Bakgrunn
Regjeringen fremmet
den 3. april 2020 Prop. 65 L (2019–2020) Lov om e-helse (e-helseloven).
Forslaget omhandlet tiltak for å styrke og legge til rette for digitaliseringen
i helse- og omsorgssektoren for å bidra til gode og effektive helse-
og omsorgstjenester. Dette omfattet også å legge til rette for bedre
nasjonal samordning og samhandling mellom forvaltningsnivåene. Etter
lovforslaget skulle aktørene i sektoren ta hensyn til nasjonal samordning
og den nasjonale e-helseutviklingen. Loven skulle regulere Direktoratet
for e-helses rolle i det nasjonale digitaliseringsarbeidet og en
konsensusbasert styringsmodell som gjennom bred sektordeltagelse
skulle bidra til å gi aktørene økt innflytelse på den nasjonale
e-helseutviklingen. Videre var det foreslått å lovfeste nasjonal
e-helseportefølje, slik at det på nasjonalt nivå kunne bli bedre
oversikt over ikt-tiltak av nasjonal betydning. Det var også foreslått
å pålegge Norsk Helsenett SF plikt til å levere bestemte nasjonale
e-helseløsninger (e-resept, Nasjonal kjernejournal, helsenorge.no
og helsenettet) og en hjemmel for at departementet i forskrift kunne
bestemme at virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, skal
gjøre disse løsningene tilgjengelige i sin virksomhet og betale
for forvaltning og drift. Dette er løsninger og infrastruktur som
er viktige for hver enkelt pasient og for at virksomhetene skal kunne
oppfylle det lovfestede ansvaret for å sørge for nødvendige helse-
og omsorgstjenester. Forslaget forutsatte at pliktene reguleres
nærmere i forskrift.