Merknad
5. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding A og B fremmes av komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding C XL fremmes av en samlet komité.
Komiteens tilråding C II–XXXIX, XLI og XLII fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
|
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
|||||
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
192 146 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72 |
|
16 983 000 |
|
|
50 |
Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres |
|
499 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. |
|
8 500 000 |
|
|
71 |
Norsk Oljemuseum |
|
14 700 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
|
4 500 000 |
|
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
310 090 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
64 931 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
121 881 000 |
|
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
|
|
70 |
Administrasjon |
|
356 640 000 |
|
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
608 904 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
26 968 000 |
|
|
22 |
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45, 60 og 72 |
|
199 780 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
88 913 000 |
|
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
|
44 955 000 |
|
|
26 |
Driftsutgifter, Reguleringsmyndigheten for energi |
|
62 242 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
|
23 000 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72 |
|
68 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 60 |
|
6 000 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til utjevning av overføringstariffer |
|
20 000 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres |
|
7 200 000 |
|
1830 |
|
Forskning og næringsutvikling |
|
|
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
|
730 670 000 |
|
|
51 |
Infrastruktur og markedsutvikling for hydrogen |
|
100 000 000 |
|
|
70 |
Nordisk Energiforskning |
|
10 000 000 |
|
|
72 |
Norwegian Energy Partners |
|
35 000 000 |
|
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
|
|
50 |
Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering |
|
163 840 000 |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF, kan overføres, kan nyttes under post 72 |
|
99 890 000 |
|
|
71 |
Teknologisenter for CO2-fangst på Mongstad |
|
165 000 000 |
|
|
72 |
Langskip–- fangst og lagring av CO2, kan overføres |
|
2 275 000 000 |
|
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
30 |
Investeringer |
|
23 800 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
29 626 232 000 |
Inntekter |
|||||
4800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
10 |
Refusjoner |
|
717 000 |
|
|
70 |
Garantiprovisjon, Gassco |
|
1 400 000 |
|
4810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
30 775 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
121 881 000 |
|
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
35 967 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
88 913 000 |
|
|
40 |
Flom- og skredforebygging |
|
30 000 000 |
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
129 100 000 000 |
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
-28 600 000 000 |
|
|
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 600 000 000 |
|
|
|
|
4 Avskrivninger |
-24 900 000 000 |
|
|
|
|
5 Renter av statens kapital |
-2 300 000 000 |
71 700 000 000 |
|
|
30 |
Avskrivninger |
|
24 900 000 000 |
|
|
80 |
Renter av statens kapital |
|
2 300 000 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
99 209 653 000 |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 23 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 23 |
kap. 4820 post 2 |
kap. 1820 post 45 |
kap. 4820 post 3 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan overskride bevilgningen under:
-
1. kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved kjøp/salg av aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Equinor ASA.
-
2. kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 1815 Petoro AS, post 79 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 mill. kroner |
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
150 mill. kroner |
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
20 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål |
126 mill. kroner |
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
70 |
Administrasjon |
35 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
130 mill. kroner |
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
10 mill. kroner |
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF |
20 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Olje- og energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 mill. Sm3 oljeekvivalenter.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 20 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for SDØE mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler med mer.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan:
-
1. inngå avtaler med Norcem og Northern Lights om å etablere og drive sine deler av Langskip-prosjektet (fangst og lagring av CO2) innenfor en samlet kostnadsramme på
-
a. 14 700 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 6 600 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) over ti år.
-
-
2. inngå avtaler hvor utgiftene skal deles mellom staten, Norcem og Northern Lights i tråd med prinsippene som er beskrevet nærmere under kap. 1840 CO2-håndtering, post 72 Langskip – fangst og lagring av CO2 og i Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring av CO2, der statens andel maksimalt utgjør inntil
-
a. 11 100 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 5 100 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) inntil ti år med tillegg av eventuell tilleggsstøtte for fanget CO2 som ikke er kvotepliktig, tilsvarende kvoteprisen per tonn CO2 fratrukket eventuell CO2-avgift per tonn.
-
-
3. inngå avtale med Fortum Oslo Varme forutsatt tilstrekkelig egenfinansiering og finansiering fra EU eller andre kilder i tråd med prinsippene beskrevet nærmere under kap. 1840 CO2-håndtering, post 72 Langskip – fangst og lagring av CO2 og i Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring av CO2, der statens maksimale støtte kan utgjøre inntil
-
a. 2 000 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 1 000 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) inntil ti år med tillegg av en eventuell tilleggsstøtte for fanget CO2 som ikke er kvotepliktig, tilsvarende kvoteprisen per tonn CO2 fratrukket eventuell CO2-avgift per tonn.
-
-
4. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser for kostnader ved eventuelle utslipp av CO2 med inntil 80 prosent av kvoteprisen opp til og med 40 euro per tonn og 100 prosent av den delen av kvoteprisen som overstiger 40 euro per tonn CO2, for den forholdsmessige andelen fanget CO2 i støtteperioden på inntil ti år fra Norcem og eventuelt Fortum Oslo Varme av totalt lagret mengde CO2 i lageret.
-
5. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser i støtteperioden på inntil ti år for inntil 80 prosent av utgiftene til eventuelle preventive og korrektive tiltak for avtalt årlig lagringsvolum på 1,5 millioner tonn av total lagringskapasitet for CO2, dersom det skulle oppstå ekstraordinære hendelser med fare for lekkasje av CO2 fra lageret eller skade på miljøet eller liv og helse.
-
6. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser etter opphør av driften av CO2-lageret, for den forholdsmessige andelen fanget CO2 i støtteperioden på inntil ti år fra Norcem og eventuelt Fortum Oslo Varme av totalt lagret mengde CO2 i lageret, med inntil 80 prosent av utgiftene til
-
a. eventuelle preventive og korrektive tiltak dersom det skulle oppstå ekstraordinære hendelser med fare for lekkasje av CO2 fra lageret eller skade på miljøet eller liv og helse
-
b. avslutning, overvåking og fjerning etter nedstengning av lageret.
-
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
294 508 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
66 985 000 |
|
|
50 |
Helhetlig profilering, grønne løsninger |
10 785 000 |
|
|
51 |
Den naturlige skolesekken |
10 432 000 |
|
|
70 |
Frivillige miljøorganisasjoner og allmennyttige miljøstiftelser |
52 541 000 |
|
|
71 |
Internasjonale organisasjoner |
91 774 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
5 162 000 |
|
|
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
143 178 000 |
|
1410 |
|
Kunnskap om klima og miljø |
|
|
|
21 |
Miljøovervåking |
276 890 000 |
|
|
22 |
Miljøkartlegging |
130 180 000 |
|
|
23 |
MAREANO, kan overføres |
46 754 000 |
|
|
50 |
Basisbevilgninger under Norges forskningsråd til miljøforskningsinstituttene |
220 552 000 |
|
|
51 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
379 503 000 |
|
|
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøforskning |
7 267 000 |
|
|
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
39 723 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til GenØk – Senter for biosikkerhet |
5 310 000 |
|
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
32 715 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
10 242 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
26 666 000 |
|
1412 |
|
Meteorologiformål |
|
|
|
50 |
Meteorologisk institutt |
379 917 000 |
|
|
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekter |
142 857 000 |
|
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
720 734 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
326 044 000 |
|
|
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
240 627 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres |
147 386 000 |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres |
30 167 000 |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder, kan overføres |
90 419 000 |
|
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres |
540 000 |
|
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern, kan overføres |
950 000 |
|
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres |
2 053 000 |
|
|
35 |
Statlige erverv, skogvern, kan overføres |
435 101 000 |
|
|
36 |
Statlige erverv, marint vern, kan overføres |
6 200 000 |
|
|
37 |
Skogplanting, vidareføring av pilotprosjekt for stadeigne treslag, kan overføres |
5 000 000 |
|
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark, kan overføres |
17 090 000 |
|
|
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79 |
12 483 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til ivaretakelse av naturmangfold i kommuneplanlegging |
1 000 000 |
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres |
224 244 000 |
|
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres |
13 820 000 |
|
|
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter |
1 000 000 |
|
|
64 |
Skrantesykeprøver fra fallvilt |
1 200 000 |
|
|
65 |
Tiltak i kommuner med ulverevir i Hedmark, Akershus og Østfold |
20 560 000 |
|
|
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79 |
92 962 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres |
42 792 000 |
|
|
71 |
Marin forsøpling, kan overføres |
70 290 000 |
|
|
72 |
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
145 885 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres |
80 426 000 |
|
|
74 |
CO2-kompensasjonsordning for industrien |
2 567 000 000 |
|
|
75 |
Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning |
534 000 000 |
|
|
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
141 000 000 |
|
|
77 |
Diverse organisasjoner og stiftelser m.m. |
16 416 000 |
|
|
78 |
Friluftsformål, kan overføres |
177 776 000 |
|
|
79 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69 |
450 000 |
|
|
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
67 933 000 |
|
|
82 |
Tilskudd til truede arter og naturtyper, kan overføres |
42 806 000 |
|
|
83 |
Tilskudd til tiltak mot fremmede arter, kan overføres |
4 000 000 |
|
|
84 |
Internasjonalt samarbeid |
5 508 000 |
|
|
85 |
Naturinformasjonssentre, kan overføres |
79 826 000 |
|
1422 |
|
Miljøvennlig skipsfart |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 904 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til private, kan nyttes under post 21 |
32 188 000 |
|
1423 |
|
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
28 799 000 |
|
1425 |
|
Fisketiltak |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
100 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
15 960 000 |
|
1428 |
|
Enova SF |
|
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
3 315 744 000 |
|
1471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
241 105 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
100 271 000 |
|
|
50 |
Stipend |
535 000 |
|
1472 |
|
Svalbards miljøvernfond |
|
|
|
50 |
Overføringer til Svalbards miljøvernfond |
20 658 000 |
|
1474 |
|
Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning |
|
|
|
50 |
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
24 509 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50 |
28 812 000 |
|
1481 |
|
Klimakvoter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
3 059 000 |
|
|
22 |
Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres |
280 000 000 |
|
|
23 |
Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres |
310 000 |
|
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
99 222 000 |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen, kan overføres |
2 981 543 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
15 920 348 000 |
Inntekter |
||||
4400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
470 000 |
|
|
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
34 046 000 |
|
4411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
420 000 |
|
4420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Oppdrag og andre diverse inntekter |
7 766 000 |
|
|
4 |
Gebyrer, forurensningsområdet |
46 950 000 |
|
|
6 |
Gebyrer, fylkesmannsembetenes miljøvernavdelinger |
37 784 000 |
|
|
7 |
Gebyrer, kvotesystemet |
8 712 000 |
|
|
8 |
Gebyrer, naturforvaltningsområdet |
672 000 |
|
|
9 |
Internasjonale oppdrag |
46 665 000 |
|
4423 |
|
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|
|
|
1 |
Gebyrer, radioaktiv forurensning |
1 026 000 |
|
4471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
6 674 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
65 438 000 |
|
|
21 |
Inntekter, Antarktis |
14 619 000 |
|
4481 |
|
Salg av klimakvoter |
|
|
|
1 |
Salgsinntekter |
1 022 183 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
1 293 425 000 |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1400 post 1 |
kap. 4400 post 2 |
kap. 1411 post 21 |
kap. 4411 post 2 |
kap. 1420 post 1 |
kap. 4420 post 1 |
kap. 1420 post 23 |
kap. 4420 postene 4, 6, 8 og 9 |
kap. 1423 post 1 |
kap. 4423 post 1 |
kap. 1471 post 1 |
kap. 4471 postene 1 og 3 |
kap. 1471 post 21 |
kap. 4471 post 21 |
kap. 1472 post 50 |
kap. 5578 post 70 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan:
-
1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorar, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter under statens kvotekjøpsprogram som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 1 150 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
12 mill. kroner |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder |
5 mill. kroner |
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
0,6 mill. kroner |
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern |
0,7 mill. kroner |
|
35 |
Statlige erverv, skogvern |
351,3 mill. kroner |
|
36 |
Statlige erverv, marint vern |
3 mill. kroner |
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark |
1,5 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper |
11,7 mill. kroner |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder |
55 mill. kroner |
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning |
287,7 mill. kroner |
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart |
80 mill. kroner |
|
71 |
Marin forsøpling |
15 mill. kroner |
|
78 |
Friluftsformål |
3 mill. kroner |
1428 |
|
Enova SF |
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
400 mill. kroner |
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen |
1 500 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 98,5 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program og BioCarbon Fund plus.
-
2. Utbetalinger av kjernebidrag til Global Green Growth Institute kan foretas i henhold til organisasjonens regelverk.
-
3. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund og Inter-American Development Bank (IDB) kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Emergent Forest Financing Accelerator kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om at utbetalinger av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig råvareproduksjon i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skogsatsingen.
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge under Klima- og skogsatsingen på kap. 1482 post 73, kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottaker.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.
Vedtak nr. 108, punkt 8, 5. desember 2016 oppheves.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal strategi for industriell satsing på produksjon av batterier. Strategien må også ha fokus på gjenvinning av batterimaterialer.
Stortinget ber regjeringen fremme en sak for Stortinget om hvordan energiforsyningen i Longyearbyen raskt kan gjøres fossilfri.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan målet om å redusere energiforbruket i bygg med 10 TWh skal nås med nye virkemidler.
Stortinget ber regjeringen sørge for at mottakere av statlige midler til anlegg for karbonfangst i Norge må innfri følgende krav:
-
1. Etablere et FoU med hovedkontor i Norge som sikrer at kompetanse og teknologiutvikling som skjer med statens støtte, eies av fellesskapet og bidrar til fremtidig verdiskaping i Norge,
-
2. Mottakere av statlige midler skal stille med egne ressurser og kompetanse til et miljøteknologiprogram for CCS.
Stortinget ber regjeringen starte utredning om hvordan fangst av CO2 fra avfallsforbrenningsanleggene i Trondheim, Bergen, Fredrikstad, Kristiansand og Stavanger kan realiseres.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til økte bevilgninger til å utrede karbonfangst for forbrenningsanleggene i Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Fredrikstad.
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak for Stortinget i løpet av første halvår 2021, med en total gjennomgang av virkemiddelapparatet som bidrar til en bærekraftig omstilling av samfunnet i et klimaperspektiv.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for en styrket basisfinansiering av instituttsektoren for at forskning skal kunne bidra til å finne nye klimaløsninger, utvikle ny teknologi, styrke konkurranseevne og legge grunnlaget for nye arbeidsplasser.
Stortinget ber regjeringen utrede og legge fram en sak i revidert nasjonalbudsjett for 2021 om å opprette ordningen ‘Natursats’ etter modell fra ‘Klimasats’. Formålet med ordningen skal være å bistå og gi støtte til kommuner og fylkeskommuner for å redusere tap av natur og biologisk verdifulle arealer.
Stortinget ber regjeringen stille krav om gjenvinning av varme fra røykgass og utrede og innføre krav om redusert fakling på raffinerier i løpet av 2021 og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen utrede og iverksette strengere krav til bruk av beste tilgjengelige teknologi i asfaltindustrien i løpet av 2021 og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen utrede og iverksette krav til materialgjenvinning av tekstiler i løpet av 2021 og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen gjennomføre holdningskampanjer og opprette flere returpunkter for materialgjenvinning i løpet av 2021 og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen utrede og iverksette tiltak for å stimulere til planlegging av bærekraftig infrastruktur og offentlige bygg i løpet av 2021 og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for utrydding av villsvin i Norge. Planen må innebære muligheter for statlig jakt, tiltak som skuddpremie, tillatelse til bruk av egnet hund og egnet jaktform.
Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak som for eksempel organisert statlig jakt, økt godtgjøring for innsendte trikinprøver og skuddpremie ved gjennomføringen av Handlingsplan mot villsvin 2020–2024.
Stortinget ber regjeringen legge til grunn at risikoavlastning for bruk av tilgjengelig teknologi med miljønytte blir en del av Enovas nye mandat for å redusere klimaavtrykket og øke konkurransekraften.
Stortinget ber regjeringen foreta innstramming i kvotehandelssystemets markedsliberaliseringsmekanismer ved å gjøre skillet mellom kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektor mindre relevant og likebehandle prosjekter fra de to sektorene i det nye mandatet til Enova.
Stortinget ber regjeringen likebehandle prosjekter fra de to sektorene kvotepliktig og ikke-kvotepliktig i det nye mandatet til Enova.
Stortinget ber regjeringen utrede støtteordning for bruk av ny teknologi og programmer knyttet til elektrifisering for å få redusert klimagassutslippene fra havner.
Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning for lading i borettslag.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal strategi for ladeinfrastruktur, både på land og til havs.
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at målsettingen for utslippsfrie nye tyngre varebiler og nye bybusser innen utgangen av 2030 økes fra 75 pst. til 100 pst.
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at 70 pst. av nye ikke-veigående maskiner og kjøretøy er elektriske i 2030.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan kommunene kan regulere krav om bærekraftige/fossilfrie løsninger for oppvarming av bygg, samt hvilke insentiver som kan fremme omlegging fra fossile til fossilfrie løsninger.
Stortinget ber regjeringen sørge for en utfasing av mineralolje og gass til byggvarme på byggeplasser.
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at 70 pst. av nye ikke-veigående maskiner og kjøretøy er elektriske i 2030 gjennom å bedre ladeinfrastruktur på byggeplasser og stille strengere miljøkrav i anbudsprosesser.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan virkemiddelapparatet kan brukes for å legge til rette for en raskere utfasing av gassbruk til permanent oppvarming av bygg.
Stortinget ber regjeringen sørge for at sirkulær økonomi blir en del av Enovas mandat – Pilot-S.
Stortinget ber regjeringen sørge for at beste praksis og tidsriktig teknologi blir innført i kommunale innsamlingsløsninger for plastavfall.
Stortinget ber regjeringen innføre en produsentansvars ordning som binder produsent til å vise til et livsløp for produktet som er bærekraftig og som viser til eventuelle muligheter til gjenvinning.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett for 2021 med et forslag til produsentavgift til erstatning for den foreslåtte avgift på forbrenning av avfall, som følger prinsippet om at forurenser betaler. En slik avgift kan ilegges på produsenter som bruker ikke-materialgjenvinnbare materialer.
Stortinget ber regjeringen innføre en produsentavgift for aktører som produserer produkter eller tjenester som ikke legger gjenvinningsprinsippet til grunn.
Stortinget ber regjeringen utrede forbedringsområder innenfor eksisterende regelverk for å øke innsamling og destruksjon av brukte HFK-gasser.
Stortinget ber regjeringen forbedre tilgjengeligheten av nødvendig informasjon som kan bidra til å øke kunnskapen i samfunnet om viktigheten av å destruere HFK-gasser og hvor leveringspunktene er.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for omsetning av avansert biodrivstoff til 40 pst. i 2030 uten dobbeltelling.
Stortinget ber regjeringen igangsette en utredning om konsekvenser for innføring av full veibruksavgift på alt flytende biodrivstoff i samråd med brukere og leverandører. En slik utredning bør også inkludere et forslag til langsiktig plan for avgiftsmessig behandling av alternativt drivstoff for å sikre ønsket forutsigbarhet.
Stortinget ber regjeringen stille samme krav til anleggsbruk som til veibruk og at anleggsdiesel inkluderes i omsetningskravet for biodrivstoff.
Stortinget ber regjeringen legge til rette for bruk av avansert biodrivstoff og hydrogen til skipsfart.
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021, vurdere om det kan etableres ytterligere incentivordninger for produksjon av biogass i Norge.
Stortinget ber regjeringen følge opp det nasjonale målet om engasjement ved å sørge for at alle medlemsorganisasjoner i Kulturvernforbundet fra og med 2022 får grunnstøtte over kap. 1400 post 70 fra Klima- og miljødepartementet eller på annet egnet vis.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert budsjett 2021 med forslag til hvordan Den norske friluftlivsprisen kan videreføres.