med Paris-prinsippene. NIM fikk A-status i mars
2017, noe som var et sentralt mål ved opprettelsen. Denne statusen
gir spesiell tilgang til FN-systemet og fullverdig medlemskap i
det europeiske og globale nettverket, og dermed større gjennomslagskraft
i arbeidet.
Institusjonen har
et særlig ansvar for nasjonale minoriteter og urfolk. Fra 1. januar
2017 har tidligere Gàldu blitt en integrert del av institusjonens
virksomhet.
Årsmeldingen for
2019 er noe endret i forhold til tidligere år. Den er blant annet
kortere og har færre anbefalinger. NIM har med dette ønsket å løfte
frem det institusjonen mener er de aller viktigste utfordringene. Meldingen
har også et kapittel som følger opp tidligere anbefalinger.
Årsmeldingen peker
på sentrale utviklingstrekk og utfordringer innenfor et bredt spekter
av områder, som institusjonen mener kan gi grunnlag for en konstruktiv debatt
om menneskerettighetene. Årsmeldingen består av 8 kapitler som omhandler
NIMs virksomhet, ulike anbefalinger, oversikt over høringsuttalelser,
innspill og rapporter. Det gis også en oversikt over statistikk
fra Høyesterett, EMD og FN-organer.
I årsmeldingen for
2019 har NIM valgt å trekke frem fire anbefalinger for 2019. Her
oppsummeres kort hovedtrekkene i disse anbefalingene og utfordringene.
Det vises for øvrig til årsmeldingen for en grundig gjennomgang
av disse og andre tema.
NIM viser i sin første
anbefaling til at Norge i 2019 ble dømt fire ganger i EMD for brudd
på EMK artikkel 8 i barnevernssaker. I tillegg har EMD tatt inn
over 20 nye barnevernssaker til behandling. NIM anbefaler at regelverk
og praksis på barnevernsfeltet må vurderes opp mot EMDs prinsipp
om at alle omsorgsovertakelser som utgangspunkt skal anses som midlertidige.
Fylkesnemnder og domstoler må ha tilstrekkelig bredt og oppdatert
faktagrunnlag, gi konkrete begrunnelser og avveie kryssende menneskerettigheter
når de treffer beslutninger om barnevernstiltak.
I sin andre anbefaling
viser NIM til Sivilombudsmannens særskilte melding om isolasjon
og mangel på menneskelig kontakt i norske fengsler, jf. Dokument
4:3 (2018–2019) og Innst. 172 S (2019–2020) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen.
NIM mener at anbefalingene i den særskilte meldingen må gjennomføres,
og at klagemekanismene, domstolskontrollen og ordningen med fri
rettshjelp i isolasjonssaker bør gjennomgås.
NIM peker videre
på at vold og overgrep i nære relasjoner er en alvorlig menneskerettslig
utfordring i Norge. Norske myndigheter gir etter institusjonens
mening fortsatt ikke god nok beskyttelse til flere sårbare grupper.
Som en tredje anbefaling mener derfor NIM at den varslede handlingsplanen
mot vold i nære relasjoner bør identifisere sårbare grupper og inneholde
kunnskapsbaserte tiltak som sikrer koordinert og effektiv beskyttelse
av disse gruppene. Det er særlig viktig å etablere tiltak knyttet
til barn og eldre. Kommunenes rolle og ansvar bør reflekteres i
planen.
I den fjerde anbefalingen
viser NIM til at tvangsregelverket i helse- og omsorgstjenesten
og praktiseringen av dette utfordrer menneskerettslige krav. Det
bør foretas lovendringer, innføres beslutningsstøttesystemer og foretas
grundige vurderinger av kunnskapsgrunnlaget for tvangsbehandlingstiltak.
Det må også sikres at de som utøver tvang, har tilstrekkelig kunnskap
om menneskerettslige krav.