Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Mats A. Kirkebirkeland, Erlend
Larsen, Mari Holm Lønseth og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
merker seg at de foreslåtte endringene i helsepersonelloven skal forenkle
helsepersonells tilgang til opplysninger for kvalitetssikring av
helsehjelp eller for egen læring. Helsepersonelloven § 29 c åpner
i dag for at helsepersonell kan få innsyn i taushetsbelagte opplysninger
om en pasient helsepersonellet tidligere har ytt helsehjelp til. Det
må i dag særskilt anmodes om slikt innsyn i pasientens journal. Komiteen merker
seg at forslaget innebærer at kravet om slik særskilt vurdering
fjernes, slik at helsepersonellet selv må gjøre vurderingene om
hvorvidt kravene i helsepersonelloven § 29 c er oppfylt. Komiteen viser
til at dette særlig vil gjelde i situasjoner hvor helsepersonell
ønsker å avklare om den helsehjelpen som ble gitt, var riktig for
pasienten. Dette er informasjon helsepersonell vil kunne få i dag
ved å søke om innsyn i taushetsbelagte opplysninger. Det skal gjelde
samme formål som regel for innsyn, dvs. egen læring eller kvalitetssikring,
men dagens ordning medfører merarbeid for den enkelte i helsetjenesten.
Komiteen merker seg videre
at saken har vært på høring, og at de fleste av høringsinstansene
var positive til forslaget. Komiteen merker seg at Stavanger
kommune, Datatilsynet og Mental Helse Norge har vært skeptiske til
endringene.
Komiteen vil påpeke betydningen
av at alle oppslag i pasientjournalene må være godt ivaretatt når
det gjelder personvernhensyn. Det må også ved denne lovendring være
mulighet for å reservere seg mot at helsepersonell/-foretak skal
gjøre senere søk i den enkeltes journal.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, støtter forslagene i proposisjonen
om endring i helsepersonelloven, som åpner for at helsepersonell
som ønsker opplysninger om en tidligere pasient, selv må gjøre vurderingene om
hvorvidt vilkårene i helsepersonelloven § 29 c er oppfylt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
de som er negative til forslaget, blant annet peker på hensynet
til personvern, tilliten til helse- og omsorgstjenesten, økt risiko
for «snoking» og faren for at pasienter ikke vil oppsøke helsehjelp
eller ikke gi alle opplysninger. Disse medlemmer viser til at
Datatilsynet støtter intensjonen med forslaget, men mener at personkonsekvensene
ikke er godt nok utredet. De vurderer at den tekniske tilgangen
til helseopplysninger for læring og kvalitetssikring i praksis gjøres
ubegrenset. De uttaler at:
«(Det) er en stor
risiko for at løsningen gjennom dette forslaget gir bestemmelser
som medfører at utgangspunktet om taushetsplikt får for store unntak, begrunnet
i at teknologien og journalløsninger vi har ikke er i stand til
å ivareta både konfidensialitet og effektiviteten.»
Disse medlemmer viser til at
også Mental Helse er bekymret for at forslaget kan svekke tilliten
til helse- og omsorgstjenesten.
Disse medlemmer merker seg
at man ved dette forslaget ikke trenger be pasienten om samtykke
for å få tilgang til journalopplysninger. Disse medlemmer frykter at
pasientens reservasjonsrett ikke vil bli reell, og viser til at
flere høringsinstanser, slik som Datatilsynet, Nasjonalforeningen
for folkehelsen, Norsk Sykepleierforbund m.m. nettopp peker på viktigheten
av at reservasjonsadgangen er reell. De understreker at helsepersonell
må informere om reservasjonsadgangen, slik at den blir kjent for
pasienten. Disse
medlemmer viser til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse
innen psykisk helse, som foreslår at det innføres en lovfestet plikt
for helsepersonell til å opplyse pasienter om muligheten for at
tidligere behandlere kan få innsyn i journal, og muligheten for
å reservere seg.
Disse medlemmer viser til at
forslaget innebærer at hvert enkelt helsepersonell må vurdere om
vilkårene i helsepersonelloven § 29 c er oppfylt, og om det tillates
søking i journal etter relevante og nødvendige helseopplysninger
i pasientens journal. Det vil innebære at det enkelte helsepersonell
også vil kunne få tilgang til opplysninger som ut fra en streng
fortolkning ikke er nødvendig eller relevant for læringsarbeidet
eller kvalitetssikring av helsehjelp. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen vurderer at dette må aksepteres. Disse medlemmer mener at dette
ikke bør aksepteres, og mener at regjeringen ikke vektlegger personvernhensyn
godt nok. Disse
medlemmer viser til at forslaget vil innebære at man aksepterer
at svært mange helsepersonell, som pasienter erfaringsmessig er i
kontakt med i løpet av ett eller flere pasientopphold, vil kunne
få tilgang til sensitiv pasientinformasjon som ikke er nødvendig
for å sikre læring og kvalitetsforbedring.
Disse medlemmer vil understreke
at muligheten til å søke i journalen til en pasient som man ikke
lenger yter helsehjelp til, finnes allerede, men etter dagens ordning
må helsepersonellet særskilt anmode om slik tilgang. Disse medlemmer mener
at man i stedet for å ta bort anmodningskravet, bør vurdere tiltak
som gjør at helsepersonell ikke opplever det å anmode om innsyn
så arbeidskrevende.
Disse medlemmer viser til at
Datatilsynet er kritisk til helseopplysninger som med dette forslaget gjøres
tilgjengelig. Disse
medlemmer støtter av personvernhensyn ikke regjeringens forslag
til endringer i helsepersonelloven mv., om enklere tilgang til helseopplysninger
om tidligere pasienter. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for tiltak som kan bidra til at anmodning
om journalinnsyn om tidligere pasienter gjøres mindre byråkratisk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at med enklere tilgang for helsepersonell til helseopplysninger
om tidligere pasienter vil flere få tilgang til følsomme personopplysninger.
Dette gjør det desto viktigere at oppbevaring, tilgang og sporing
blir betryggende ivaretatt.
Disse medlemmer viser til at
en i den senere tid har hatt flere eksempler fra helseforetakene
hvor taushetsbelagte opplysninger har blitt kjent for allmennheten.
Det forutsettes at regjeringen sikrer gode rutiner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker at
offentlige helsetjenester drives i et evighetsperspektiv. Større
investeringskostnader for egen drift er dermed mer økonomisk bærekraftige
i et offentlig helsevesen. Outsourcing av grunnleggende systemer
skaper en uholdbar konkurransesituasjon som helsetjenestene taper
på over tid. Når den private kontrakten kommer opp til mulig fornyelse,
er trolig mange andre datasystemer avhengige av det spesifikke grunndatasystemet.
Den kommersielle tilbyderen kan dermed ta mer betalt, fordi kostnadene
ved et bytte kan bli høye for helseforetaket fordi grunndatasystemet
påvirker mange andre datasystemer.
Disse medlemmer viser til at
IKT-infrastrukturen ikke er underlagt sikkerhetsloven. Disse medlemmer mener
at IKT-infrastrukturen, for eksempel i helseforetakene, klart må
defineres som samfunnskritisk infrastruktur, og viser til forslag
i Dokument 8:197 S (2017–2018).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at informasjon knyttet til nasjonale sikkerhetsinteresser
blir driftet og lagret i Norge.»
Komiteen merker
seg at proposisjonen også foreslår å rette opp feil lovhenvisninger
i pasient- og brukerrettighetsloven, bioteknologiloven, pasientskadeloven og
spesialisthelsetjenesteloven, og at dette er av teknisk karakter. Komiteen gir
sin tilslutning til disse opprettingene.