Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne Karin Olli og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Camilla Sørensen Eidsvold,
fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn
Gleditsch Lossius, viser til regjeringens forslag til endringer
i barnevernloven, hvor formålet er å styrke rettsikkerheten til
barn og foreldre. Proposisjonen foreslår fem endringer i barnevernloven.
Det foreslås innføring av samtaleprosess for varig ordning i fylkesnemndene.
Det foreslås å øke aldersgrensen for rett til ettervern til 25 år. Det
foreslås bedre beskyttelse av barn med skjult adresse. Det foreslås
innføring av krav om årlig tilstandsrapportering til kommunestyret.
Og det foreslås endringer i fylkesnemndens virkeområde.
Komiteen merker seg at regjeringen
har varslet en større gjennomgang av barnevernloven, som vil bli fremmet
tidsnok til å bli behandlet i Stortinget i løpet av våren 2021. Komiteen merker
seg at det likevel er et behov for å gjennomføre forbedringer snarlig,
og at dette er årsaken til at de fem endringene foreslås nå. Regjeringen
har i proposisjonen gjort rede for hvorfor disse endringene ikke
vil ha innvirkning på det som vil bli foreslått i den gjenstående
delen av revisjonen.
Komiteen viser til at samtaleprosess
er en alternativ form for behandling av tvangssaker i fylkesnemndene.
Dette tar utgangspunkt i meklingsteori. Det har blitt gjort forsøk
med samtaleprosess i fem nemnder siden 2016. Samtaleprosess kan
senke konfliktnivået mellom barnevernstjenesten og foreldrene og
bidra til færre tvangsvedtak.
Komiteen stiller
seg positive til forslaget om å innføre samtaleprosess som en permanent
behandlingsform i fylkesnemndene. Erfaringene fra prøveordningen
er gode. Rundt 40 høringsinstanser, som uttalte seg om forslaget
i departementets høringsrunde, støttet forslaget. Komiteen merker seg at flere
av instansene fremhevet at behandlingsformen ikke må gå på bekostning
av barnets beste, samt betydningen av barnets medvirkning i prosessen. Komiteen deler
disse vurderingene og forutsetter at det etableres gode rutiner som
sikrer at barnets behov og medvirkning ivaretas på en god måte.
Komiteen viser til at det
i Granavolden-erklæringen foreslås at aldersgrensen for ettervern
heves til 25 år for å hindre at barn som har opplevd omsorgssvikt,
faller utenfor som unge voksne. Komiteen viser videre til
at målet er at de som har opplevd omsorgssvikt, skal klare seg godt
selv, men at de skal få den hjelpen de trenger for å kunne klare
dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil spesielt rette oppmerksomheten mot unge i barnevernet som er
23 år og har behov for videre oppfølging, og ber departementet vurdere hvordan
disse kan ivaretas før den nye loven trer i kraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at regjeringen ikke forlenger det statlige betalingsansvar for
ettervern, som anslås til 24 mill. kroner årlig, hvorav 7 mill.
kroner til saksbehandlingsressurser. Disse medlemmer vil vise til
at både ansatte, barnevernsbarnas organisasjoner og barneombudet
har uttrykt et sterkt behov for å styrke det kommunale barnevern
med flere stillinger. Å pålegge nye oppgaver, uten at det tilføres
friske midler, vil sette et allerede presset barnevern i en ytterligere
vanskelig situasjon. Disse
medlemmer viser videre til KS sitt høringsinnspill til komiteen
av 13. mai 2020. KS mener at det statlige betalingsansvaret bør
forlenges. Unge som er i ettervernstilbud, har komplekse behov,
og det de trenger aller mest er en stabil omsorgsbase hvor de har
voksne de er trygge på og som bistår i overgangen til en selvstendig
voksentilværelse. Målet med å utvide aldersgrensen for ettervern
må være å styrke tilbudet, og da må staten også bidra økonomisk.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forlenge det statlige betalingsansvaret for ettervern
fram til fylte 25 år.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
ser at utvidelse av grensen for ettervern vil medføre utgifter,
men dette tiltaket må sees i sammenheng med flere tiltak for å styrke
ettervernet og således vurderes i budsjettene.
Komiteen merker
seg at barnevernet i dag ikke har plikt til å informere politiet
om barn under barnevernets omsorg som bor på skjult adresse. For
politiet er slik informasjon nødvendig, slik at de kan være raskt
på plass dersom noe skulle skje, og slik at det kan iverksette ekstra
beskyttelsestiltak om nødvendig.
Videre slutter komiteen seg
til å begrense partenes rett til innsyn i saker for fylkesnemnda
når det gjelder opplysninger som kan bidra til å avsløre barnets adresse.
Komiteen viser til at det
er nødvendig å bidra til sterkere lokal forankring for barnevernet.
Det foreslås derfor å innføre krav om årlig tilstandsrapportering
fra barnevernet til kommunestyret. Dette vil forbedre kommunens
evne til styring og ettersyn av barnevernstjenesten. En rekke kommuner
har allerede god praksis med å informere kommunestyret om den kvalitative
tilstanden i barnevernstjenesten. Med gode rutiner og rapportering
kan kommunen bedre vurdere om kvaliteten og bemanningen i sitt lokale
barnevern er god nok.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til innspill i komiteens
høring 13. mai 2020. Dette
flertallet merker seg de gode innspill som gjelder den foreslåtte
årlige tilstandsrapporteringen i kommunene. De fleste høringsinstansene
legger vekt på at tilstandsrapportering er nyttig, men at det bør
stilles krav til rapporteringens utforming og innhold. Flere trekker
frem behovet for en forskriftsfesting av rapporteringen. Dette flertallet merker
seg spesielt at flere høringsinstanser mener det er behov for at
rapportene inneholder kvalitativ informasjon, i tillegg til en basis av
kvantitativ statistikk. For at kommunestyret skal kunne ha nytte
av rapporten som et reelt styringsverktøy, bør barnevernleder ha
en sentral rolle i utarbeidingen av rapporten, og slik at rapportene
vil kunne ha sammenlignbart innhold på tvers av kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil påpeke at det ikke
er riktig og hensiktsmessig med forskriftsfesting av innholdet til
barnevernets årlige rapport til kommunestyrene. Disse medlemmer mener en faglig
veileder der en får frem alle sider av kommunes virksomhet knyttet
til barnevernet, er tilstrekkelig. Disse medlemmer mener kommunene
må få tillit til å utforme sak og rapport om barnevernet.
Disse medlemmer viser til
at Bufdir har utarbeidet et forslag til en nettbasert veileder som
skal være til hjelp for kommunene ved rapporteringen til kommunestyret.
Veilederen utformes slik at rapporteringen kan tilpasses lokale
forhold og utviklingsbehov, og rapporteringsløsningen gir mulighet
til å kunne gi kvalitative vurderinger av resultater og behov for
tiltak.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til endringsforslagene i proposisjonen
om fylkesnemndenes stedlige virkeområde. Dette medlem viser til at
Senterpartiet har vært kritiske til hele regionreformen – større
enheter gir ikke nødvendigvis bedre tjenester. Det blir tvert imot
større avstander, og tjenestene blir flyttet lenger fra folk. Videre
er det bemerkelsesverdig at regjeringen, som har vært frontkjemperen for
regionreformen, nå går vekk ifra å overføre oppgaver til de nye
regionene, deriblant på barnevernsområdet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil legge til
at endringer i nemndenes virkeområde kunne ha blitt gjort innenfor
de gamle fylkesgrensene. Disse medlemmer forutsetter
at det blir tatt hensyn til reisevei for parter, vitner og barn,
samt brukerperspektiv, når fylkesnemndenes geografiske virkeområde
fastsettes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti påpeker at regionreformen
har gitt de nye fylkene flere oppgaver, blant annet har fylkeskommunene
fått mer myndighet på kulturminnefeltet. Fylkene har fått førstelinjeansvaret for
behandling av saker etter kulturminneloven, de skal forvalte tilskuddsordninger
på feltet og får dermed styrket sin rolle som regional utviklingsaktør.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener overføringer av oppgaver innen barnevernet vil være uhensiktsmessig
siden en nå bygger kompetanse og kapasitet i kommunene.