Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig
Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til Representantforslag
100 S (2019–2020) fra representantene Freddy André Øvstegård, Kari
Elisabeth Kaski, Karin Andersen, Mona Fagerås, Nicholas Wilkinson
og Solfrid Lerbrekk. Som følge av covid-19-pandemien er det utarbeidet
nasjonale veiledere for smittevern i barnehager, skoler og SFO.
Veilederne skal gi råd, støtte og føringer for å begrense smitte
under en kontrollert gjenåpning av barnehager, skoler og SFO. Komiteen er
kjent med at flere barnehager og SFO-er har begrensede åpningstider
som følge av smitteverntiltak. Komiteen viser til at omsorgsdager
kan brukes som følge av reduserte åpningstider, men at det er opp
til arbeidsgiver å godkjenne om det kan tas ut enkelttimer/halve
dager, eller om det blir regnet som en hel omsorgsdag.
Komiteen har mottatt ett skriftlig
innspill til saken. Innspillet er fra Juridisk rådgivning for kvinner (JURK),
som støtter representantforslaget.
Komiteen viser til svarbrev
fra statsråden av 27. mai 2020, der statsråden skriver at han ikke
anbefaler et vedtak med ordlyden som representantene foreslår, men
mener det kan være aktuelt med en endret lovregulering på området.
Statsråden peker på at en mulig løsning er å lovregulere dette etter
modell av folketrygdloven § 8-24 fjerde ledd, som gir bestemmelser
om utvidet bruk av egenmelding. I brevet opplyses det om at Arbeids-
og velferdsetaten raskt vil kunne implementere en omlegging av de
tekniske løsningene, for å behandle søknader om omsorgspenger knyttet
til fravær i timer eller halve dager. Videre skriver statsråden
at regjeringen i tilleggsproposisjonen vil presentere en løsning
for omsorgspenger for resten av 2020, som både ivaretar de som har
brukt opp omsorgsdagene i løpet av første halvår og som samtidig
hindrer at andre får et uforholdsmessig høyt antall dager med omsorgspenger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det ved utbruddet av covid-19 ble innført en midlertidig
forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven. Flertallet viser
til at det her ble gitt rett til omsorgspenger ved stengte barnehager
og skoler. Foreldre med barn som ikke kan gå i barnehage eller skole,
på grunn av særlige smittevernhensyn, fikk ubegrenset antall omsorgsdager
frem til 30. juni 2020 ved fremleggelse av legeattest.
Flertallet understreker at
dette er en midlertidig forskrift, og at omsorgspenger under normale
omstendigheter kun gis ved sykt barn eller syk barnepasser.
Flertallet påpeker at regjeringen
varslet lettelser i smittevernstiltakene for barnehager og skoler
den 27. mai 2020. Grunnlaget for å forlenge den midlertidige ordningen
med omsorgspenger grunnet stengte barnehager eller begrensede åpningstider,
vil derfor gradvis bortfalle. Av denne grunn støttes derfor ikke
forslaget.
Flertallet viser derfor til
de ordinære reglene for omsorgspenger. Det kan oppstå situasjoner
hvor foreldre ikke trenger å benytte seg av hele omsorgsdager. Det forutsettes
at norsk arbeidsliv i hovedsak består av bedriftseiere og ledere
som søker å ivareta sine medarbeidere på beste mulige måte. Flertallet mener
at arbeidsgivere og arbeidstakere i stor grad løser dette godt i
dag, gjennom dialog på den enkelte arbeidsplass. Arbeidsgiver kan
for eksempel godkjenne enkeltdager, halve dager eller samle opp
arbeidstakers omsorgsfravær og rapportere disse som hele omsorgsdager.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
i utgangspunktet at ordningen med omsorgspenger fungerer godt. Samtidig
er det viktig å erkjenne at det i enkelte situasjoner, eller i deler
av arbeidslivet, kan være mindre fleksibilitet med tanke på å legge
til rette for graderte omsorgspenger i forbindelse med sykt barn.
Det kan derfor være klokt å se nærmere på ordningen med omsorgspenger
og omsorgsdager, for å vurdere om den fungerer etter intensjonen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å innføre omsorgspenger gradert ned mot
50 pst., for foreldre som må være borte fra arbeidet deler av dagen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at et redusert SFO- og barnehagetilbud som følge av covid-19 gjør
at enkelte arbeidstakere ikke får jobbet full arbeidstid. Flere
løser dette praktisk gjennom avtaler med arbeidsgiver, men ikke
alle har et yrke eller en familiesituasjon som gir mulighet for
fleksibel tilpasning eller hjemmekontor. For disse medlemmer fremstår det urimelig
å bruke en hel omsorgsdag på å måtte gå eksempelvis 1–2 timer tidligere
fra jobb for å hente barn før barnehagen eller SFO stenger.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en lovendring som tar hensyn til ulike behov, og som
tydeliggjør muligheten til å ta ut timer/delte dager. Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev peker på at en mulighet er å lovregulere
dette etter modell av folketrygdloven § 8-24 fjerde ledd, som gir
bestemmelser om utvidet bruk av egenmelding.
Disse medlemmer mener at uttaket
av omsorgsdager som enkelttimer skal besluttes lokalt etter drøfting
med de tillitsvalgte i virksomheten. Disse medlemmer viser til at
arbeidsgiver har en generell tilretteleggingsplikt, og mener dette
også bør inkludere tilrettelegging for å kombinere arbeid med kortere
åpningstider i barnehage og SFO, som følge av covid-19-pandemien.
Disse medlemmer fremmer på
dette grunnlag følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovendring som tydeliggjør
muligheten til å ta ut omsorgspengedager som enkelttimer, eksempelvis
etter modell av folketrygdloven § 8-24 fjerde ledd. Uttaket av omsorgspengedager
som enkelttimer skal besluttes lokalt etter drøfting med de tillitsvalgte
i virksomheten.»
Disse medlemmer viser
til at Stortinget ved behandling av Prop. 53 LS (2019–2020) vedtok
en dobling av ordningen med omsorgspenger. Disse medlemmer viser til at
den vedtatte utvidelsen av ordningen ikke er tilstrekkelig for enkelte
familier, som følge av ekstraordinære behov for omsorgspenger under
covid-19-pandemien.
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra statsråden, der statsråden skriver at regjeringen i tilleggsproposisjonen
vil presentere en løsning for omsorgspenger for resten av 2020. Disse medlemmer mener
det er positivt at regjeringen vil legge frem en løsning, og vil
ta stilling til innrettingen når tilleggsproposisjonen legges frem
for Stortinget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at svært mange barnehager
og SFO-er har begrensede åpningstider etter gjenåpningen våren 2020. Dette medlem viser
til at begrensede åpningstider er begrunnet i hensynet til å kunne gjennomføre
smittevernstiltak. Åpningstidene varierer fra kommune til kommune
og fra barnehage til barnehage. Mange barnehager praktiserer nå
6- og 7-timers åpningstid og har gjort det i mange uker.
Dette medlem viser til skriftlig
innspill fra JURK som støtter forslagene. Videre påpeker JURK viktige
likestillingspolitiske utfordringer med dagens ordning:
«Fravær av slik kompensasjon
kan etter vårt syn ramme kvinner særlig hardt, da det ofte er kvinner
som påtar seg hovedansvaret for omsorgsoppgaver tilknyttet barn.»
Dette medlem viser til at mange
foreldre ikke får arbeidet sin fulle arbeidstid med begrensede åpningstider.
Regjeringen har så langt ikke endret noen regler for foreldres rett
til å få kompensert for den tiden de ikke kan arbeide på grunn av
reduserte åpningstider.
Dette medlem viser til at det
i dag er slik at det er opp til arbeidsgiver å godkjenne enkelttimer
eller halve dager med omsorgspenger. Retten til å ta ut omsorgsdager
som enkelttimer må gjøres gjeldende for alle arbeidstakere med behov
grunnet kortere åpningstider for barnepass. Dette medlem mener det må skje
en utvidelse av retten til omsorgspenger i takt med behovet.
Dette medlem mener det er en
ansvarsfraskrivelse å velte ansvaret over på den enkelte forelder,
arbeidstaker og arbeidsgiver. Dette medlem understreker at
det ikke skal være den enkelte som skal betale prisen for tiltakene.
Det er fellesskapet som må ta ansvaret for at den enkelte familie
ikke mister inntekt eller muligheter i arbeidslivet på grunn av
situasjonen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen straks sikre at alle arbeidstakere med behov grunnet
kortere åpningstider i barnehager og SFO har rett til omsorgspenger
også for enkelttimer og halve dager, samt gi arbeidsgivere en plikt
til å legge til rette for dette.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre at foreldre
som må ta ut omsorgsdager grunnet manglende barnetilsyn, får fortsatt
rett til lønn, i første omgang gjennom å øke den midlertidige kvoten med
ytterligere 20 dager.»