Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og statsrådens brev av 27. mai 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, legger til grunn at denne saken må
sees i sammenheng med Meld. St. 17 (2019–2020) Noen saker om jernbane.
Her vedtok Stortinget følgende:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere styringsstrukturen mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR
og Samferdselsdepartementet. Det er viktig at Bane NOR kan gjennomføre
utbyggingsprosjekter og arbeid innenfor drift, vedlikehold og fornying
på en måte som gir best mulig ressursutnyttelse, god kostnadskontroll
og optimal prosjektgjennomføring. I dette arbeidet bør det også
gjøres vurderinger av om Nye Veier-modellen kan benyttes i utbygging
av jernbaneprosjekter.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, har merket seg
at statsråden i sitt brev peker på at det i oppfølgingen av dette
vedtaket vil være naturlig å vurdere om etablering av Nye Baner
AS vil bidra til å realisere jernbanereformens intensjoner.
Dette flertallet er enig med
forslagsstillerne i at erfaringene med Nye Veier AS har vært gode,
og at disse erfaringene også bør være overførbare til jernbanesektoren.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, vil spesielt peke på behovet for
forutsigbar finansiering og økt handlingsrom gjennom porteføljestyring
og utbyggingstakt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre legger til grunn at en eventuell opprettelse
av selskapet Nye Baner AS må sees i sammenheng med den brede gjennomgangen
som departementet er i gang med, og foreslår at representantforslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det ikke er riktig å opprette nok et selskap innen jernbanesektoren.
De siste årene er det opprettet en rekke selskaper og enheter på
jernbanen, med mange svært godt betalte direktører. Disse medlemmer mener
antall selskaper og antall direktører nå nærmer seg det absurde,
og støtter ikke opprettelsen av nok et selskap. Etter disse medlemmers syn
bør man heller samle jernbanen i større grad i stedet for å splitte
opp ytterligere. Disse
medlemmer er åpne for å gi Bane NOR endrede og større fullmakter
og viser i så måte til forslaget om å vurdere endringer i styringsstrukturen
i jernbanesektoren som ble vedtatt i Stortinget i vår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, mener utbygging
av jernbane i Norge er overmoden for å høste de samme fordelene
i utbyggingsprosessene som de Nye Veier AS har gitt i utbygging
av veier. Ekspertisen og erfaringene som ligger i Nye Veier AS,
gjør at man kan dra nytte av det samme i forbindelse med utbygginger også
på jernbane.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet foreslår derfor at Nye Veier også får
ansvaret for å bygge ut strekninger på jernbanenettet. Dette i konkurranse
med Bane NOR for å utnytte fordelene ved å få inn konkurranse og
se ting på en annen måte og utfordre dagens sannheter når det gjelder
utbygging på jernbane.
Disse medlemmer forventer at
det å legge jernbaneprosjekter inn som en del av porteføljen i Nye
Veier vil bidra til både å få kontroll på kostnadene og å få bygget
ut rimeligere jernbaneprosjekter. Ved å gi ansvaret for å bygge
ut jernbanenettet til et eksisterende selskap, vil man spare betydelige
midler med hensyn til administrasjon og kostnader knyttet til opprettelse
av en ny organisasjon.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi Nye Veier AS i oppgave å bygge ut jernbaneprosjekter
på samme måte som på veisiden.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til
at det i altfor lang tid har vært store overskridelser i utbyggingsprosjekter
innen jernbanesektoren. Det er slike kostnadsoverskridelser som
først og fremst reduserer midlene som kunne vært brukt på mer jernbane. Visere
vises det til at konkurranse har vært svært bra for samfunnet, og
konkurranseutsettingen på de jernbanestrekningene som er konkurranseutsatt,
vil bety at man kan spare 12 mrd. kroner over en tiårsperiode. Det
betyr 12 mrd. kroner som man får frigitt til å bygge ut enda mer
jernbane enn det som ville vært mulig dersom man hadde gjort som
de rød-grønne partiene gjorde i sine siste åtte år i regjering:
ingen verdens ting.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet minner om at i Nasjonal transportplan
2014–2023, som ble vedtatt i 2013, kom Oslo–Ski (Follobaneprosjektet)
inn i tolvte time med en altfor lav kostnadsramme. Historien viste
at de rød-grønne var langt ute på jordet hva kostnadsberegninger
angår. Kostnadene har økt enormt og viser hvor stort behovet er
for nytenkning for å få kontroll på kostnadene og sikre fremtidig
samfunnsøkonomisk gunstig utbygging på jernbane.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er store
utfordringer med jernbaneutbyggingen i Norge. Samtidig som det brukes
store summer på jernbane, øker etterslepet på vedlikehold og nødvendige
investeringer utenfor de ytre InterCity-områdene. I regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2021 foreslås det å bruke 32,1 mrd.
kroner på jernbane. Dette er 20 pst. høyere enn i 2020.
Disse medlemmer er svært kritiske
til at det ikke er mulighet for nye satsinger selv om bevilgningene øker
så mye. Også i Jernbanedirektoratets innspill til neste NTP ser
man at viktige prosjekt er skjøvet ut i tid og tidligere løfter
om utbygging blir brutt. Måten jernbanen styres på nå, og har vært
styrt de senere årene, er ikke bærekraftig. Disse medlemmer viser også
til at framdriften på ytre InterCity er usikker, og at vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen, ifølge Bane NOR, kommer til å øke også neste år.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at anslaget for hvor mye det ville
koste å bygge jernbane mellom Haug i Råde kommune og Klavestad i
Sarpsborg kommune, i løpende kroner hadde økt fra en forventet kostnad
på 12 mrd. kroner i 2012 til om lag 40 mrd. kroner i 2019.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
også til Meld. 17 (2019–2020) Noen saker om jernbane, som komiteen
hadde til behandling i juni 2020. Der ble det orientert om økte
kostnader for Follobanen og behov for å øke kostnadsrammen fra 28,7
mrd. kroner i 2019 til 35,7 mrd. kroner.
Disse medlemmer vurderer det
slik at de utfordringene som beskrives ovenfor, ikke løses ved å
opprette et nytt selskap med, i all hovedsak, samme formål som Bane
NOR: å bygge jernbane. Disse
medlemmer mener også det er en «for enkel» løsning å opprette
et nytt selskap med andre rammevilkår i stedet for å ta tak i de
reelle problemene som ligger i Bane NOR og måten jernbanesektoren
er organisert på i dag.
Disse medlemmer mener det er
underlig at Fremskrittspartiet, som hadde ansvar for jernbanesektoren
i nærmere syv år fram til januar 2020, ikke tok tak i utfordringene
når de satt med ansvaret. I stedet kommer de i etterkant med nye
organisatoriske forslag som tilsynelatende skal løse problemene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at de utfordringer og kostnadsoverskridelser som nå kommer for dagen,
er et resultat av manglende styring og uklare ansvarsforhold. Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har vært kritiske til
oppsplittingen av jernbanesektoren som har kommet i kjølvannet av
jernbanereformen, og mener at flere direktorater og statseide selskaper
ikke er løsningen. Disse
medlemmer mener tydeligere politisk ledelse og klarere ansvarsfordeling
er det som skal til for å få jernbanesektoren på rett spor. Disse medlemmer mener
det er behov for å gjøre alt annet enn å etablere flere selskaper. Det
er behov for å gjennomføre en grundig og systematisk gjennomgang
av ledelsen og ansvarsforholdet mellom aktørene i jernbanesektoren.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er en rekke offentlige selskaper med ansvar for jernbanesektoren:
Bane NOR SF, som forvalter eksisterende og bygger ny jernbane, Norske
Tog AS, som eier alle persontog, Mantena AS, som vedlikeholder tog,
Entur AS, som har ansvar for billetter, og Jernbanedirektoratet,
som koordinerer og har ansvar for operativ styring.
Disse medlemmer vil påpeke
at flere av de positive grepene Nye Veier har bidratt med, kunne
vært løst innenfor rammene av Statens vegvesen dersom Statens vegvesen
hadde blitt gitt andre rammevilkår og vært utsatt for en annen eierstyring.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av ansvarsforhold mellom aktørene
i jernbanesektoren, og særskilt forholdet mellom Jernbanedirektoratet, Bane
NOR og Samferdselsdepartementet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på
to av Bane NORs største utfordringer: De har liten frihet i prioritering
av midler, og de har i liten grad en økonomisk buffer for å fange
opp uventede utgifter, overskridelser og utsettelser. En porteføljestyring
ville i langt større grad gitt etaten fleksibilitet, forutsigbarhet og
bedre langsiktig planlegging. Dette er det ene punktet som karakteriserer
Nye Veiers fortrinn, og som mange henviser til. En første grunnbevilgning
av en god størrelse ville gitt Bane NOR den bufferen i bunnen som ville
gitt mye større fleksibilitet og færre overraskelser for planlagte
mål.
På denne
bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i sin gjennomgang av jernbaneorganiseringen vurdere
å legge til rette for en budsjettering og organisering av jernbaneutbyggingen
i Norge slik at Bane NOR får en porteføljestyring på hele eller
deler av årlig bevilgning, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Disse medlemmer vil
også understreke det positive i de signalene som har kommet fra
Bane NOR om at de nå i mye større grad «henter inn» eksterne konsulenter
til egen fast ansettelse, og at kompetansen for egen planlegging
og utbygging økes betydelig.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av at Bane NOR involverer aktuelle entreprenører på
et tidligst mulig tidspunkt i planleggingen. Dette har også vist
seg som en suksessfaktor i andre etater.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at modell og praksis
fra Nye Veier AS slett ikke bør kopieres ukritisk. Denne modellen har
først og fremst som mål en rask utbygging, men det medfører ofte
snarveier som går ut over verdifulle arealer og lokaldemokratiet.