Kapittel
1 Innledende bestemmelser
§ 1 Virkeområde
Loven gjelder Forbrukertilsynets
og Forbrukerklageutvalgets behandling av klager på kjøp av varer
og tjenester, dersom avtalen er inngått mellom en forbruker og en
næringsdrivende som er etablert i Norge eller retter sin virksomhet
mot forbrukere i Norge. Med forbruker menes en fysisk person som
ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Departementet kan
i forskrift fastsette hvilke klager Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget
skal behandle, herunder verdigrenser. Departementet kan i forskrift
fastsette at loven også gjelder klager på kjøp av fast eiendom og
klager mellom to forbrukere.
Kongen kan gi forskrift
om lovens anvendelse på Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige
regler under hensyn til de stedlige forhold.
§ 2 Om Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet
mekler i klagesaker etter § 1 for å oppnå en minnelig løsning mellom
parter. Forbrukertilsynet forbereder også klagesaker som bringes
inn for Forbrukerklageutvalget, jf. § 13 første ledd.
Forbrukertilsynet
er et faglig uavhengig forvaltningsorgan som ikke kan instrueres
om behandlingen av den enkelte klagesaken etter denne loven eller
om den faglige virksomheten for øvrig.
Departementet kan
i forskrift fastsette kompetansekrav for meklere og andre i Forbrukertilsynet
som behandler eller har ansvar for saker etter denne loven.
§ 3 Om Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget
treffer vedtak etter § 1 i klagesaker som har vært meklet i Forbrukertilsynet.
Forbrukerklageutvalget
er et faglig uavhengig forvaltningsorgan som ikke kan instrueres
om behandlingen av den enkelte klagesaken eller om den faglige virksomheten
for øvrig.
Forbrukerklageutvalget
skal bestå av en leder og så mange nestledere og øvrige medlemmer
som til enhver tid er nødvendig for å utføre utvalgets oppgaver.
Departementet fastsetter
i forskrift bestemmelser om Forbrukerklageutvalgets sammensetning
ved avgjørelse av saker, kompetansekrav til medlemmene og Forbrukerklageutvalgets
organisering.
§ 4 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven
gjelder når annet ikke følger av loven her eller av forskrift til
loven.
§ 5 Upartiskhet
Forbrukertilsynet
og Forbrukerklageutvalget skal opptre upartisk ved behandling av
klager etter denne loven.
§ 6 Rettshjelp
Klagebehandling
skal tilbys også der partene får rettshjelp av en tredjepart. Forbrukertilsynet
skal informere partene om dette før klagebehandlingen begynner.
§ 7 Gebyr
Departementet kan
i forskrift fastsette bestemmelser om gebyr for behandling av klager.
Kapittel 2 Forbrukertilsynets
mekling
§ 8 Klage til Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet
skal legge til rette for at forbrukeren eller den næringsdrivende
kan inngi klage og saksdokumenter både elektronisk og på papir.
Etter anmodning skal tilsynet gi klageren bistand med å sette opp klagen.
Forbrukertilsynet
avgjør med endelig virkning om en klage hører under dets saksområde
etter § 1.
Forbrukertilsynet
skal kunne motta og behandle klager gjennom EUs nettbaserte klageportal
i henhold til kravene i forordning om nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker,
jf. godkjenningsloven § 26.
Departementet kan
i forskrift fastsette frist for å bringe en sak inn for Forbrukertilsynet.
§ 9 Forbrukertilsynets avvisning
Forbrukertilsynet
kan avvise en klage fra mekling dersom
-
a) klageren ikke
har forsøkt å løse saken direkte med motparten,
-
b) klagen er useriøs
eller grunnløs,
-
c) klagen er under
behandling eller har blitt behandlet av et innmeldt klageorgan,
jf. godkjenningsloven § 25, av Forbrukerklageutvalget eller av en
domstol,
-
d) verdien av kravet
er under eller over grense fastsatt i forskrift, jf. § 1 annet ledd,
-
e) fristen for å
klage er oversittet, jf. § 8 fjerde ledd,
-
f) klagen ikke lar
seg behandle uten at behandlingen i særlig grad går utover Forbrukertilsynets
effektivitet,
-
g) klageren ikke
har et reelt behov for å få avgjort kravet i forhold til motparten,
jf. tvisteloven § 1-3 annet ledd.
Vedtak om avvisning
skal være begrunnet. Vedtaket skal meddeles partene innen tre uker
fra Forbrukertilsynet mottok klagen eller fra det tidspunktet Forbrukertilsynet
mottok nødvendig dokumentasjon for å kunne ta stilling til om saken
kan avvises.
Forbrukertilsynets
vedtak om avvisning kan ikke påklages.
§ 10 Utveksling av informasjon
Forbrukertilsynet
skal oversende klagen, saksdokumenter, argumenter, bevis og fakta
som motparten har fremlagt, samt eventuelle erklæringer og uttalelser
fra sakkyndige, til partene. Forbrukertilsynet skal anbefale partene
å innhente sakkyndige uttalelser i den utstrekning dette anses nødvendig
for å opplyse saken.
Partene skal holdes
orientert om sakens gang og gis adgang til å uttale seg om sakens
faktiske og rettslige sider og opplysningene som er fremlagt av
motparten. Forbrukertilsynet skal sette rimelige frister for uttalelsene.
Forbrukertilsynet
skal sørge for at partene kan utveksle informasjon om saken elektronisk
eller per post.
§ 11 Meklingen
Så snart Forbrukertilsynet
har mottatt nødvendige og relevante dokumenter fra begge parter
og meklingen kan begynne, skal Forbrukertilsynet informere partene om
dette.
Forbrukertilsynet
skal informere partene om de prinsippene som saksbehandlingen er
basert på, og at Forbrukertilsynet mekler som et nøytralt og partsuavhengig
organ.
Forbrukertilsynet
skal gjennom skriftlig eller muntlig veiledning og rådgivning søke
å finne frem til løsninger som partene kan godta.
Forbrukertilsynet
kan på ethvert trinn av saksbehandlingen fremme forslag til løsning
av saken. Dersom det blir fremsatt et forslag til løsning, skal
partene gis en rimelig betenkningstid for å vurdere resultatet.
Før partene godtar en foreslått løsning skal partene informeres om
-
a) at muligheten
til å fremme søksmål ved domstolene ikke bortfaller ved bruk av
Forbrukertilsynets meklingstilbud,
-
b) at den foreslåtte
løsningen kan avvike fra en domstolsavgjørelse,
-
c) at de kan velge
om de vil følge forslaget,
-
d) rettsvirkningen
av å akseptere eller følge forslaget.
Dersom partene ikke
kommer til enighet under meklingen, skal Forbrukertilsynet informere
partene skriftlig om at saken avsluttes, og om adgangen til og fristen
for å få klagen behandlet av Forbrukerklageutvalget, jf. § 13.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om Forbrukertilsynets mekling
og informasjonen som skal gis til partene.
§ 12 Saksbehandlingsfrist mv.
Resultatet av meklingen
skal gjøres tilgjengelig for partene innen 90 dager fra partene
ble informert om at meklingen kunne begynne, jf. § 11 første ledd.
I særlig komplekse saker kan fristen forlenges. Partene skal informeres
om forlengelsen og om ny frist.
Partene skal informeres
skriftlig eller på et varig medium om resultatet av meklingen og
begrunnelsen. Med varig medium menes enhver innretning som gjør
partene i stand til å lagre opplysninger på en slik måte at opplysningene
i fremtiden er tilgjengelig i uendret form.
Kapittel 3 Forbrukerklageutvalgets
klagebehandling
§ 13 Klage til Forbrukerklageutvalget
Hver av partene
kan klage saken inn for Forbrukerklageutvalget. Klagen må sendes
innen én måned fra partene ble underrettet av Forbrukertilsynet
om at meklingen er avsluttet. Forbrukerklageutvalget kan gi oppfriskning
for oversittelse av fristen.
Klagen og relevante
dokumenter som ikke er sendt inn tidligere, sendes til Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet skal legge til rette for at klage og saksdokumenter kan
sendes både elektronisk og på papir. Etter anmodning skal tilsynet
gi klageren bistand med å sette opp klagen.
Departementet kan
i forskrift gi bestemmelser om krav til klagen.
§ 14 Forbrukerklageutvalgets avvisning
Forbrukerklageutvalget
kan avvise en klage dersom
-
a) klageren ikke
har forsøkt å løse saken direkte med motparten,
-
b) klagen er avgjort
eller er under behandling ved en domstol, ved Forbrukerklageutvalget
eller ved et annet innmeldt klageorgan enn Forbrukertilsynet, jf.
godkjenningsloven § 25 første ledd,
-
c) klageren åpenbart
ikke kan gis medhold på bakgrunn av Forbrukerklageutvalgets tidligere
praksis,
-
d) verdien av kravet
er under eller over en grense fastsatt i forskrift, jf. § 1 annet
ledd,
-
e) klagen er grunnløs
eller useriøs,
-
f) klagen reiser
bevisspørsmål som ikke egner seg for skriftlig behandling,
-
g) klagen ikke lar
seg behandle uten at behandlingen i særlig grad går utover Forbrukerklageutvalgets effektivitet,
-
h) fristen for å
klage er oversittet, jf. § 13 første ledd annet punktum.
Forbrukerklageutvalget
skal avvise en klage dersom
-
a) den ikke hører
under Forbrukerklageutvalgets virkeområde etter § 1,
-
b) klagen ikke har
vært behandlet av Forbrukertilsynet,
-
c) eventuelt saksbehandlingsgebyr
fastsatt i forskrift ikke er innbetalt, jf. § 7,
-
d) klageren ikke
har et reelt behov for å få avgjort kravet i forhold til motparten,
jf. tvisteloven § 1-3 annet ledd,
-
e) en av partene
ikke er prosessdyktig og ikke har lovlig stedfortreder, jf. tvisteloven
kapittel 2,
-
f) motparten ikke
kan saksøkes ved norske domstoler.
Vedtak om avvisning
skal treffes senest tre uker fra klagen og øvrige saksdokumenter
fra klageren ble mottatt av Forbrukertilsynet.
§ 15 Forkynning av klage og saksforberedelse
for Forbrukerklageutvalget
Forbrukertilsynet
forkynner klagen for motparten som skal gis adgang til å uttale
seg om klagen. Motparten skal samtidig gis informasjon om virkningen
av unnlatt svar.
Forkynning skal
skje ved direkte oversendelse, enten elektronisk ved bruk av en
betryggende teknisk løsning som gir bevis for at dokumentet er mottatt
av rette vedkommende, ved vanlig brev vedlagt mottakskvittering
eller ved rekommandert brev. Dokumentet skal likevel regnes som
forkynt dersom det er sannsynliggjort at motparten har mottatt dokumentet,
for eksempel ved bekreftelse på telefon, e-post eller lignende,
og det ikke er grunn til å tvile på at vedkommende er rett person.
For øvrig gjelder reglene i domstolloven kapittel 9.
Forbrukertilsynet
kan be partene fremlegge ytterligere dokumentasjon og sakkyndige
uttalelser. Partene skal gis adgang til å uttale seg om sakens faktiske
og rettslige sider og opplysninger som er fremlagt av motparten.
Forbrukertilsynet skal sette rimelige frister for uttalelsene. Forbrukertilsynet
skal holde partene orientert om sakens gang.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om Forbrukertilsynets saksforberedelse
for Forbrukerklageutvalget.
§ 16 Forbrukerklageutvalgets saksbehandling
Forbrukerklageutvalget
skal behandle klagen på grunnlag av partenes skriftlige fremstilling
og det øvrige skriftlige materialet som er fremlagt. Forbrukerklageutvalget
behandler sakene for lukkede dører, og partene har ikke møterett.
Dersom Forbrukerklageutvalget finner at saken ikke er tilstrekkelig
opplyst, kan utvalget be Forbrukertilsynet om å innhente ytterligere
informasjon fra partene, jf. § 15 tredje ledd. Forbrukerklageutvalget
er bundet av partenes krav, påstander og påstandsgrunnlag.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om Forbrukerklageutvalgets saksbehandling.
§ 17 Forbrukerklageutvalgets vedtak
Vedtaket fra Forbrukerklageutvalget
skal være skriftlig eller på et varig medium, jf. § 12 annet ledd
annet punktum. Vedtaket skal være begrunnet. Det skal fremgå av
vedtaket om det er enstemmig. Dersom vedtaket ikke er enstemmig,
skal også mindretallets syn og begrunnelse fremgå.
Vedtaket forkynnes
for partene som samtidig skal gjøres kjent med vedtakets virkning,
adgangen til å bringe vedtaket inn for tingretten og hvor stevning
kan sendes. § 15 annet ledd gjelder tilsvarende.
Vedtaket kan ikke
påklages. Forvaltningsloven § 35 gjelder ikke.
Vedtak som ikke
blir brakt inn for tingretten etter § 22, får virkning som rettskraftig
dom, og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.
Dersom saken tidligere
er brakt inn for retten, men stanset i medhold av § 23, skal kopi
av Forbrukerklageutvalgets vedtak sendes vedkommende domstol.
§ 18 Vedtak der motparten ikke har uttalt
seg
Dersom motparten
ikke har uttalt seg i saken innen en rimelig frist fastsatt av Forbrukertilsynet,
jf. § 15 første ledd, jf. tredje ledd, og det ikke er grunn til
å tro at unnlatelsen skyldes gyldig fravær, kan Forbrukerklageutvalget
avgjøre saken på grunnlag av klagerens saksfremstilling, med mindre
denne strider mot vitterlige kjensgjerninger. Slikt vedtak kan bare
treffes når motparten ved forkynning er gjort kjent med virkningen
av ikke å uttale seg, og kan angripes ved begjæring om oppfriskning.
Oppfriskning kan bare gis dersom unnlatelsen skyldes gyldig fravær.
For øvrig gjelder reglene for oppfriskning i tvisteloven § 16-6
første og annet ledd, § 16-12 første ledd første punktum og annet
ledd og § 16-13 så langt de passer.
§ 19 Kostnader til rettshjelp
Forbrukerklageutvalget
skal ikke ilegge en part ansvar for motpartens kostnader til rettshjelp.
Hvis noen av partene
har nedlagt påstand eller på annen måte fremsatt krav som Forbrukerklageutvalget finner
at åpenbart ikke kan føre frem, kan utvalget likevel bestemme at
parten helt eller delvis skal bære kostnadene til rettshjelp som
saken har medført for motparten.
§ 20 Gjenåpning
Forbrukerklageutvalgets
rettskraftige vedtak kan gjenåpnes etter begjæring fra en part.
Begjæringen skal sendes til Forbrukertilsynet. Gjenåpning kan begjæres dersom
-
a) det foreligger
brudd på habilitetskrav, jf. forvaltningsloven § 6,
-
b) det foreligger
andre saksbehandlingsfeil, og det ikke kan utelukkes at feilen var
bestemmende for vedtakets innhold,
-
c) opplysninger
om faktiske forhold som var ukjent da saken ble avgjort, tilsier
at vedtaket høyst sannsynlig ville blitt et annet.
Gjenåpning
kan ikke begjæres
-
a) av en grunn som
ble forkastet ved sakens behandling,
-
b) av en grunn som
parten burde ha gjort gjeldende under sakens ordinære behandling,
ved søksmål til tingretten eller ved begjæring om oppfriskning,
-
c) dersom det er
rimelig sannsynlighetsovervekt for at en ny behandling av saken
ikke vil lede til en endring av betydning for parten.
Avslag på begjæring
om gjenåpning kan bringes inn for tingretten. For øvrig gjelder
bestemmelsene om gjenåpning i tvisteloven §§ 31-6 til 31-9 så langt
de passer.
§ 21 Retting og tilleggsavgjørelse
Forbrukerklageutvalget
kan rette et vedtak som på grunn av skrive- eller regnefeil, misforståelse,
forglemmelse eller annen åpenbar feil har fått en utforming som
ikke stemte med Forbrukerklageutvalgets mening.
Er det ikke truffet
avgjørelse om noe som skulle vært avgjort, kan Forbrukerklageutvalget
avsi tilleggsavgjørelse dersom det fremmes begjæring om dette innen fristen
for å bringe saken inn for tingretten etter § 22 første ledd.
For øvrig gjelder
reglene om retting og tilleggsavgjørelse i tvisteloven §§ 19-8 og
19-9.
§ 22 Domstolsbehandling
Vedtak som avgjør
sakens realitet, kan overprøves ved søksmål for tingretten. Stevning
må sendes innen én måned etter at vedtaket er forkynt for partene.
Er en sak for domstolene stanset etter § 23 annet ledd, må prosesskriv
med begjæring om fortsettelse avgis innen samme frist. Stevning
eller prosesskriv kan sendes til Forbrukertilsynet eller direkte
til tingretten, jf. tvisteloven § 9-2 fjerde ledd.
Fristen i første
ledd løper ikke i rettsferier, jf. domstolloven § 140, og beregnes
etter reglene i domstolloven kapittel 8.
Forbrukerklageutvalget
kan gi oppfriskning for oversittelse av fristen i første ledd etter
reglene i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14. Vedtak om oppfriskning
kan bringes inn for tingretten.
Kapittel 4 Forskjellige bestemmelser
§ 23 Forholdet til de alminnelige domstoler
Så lenge en sak
er til behandling i Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget,
kan sakens parter ikke bringe saken inn for de alminnelige domstolene.
Saken regnes for å være under behandling fra Forbrukertilsynet mottok
klagen til fristen for å klage saken til Forbrukerklageutvalget
er utløpt, jf. § 13 første ledd, eller til Forbrukerklageutvalget
har truffet vedtak i saken.
Om en sak er brakt
inn for de alminnelige domstoler, og en part ønsker saken behandlet
av Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget, kan retten stanse den
videre behandlingen etter begjæring fra parten. Reglene i tvisteloven
§ 16-15, § 16-18 tredje og fjerde ledd og § 16-19 gjelder tilsvarende.
Ved rettens avgjørelse av om saken skal stanses, skal det legges
vekt på om det er rimelig å stanse saken i påvente av Forbrukertilsynets
og Forbrukerklageutvalgets behandling når hensyn tas til tidsbruken
og kostnadene som vil påløpe for partene ved stansing.
Saken bringes i
gang igjen i de alminnelige domstolene etter begjæring fra en av
partene, tidligst når saken ikke lenger er under behandling i Forbrukertilsynet
og Forbrukerklageutvalget, og senest innen én måned etter at utvalgets
vedtak er forkynt.
§ 24 Avtaler om voldgift
Avtale om at en
sak som omfattes av denne loven, skal avgjøres ved voldgift er ikke
til hinder for at saken bringes inn for Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
§ 25 Offentlig informasjon og nettside
Forbrukertilsynet
skal ha en nettside med oppdatert og lett tilgjengelig informasjon
om Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget og klagebehandlingen
i disse organene. Etter anmodning skal de samme opplysningene gis
på varig medium, jf. § 12 annet ledd annet punktum.
Forbrukerklageutvalgets
vedtak skal gjøres tilgjengelige for allmennheten.
Forbrukertilsynet
skal utarbeide årsrapport om klagebehandlingen i Forbrukertilsynet
og Forbrukerklageutvalget. Rapporten skal oversendes departementet innen
1. mars hvert år. Departementet kan i forskrift fastsette hvilken
informasjon som skal gis i årsrapporten og på nettsiden.
Kapittel 5 Ikrafttredelse, overgangsregler
og endringer i andre lover
§ 26 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov 17. februar
2017 nr. 7 om Forbrukerklageutvalget.
Departementet kan
fastsette overgangsregler.
§ 27 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 17. juni
2016 nr. 29 om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker gjøres
følgende endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov om godkjenning
av klageorganer for forbrukersaker (godkjenningsloven)
§ 1 første og annet ledd
skal lyde:
Loven gjelder klageorganer
som behandler forbrukersaker, og som søker om godkjenning eller
som er godkjent i medhold av denne loven. Loven §§ 23 og 26 gjelder Forbrukertilsynet.
Loven § 25 gjelder også Forbrukertilsynetog klageorganer som er opprettet med hjemmel
i annen lov og som tilfredsstiller kravene i direktiv 2013/11/EU
om alternativ tvisteløsning i forbrukersaker.
§ 3 første ledd skal lyde:
Et klageorgan kan
godkjennes etter søknad dersom det oppfyller kravene i loven. Departementet er
godkjenningsmyndighet.
§ 5 første ledd
annet punktum oppheves.
§ 10 tredje ledd annet
punktum skal lyde:
Klageorganet skal
informere partene om muligheten til å trekke saken og om adgangen
til å få saken behandlet av Forbrukertilsynet etter reglene
i forbrukerklageloven.
§ 14 tredje ledd
oppheves.
Kapittel 5 oppheves.
Nåværende kapittel
6 og 7 blir nytt kapittel 5 og 6.
Nåværende § 25 blir ny
§ 23 i nytt kapittel 5 og skal lyde:
Forbrukertilsynet skal
bistå forbrukere i å få kontakt med et innmeldt klageorgan i en
annen EØS-stat i saker mellom forbruker og næringsdrivende ved handel
over landegrenser.
Nåværende § 26
blir ny § 24 i nytt kapittel 5.
Nåværende § 27 blir ny
§ 25 i nytt kapittel 5. Første ledd skal lyde:
Klageorganer som er godkjent
etter loven her, skal meldes til EFTA-statenes faste komité for
oppføring på EU-kommisjonens liste over klageorganer som oppfyller
kravene i direktiv 2013/11/EU om alternativ tvisteløsning i forbrukersaker.
Også Forbrukertilsynet og klageorganer
som er opprettet med hjemmel i annen lov som tilfredsstiller kravene
i direktivet, kan meldes inn.
Nåværende § 28 blir ny
§ 26 i nytt kapittel 5. Fjerde ledd skal lyde:
Forbrukertilsynet skal
ivareta funksjonen som kontaktpunkt etter forordningen. I saker
oppstått ved handel over landegrenser skal Forbrukertilsynet utføre
oppgaver som følger av forordningen artikkel 7 punkt 2.
Nåværende §§ 29
og 30 blir nye §§ 27 og 28 i nytt kapittel 6.
2. I lov 18. mai
1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer skal § 16 nr. 2 bokstav
b lyde:
3. I lov 29. juni
1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi m.m. skal § 4-1 annet ledd nr. 8 lyde:
4. I lov 13. juni
1997 nr. 43 om avtalar med forbrukar om oppføring av ny bustad m.m.
skal § 64 annet ledd lyde:
Dersom det på grunnlag
av avtale mellom entreprenørane eller konsulentane sine organisasjonar
og Forbrukarrådet er skipa ei nemnd for tvistar om avtalar som går
inn under lova her, og som er godkjend etter godkjenningslova, kan
kvar av partane leggje fram for nemnda ein tvist der nemnda er kompetent.
Så lenge tvisten er til førehaving i nemnda, kan ikkje entreprenøren
reise søksmål om same tvisteemnet.
5. I lov 9. januar
2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. skal
§ 10 a lyde:
§ 10 a Informasjon om klageorgan og om
plattform for nettbasert tvisteløsning mv.
Næringsdrivende
skal på en klar og forståelig måte gi informasjon til forbrukere
om klageorgan som kan behandle en sak mellom partene, og som er
innmeldt i henhold til godkjenningsloven § 25.
Informasjonen skal vise til klageorganenes hjemmesider på Internett.
Informasjonen skal som et minimum gis i de generelle avtalevilkårene,
hvor slike foreligger, og på den næringsdrivendes hjemmeside på
Internett, hvor slik finnes. Informasjonen skal være lett tilgjengelig
på hjemmesiden.
Næringsdrivende
skal informere forbrukeren i henhold til første ledd når det oppstår
sak mellom partene, og det er klart at partene selv ikke kommer
til en minnelig løsning. Informasjonen skal gis skriftlig eller
på annet varig medium. Med varig medium forstås enhver innretning
som gjør forbrukerne i stand til å lagre opplysninger på en slik
måte at opplysningene i fremtiden er tilgjengelig i uendret form.
Næringsdrivende
som inngår avtaler med forbruker på Internett, eller nettbaserte
markedsplasser, skal på sine hjemmesider ha en lett tilgjengelig
elektronisk lenke til plattformen for nettbasert tvisteløsning,
som etableres ved gjennomføring av forordning (EU) nr. 524/2013
om nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker, jf. godkjenningsloven § 26.
Informasjonen om plattformen skal også fremgå i de generelle avtalevilkårene, hvor
slike foreligger. Den næringsdrivende skal også informere forbrukere
om at plattformen kan anvendes ved behandling av sak mellom partene.
Der tilbudet til forbruker fremsettes ved bruk av e-post, skal e-posten inneholde
en elektronisk lenke til plattformen. Den næringsdrivende skal på
sine hjemmesider på Internett også opplyse om sin e-postadresse.
6. I lov 15. juni
2018 nr. 32 om pakkereiser og reisegaranti mv. gjøres følgende endringer:
§ 11 første ledd bokstav
g skal lyde:
-
g) opplysninger
om intern klagebehandling, om prosedyrer for utenrettslig klagebehandling,
om klageorganer som den næringsdrivende omfattes av og om den nettbaserte
klageportalen for klagebehandling om landegrenser, jf. godkjenningsloven § 12 annet
ledd.
§ 50 første ledd skal lyde:
Dersom det på grunnlag
av avtale mellom reiselivsbransjens organisasjoner og organisasjoner
som organiserer eller representerer reisende, er etablert en nemnd
for behandling av tvister som omfattes av lovens virkeområde, skal
nemnda søke om godkjenning etter godkjenningsloven.
7. I lov 25. mai
2012 nr. 27 om avtaler om deltidsbruksrett og langtidsferieprodukter
mv. endres tittelen til:
lov om avtaler
om deltidsbruksrett og langtidsferieprodukter mv. (tidspartloven)