Regjeringen er bedt
om senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020 å «vurdere
ulike virkemidler og fremme forslag som kan stimulere til investeringer
i olje- og gassindustrien og i norsk leverandørindustri», jf. Stortingets
anmodningsvedtak nr. 474 av 31. mars 2020. I revidert nasjonalbudsjett
for 2020 foreslår regjeringen å bevilge 70 mill. kroner til kartlegging av
havbunnsmineraler i regi av Oljedirektoratet. Kartleggingen gir
grunnlag for oppdrag i denne delen av næringen i 2020. I tillegg
vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en
grønn omstillingspakke i slutten av mai. I den foreliggende proposisjonen fremmes
forslag til midlertidige endringer i petroleumsskatten.
I kjølvannet av virusutbruddet
har etterspørselen etter olje falt sterkt. Dette har gitt kraftige
utslag i oljeprisen. Gassprisen er også lav. Driftsutfordringer
som følge av smitteverntiltak gjør at petroleumsselskaper skyver
på investeringer og vedlikehold. Smitterisiko møtes med redusert
bemanning på sokkelen. Virusutbruddet og oljeprisfallet gir midlertidige
likviditets- og finansieringsutfordringer og økt usikkerhet om utviklingen
fremover. Uten midlertidige skattetiltak kan investeringsaktiviteten
på norsk sokkel bli lavere enn forventet de nærmeste årene som følge
av at planlagte, lønnsomme investeringsprosjekter utsettes. Leverandørvirksomheten
har over tid vært i en krevende lønnsomhetssituasjon og har, i likhet
med de fleste andre næringer, fått ekstrakostnader som følge av
smitteverntiltak. Virksomheter vil bli ytterligere utsatt dersom
den svært lave oljeprisen gjør at petroleumsselskapene skalerer
ned forventet aktivitet vesentlig.
Regjeringen mener
situasjonen i petroleums- og leverandørvirksomheten tilsier at det
nå bør settes inn midlertidige tiltak som bedrer likviditeten i
petroleumsselskapene. Petroleumsselskapene får gjennom tiltakene
økte muligheter til å gjennomføre planlagte investeringer. Det kan
hjelpe leverandørvirksomheten med å holde hjulene i gang ved at
forventede kontrakter knyttet til nye prosjekter kommer ut på anbud.
Dermed kan en motvirke en negativ utvikling med permitteringer,
oppsigelser og eventuelt konkurser.
På bakgrunn av den
aktuelle situasjonen foreslår regjeringen midlertidige endringer
i petroleumsskatten som vil gi tidligere fradrag, slik at betalingen
av skatt utsettes og selskapenes likviditet bedres. Konkret foreslår regjeringen
umiddelbar utgiftsføring av investeringer i særskattegrunnlaget
med tillegg av en friinntekt på 10 pst. Forslaget gjelder for nærmere
angitte investeringer pådratt fra og med inntektsåret 2020 til og
med inntektsåret 2024, se proposisjonens punkt 3.2. Videre foreslås
det at skatteverdien av underskudd og ubenyttet friinntekt for inntektsårene
2020 og 2021 kan kreves utbetalt, se proposisjonens punkt 3.3. Utbetaling
av skatteverdien av underskudd gir også likviditet til selskap som har
underskudd eller kommer i underskuddsposisjon som følge av tidlige
fradrag. Departementet foreslår at det skal være adgang til å pantsette
kravet på utbetaling av skatteverdien. Det foreslås også en presisering
i petroleumsskatteloven § 3 d om begrensning av netto finanskostnader.
Gjennom endringene
vil fradrag for investeringer bli fremskyndet og skatteverdien av
negative skattegrunnlag utbetalt. Forbedringer i likviditeten som
følge av forslaget vil bidra til å sette selskap i stand til å gjennomføre
investeringer. Den beregnede lønnsomheten etter skatt av investeringer
kan også øke, avhengig av hvilket avkastningskrav petroleumsselskap
anvender, jf. boks 3.2 i proposisjonen.
Forslagene anslås
samlet å tilføre petroleumsselskapene betydelig likviditet, i størrelsesorden
100 mrd. kroner for årene 2020 og 2021, jf. proposisjonens kapittel
4. Over tid anslås det at forslaget vil øke provenyet med om lag
14 mrd. kroner, målt som nåverdi med risikofri rente. Det understrekes
at anslagene er usikre og blant annet vil avhenge av hvordan selskapenes
investeringer utvikler seg.
For petroleumsselskap
som verdsetter skattefradragene med et risikojustert avkastningskrav,
kan regjeringens forslag medføre en skattelettelse over tid. For
eksempel vil lettelsen være om lag 15 mrd. kroner, målt som nåverdi,
dersom det anvendes et risikojustert avkastningskrav på 8 pst. reelt
etter skatt.
Det samlede forslaget
øker de administrative byrdene for selskapene og skattemyndighetene,
særlig ved at det over flere år vil gjelde to parallelle regelsett
for den skattemessige behandlingen av utgifter til erverv av produksjonsinnretninger
og rørledninger.
Departementet foreslår
at forslaget om umiddelbar utgiftsføring av kostnader tillagt 10
pst. friinntekt i særskattegrunnlaget skal tre i kraft straks med
virkning for inntektsårene 2020 til og med 2024, jf. proposisjonens kapittel
5. Utbetaling av skatteverdien av underskudd og ubenyttet friinntekt
foreslås å tre i kraft straks med virkning for inntektsårene 2020
og 2021. For kostnader pådratt og underskudd og ubenyttet friinntekt
oppstått etter de nevnte inntektsårene gjelder de alminnelige reglene.
Presiseringen i petroleumsskatteloven § 3 d foreslås å tre i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2020.
Forslagene om umiddelbar
utgiftsføring og utbetaling av underskudd og ubenyttet friinntekt
skal gjelde for en begrenset tidsperiode, jf. over. Departementet
foreslår at endringene inntas i en midlertidig bestemmelse i petroleumsskatteloven.
Det vises til forslag til ny § 11 i petroleumsskatteloven. Videre
vises det til forslag til endring i petroleumsskatteloven § 3 d
annet ledd.